הרב חגי לונדין

גם‭ ‬היום‭? ‬סימני‭ ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬לתשפ"ה

01‭ ‬

בליל‭ ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬נוהגים‭ ‬בבתים‭ ‬רבים‭ ‬לאכול‭ ‬‮"‬סימנים‮"‬‭. ‬הסימנים‭ ‬הם‭ ‬פירות‭ ‬ומאכלים‭ ‬המצורפים‭ ‬לאיחולים‭ ‬לקראת‭ ‬השנה‭ ‬החדשה‭; ‬התפוח‭ ‬בדבש‭ ‬כובש‭ ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬ברציפות‭ ‬את‭ ‬ראש‭ ‬המצעד‭. ‬מהו‭ ‬הרעיון‭ ‬העומד‭ ‬מאחורי‭ ‬הסימנים‭ ‬הללו‭?  ‬מה‭ ‬התהליך‭ ‬שאנו‭ ‬עוברים‭ ‬על‭ ‬ידם‭ ‬כיצד‭ ‬הם‭ ‬קשורים‭ ‬לימים‭ ‬אלו‭?‬

02‭ ‬

תפוח‭ ‬בדבש‭ – ‬‮'‬שֶׁתְּחַדֵּש‭ ‬עָלֵינוּ‭ ‬שָׁנָה‭ ‬טוֹבָה‭ ‬וּמְתוּקָה‮'‬‭. ‬התלמוד‭ ‬מלמד‭ ‬אותנו‭ ‬כי‭ ‬‮"‬נמשלו‭ ‬ישראל‭ ‬לתפוח‭… ‬מה‭ ‬תפוח‭ ‬זה‭ ‬פִּריו‭ ‬קודם‭ ‬לעליו‭, ‬אף‭ ‬ישראל‭ ‬הקדימו‭ ‬נעשה‭ ‬לנשמע‮"‬‭. ‬כדוגמת‭ ‬עץ‭ ‬התפוח‭, ‬שפירותיו‭ ‬מבשילים‭ ‬בטרם‭ ‬יוצאים‭ ‬העלים‭, ‬כך‭ ‬גם‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬מצוי‭ ‬בשייכות‭ ‬טבעית‭ ‬לטוב‭ ‬ולמתיקות‭ ‬גם‭ ‬לפני‭ ‬כל‭ ‬הוויכוחים‭ ‬והספקות‭. ‬במעמד‭ ‬נתינת‭ ‬התורה‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬ספק‭ ‬‮–‬‭ ‬כולם‭ ‬היו‭ ‬בטוחים‭ ‬שיהיה‭ ‬טוב‭ ‬ולכן‭ ‬כדאי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬דבר‭ ‬ה‮'‬‭. ‬גם‭ ‬היום‭, ‬הוודאות‭ ‬היהודית‭ ‬ש"יהיה‭ ‬טוב‮"‬‭ ‬ושננצח‭ ‬מעניקה‭ ‬חוסן‭ ‬נפשי‭ ‬מול‭ ‬המאבקים‭ ‬והמלחמות‭ ‬שאנו‭ ‬מתמודדים‭ ‬איתם‭.‬

03‭ ‬

רוביא‭ – ‬‮'‬שֶׁיִּרְבּוּ‭ ‬זְכֻיּוֹתֵינוּ‮'‬‭. ‬רוביא‭ ‬הוא‭ ‬מאכל‭ ‬המורכב‭ ‬מ"הרבה‮"‬‭ ‬גרגרים‭ (‬שעועית‭, ‬פול‭, ‬שומשום‭ ‬וכדומה‭). ‬הרעיון‭ ‬הרוחני‭ ‬העומד‭ ‬מאחורי‭ ‬אכילת‭ ‬הרוביא‭ ‬הוא‭ ‬כי‭ ‬הנשמה‭ ‬הטהורה‭ ‬שבנו‭ ‬אינה‭ ‬נותרת‭ ‬רק‭ ‬ברובד‭ ‬המופשט‭, ‬אלא‭ ‬באה‭ ‬לידי‭ ‬ביטוי‭ ‬גם‭ ‬ברובד‭ ‬המעשי‭-‬פרקטי‭. ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬מאופיין‭ ‬בתכונות‭ ‬טובות‭ ‬רבות‭ ‬כגון‭: ‬חסד‭ ‬ועזרה‭ ‬לזולת‭ (‬כפי‭ ‬שהוכח‭ ‬במלחמה‭ ‬זו‭). ‬בפתיחתה‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬מבקשים‭ ‬אנו‭ ‬שיתרבו‭ ‬אותן‭ ‬תכונות‭ ‬טובות‭ ‬שטמונות‭ ‬בנו‭ ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ונרבה‭ ‬באהבה‭ ‬זה‭ ‬לזה‭.‬

