יהדות עכשיו

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

הם איבדו את בן זוגם, האדם הקרוב אליהם ביותר, ולמרות האתגרים הרבים החליטו להתחתן מחדש. לקראת השנה החדשה שוחחנו עם אלמנים ואלמנות שנישאו בשנית. דיברנו על ההחלטה לקום מהשברים, על האתגרים ונקודות האור, ועל הטיפ שלהם להתחלות חדשות • כתבה של תקווה ושל אמונה

צללית של זוג עם רקע פרחים

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות, להתחיל מחדש ולפתוח ׳דף נקי׳. לרגל התקדש החג שוחחנו עם אנשים שהתחילו מחדש במקום הכי קשה: אלמנים ואלמנות שאיבדו את בני זוגם, ומתוך כל הקשיים החליטו לקום, להתחיל מחדש ולהינשא בשנית.
אורטל מלכה איבדה את בעלה, הרב אוריאל מלכה, באסון הכרמל שהתרחש לפני כ-12 שנה. היא נותרה לבדה עם חמישה ילדים, כשהיא בחודש השני להריון. לאחר שבעה חודשים נולדה בתה השישית.
פיני ברגר היה נשוי לגלית במשך 23 שנה ולזוג נולדו חמישה ילדים. לפני כשש שנים אובחנה גלית כחולה בסרטן אלים במיוחד, ולאחר שנתיים מגילוי המחלה – נפטרה.
היום פיני ואורטל נשואים זה לזו, וחושפים בפנינו מה הוביל אותם למציאות הנוכחית.

מה גרם לכם לחפש משהו חדש, להחליט לקום מהשבר ולהמשיך בחיים?

אורטל מתארת: ״במהלך שמונה השנים הראשונות של האלמנות הייתי עסוקה בגידול הילדים. הייתה תינוקת חדשה, כל כולי הייתי מרוכזת בה ובשאר הילדים שהיו מאוד קטנים, הגדולה הייתה בת תשע כשאוריאל נהרג. תוך כדי בניתי בית בקרני שומרון, לבד. הייתי עסוקה ביומיום ברמה ההישרדותית. חשבתי לעצמי שאין לי עניין להיכנס לזוגיות כשקומת הבסיס שלי עם הילדים לא מספיק יציבה. רק אחרי שמונה שנים כשהרגשתי שאני במקום יחסית בטוח, החלטתי לקפוץ למים״.

״היו לי מערכות יחסים קצרות שלא היו מדויקות לי. נרשמתי לאתר שליש גן עדן, וביום הנישואים שלי ושל אוריאל עליתי לקברו באופן חריג. זה היה יום הנישואים ה-19, כשהתאריך העברי והלועזי מתחברים. ביקשתי מאוריאל ׳תשלח לי מישהו נורמלי׳, ממש באלו המילים. אחרי יום או יומיים פיני פנה אליי באתר, והכול היסטוריה״.

פיני צוחק, ״אני באמת נורמלי״, ומוסיף כי אצלו זה היה הפוך לגמרי. ״מייד אחרי שגלית נפטרה והתחילו סידורי הלוויה, מישהו שאל אותי אם להזמין לי חלקת קבר לידה. אני בן 46, הרגע איבדתי את אשתי ואני צריך להחליט איפה אני אהיה אחרי 120. היה שם רב גדול שהמשפחה קשורה אליו ושהוא ליווה אותנו לאורך התהליך. התייעצתי איתו והוא אמר לי מייד ׳בשום פנים ואופן לא, אתה צעיר, אתה עוד תתחתן׳. זו הייתה קריאת כיוון עבורי להמשך הדרך״. 
״אחרי כמה שבועות הרגשתי שאני לא יכול יותר, שהחלק השני של בת הזוג נגדע בתוכי ואני חייב השלמה לזה. חודש וחצי לאחר שאשתי נפטרה נרשמתי לאתר שליש גן עדן והכרטיס של אורטל הופיע בפניי. לקח לה קצת זמן לענות, ובסוף היא ענתה״.

