אורי שכטר

הכי מושלם

ואז בננו אמר, 'אני מרגיש על הפנים, לא הייתי צריך לקרוא את המסכת בסוף המסיבה'. שאלתי אותו: "למה? קראת כל כך יפה'. הוא ענה: 'המורה ביקש מתנדבים ואני התנדבתי, לא הייתי צריך להתנדב'.

מיקרופון

01
לפני כ- 10 שנים, כשבני היה בכיתה ז', עשו להם תכנית שנתית לבר-מצווה שכללה פעילויות רבות ומגוונות. שיא התוכנית הייתה הליכה של הילדים ברגל מגוש עציון לירושלים ומפגש עם ההורים בכותל. לאחר המפגש ירדנו כולנו לעיר דוד למסיבת הסיום.
המסיבה התחילה בשיר ששר וניגן המורה עם כ-4 תלמידים. היינו כל כך גאים בבננו שעמד על הבמה ביחד עם המחנך עם גיטרה, ניגן ושר (במיוחד שאופק, כמו רוב ילדנו, עם בעיות קשות של קשב וריכוז). בסוף הערב עמד בננו שוב על הבמה עם חבר, הם הקריאו מסכת מרגשת, של כל מה שהם עברו בתכנית בר-המצווה. אני וכנה היינו מלאים בגאווה, לא האמנו שהוא מסוגל לקרוא בצורה כל כך יפה ומדויקת.
כשהסתיים הערב נסענו לביתנו ולפני השינה ניגשתי למיטתו של בננו ואמרתי לו, 'תדע שאני ואמא היינו מאוד גאים בך הערב וכל כך שמחנו מההופעות שלך על הבמה'.
ואז בננו אמר, 'אני מרגיש על הפנים, לא הייתי צריך לקרוא את המסכת בסוף המסיבה'. שאלתי אותו: "למה? קראת כל כך יפה'. הוא ענה: 'המורה ביקש מתנדבים ואני התנדבתי, לא הייתי צריך להתנדב'.
'אבל טוב שהתנדבת, אנחנו מחנכים להתנדבות, אני לא מבין אותך?'.
ואז הוא המשיך ואמר, 'אבא, כשעליתי לבמה בפעם הראשונה, בשיר, הסתכלתי עליכם ועל כל ההורים שהחזיקו בשמחה מצלמות בידיהם וצילמו את ילדיהם. כשעליתי במסכת האחרונה, שמתי לב שיש הורים שעדיין מחזיקים את המצלמה ביד, אבל הפעם בעצב, שבנם לא עלה פעם אחת על הבמה והם לא זכו לצלמו, ואני ברוב טיפשותי עליתי פעמיים'.
נתתי נשיקת לילה טוב לאופק ויצאתי מחדרו עם דמעות בעיניים. למרות השעה המאוחרת התקשרתי למורים ולמנהלת וסיפרתי להם את הסיפור. כולנו למדנו לקח חשוב מאוד.
02
אני לא אשכח ששנה לאחר הסיפור הזה הייתה הופעה בבית הספר בסוף השנה שבה הופיעו 100% מתלמידי בית הספר. היה פשוט מרגש ומרומם מאוד.
למה נזכרתי בסיפור המרגש הזה עכשיו?
לפני כמה זמן חבר קרוב שלי עשה כנס גדול מאוד. כחודשיים לפני הכנס התקשר אליו מישהו שבדרך כלל מנחה פאנל במסגרת הכנסים שלו וכך התנהלה השיחה ביניהם:
'השנה אתה מזמין אותי לכנס שלך להנחות פאנל?'
והחבר ענה, 'עוד לא השלמתי את כל בעלי התפקידים בכנס ואני עדיין לא יודע'.
ואז הבחור ממשיך ואומר, 'אתה בטח לא לוקח אותי בגלל מה שקרה לי? בגלל שאני מדבר בצורה לא כל כך ברורה'.
החבר שאל, 'לא הבנתי על מה אתה מדבר? לא שמעתי שקרה לך משהו, מה קרה?'.
הבחור המשיך וסיפר: 'לפני כשנה וחצי עברתי אירוע מוחי, האירוע פגע לי בדיבור ואני מדבר בצורה קצת איטית, מה שגרם לכך שכולם ביטלו את כל ההתקשרויות איתי, כולל אפילו עבודה קבועה שהייתה לי בהנחיית קבוצות. פשוט כולם לא רוצים לעבוד איתי למרות שאני בתהליך של שיקום ובסך הכל מתקדם'.
חברי, בלי לחשוב פעמיים, אמר לו: 'האמת שלא שמעתי על מה שקרה לך ואני שומע את זה עכשיו בפעם הראשונה, ואני מזמין אותך בשמחה רבה לכנס שלי. אתה תנחה אפילו יותר פאנלים ממה שהנחת בדרך כלל'. ובאמת כך קרה.
והאמת שבדרך כלל הפאנלים בכנס לא כל כך מעניינים אותי כי אני לא מהתחום שבו עוסק חברי, אבל השנה הסתובבתי בין הפאנלים וכנראה שלא במקרה ראיתי את אותו האיש שדיבר עם חברי מנחה פאנל בגאווה כשחיוך ענק מרוח על שפתיו, ואני הסתכלתי עליו כשדמעות של התרגשות זלגו מעיני.
חשוב שכולנו נבין שהתמונות בעולמנו שלעיתים לכאורה נראות לא מושלמות הן התמונות הכי מושלמות בחיים.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…