אורי שכטר

הכח של עם ישראל

אורי שכטר

01‭ ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬שהיינו‭ ‬עסוקים‭ ‬בהם‭ ‬לפני‭ ‬המלחמה‭ ‬היה‭ ‬מלחמה‭ ‬על‭ ‬הזהות‭ ‬היהודית‭ ‬שלנו‭.‬

קשה‭ ‬להתעלם‭ ‬מכך‭ ‬שחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהשבויים‭ ‬שלנו‭ ‬שחוזרים‭ ‬מהשבי‭, ‬למרות‭ ‬הקשיים‭ ‬שעברו‭ ‬הם‭ ‬באים‭ ‬עם‭ ‬אור‭ ‬גדול‭ ‬וחיבור‭ ‬מדהים‭ ‬לזהותם‭ ‬היהודית‭.‬

כשאמילי‭ ‬דמארי‭ ‬הגיעה‭ ‬לכותל‭ ‬המערבי‭ ‬היא‭ ‬התפללה‭ ‬לשובם‭ ‬של‭ ‬חבריה‭ ‬גלי‭ ‬וזיוי‭ ‬ברמן‭, ‬ובירכה‭ ‬ברכת‭ ‬הגומל‭ ‬על‭ ‬חזרתה‭ ‬מהתופת‭. ‬‮"‬בלילה‭ ‬של‭ ‬ערב‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬הצלחתי‭ ‬להאזין‭ ‬לרדיו‮"‬‭, ‬סיפרה‭. ‬‮"‬התרגשתי‭ ‬לשמוע‭ ‬את‭ ‬הסליחות‭ ‬ששודרו‭ ‬מרחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ואת‭ ‬התפילות‭ ‬שנשאו‭ ‬שם‭ ‬עבורנו‭. ‬זה‭ ‬נתן‭ ‬לי‭ ‬כוח‭ ‬ותקווה‮"‬‭.‬

משפחתו‭ ‬של‭ ‬אוהד‭ ‬בן‭ ‬עמי‭ ‬סיפרה‭ ‬שבשבת‭ ‬הראשונה‭ ‬בבית‭ ‬הוא‭ ‬עשה‭ ‬קידוש‭ ‬והבדלה‭. ‬כך‭ ‬סיפר‭ ‬גם‭ ‬יחי‭, ‬אביה‭ ‬של‭ ‬ארבל‭ ‬יהוד‭, ‬כששבה‭ ‬הביתה‭. ‬

התצפיתניות‭ ‬ששבו‭ ‬תיארו‭ ‬איך‭ ‬השתדלו‭ ‬לא‭ ‬לאכול‭ ‬חמץ‭ ‬בפסח‭, ‬ואיך‭ ‬צמו‭ ‬ביום‭ ‬כיפור‭. ‬כמוהם‭ ‬גם‭ ‬שבויים‭ ‬נוספים‭ ‬שתיארו‭ ‬את‭ ‬הניסיון‭ ‬לצום‭ ‬בשבי‭. ‬רק‭ ‬שילוב‭ ‬המילים‭ ‬הללו‭ ‬בלתי‭ ‬נתפס‭. ‬מי‭ ‬שהורעבו‭ ‬חודשים‭ ‬ארוכים‭, ‬וצמו‭ ‬בעל‭ ‬כורחם‭ ‬בגלל‭ ‬שובים‭ ‬אכזריים‭, ‬בחרו‭ ‬להימנע‭ ‬מאוכל‭. ‬אחרים‭ ‬תיארו‭ ‬את‭ ‬הניסיון‭ ‬לעשות‭ ‬קידוש‭ ‬במנהרות‭ ‬חמאס‭. ‬לספור‭ ‬את‭ ‬הימים‭, ‬וכשמגיע‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬לנסות‭ ‬לדקלם‭ ‬מהראש‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שזוכרים‭.‬

עמיתיו‭ ‬לשבי‭ ‬של‭ ‬עומר‭ ‬שם‭ ‬טוב‭ ‬סיפרו‭ ‬על‭ ‬היצירתיות‭ ‬שלו‭ ‬בשבי‭. ‬הוא‭ ‬הניח‭ ‬על‭ ‬ראשו‭ ‬נייר‭ ‬טואלט‭ ‬בתור‭ ‬כיפה‭, ‬בייגלה‭ ‬עבש‭ ‬בתור‭ ‬לחם‭, ‬ופירורי‭ ‬המלח‭ ‬מהבייגלה‭ ‬הופרדו‭ ‬בשביל‭ ‬להטביל‭ ‬את‭ ‬הלחם‭ ‬בברכת‭ ‬‮"‬המוציא‮"‬‭. ‬והיו‭ ‬מי‭ ‬שגם‭ ‬בייגלה‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬להם‭, ‬את‭ ‬הקידוש‭ ‬עשו‭ ‬על‭ ‬פקק‭ ‬עם‭ ‬מעט‭ ‬מים‭ ‬מעופשים‭, ‬כשהם‭ ‬כבולים‭ ‬בשלשלאות‭.‬