 
אורטל מלכה ופיני ברגר

אורטל מלכה ופיני ברגר

לילך אסולין לאופר ובעלה מני אסולין

לילך אסולין לאופר ובעלה מני אסולין

לא הקמנו בית יתומים
אורטל מסבירה שאומנם שניהם אלמנים, אך השוני ביניהם רב. ״גם של דרך האובדן ושל הזמן שעבר כל אחד מאיתנו. להכול יש השפעה בהרכבים המשפחתיים. היה טבעי שפיני וילדיו יעברו לגור איתנו בקרני שומרון כי יכולנו לאכלס אותם. לשתי המשפחות יש מורכבות וקושי – המשפחה האישית שלי הייתה צריכה להכניס אנשים זרים למרחב הבטוח, ובטח המשפחה של פיני שעשתה שינוי. התחתנו בחתונת קורונה ואז חיינו 13 איש בבית אחד 24/7. צחקנו שבית ׳האח הגדול׳ היה פה. היום אחרי שנתיים אפשר לראות חיבורים של הילדים, יחסים של כבוד, של חיבה, משהו נעים״.
בביתם ישנה פינת זיכרון לאוריאל ז״ל ולגלית ז״ל, ובני הזוג נותנים מקום לזיכרונות ולכאב. ״בתחילה בזהירות, לומדים מה הגבולות. היום בשולחן שבת אפשר להגיד בכיף ׳זה אימא גלית הכינה׳, אני יודעת עליה המון סיפורים וגם בדיחות. וגם בצד שלי. זה תהליך, צעדים קטנים. מתעסקים בדיני נפשות״.
פיני מחזק את דבריה של אורטל: ״אחת הסגולות של אורטל זו חוכמת חיים ואינטליגנציה רגשית להכיל מצבים שבשביל אנשים שלא עברו את מה שעברנו – זה נראה בלתי אפשרי. אחרי שגלית נפטרה ניהלתי את הבית בשלט רחוק כי הייתי בעבודה. כל היום סידרו לי את הילדים. הרגשתי שאני מחוץ למעגל. כשהכרנו אורטל התחילה לזרוע זרעים קטנים. קצת באה, ישבה איתנו, עזרה לילדים. זרעים קטנים של חיבור. אחרי החתונה עברנו אליהם לקרני שומרון. לילדים אמרנו: ׳לא הקמנו בית יתומים׳. התחתנו אחד בשביל השנייה, יום אחד כל הילדים יעזבו את הקן ולא רצינו להישאר לבד. לא באנו להיות אבא ואימא חדשים במקום אלו שנפטרו, אנחנו מקימים פה פרויקט בשבילנו. מי שרוצה להצטרף – מוזמן. ב״ה היום כל אחד מהילדים מחובר בדרכו לפרויקט הזה״.
יש משברים? מה היו נקודות הקושי בהתחלה החדשה, ומה הייתה נקודות האור?
״עשר שנים חייתי לבד״, אומרת אורטל, וחושפת כי לא היה קל להתרגל למישהו נוסף. ״קיבלתי החלטות פה אחד. פיני בא מזוגיות מאוד מחוברת ואני הייתי צריכה את השקט שלי. למדתי לעשות לעצמי איים של ׳ספייס׳, עוגנים שהם רק שלי. לא מחקתי את מה שהיה קודם, רציתי לתת לי מקום בתוך הזוגיות.
נקודת האור היא הידיעה שמולי ניצב פרטנר שבאמת מוכן לעבוד ולהתאמץ. וגם מהצד שלי – יש תנועה של שנינו. אין לנו ילדים משותפים, אין לנו מה שיחזיק את כל הדבר הזה מלבדנו. ואם לא נשקיע ביזע ובדמעות, זה לא יהיה. מתקשרים, עושים ויתורים. בשנתיים האלה עשיתי עבודת מידות כמו שבחיים לא עשיתי, אבל זו ההשקעה הכי שווה שלי״.

פיני מתאר אותו ואת אורטל ׳הפכים׳ ״עדות שונות, עירוני מול יישוב, משפחות שונות. והסוד של מה שקורה בינינו זה שבפרק ב אתה כבר יודע במה אתה צריך להשקיע. אתה מתרגל 23 שנה למשהו מסוים ומבין שיש דברים שצריך לשנות. כמו שאורטל אמרה – אתה כל הזמן עובד. המשברים בונים אותנו. הם נקודת האור – ירידה לצורך עלייה״.

