הרב גבי קדוש

ברכת יעקב אבינו ל'חמורים'

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

בפרשתנו אנו נפגשים עם 'גן חיות' מגוון. בברכת יעקב אבינו הוא משתמש בדימויים של חיות בברכה לבניו. שמעון ולוי – שור, יהודה – אריה, יששכר – חמור, דן – נחש וסוס, נפתלי – אילה, בנימין – זאב. מחמיא לכנות אדם אריה – מלך החיות, לכנותו סוס – עוצמה וכוח, אילה – זריזות, אך מעליב מאוד לכנות אדם בשם חמור. יעקב אבינו מכנה את שבט יששכר כחמור (בראשית מט, יד): "יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב וְאֶת הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל וַיְהִי לְמַס עֹבֵד". יששכר וזבולון הם צמד אחים מעניין, יששכר עוסק בתורה וזבולון דואג לפרנסתו. אם כך תמיהתנו גדלה שבעתיים הכיצד מכנה יעקב את לומד התורה בשם 'חמור'?
אלא ברור שיש כאן דימוי לתכונות המיוחדות של החמור הנדרשות ללומד התורה, ובכלל ראוי שיהיו לכולנו. בספר הזוהר מוסברות תכונות החמור: החמור מקבל עליו משא, אינו בועט באדונו, אין בו גבהות הרוח ואינו מפונק.
נראה שהחמור מבטא יותר מכול את התכונה החשובה בחיינו שהיא להיות 'מקבל', מבחינת האדם להיות מקבל מכל אחד, להיות מוכן ללמוד מכולם, גם מהקטנים מאיתנו, וגם מאנשים פשוטים. תכונה זו קשורה לענווה, כי בעלי הגאווה הם הרי יודעים הכול והם תמיד צודקים, אם כן כיצד ילמדו מאחרים… הפינוק הרבה פעמים בעוכרנו שהרי אדם מפונק משתעבד לרמת חיים גבוהה וקשה לו להתמודד למצבים של חוסר. העיקר שלא להיות כפוי טובה כלפי כל אדם המיטיב לך, וודאי לא כלפי רבונו של עולם. ("ידע שוק קונהו.. וחמור אבוס בעליו…").
נראה שיש תכונה נוספת בחמור והיא האיטיות והעקביות. בניגוד לסוס המתפאר והאץ רץ, החמור נושא את משאו וסוחב אותו לאט לאט אך בעקביות. כך משא ומסע חיינו צריך להיות בענווה, להיות מכיר טובה והעיקר ללכת באיטיות ובעקביות ואז נגיע ליעד.

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה