יהדות עכשיו

בעוד עשור חצי מירושלים לא תהיה יהודית

במהלך העשור האחרון קטן הרוב היהודי בירושלים במידה ניכרת, והערכות הן שאם יימשך הקצב הנוכחי, בעוד עשור מחצית מתושבי העיר יהיו ערבים. בריאיון מיוחד ליום ירושלים מזהיר חבר מועצת העיר אריה קינג מהימשכות המצב וגם מצביע על שינוי מגמה חיובי.

שבועיים לפני סיום מערכת הבחירות האחרונה הבטיח ראש הממשלה נתניהו כי כבר בתחילת חודש מאי יצאו מכרזים לבנייה בשכונת גבעת המטוס. הבטחת הבחירות הזו עשתה גלים ברחבי העולם, ומדינות רבות הוציאו הודעות גינוי להצהרת נתניהו. נתניהו מצידו התעקש שהבטחה זו תקוים במלואה. אלא שתאריך היעד שקבע ראש הממשלה חלף לפני שבועיים, והמכרזים לא יצאו לדרכם.
סיפור גבעת המטוס הוא רק דוגמה להתנהלות המדינית כלפי ירושלים בנושאי בנייה וייהוד העיר. סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג מספר בריאיון מיוחד לכבוד יום ירושלים כי מצבה של העיר כיום קשה יותר ממצבה לפני עשור. “הנתון שממחיש טוב יותר מכל דבר אחר את ההידרדרות של העיר זו העובדה שהרוב היהודי המוצק שהיה לפני עשור הצטמצם משמעותית.

 לפני עשור היו בעיר 68% יהודים ו-32% מוסלמים, היום מדובר על 62% יהודים לעומת 38% מוסלמים. אם הקצב הנוכחי יימשך, בעוד עשור נגיע לכך שחצי מירושלים לא תהיה יהודית”, הוא אומר.
איך הגענו למצב הזה?
“הבעיה היא שבכל הקשור לתחום הבנייה בעיר, מי שמנהל אותה זה לא ראש העיר אלא ראש הממשלה והמל”ל (המועצה לביטחון לאומי). ההתערבות שלהם בנושאים הללו אגרסיבית במיוחד ופוגעת מאוד במאמצים לבנייה יהודית, וכפי שאנחנו רואים בפועל, פוגעת גם בשמירת הרוב היהודי המוצק בעיר”.

 ירושלים לא נמצאת בשיח הציבורי. עברנו שלוש מערכות בחירות כלליות בשנה וחצי האחרונות. חוץ מההבטחה שלא קוימה לגבי גבעת המטוס, אף אחד מהפוליטיקאים הימנים, לא מהליכוד ולא מימינה, נתן איזושהי הכרזה בנוגע לעיר. אף אחד לא דיבר על הקפאת הבנייה הבלתי נסבלת, על האי-אכיפה בחברה הערבית. כלום. איך אפשר לשמור על האינטרסים של העיר

לקינג יש שורה של דוגמאות להתערבות ראש הממשלה והמל”ל בנושאי הבנייה היהודית במזרח העיר, אך הבולטת שבהן עוסקת דווקא בהריסת מבנים לא חוקיים שבנו ערבים. שם, מתברר, יש גרירת רגליים ארוכת שנים ומספרי ענק של מבנים לא חוקיים. “בירושלים בשביל להרוס בית לא חוקי של ערבים אתה צריך להשיג אישור של המל”ל ושל ראש הממשלה, כי ‘מדובר בנושא רגיש’, כמו שהם אומרים כל הזמן. התוצאה היא שבפועל כמעט שלא הורסים מבנים לא חוקיים ערביים. אצל יהודים זה פועל כמו בכל רשות מקומית אחרת: הרשות מחליטה ומבצעת, ואין שום התערבות”.
על אילו מספרים אנחנו מדברים?
“המספרים בלתי נתפסים. בכל מזרח ירושלים יש 42 אלף יחידות דיור ערביות לא חוקיות. מדובר בסדר גודל של נתיבות ואופקים יחד. לעומת זאת אצל הציבור היהודי אנחנו מדברים על עשירית מזה בלבד, בסביבות 4,000 יחידות דיור. כל זה נוצר בגלל רשלנות פושעת של ממשלות ישראל לאורך שנים שבהן לא אכפו את חוקי המדינה. אבל אני אגיד לך יותר מזה. במזרח העיר, איפה שיש עשרות אלפי יחידות דיור לא חוקיות, יש בסך הכול שישה-שבעה פקחים לאכיפת חוקי בנייה בלתי חוקית, ובמערב העיר יש עשרים פקחים. חוץ מגזענות ואפליה כנגד היהודים אין לי דרך אחרת לתאר את זה”.
גורמים בעיריית ירושלים בתקופתו של ח"כ ניר ברקת כראש העיר, מציירים תמונה שונה מהמציאות שקינג מציג. על פי אותם גורמים, ברקת נהג באופן שווה בבנייה הלא חוקית בכלל המגזרים, אכיפה שכמעט ולא התבצעה בעבר במגזר הערבי באופן סדיר. בזמן שסיים את תפקידו, כמחצית מההריסות התרחשו במגזר הערבי. בנוסף, אומרים אותם גורמים, לאחר שהתברר שחלק ניכר מהפרות הבנייה מתרחשות בימי שישי ושבת, הוחלט להעסיק פקחים שאינם יהודיים על מנת לעצור את אותן הפרות.