ראש השנה זה זמן של התחלות, גם של הפרט וגם של כולנו ככלל. מה הטיפ שלכם להתחלות חדשות?

״להילחם על ההתחלה״ ממליץ פיני. ״אתה רוצה להתחיל ולהתקדם – עם כל האתגרים, העומסים הנפשיים, מה שאומרים מסביבך, מסתכלים עליך. אתה צריך להילחם על הטוב של עצמך״.

אורטל מוסיפה אחריו: ״התחלה צריכה להיות אחרי הבשלה. צריך בשלות ומוכנות. בשביל לעשות שינוי, צעד חדש, אפילו הקטן ביותר, מצריך רצון קודם. בזמן שהייתי שלמה עם עצמי ועברתי תהליך של עיבוד האבל, הגעתי למקום נוח ובשל, אז הייתי מוכנה לצאת להרפתקה הזו ולהתמסר לאתגרים שבה״.

מה שה׳ רוצה

לילך אסולין לאופר איבדה את בעלה, אבינועם לאופר, חודש לאחר שחגגו לו יומולדת 40. הם נישאו כשהייתה בת 20 והוא בן 24, ונולדו להם ארבעה ילדים. ״ממש כמה שבועות לפני שנפטר דיברנו על זה שאנחנו מצליחים לשמר את האהבה שלנו, ושהזוגיות עדיין מרגישה חדשה וטרייה למרות שעברו 16 שנים״.

אבינועם לקה באירוע מוחי באמצע נסיעה, שאותו אבחן בעצמו כמתנדב במד״א. הוא עצר, ביקש שיזמינו לו אמבולנס והספיק לדבר עם לילך ולהרגיע אותה. בבית החולים אבינועם עוד תיקשר ודיבר, ושגיסו אמר לו ׳אתה תצא מזה׳, השיב לו אבינועם ׳מה שה׳ רוצה׳. בעצת הרופאים הוכנס אבינועם לניתוח שממנו לא התעורר. 17 יום היה בתרדמת עד שנקבע מוות מוחי. הוא זכה לתרום איברים והציל חיים של חמישה אנשים.

לילך נותרה לבדה, עם ארבעה ילדים כשהגדולה בת 13 והקטנה בת שנה. ״פתאום אני לומדת איך לתפעל מטבח, איך לתפעל את הבית. החלטות של חינוך, גידול הילדים. תודה לא-ל זכיתי במשפחות מדהימות, גם שלי וגם של אבינועם, וגם בקהילה מדהימה. הם תמכו ועזרו מסביב לשעון, ארוחות, טיפול בילדים, צוות שסייע לי בבירוקרטיה, הכול״. 

היום היא נשואה בשנית למני אסולין, גרוש ואב לשלושה ילדים.

״חשבתי שיהיה נחמד״

מה גרם לרצון לחפש משהו חדש, להחליט לקום מהשבר ולהמשיך בחיים? 

״הייתי בת 36, היה לי ברור שאני אתחתן שוב. אבל גם היה לי ברור באותה נשימה שזה יהיה כזה ׳נחמד׳, את האהבה הגדולה של החיים שלי כבר חוויתי. לא ציפיתי לעוד פעם. אחרי חצי שנה, תשעה חודשים, כבר הרגשתי בשלה. הבנתי שאבינועם לא יחזור, אז ממשיכים קדימה״.

״לא הייתה נקודה שאמרתי ׳אין ברירה, צריך להתחתן׳. זה היה מהמקום של אני רוצה. אני בת 36, אני לא מתכוונת לחיות לבד עד גיל 90. לא בשבילי, לא בשביל הילדים, פשוט לא. לא רציתי להתרגל לסטטוס של לבד, של אלמנה. רציתי זוגיות, וחשבתי שזה יהיה משהו נחמד..