04‭ ‬

כרתי‭ – ‬כרתי‭ ‬הוא‭ ‬הכרישה‭, ‬ואליו‭ ‬אנו‭ ‬מצרפים‭ ‬את‭ ‬התפילה‭: ‬‮'‬שֶׁיִּכָּרְתוּ‭ ‬שׂוֹנְאֵינוּ‮'‬‭. ‬לאחר‭ ‬נקודת‭ ‬המוצא‭, ‬ההפנמה‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬טובים‭ ‬בטבעיותנו‭, ‬ניתן‭ ‬כעת‭ ‬להתייחס‭ ‬גם‭ ‬לכישלונות‭ ‬בפרספקטיבה‭ ‬חדשה‭ ‬ולכרות‭ ‬אותם‭. ‬כידוע‭, ‬הכרת‭ ‬הבעיה‭ ‬היא‭ ‬חצי‭ ‬מתהליך‭ ‬התיקון‭, ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬ראשית‭ ‬יש‭ ‬להכיר‭ ‬בחטא‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הטעויות‭ ‬שלנו‭. ‬כדברי‭ ‬המשנה‭: ‬‮"‬מאימתי‭ ‬קורין‭ ‬את‭ ‬שמע‭ ‬בשחרית‭?‬‮"‬‭ (‬מאיזו‭ ‬שעה‭ ‬ניתן‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬קריאת‭ ‬שמע‭ ‬בבוקר‭?) ‬‮"‬משיכיר‭… ‬בין‭ (‬צבע‭) ‬התכלת‭ ‬ל‭(‬צבע‭) ‬כרתי‮"‬‭. ‬צבעו‭ ‬של‭ ‬הכרתי‭ ‬הוא‭ ‬בגוון‭ ‬ירקרק‭ ‬והוא‭ ‬משמש‭ ‬לזיהוי‭ ‬ואבחנה‭ ‬לאור‭ ‬היום‭. ‬ברובד‭ ‬הרעיוני‭ ‬הלאומי‭ ‬נאמר‭ ‬כי‭ ‬אכילת‭ ‬הכרתי‭ ‬מסמלת‭ ‬את‭ ‬ההבדל‭ ‬בין‭ ‬הטעויות‭ ‬שעשינו‭ ‬כאומה‭ ‬בשנה‭ ‬האחרונה‭ ‬לבין‭ ‬הצדדים‭ ‬החיוביים‭ ‬שבנו‭, ‬אלו‭ ‬שהתגלו‭ ‬ביתר‭ ‬שאת‭ ‬במלחמה‭.‬

05‭ ‬

סילקא‭ – ‬‮'‬שֶׁיִסְתַּלְּקוּ‭ ‬אוֹיְבֵינוּ‮'‬‭. ‬ככל‭ ‬הנראה‭ ‬הכוונה‭ ‬לסֶלק‭ (‬או‭ ‬תרד‭). ‬לאחר‭ ‬ההכרה‭ ‬בחטא‭, ‬מגיע‭ ‬סילוקו‭. ‬המשכו‭ ‬של‭ ‬תהליך‭ ‬התשובה‭ ‬הנו‭ ‬העזיבה‭ ‬והסילוק‭ ‬המוחלט‭ ‬של‭ ‬הכישלון‭. ‬זאת‭ ‬ועוד‭, ‬בד‭ ‬בבד‭ ‬עם‭ ‬סילוק‭ ‬החטא‭ ‬מתחילה‭ ‬עבודת‭ ‬השיקום‭: ‬‮"‬סליק‮"‬‭ ‬בארמית‭ ‬משמעו‭ ‬‮"‬עלייה‮"‬‭ – ‬האדם‭ ‬מסתלק‭ ‬מן‭ ‬הכיעור‭ ‬ופותח‭ ‬בתהליך‭ ‬התקדמות‭ ‬כלפי‭ ‬מעלה‭, ‬כעלי‭ ‬הסלק‭ ‬הפונים‭ ‬אל‭-‬על‭. ‬כעת‭ ‬אנו‭ ‬עוזבים‭ ‬את‭ ‬הכישלונות‭ ‬שלנו‭ ‬כחברה‭ ‬וכאומה‭ ‬ומשתקמים‭ ‬יחד‭ ‬להילחם‭ ‬נגד‭ ‬אויבינו‭, ‬להנחית‭ ‬מכה‭ ‬קשה‭ ‬ולהשיב‭ ‬את‭ ‬הגאווה‭ ‬והאחדות‭ ‬הלאומית‭ ‬שלנו‭.‬

06‭ ‬

תמרי‭ ‬‮–‬‭ ‬‮'‬שֶׁיִתַּמוּ‭ ‬שׂוֹנְאֵינוּ‮'‬‭. ‬כעת‭, ‬לאחר‭ ‬ההכרה‭, ‬הכריתה‭ ‬והסילוק‭ ‬של‭ ‬החטא‭ ‬מן‭ ‬הנפש‭, ‬נפתחת‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬התשובה‭ ‬השלמה‭ (‬תמימות‭=‬שלמות‭). ‬העוונות‭, ‬שונאי‭ ‬הנפש‭, ‬כַּלוּ‭ ‬וְתַּמוּ‭, ‬ונפשו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬מתבשרת‭ ‬כי‭ ‬תַּם‭ ‬עוונה‭. ‬התמר‭, ‬פרי‭ ‬מתוק‭ ‬ושלם‭ (‬‮"‬תמים‮"‬‭) ‬מבטא‭ ‬זאת‭.‬

