הרב חגי לונדין

בעזרת השם

01‭ ‬

פרשת‭ ‬שמות‭ ‬עוסקת‭ – ‬כשמה‭ – ‬בשמות‭. ‬השמות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬שירדו‭ ‬מצרים‭, ‬השמות‭ ‬של‭ ‬המיילדות‭, ‬השם‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬ושמו‭ ‬של‭ ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭. ‬מהו‭ ‬שם‭? ‬שם‭ ‬הוא‭ ‬מהות‭ ‬הדבר‭, ‬הייעוד‭ ‬שלו‭. ‬בפרשת‭ ‬שמות‭ ‬אנו‭ ‬שומעים‭ ‬פעם‭ ‬ראשונה‭ ‬את‭ ‬השם‭ ‬‮"‬עם‭ ‬בני‭ ‬ישראל‮"‬‭ ‬דווקא‭ ‬מפי‭ ‬פרעה‭; ‬גם‭ ‬השם‭ ‬משה‭ ‬ניתן‭ ‬מאת‭ ‬בת‭ ‬פרעה‭. ‬לעיתים‭ ‬צריך‭ ‬דווקא‭ ‬כוח‭ ‬חיצוני‭ ‬כדי‭ ‬להזכיר‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬השם‭ ‬שלנו‭ ‬ומהי‭ ‬הזהות‭ ‬שלנו‭. ‬לעתים‭ ‬זה‭ ‬פרעה‭. ‬לעיתים‭ ‬זה‭ ‬החמאס‭.‬

02‭ ‬

השם‭ ‬החשוב‭ ‬ביותר‭ ‬בפרשה‭ ‬הוא‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬ה‮'‬‭. ‬משה‭ ‬שואל‭ ‬מה‭ ‬השם‭ ‬שיאמר‭ ‬לבני‭ ‬ישראל‭, ‬ונענה‭: ‬‮"‬אהיה‭ ‬אשר‭ ‬אהיה‮"‬‭, ‬‮"‬אהיה‭ ‬שלחני‭ ‬אליכם‮"‬‭. ‬המטרה‭ ‬שלנו‭ ‬בעולם‭ ‬איננה‭ ‬רק‭ ‬בהווה‭ ‬אלא‭ ‬בעיקר‭ ‬בעתיד‭, ‬ב"אהיה‭ ‬אשר‭ ‬אהיה‮"‬‭. ‬בשביל‭ ‬להיגאל‭ ‬ממצרים‭ ‬עלינו‭ ‬לשאת‭ ‬את‭ ‬מבטנו‭ ‬מעבר‭ ‬לשעבוד‭ ‬של‭ ‬המציאות‭ ‬הנוכחית‭ ‬ולהביט‭ ‬אל‭ ‬העתיד‭. ‬מי‭ ‬שמביט‭ ‬על‭ ‬המצב‭ ‬הנוכחי‭ ‬יכול‭ ‬להתמלא‭ ‬בייאוש‭, ‬מי‭ ‬שמביט‭ ‬על‭ ‬הנצח‭ ‬רואה‭ ‬כיצד‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הולך‭ ‬ונגאל‭ ‬ממצרים‭ ‬בכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭. ‬גם‭ ‬בדור‭ ‬שלנו‭. ‬בעיקר‭ ‬בדור‭ ‬שלנו‭.‬

03

כבר‭ ‬שנה‭ ‬וחצי‭ ‬דנים‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬השם‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭? ‬מלחמת‭ ‬חרבות‭ ‬ברזל‭; ‬מלחמת‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭; ‬מלחמת‭ ‬משיב‭ ‬הרוח‭; ‬גם‭ ‬השם‭ ‬מלחמת‭ ‬בראשית‭ ‬עלה‭ ‬כאפשרות‭. ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬מה‭ ‬יוחלט‭; ‬אולם‭ ‬דבר‭ ‬אחד‭ ‬ברור‭ ‬‮–‬‭ ‬למלחמה‭ ‬הזו‭ ‬חייב‭ ‬להיות‭ ‬שם‭ ‬שיבטא‭ ‬את‭ ‬הרוח‭ ‬הגדולה‭ ‬שלה‭. ‬זו‭ ‬לא‭ ‬מלחמה‭ ‬רגילה‭, ‬זו‭ ‬מלחמה‭ ‬שמטלטלת‭ ‬את‭ ‬האומה‭ ‬ועוזרת‭ ‬לה‭ ‬לברר‭ ‬מה‭ ‬השם‭ ‬שלה‭. ‬בעזרת‭ ‬השם‭.‬

04

אנו‭ ‬מצויים‭ ‬בימים‭ ‬הללו‭ ‬בתקופה‭ ‬המכונה‭ ‬בתורת‭ ‬הסוד‭ ‬בשם‭ ‬‮'‬שובבי"ם‭ ‬ת"ת‮'‬‭ ‬על‭ ‬שם‭ ‬ראשי‭ ‬התיבות‭ ‬של‭ ‬פרשיות‭ ‬השבוע‭ ‬הנקראות‭ ‬בשבועות‭ ‬הללו‭: ‬שמות‭, ‬וארא‭, ‬בא‭, ‬בשלח‭, ‬יתרו‭, ‬משפטים‭, ‬תרומה‭, ‬תצוה‭. ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬נחשבים‭ ‬כתקופה‭ ‬מיוחדת‭ ‬לתיקון‭ ‬עוונות‭ ‬וחזרה‭ ‬בתשובה‭. ‬יש‭ ‬לי‭ ‬סיפור‭ ‬שאולי‭ ‬יכניס‭ ‬אותנו‭ ‬קצת‭ ‬לאווירה‭ ‬של‭ ‬ימי‭ ‬השובבי"ם‭; ‬ויותר‭ ‬מזה‭ ‬‮–‬‭ ‬אולי‭ ‬יתאר‭ ‬מה‭ ‬באמת‭ ‬קורה‭ ‬בחלקים‭ ‬לא‭-‬קטנים‭ ‬בחברה‭ ‬הישראלית‭ ‬כיום‭, ‬הרחק‭-‬הרחק‭ ‬מטווח‭ ‬הרדאר‭ ‬התקשורתי‭.‬

05

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬הגעתי‭ ‬להעביר‭ ‬שיעור‭ ‬בישוב‭ ‬בדרום‭ ‬במסגרת‭ ‬ימי‭ ‬השובבי"ם‭. ‬כשהגעתי‭ ‬ראיתי‭ ‬את‭ ‬הלומדים‭, ‬בערך‭ ‬כמאה‭ ‬איש‭, ‬עומדים‭ ‬בחוץ‭ ‬בהפסקה‭ ‬שבין‭ ‬השיעורים‭ ‬ושותים‭ ‬קפה‭. ‬עד‭ ‬כאן‭ ‬תמונה‭ ‬שגרתית‭; ‬אבל‭ ‬דבר‭ ‬אחד‭ ‬היה‭ ‬לי‭ ‬מוזר‭: ‬שררה‭ ‬שם‭ ‬דממה‭ ‬משונה‭ ‬והעומדים‭ ‬שם‭ ‬רק‭ ‬ברכו‭ ‬אותי‭ ‬לשלום‭ ‬במנוד‭ ‬ראש‭. ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬הליכה‭ ‬ביניהם‭ ‬כבר‭ ‬התחילו‭ ‬לרוץ‭ ‬אצלי‭ ‬סרטים‭ ‬בראש‭ ‬שאולי‭ ‬פגעתי‭ ‬פעם‭ ‬במישהו‭ ‬מהישוב‭ ‬והוחלט‭ ‬לעשות‭ ‬עלי‭ ‬חרם‭ ‬או‭ ‬משהו‭ ‬כזה‭; ‬אבל‭ ‬התחלתי‭ ‬את‭ ‬השיעור‭. ‬

בהמשך‭ ‬הבנתי‭ ‬מה‭ ‬קרה‭ ‬פה‭: ‬האנשים‭ ‬שם‭ ‬היו‭ ‬כולם‭ ‬בתענית‭ ‬דיבור‭. ‬מסתבר‭ ‬שבמסגרת‭ ‬ימי‭ ‬השובבי"ם‭ ‬פעם‭ ‬בשנה‭, ‬החליטו‭ ‬אנשי‭ ‬הישוב‭ ‬לקבל‭ ‬על‭ ‬עצמם‭ ‬תענית‭ ‬דיבור‭ ‬משולבת‭ ‬ב'יום‭ ‬שכולו‭ ‬תורה‮'‬‭. ‬בימים‭ ‬הללו‭, ‬שהמאבקים‭ ‬התרבותיים‭ ‬על‭ ‬צביונה‭ ‬היהודי‭ ‬של‭ ‬המדינה‭ ‬הולכים‭ ‬ומחריפים‭, ‬צריך‭ ‬לפעמים‭ ‬להתנתק‭ ‬מהרעש‭ ‬התקשורתי‭ ‬המתלהם‭ ‬והקופצני‭, ‬ולהקשיב‭ ‬לרחש‭ ‬העדין‭ ‬שמתחולל‭ ‬בציבור‭ ‬הרחב‭ ‬מתחת‭ ‬לפני‭ ‬השטח‭; ‬לאנשים‭ ‬שמצאו‭ ‬את‭ ‬השם‭ ‬שלהם‭; ‬בעזרת‭ ‬ה‮'‬‭. ‬

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…