ההצעה להכיר את מני הגיעה דווקא ממשפחתו של אבינועם, על ידי אחיין של אבינועם ואשתו. ״חשבתי שזה יהיה נחמד. מהר הבנתי שנחמד זה לא יהיה – זה יהיה הרבה יותר. חסדי ה׳. זוגיות שניה באה על כ״כ הרבה ניסיון חיים. נתן מאיר הגדיר ׳זו זוגיות ראשונה בגלגול שני, בחיים השניים שלי׳. אני לא אותו בנאדם של לפני ארבע שנים, ובאמת יש בינינו אהבה מאוד גדולה״.

בהתחלה חשבה לילך שהדברים ייקחו זמן, עד שכל צד יכיר את ילדיו של הצד השני, את המשפחות וכו׳, אולם מהר מאוד היא התבדתה. ״שטויות במיץ. החלטנו מאוד מהר, אחרי כחודשיים. המשפחה של אבינועם קיבלה את מני באהבה ובטבעיות. אחות של אבינועם קוראת למני ׳גיסי׳, כשסיפרתי לחמותי שהחלטנו להתחתן היא פרצה בצהלולים, ובהמשך גם בכי. זה משתלב אחד בשני״.

בעצת אנשי מקצוע החליטו לילך ומני להינשא רק לאחר בר המצווה של בנה הגדול, וכן לעבור יחד לדירה חדשה. תוך פחות משבועיים חגגה המשפחה בר מצווה, חתונה ומעבר דירה. לילך מתארת: ״תקופה מטורפת. אמרתי לבת שלי – זו הפעם הראשונה שאני מתחתנת בפעם השנייה. אז טבעי שעשינו כמה טעויות בדרך״.

לילך מספרת שלמרות שילדיה רצו שתתחתן, הם חוו קשיים "היה פער בין הרצוי למצוי". בנוסף, אבינועם מאוד מדובר בבית. "זו לא פינת זיכרון, הוא פשוט נוכח. על המקרר בין התמונות של החתונה שלנו יש גם תמונות שלו. הילדים מדברים עליו המון".

בחייו הפעיל אבינועם מפעל חסד של אירוח אנשים שנתקעו בשבתות בקרבת בית חולים ללא יכולת לחזור. מדובר בד"כ באנשים שומרי מצוות שנזקקו לטיפול רפואי בשבת או בחג, ולאחר ששוחררו אינם יכולים לנסוע חזרה לביתם.

ללילך היה חשוב להמשיך את מפעלו של אבינועם גם לאחר מותו, ושבעלה החדש ייקח בזה חלק. "חיפשתי איש חסד". כיום מפעילה המשפחה את מיזם "אש"ל אבינועם" וכן יוזמות נוספות. בתה הבכורה של לילך, איילה, יוזמת בימים אלו אירוע התרמת דם לרגל יום הולדתו ה-44 של אביה ז"ל, שיתקיים בין ראש השנה ליום כיפור.

יש משברים? מהם הקשיים ומהן נקודות האור?

"אהבה מאוד גדולה וקשר חזק. משם הכול נובע. כי יש המון אתגרים, החל מהילדים ועד זה ששנינו אנשים בוגרים שעברו דברים בחיים, עם הרגלים שונים ודפוסי התנהגות שאימצנו לנו. הילדים של מני לא נמצאים איתנו כל הזמן, לפעמים זה קל ולפעמים זה קשה. אלו הקשיים – להרכיב שתי משפחות למשפחה אחת שלמה. מני היה צריך להתרגל למקום מגורים חדש, לנסיעה של מעל שעתיים לעבודה, ללחיות פתאום שוב עם ילדים בבית, ועוד ילדים שהם לא שלו".

