טיפול

הכל בראש

ההכלה וההקשבה לנושא תחום הטיפול האישי והאימון הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. ייעוץ פסיכולוגי, תרפיה באומנות ו-CBTהן כבר מילים מקובלות ואנשים רבים מנסים לשפר את אורחות חייהם ע”י היעזרות באנשי מקצוע

מוריה אופיר

שמואל מינקוב (55), נשוי עם שבעה ילדים מירושלים הוא מאסטר בשיטת NLP, שיטה שמסייעת לאדם לבחור מחדש האם להתנהל לפי האוטומטים שלו תוך נתינת דגש על הבנת המודע והלא מודע שלנו וכיצד לנהל אותם באופן שיהיה מיטבי לנו.
“אני עוסק הרבה שנים בתחום החינוך,״ הוא מספר. “ב״ה, הקמתי וניהלתי כמה מוסדות חינוך, ולימדתי הרבה שנים בישיבות תיכוניות עם חבר’ה שנחשבים קצת יותר “קשים”. החברה שופטת פעמים רבות לפי הציונים, והרצון שלי היה לקחת חבר’ה שאין להם ציונים גבוהים ולהראות שאפשר אחרת,שקנה המידה הוא לא רק הציונים.
יש משהו שהוא יותר רחב ועמוק בבסיס האדם, מעבר להתפתחות הקיומית שלו. לפני עשרים שנים הרעיון הזה היה פחות מקובל והיום יש יותר פתיחות לגישה הזו. ב”ה באמת אותם ילדים צמחו ופרחו. הדבר הזה היה הבסיס להתעסקות שלי היום בחיי”.
במקביל להתעסקותו בחינוך, למד מינקוב את תחום הקואוצ’ינג אצל אלון גל והתחיל לסייע לאנשים לעבור תהליכים שונים. לפני כעשור נחשף לתחום ה-NLP והוא טוען שהשיטה עצמה היא לא חידוש, וכל מה שנלמד בה מבוסס על היהדות.
“הכל נמצא במקורות שלנו- הכל יושב ביהדות. המקור שאני תמיד אוהב להשתמש בו נמצא בספרו המרכזי של ר’ נחמן- “ליקוטי מוהר”ן. ר’ נחמן כותב שם דבר שעבור תקופתו של לפני 250 שנה הוא דבר מפליא לומר: בכוח המחשבה אפשר לפעול הכל. אנחנו רגילים שהמעשים או הדיבורים הם העיקר, אבל הוא טוען שהמחשבה היא כמעט הכל.

שמואל מינקוב (55), נשוי עם שבעה ילדים מירושלים הוא מאסטר בשיטת NLP, שיטה שמסייעת לאדם לבחור מחדש האם להתנהל לפי האוטומטים שלו תוך נתינת דגש על הבנת המודע והלא מודע שלנו וכיצד לנהל אותם באופן שיהיה מיטבי לנו.
“אני עוסק הרבה שנים בתחום החינוך,״ הוא מספר. “ב״ה, הקמתי וניהלתי כמה מוסדות חינוך, ולימדתי הרבה שנים בישיבות תיכוניות עם חבר’ה שנחשבים קצת יותר “קשים”. 

החברה שופטת פעמים רבות לפי הציונים, והרצון שלי היה לקחת חבר’ה שאין להם ציונים גבוהים ולהראות שאפשר אחרת,שקנה המידה הוא לא רק הציונים.
יש משהו שהוא יותר רחב ועמוק בבסיס האדם, מעבר להתפתחות הקיומית שלו. לפני עשרים שנים הרעיון הזה היה פחות מקובל והיום יש יותר פתיחות לגישה הזו. ב”ה באמת אותם ילדים צמחו ופרחו. הדבר הזה היה הבסיס להתעסקות שלי היום בחיי”.
במקביל להתעסקותו בחינוך, למד מינקוב את תחום הקואוצ’ינג אצל אלון גל והתחיל לסייע לאנשים לעבור תהליכים שונים. לפני כעשור נחשף לתחום ה-NLP והוא טוען שהשיטה עצמה היא לא חידוש, וכל מה שנלמד בה מבוסס על היהדות.
“הכל נמצא במקורות שלנו- הכל יושב ביהדות. המקור שאני תמיד אוהב להשתמש בו נמצא בספרו המרכזי של ר’ נחמן- “ליקוטי מוהר”ן. ר’ נחמן כותב שם דבר שעבור תקופתו של לפני 250 שנה הוא דבר מפליא לומר: בכוח המחשבה אפשר לפעול הכל. אנחנו רגילים שהמעשים או הדיבורים הם העיקר, אבל הוא טוען שהמחשבה היא כמעט הכל.