גם בכל הקשור לאכיפה הבררנית כלפי בנייה לא חוקית במגזר היהודי, אומרים הגורמים שהתמונה שונה. בין היתר, מסבירים הגורמים, הפעיל ברקת השוואת מדיניות בין המגזר היהודי לערבי, הן בתכנוני הבנייה והן באכיפת הבנייה הבלתי חוקית. כדוגמא לזיקה של ברקת לירושלים המאוחדת והרצון האמיתי לשמור על כל חלקיה הם מציגים את סיפור בית יהונתן, התיישבות יהודית ובו בית בן 7 קומות בכפר השילוח (סילואן). בעקבות עתירות שהגישו עמותות שמאל קבע יועמ״ש העירייה שיש להרוס את המבנה בו גרות משפחות יהודיות. הגורמים אומרים שברקת נלחם כנגד החלטה שערורייתית זו וקבע בצורה חד משמעית שאין מקום או צורך אמיתי להרוס את המבנה. בעקבות דין ודברים בין ברקת ליועמ״ש, הוא הוחלף והוחלט על ידי מחליפו שאין צורך משפטי להרוס את המבנה והוא עומד על תילו עד היום.

 

לא פעם אנחנו צריכים להגיש את התוכניות תחת שמות ערביים, כי אם יגלו שמדובר בפרויקט יהודי, יעצרו אותו ויקפיאו את הבנייה. יש לנו לא מעט מקומות שבהם נאלצנו לעצור את הבנייה בגלל שהתגלה שמדובר בפרויקט יהודי, ובכל פעם שזה קורה אני מקבל בקבוקי תבערה ואבנים על הבית שלי

גם בכל הקשור לאכיפה הבררנית כלפי בנייה לא חוקית במגזר היהודי אומרים הגורמים שהתמונה שונה. בין היתר, הם מסבירים, הפעיל ברקת השוואת מדיניות בין המגזר היהודי לערבי הן בתכנוני הבנייה הן באכיפת חוקי הבנייה הבלתי חוקית. לדוגמה הם מציגים את סיפור שכונת בית יונתן: ברקת נלחם נגד היועמ”ש של העירייה, שטען שיש להרוס את המקום שכן הוא נבנה בצורה לא חוקית. ברקת, הם מסבירים, טען שאין מקום להרוס וגם לא נכון להרוס בתים שעומדים שנים ארוכות, בין במגזר היהודי ובין במגזר הערבי.