"זה נס אחד גדול וגמור", מדגישה לילך. "השגחה פרטית מדויקת כל כך. אני שמה את עצמי בידי הקב"ה ואומרת לו 'תוביל', כי אין סיכוי שאני מצליחה לנהל את הסיטואציה הזו לבד".
לילך מספרת כי בשבוע שעבר חגגה יומולדת 40, ושלוש המשפחות הגיע לחגוג לה. "מבחינתי זה היה מדהים. חמותי הראשונה עדיין בהתלהבות ממה שהלך שם. שלוש משפחות שאני החיבור היחיד בין שלושתן. זה נס גמור".
"כשבן זוג נפטר זה אומר שנועדנו לחיים מורכבים. כל דבר נהיה מורכב ומאתגר, על כל דבר צריך לחשוב מעשרים כיוונים. ועוברים וצולחים את זה. זה שווה את זה".
טיפ להתחלה חדשה?
״קודם כול – לפתוח את הלב. דבר שני – לדייק את הצרכים ואת הרצונות שלך. לא יצאתי עם יותר מידי לפני מני, אבל כל אחד מהם דייק אותי קצת יותר. מה אני רוצה, מה אני מחפשת. לא רשימת מכולת של בת 20. נפש שתתאים לנפש״.
״ליווי בתהליך הוא קריטי. סבלנות, הכלה, הבנה שדברים משתנים. היום אחרי שנתיים אנחנו אנשים שונים. דברים שחשבנו שלא יסתדרו – הסתדרו, ודברים שלא חשבנו שיסתבכו – הסתבכו. צריך המון דיבור, המון שיתוף, כי הצד השני לא גדל איתך מגיל 20. אני רוצה להדגיש את הכרת הטוב לקהילה ולמשפחה שלנו, ולקב״ה. ממש השגחה פרטית״.
העולם הזה והעולם הבא
זוג מוכר שעוסק בנושא האלמנים, האלמנות והיתומים הם יהודה גליק והדס דיסין. שניהם התאלמנו מבני זוגם, נישאו שנית והנושא קרוב לליבם. הדס טוענת כי הנישואים השניים הם המשך החיים, ולאו דווקא התחלה חדשה. ״הרב שרקי אומר שלעולם הבא קוראים ׳הבא׳ כי הוא המשך של העולם הזה. אם זה היה עולם אחר היו נותנים לו שם, הגדרה. העולם הבא – מעצם הגדרתו הוא המשך. כך אני מרגישה לגבי האלמנים והאלמנות הצעירים, עם הילדים הקטנים. ההתמודדות שלנו כל כך מטורפת וקשה, וזה ההמשך שלנו. העולם הבא שלנו. 
מגיעה לנו זוגיות. זוגיות זה דבר מבורך, אבל זה פשוט העולם הבא שלנו. העולם הזה (פרק א) היה טוב, יפה, רצוי ומיוחד, ולא זכינו להמשיך אותו. זכיתי ביהודה, הוא בנאדם מיוחד במינו ואני מאושרת. אבל זה בעולם הבא, לא בעולם הזה״.
 