02‭ ‬

מלחמות‭ ‬אכזריות‭ ‬מובילות‭ ‬לא‭ ‬פעם‭ ‬להתעוררות‭ ‬של‭ ‬אמונה‭, ‬או‭ ‬לחלופין‭ ‬להתרחקות‭. ‬אבל‭ ‬עבור‭ ‬רבים‭, ‬‮"‬אם‭ ‬אין‭ ‬לאן‭ ‬לשאת‭ ‬עיניים‭ – ‬תסתכל‭ ‬לשמיים‭.‬‮"‬‭ ‬נדמה‭ ‬שסיפורי‭ ‬השבים‭ ‬ובני‭ ‬משפחותיהם‭ ‬מספרים‭ ‬לנו‭ ‬דבר‭ ‬נוסף‭, ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬דתי‭, ‬אלא‭ ‬קשור‭ ‬לזהות‭ ‬ותרבות‭.‬

שורדת‭ ‬השבי‭ ‬אגם‭ ‬ברגר‭, ‬ששוחררה‭ ‬במסגרת‭ ‬הפעימה‭ ‬הראשונה‭ ‬של‭ ‬עסקת‭ ‬החטופים‭, ‬נפגשה‭ ‬עם‭ ‬הרבנית‭ ‬צילי‭ ‬שניידר‭ ‬יו"ר‭ ‬ארגון‭ ‬‮'‬קשר‭ ‬יהודי‮'‬‭ ‬ושיתפה‭ ‬אותה‭ ‬בחוויות‭ ‬המטלטלות‭ ‬מהשבי‭, ‬ההקפדה‭ ‬על‭ ‬שמירת‭ ‬מצוות‭ ‬והאמונה‭ ‬האיתנה‭ ‬שהחזיקה‭ ‬אותה‭ ‬בתנאים‭ ‬קשים‭ ‬ביותר‭.‬

ברגר‭ ‬סיפרה‭ ‬כי‭ ‬לפני‭ ‬כשנה‭ ‬הופתעו‭ ‬החטופות‭ ‬לגלות‭ ‬שמחבלי‭ ‬חמאס‭ ‬העבירו‭ ‬להם‭ ‬חפצים‭ ‬שונים‭, ‬ביניהם‭ ‬סידור‭ ‬תפילה‭. ‬‮"‬לא‭ ‬ברור‭ ‬לנו‭ ‬איך‭ ‬זה‭ ‬קרה‭, ‬אבל‭ ‬פשוט‭ ‬הביאו‭ ‬לנו‭ ‬סידורים‮"‬‭, ‬היא‭ ‬מספרת‭. ‬‮"‬הם‭ ‬הראו‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬ואמרו‭ ‬‮'‬קחו‮'‬‭. ‬השתמשנו‭ ‬בזה‭ ‬המון‭, ‬זה‭ ‬נתן‭ ‬לנו‭ ‬כוח‮"‬‭.‬

למרות‭ ‬הנסיבות‭ ‬והמצב‭ ‬הקשה‭, ‬הן‭ ‬ניסו‭ ‬כמיטב‭ ‬יכולתן‭ ‬לעקוב‭ ‬אחר‭ ‬לוח‭ ‬השנה‭ ‬ולשמור‭ ‬את‭ ‬החגים‭. ‬‮"‬ידענו‭ ‬בערך‭ ‬את‭ ‬התאריכים‭ ‬לפי‭ ‬הרדיו‭ ‬ולפעמים‭ ‬דרך‭ ‬קטעים‭ ‬שהוקרנו‭ ‬בטלוויזיה‭. ‬זה‭ ‬עזר‭ ‬לנו‭ ‬להבין‭ ‬פחות‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬מתי‭ ‬החגים‭ ‬מתקרבים‮"‬‭.‬

‮"‬פספסנו‭ ‬את‭ ‬חנוכה‭, ‬אבל‭ ‬בפסח‭ ‬לפחות‭ ‬הצלחתי‭ ‬לשמור‭ ‬ולא‭ ‬לאכול‭ ‬חמץ‮"‬‭, ‬היא‭ ‬מספרת‭. ‬‮"‬השתמשתי‭ ‬בקמח‭ ‬תירס‮"‬‭. ‬

על‭ ‬המחבלים‭ ‬שהחזיקו‭ ‬בה‭ ‬אמרה‭ ‬‮"‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬יהודים‭, ‬אבל‭ ‬מבחינתם‭ ‬עדיף‭ ‬להיות‭ ‬דתיים‭ ‬מאשר‭ ‬לא‭ ‬להאמין‭ ‬בכלל‮"‬‭.‬