07‭ ‬

קרא‭ ‬‮–‬‭ ‬קרא‭ ‬הוא‭ ‬ירק‭ ‬ממשפחת‭ ‬הדלועים‭ (‬דלעת‭, ‬קישוא‭) ‬ועמו‭ ‬הברכה‭: ‬‮"‬שֶׁיִקָּרַע‭ ‬גְּזַר‭ ‬דִּינֵנוּ‭ ‬וְיִקָּרְאוּ‭ ‬לְפָנֶיךָ‭ ‬זְכֻיּוֹתֵינוּ‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬משנה‭ ‬את‭ ‬המציאות‭, ‬היוצרת‭ ‬בריאה‭ ‬חדשה‭ ‬הקורעת‭ ‬ומשנה‭ ‬את‭ ‬גזר‭ ‬הדין‭. ‬בעבר‭ ‬שימשה‭ ‬הדלעת‭ ‬ככלי‭ ‬שאיבה‭; ‬חלק‭ ‬מההכנה‭ ‬לקראת‭ ‬השנה‭ ‬החדשה‭, ‬שנה‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬והתמודדות‭ ‬חברתית‭, ‬כלכלית‭ ‬וביטחונית‭, ‬היא‭ ‬שאיבה‭ ‬של‭ ‬תעצומות‭ ‬נפש‭ ‬וגבורה‭ ‬לאומית‭.‬

08‭ ‬

רימון‭ – ‬‮"‬שֶׁנַּרְבֶּה‭ ‬זְכֻיּוֹתֵינוּ‭ ‬כְּרִמּוֹן‮"‬‭. ‬לאחר‭ ‬תהליך‭ ‬התשובה‭ ‬הארוך‭ ‬אנו‭ ‬קרואים‭ ‬להרבות‭ ‬את‭ ‬זכויותינו‭, ‬אולם‭ ‬הפעם‭ ‬באופן‭ ‬אקטיבי‭, ‬מתוך‭ ‬עבודה‭ ‬ועמל‭ ‬אישי‭. ‬בשנה‭ ‬האחרונה‭ ‬גיבורים‭ ‬רבים‭ ‬פעלו‭ ‬באופן‭ ‬הרואי‭ ‬למען‭ ‬האומה‭ ‬ותקומתה‭. ‬נלחמו‭ ‬בעוז‭ ‬ובגבורה‭, ‬עזבו‭ ‬הכל‭ ‬ויצאו‭ ‬ללא‭ ‬פחד‭ ‬אל‭ ‬הקרב‭, ‬חלקם‭ ‬אף‭ ‬נפצעו‭ ‬ומסרו‭ ‬את‭ ‬חייהם‭ ‬למען‭ ‬העם‭ ‬והמדינה‭. ‬לרגע‭ ‬אחד‭ ‬עלינו‭ ‬לחשוב‭ ‬כיצד‭ ‬אנו‭ ‬יכולים‭ ‬להרבות‭ ‬בזכויות‭ ‬כמו‭ ‬אותם‭ ‬הגיבורים‭ ‬למען‭ ‬האומה‭ ‬כולה‭.‬

09‭ ‬

ראש‭ ‬דג‭ ‬וראש‭ ‬כבש‭ – ‬‮"‬שֶׁנִרְבֶּה‭ ‬וְנִפְרֶה‭ ‬כַּדָּגִים‭ ‬וְשֶׁלֹּא‭ ‬תְהֵא‭ ‬עַיִן‭ ‬הָרַע‭ ‬שׁוֹלֶטֶת‭ ‬בָּנוּ‭ ‬כַּדָגִים‭… ‬שֶׁנִּהְיֶה‭ ‬לְרֹאשׁ‭ ‬וְלֹא‭ ‬לְזָנָב‮"‬‭. ‬הגענו‭ ‬לסופו‭ ‬של‭ ‬התהליך‭: ‬לאחר‭ ‬התיקון‭ ‬האישי‭ ‬של‭ ‬הכישלונות‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭ ‬אנו‭ ‬יכולים‭ ‬כעת‭ ‬לפרות‭ ‬ולרבות‭ ‬ללא‭ ‬חשש‭ ‬ואף‭ ‬להתפלל‭ ‬ולהאמין‭ ‬כי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ירבה‭ ‬חיים‭ ‬ויפרח‭ ‬למרות‭ ‬הקושי‭ ‬שעבר‭. ‬כדגים‭ ‬בים‭ ‬‮–‬‭ ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬ועוד‭ ‬נהיה‭ ‬ככוכבי‭ ‬השמיים‭ ‬לרוב‭. ‬התהליך‭ ‬שעברנו‭ ‬כולנו‭ ‬בשנה‭ ‬האחרונה‭ ‬מביא‭ ‬אותנו‭ ‬ל"ראש‮"‬‭: ‬לשיא‭ ‬המחשבה‭, ‬לפסגת‭ ‬השאיפות‭ – ‬ולנקודת‭ ‬הראשית‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬החדשה‭ ‬הבאה‭ ‬עלינו‭ ‬לטובה‭. ‬ 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…