איך מחליטים לקום ולהתחיל מחדש? או לדברייך – להמשיך?
הדס מתארת מצב שבו לאלמנים ולאלמנות רבים אין כלל בחירה: ״מי שקם ומתחתן זה מישהו שיכול להרשות לעצמו מבחינה כלכלית. אתה צריך להסתכל על חשבון הבנק קודם, כי תאבד את קצבת השארים ואת הפנסיה ועוד. יש כאלו שעבורם התחלה חדשה לא קיימת בכלל. אתה צריך גם חוסן נפשי וגם יכולת כלכלית״.
17 שנה הייתה הדס לבד, מאז שנפטר בעלה יוסי ועד שהכירה את יהודה גליק. ״כבר אחרי שנה התחלתי לצאת. ייחלתי לזוגיות. הייתי בוכה לאורה, חברתי הטובה, שאני לא יכולה כבר לדבר עם הקירות. היו לי ארבעה ילדים קטנים, מגיל שבע עד ארבעה חודשים. הייתי נשואה ליוסי, שהיה מצחיק ומעניין ושופע, ופתאום אני לבד״.
״התחלתי לצאת אחרי שנה מתוך כבוד. שנה להיות בתוך הטראומה, באבל. לכבד את בן הזוג ואת הילדים. אחרי שנה התחלתי לחפש, אבל לא מצאתי״.
הדס מתארת מציאות שבה כמות האלמנות עולה על כמות האלמנים. בגילאים הצעירים ישנם 60% אלמנות ו-40% אלמנים, היות ויותר גברים נפטרים בגילאים הללו ומותירים אחריהם נשים אלמנות. אלא שגם 40% האלמנים מתחתנים במהרה, מי עם אלמנה ומי עם גרושה או רווקה, כך שכמות האלמנות עולה.
׳אמיצים׳
הדס הקימה את ארגון ׳אמיצים׳ שבא לתת מענה חברתי לאלמנים ואלמנות צעירים וליתומים. ״באנו לייצר לקב״ה שליח עבור מה שנכתב בתורה. הקב״ה כתב שאנחנו צריכים להתייחס בצורה מיוחדת ללוי, לגר, ליתום ולאלמנה – וזה מה שאנחנו עושים. אנו עובדים על מחקרים בנוגע לאלמנות צעירה, יתמות, מה הצרכים הנדרשים ומה המענים האפשריים. מקום של הורה וילד״.
״לא כתוב יתום ואלמנה תחתנו. אנחנו לא מתעסקים בכלל בפרק ב, גם לא במענה כלכלי למי שזקוק לכך. אנחנו במקום החברתי, מה אנחנו כחברה נדרשים לתת ליתום ולאלמנה, ללוי ולגר״.
״היום זה יום הנישואין שלנו״
יהודה גליק, שאיבד את אשתו יפי לפני למעלה מארבע שנים וחצי, מצטרף לשיחה. ״היום זה יום הנישואין שלנו! אנחנו נשואים בדיוק שלוש שנים, שמונה חודשים ויומיים. זה יום נישואים היסטורי שלא יחזור״, הוא מדגיש בחיוך. לאחר מכן מפרט יהודה ״הבסיס של ראש השנה זה המלכת הקב״ה. בתפיסת העולם שלנו, המשמעות של יתומים ואלמנות והעיסוק הרב בהם היא מהות התפקיד של הבית והמשפחה״.
״התפקיד של בני הזוג הוא לשים כתר על הראש של השני. נישואין – כל אחד נושא את השני. הילדים רואים שאבא מרים לאימא, ואימא מרימה לאבא, נותנים מחמאות. הילדים לומדים להעריך את ההורים שלהם. במשפחה של אלמנים ואלמנות – אין מי שירים להורה השורד. זוכרים את המת במקום את החי״.
עוד מוסיף יהודה כי ״ראש השנה נקרא גם יום הזיכרון – ממליכים את הקב״ה. זה התפקיד שלנו בכל בית וזה סוד ההצלחה של הנישואים – לזכור שבלי אשתי אני כלום, ולהפך. כמה זכיתי. כשאנחנו ממליכים את הקב״ה זה לא סתם כתר, זה לא מלך אנגליה עם כתר סמלי. זה אמיתי. ככה גם כשאנחנו מפרגנים אחד לשני״.
יום ההולדת של המשפחה
יהודה והדס מציינים כי לשיטתם היום החשוב לציון הוא יום הנישואים של בני הזוג, גם אם אחד מהם נפטר. ״זה יום ההולדת של המשפחה. המשפחה נולדה. האבא או האימא אינם, אבל המשפחה קיימת״.
״אותו הדבר עם בית המקדש, הבית נחרב אבל היסודות שם. משפחה שנחרבה יכולה לחשוב על בנין מחדש כי היסודות קיימים. כשמתחתנים מחדש ונבראת משפחה חדשה, היא משפחה של קומה על גבי המשפחה שהייתה. לא מוחקים את העבר, יש מקום להורים שנפטרו, אבל הם לא מרכז הבית. החיים לא סובבים סביב אזכרות והנצחות, אלא הזוגיות שלנו והמשפחתיות שלנו״.
הדס מתרגשת: ״כתבה על נושא כזה צמוד לראש השנה שנקרא יום הזיכרון. הפעם היחידה שכתוב בתורה ׳ולא שכחתי׳ – זה לגבי היתום והאלמנה. יום הזיכרון נשמע לנו יום של מתים, אבל ראש השנה הוא חג. זיכרון ביהדות זה חיים, ׳זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים׳״.
יהודה והדס ביחד קוראים לזכור את החיים, את האלמנים ואת האלמנות שנזקקים לעזרה ותמיכה, ולא תמיד יכולים לבקש. ׳ושמחת בחגך׳ – לדאוג שכולם יהיו שמחים בחג״.

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…