יום‭ ‬כיפור‭ ‬היה‭ ‬אחד‭ ‬הרגעים‭ ‬המשמעותיים‭ ‬ביותר‭ ‬עבורה‭. ‬‮"‬הצלחנו‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הצום‭, ‬ואני‭ ‬זוכרת‭ ‬שהתפללנו‭ ‬המון‭ ‬באותו‭ ‬יום‭. ‬גם‭ ‬בתענית‭ ‬אסתר‭ ‬צמתי‭.‬‭ ‬הרגשתי‭ ‬שזה‭ ‬משהו‭ ‬שאני‭ ‬חייבת‭ ‬לעשות‭, ‬במיוחד‭ ‬במצב‭ ‬שהיינו‭ ‬בו‮"‬‭.‬

למרות‭ ‬הקשיים‭, ‬היא‭ ‬מספרת‭ ‬כי‭ ‬היא‭ ‬אסירת‭ ‬תודה‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שתמך‭ ‬בה‭ ‬במהלך‭ ‬התקופה‭ ‬הקשה‭, ‬ושואבת‭ ‬כוחות‭ ‬מתוך‭ ‬האמונה‭ ‬שעזרה‭ ‬לה‭ ‬לשרוד‭. ‬‮"‬אני‭ ‬לא‭ ‬יודעת‭ ‬איך‭ ‬הייתי‭ ‬עוברת‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬האמונה‭ ‬שלי‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬זה‭ ‬מה‭ ‬שנתן‭ ‬לי‭ ‬תקווה‮"‬

דניאלה‭ ‬גלבוע‭ ‬סיפרה‭: ‬‮'‬ידעתי‭ ‬שהדבר‭ ‬היחיד‭ ‬שיכול‭ ‬להציל‭ ‬אותנו‭ ‬זה‭ ‬האמונה‮'‬‭ ‬היא‭ ‬המשיכה‭ ‬ואמרה‭ ‬‮'‬באחד‭ ‬הבקרים‭ ‬לאחר‭ ‬השחרור‭ ‬קראנו‭, ‬אני‭, ‬קרינה‭,‬‭ ‬נעמה‭, ‬לירי‭ ‬ואגם‭ ‬את‭ ‬ברכת‭ ‬הגומל‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭, ‬לרגע‭ ‬הזה‭ ‬חיכיתי‭ ‬מהיום‭ ‬ששרדתי‭ ‬את‭ ‬השבעה‭ ‬באוקטובר‭, ‬להודות‭ ‬לה‮'‬‭ ‬שכנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭ ‬הציל‭ ‬אותנו‭ ‬מהדבר‭ ‬הנורא‭ ‬מכל‮'‬

03‭ ‬

אסיים‭ ‬בדברים‭ ‬שאמר‭ ‬אוהד‭ ‬בן‭ ‬עמי‭ ‬לאחר‭ ‬שחזר‭ ‬מהשבי‭ ‬כשהתפילין‭ ‬על‭ ‬ראשו‭:‬

‮'‬בפנים‭ ‬אנחנו‭ ‬עם‭ ‬מאוד‭ ‬מאוד‭ ‬חזק‭ ‬ומה‭ ‬שמאחד‭ ‬אותנו‭ ‬זאת‭ ‬האמונה‭ ‬באלוקים‭, ‬שאותי‭ ‬היא‭ ‬לפחות‭ ‬באופן‭ ‬אישי‭ ‬החזיקה‭ ‬והצילה‭ ‬ובזכות‭ ‬אלוקים‭ ‬אני‭ ‬נמצא‭ ‬פה‭ ‬בחזרה‭ ‬אחרי‭ ‬השבי‭, ‬כנראה‭ ‬שהייתי‭ ‬צריך‭ ‬כמה‭ ‬דברים‭ ‬לתקן‭, ‬הדבר‭ ‬הזה‭ ‬רק‭ ‬מחזק‭ ‬אותי‭. ‬זה‭ ‬המסר‭ ‬שלי‭ ‬לעם‭ ‬ישראל‭, ‬האמונה‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬מה‭ ‬שמאחד‭ ‬אותנו‭ ‬והיא‭ ‬גם‭ ‬מה‭ ‬שנותן‭ ‬לנו‭ ‬כח‭ ‬ברגעים‭ ‬שאנחנו‭ ‬הכי‭ ‬הכי‭ ‬מושפלים‭  ‬והכי‭ ‬מרוסקים‭. ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬בשביל‭ ‬לנצח‭ ‬ונמשיך‭ ‬להילחם‭, ‬להאבק‭ ‬וננצח‭! ‬אנחנו‭ ‬מתפללים‭ ‬עד‭ ‬שאחרון‭ ‬החטופים‭ ‬יחזור‭ ‬הביתה‭ ‬בעזרת‭ ‬ה‮'‬‭.‬‭ ‬■

Ori88533@gmail.com

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…