קינג מסביר שחלק מרכזי בבעיה טמון בעובדה שהדרג המדיני אינו נותן לירושלים את היחס הראוי לה. “הדבר הראשון שצריך זה שר שנושאי ירושלים יהיו בראש מעייניו. זה שעכשיו ירושלים תהיה התיק המרכזי של השר רפי פרץ, זה צעד בכיוון הנכון. עד היום כל השרים התייחסו לתפקיד הזה כאל נספח לא מאוד חשוב, בין שזה בנט ובין שזה אלקין. לצערי האחרון היה קשוב להרבה יועצים חיצוניים כדוגמת אנשי שב”כ, שקידמו תפיסת עולם שאלקין לא הסתיר, שצריך להוציא מירושלים חלק מהשכונות שלה. הכול כמובן בשם היערכות ביטחוניות והמחשבה איך לא לאבד את הרוב היהודי בעיר”.
קינג מצביע על המדיניות הזו כעל מעין נקודת שבר ביחס הממשלה לירושלים. “לא יכול להיות שהשר הקודם לענייני ירושלים מדבר על הוצאת שכונות מירושלים. זה משהו שאפילו מנהיגי השמאל לא היו מוכנים לומר בגלוי. כשהאשימו את פרס שהוא יחלק את ירושלים, בבחירות 1996, למעשה לא היה מאחורי זה שום ביסוס עובדתי. פרס לא נגע בירושלים ולא ניהל עליה משא ומתן. נתניהו בעשור האחרון פועל במעשיו לחלוקתה של ירושלים, כדי שחלקים ממזרח העיר יעברו לידי הרשות הפלסטינית”.
איך כל זה עובר מתחת למכ”ם של כולנו כל כך הרבה זמן?
“התשובה נורא פשוטה. ירושלים לא נמצאת בשיח הציבורי. עברנו שלוש מערכות בחירות כלליות בשנה וחצי האחרונות. חוץ מההבטחה שלא קוימה לגבי גבעת המטוס, אף אחד מהפוליטיקאים הימנים, לא מהליכוד ולא מימינה, נתן איזושהי הכרזה בנוגע לעיר. אף אחד לא דיבר על הקפאת הבנייה הבלתי נסבלת, על האי-אכיפה בחברה הערבית. כלום. איך אפשר לשמור על האינטרסים של העיר, על הרוב היהודי בה, אם נבחרי הציבור שלנו לא משקיעים בה מחשבה?”
ההתמודדות עם הקפאות הבנייה נעשית על ידי רכישת נכסים ערבים והפיכתם ליחידות דיור יהודיות, אלא שמדובר בפרויקט מורכב במיוחד. “כשהמדינה עצמה לא עושה מה שצריך ולא מתנהגת כמו בעל הבית בשטח, הפתרון הוא יוזמות פרטיות של אנשים ועמותות. זאת מציאות מעוותת, כי מדינה לא בונים אנשים פרטיים, אבל זה המצב”.
אלא שגם לאותן יוזמות פרטיות יש לא מעט בעיות. “לא פעם אנחנו צריכים להגיש את התוכניות תחת שמות ערביים, כי אם יגלו שמדובר בפרויקט יהודי, יעצרו אותו ויקפיאו את הבנייה. יש לנו לא מעט מקומות שבהם נאלצנו לעצור את הבנייה בגלל שהתגלה שמדובר בפרויקט יהודי, ובכל פעם שזה קורה אני מקבל בקבוקי תבערה ואבנים על הבית שלי”.
למרות תמונת המצב המדאיגה שקינג מציג יש בפיו גם כמה נקודות אור. “אומנם המצב בעיר טוב פחות ממה שהיה לפני עשור, אבל הוא טוב יותר גם ממה שהיה לפני שלוש שנים. אנחנו במגמת השתפרות, ואנחנו צריכים שהיא תימשך. בשנתיים האחרונות יש התייצבות מבחינה דמוגרפית בעיר. הקיטון נעצר, אבל זה משהו שצריך להתמיד בו”.
מה הוביל לכך?
“כמה דברים. קודם כול, התחלף ראש העיר, ומשה ליאון הרבה יותר קשוב לנושאים האלה. דבר שני, בגלל הבחירות הממשלה לא רצתה להקפיא בנייה בעיר או לפחות לא עסקה בזה, אז היה אפשר לבנות. הנקודה השלישית היא שגם ברקת וגם ליאון הבינו שבשביל להשאיר פה את האוכלוסייה צריך ליצור מקומות עבודה. ברקת החל בתהליך, וכיום אנחנו רואים מפעלי ענק בתחום ההיי-טק שמספקים אלפי מקומות עבודה בעיר. השילוב של הדברים האלה נותן תקווה שהעשור הבא יהיה טוב יותר מהעשור הנוכחי”.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה:
רק לפני מספר חודשים אישר רה"מ נתניהו בנייה של אלפי יחידות דיור בגבעת המטוס והר חומה. ירושלים נמצאת בתנופה אדירה. רה"מ נתניהו בנה בירושלים וימשיך לבנות בעיר.
ועדת חריגים במשרד רה"מ מאשרת את החרגתן של יחידות ארציות מחובת העברתן לירושלים. מכלל יחידות הממשלה, אחוז קטן של יחידות קיבלו החרגה מחובת המעבר מהוועדה. מלבד יחידות אלה, עמדת משרד רה"מ כי על כלל היחידות הארציות להעביר את מושבן לירושלים. 

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…