טור אורח

האם מותר לברר ניצוצות בשבת

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

כבר סיפרתי לכם בעבר על 'האגודה להכרת הפירות במקורות ישראל', המאגדת בתוכה את כל המתעניינים בצמחיית התנ"ך.

ה'רוח החיה' באגודה זו הוא יהודי יקר ואהוב בשם יוסף צור. יוסף ורעייתו גרים ברחוב מרכזי בתל-אביב. הם מאד מוטרדים מזיהום האוויר בעיר. על כן, הם נטעו עצי פרי בין הכביש הראשי לבין ביתם. כשהיינו אצלם בישיבת הנהלה, חיפשתי עץ מתאים לברכת האילנות.

מר יוסף צור מאד התעניין בברכה המיוחדת, ואמרתי לו שלפי ההלכה בחודש ניסן מברכים על פריחה של שני עצי פרי שונים. "אם כך, יש לי הפתעה לרב. יש אצלי בחצר עץ שקראתי לו 'עץ פרי הדר' והרכבתי עליו את כל סוגי פירות ההדר הקיימים. כך שהרב יוכל לעמוד ליד עץ אחד ולברך על שני עצים…".

למעשה, באותו יום לא לקחתי סיכון, וברכתי על פריחת שאר עצי הפרי שהיו לו בחצר. כל ההנהלה והאורחים ברכו בחדווה מיוחדת יחד עמי את ברכת האילנות.

בדרך חזרה לביתי, חשבתי כל הזמן על הדעות השונות בהלכות הרכבת אילנות, וכשהגעתי לביתי הסתכלתי בחזון-איש שדן בעניין במקרים דומים (חזון-איש כלאיים ג', ז'). ואכן, יש פוסקים הסבורים שכיוון שיש ספק איסור הרכבה בעץ מסוג זה המורכב מפירות הדר שונים, לכתחילה אין לברך עליו ברכת האילנות.

נזכרתי בסיפור זה כיוון שהשבוע נכנס חודש ניסן, וזריזים מקדימים לברך ברכת האילנות כבר בתחילתו. אע"פ שברוב ברכות הראייה לא מצינו שצריך האדם להתאמץ לראות את הדברים שעליהם יוכל לברך, שונה ברכת האילנות, שיש לאדם להשתדל ולחזר אחריה (עיין סדר ברכות, המוזכר באליה-רבה סימן רכ"ו ס"ק א'), וכך נהגו רבים מגדולי ישראל.

אז אם עדיין לא בירכתם, חפשו באזורכם שני עצי פרי פורחים, השתדלו לזכות עוד תשעה יהודים, וברכו יחדיו בשם ומלכות: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם". אם אתם אשכנזים, הברכה שלכם קצת יותר 'קרה', ובמקום 'כלום' אמרו 'דבר'.

הברכה נתקנה דווקא על האילנות ולא על ירקות וזרעים, מפני שנותנים שבח לבורא העולם שברא בשביל האדם אפילו דברים שאין בהם הכרח לקיומו (ערוך-השולחן שם).

אם אתם רוצים לפני כן ללמוד וללמד בהרחבה את הנושא ולומר את כל ה'יהי רצונים' והבקשות הנלוות, בקשו במייל (המובא למטה) ונשלח לכם את החוברת 'ברכת האילנות'. אחרי שתברכו ברכה זו, תחול עליכם הברכה שהנזהר בה עליו נאמר 'ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' – ויתן לך וכו' ' (א"ר הנ"ל).

אם קראתם את המאמר בשבת (לא באמצע התפילה, כמובן) ותרצו להיות זריזים מקדימים, דעו שיש דעות שאין לברך ברכה זו בשבת. אכן, פעם סיפרתי למו"ר הרב מדרכי אליהו זצ"ל, שראיתי טקס מאוד יפה של ברכת האילנות אחרי התפילה בשבת. מיד שאלני הרב: 'הרי על ידי הברכה בוררים את ניצוצות הקדושה, וכיצד אפשר לברור ניצוצות בשבת?'. 'טוב' סינגר הרב, 'כנראה רב היישוב חשב שאחרת לא יברכו'.

כאשר בררנו את הנושא, עלו כמה שאלות שנשמח לשמוע לגביהן את תשובותיכם:

*אדם שיש לו אלרגיה לפריחת עץ מסוים – האם יכול לברך עליו את ברכת האילנות?

*אילנות שיש בהם שני מינים, זכרי ונקבי – האם מותר לברך על הזכרי, שאינו מוציא פרי?

*אילנות המגדלים פירות שמזיקים לגוף, או אילנות שפירותיהם ערלה, או אילנות של עבודה זרה – האם מותר לברך עליהם?

*האם ניתן לברך דרך משקפת, דרך משקפיים או ע"י ראייה במראָה?

*האם יש צורך לבקש רשות מבעל העצים לברך עליהם?

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…