לדוגמא, אם אדם שרוצה להרוויח כסף ידע כיצד לחשוב נכון, הוא יוכל להשיג הכל. כלומר זה לא רק לחשוב, זה גם לחשוב נכון.בחסידות כתוב על כך המון, העניין שהדברים לא מסודרים כשיטה. ה-NLP מאגד את הכל, אבל הידע כבר נמצא במקורות שלנו".
כלומר, המחשבה באמת מייצרת את המציאות?
“אני אוהב לומר שהמחשבה שלנו היא כמו זרנוק של כיבוי אש. אם נחבר את הזרנוק לזרם מים ונפתח אותו, הוא יעוף לכל הכיוונים ויהיה לו המון כח, אבל לא יקרה דבר כי הוא יהיה לא ממוקד. המחשבה שלנו היא מתנה שה’ נתן לנו, אבל אנחנו לא יודעים למקד את כח המחשבה. ללא מודע יש כוח גדול על כל הפעולות והמעשים שלנו, ואנחנו עושים כל מיני דברים ומופעלים מאותו לא מודע. יש לו כללים משלו, כללים שלא לימדו אותנו בשום מקום, ומי שפועל לפיהם רואה תוצאות”.
שיטת ה-NLP מלמדת דרכים פשוטות וזמינות שמסייעות לנצל את הלא מודע לטובתנו וכך אפשר לראות שינויים מאד מהירים יחסית בכל תחום, מינקוב מסביר. 

שמואל מינקוב

“אני לוקח את השיטה, מחבר אותה למקורות היהודיים ומסביר כיצד הם מתחברים אלינו. אני מאמין שאדם הוא יותר שלם מסך כל ההתנהגות שלו. הלא מודע הוא כח שאני קורא לו ה”נשמה” שחלק ממנה מאופיין דרך תת המודע. אם נתרכז בו ונבין אותו, נוכל לעשות המון דברים שכרגע נראים בעינינו בלתי אפשריים. הבעיה שאנו לא מודעים לכך ועובדים מהמקום ה”קטן” שבנו במקום לעבוד מהמקום “הגדול” שבנו. בתת המודע יש את כל הרגשות, הזיכרונות והשאיפות, הכל יושב שם”.
תשעים וחמישה אחוזים משויכים ללא מודע, ורק חמישה אחוזים מיוצגים כמודע בהתנהלות שלנו. הדברים שחווינו ואנו כבר לא זוכרים אותם נמצאים בתת המודע ולא נעלמים.
אז אין דבר כזה שכחה?
“היום אפשר בכל מיני תהליכים שונים להחזיר אדם לחוויה שהוא חווה בגיל שנתיים. הזיכרון נמצא במקום נסתר ולא במודע. ואכן מתברר שהרבה אירועים שחווינו בתור ילדים מנהלים אותנו בתור מבוגרים. אם אלו אירועים מכווצים שלא מטפלים בהם, אז חוויה של ילד בן 4 מנהלת חיים של איש בן 60”.
רובנו מתנהלים כך ולא שמים לב לכך, אומר מינקוב, ואפשר להשתחרר מזה. “אלו אוטומטים שמנהלים אותנו. גם שוקולד שמתחבר לרובנו כדבר שהוא טעים, מנחם ונעים, ברגע שנצליח לשנות את תפיסת העולם לגביו, נצליח להתרחק ממנו.יש המון דרכים וכלים שמסייעים להחזרת המושכות לידיו של האדם. אנחנו לא מסובבים ע”י המציאות, אלא המסובבים אותה.

מה הכוונה בפסוק “אני אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם”? אנחנו בדרגה של ה’? הכוונה היא שלאחר שהקב”ה ברא את העולם במשך שישה ימים, הוא אומר לנו שהוא נותן לנו את  הכח לברוא את העולם. איזה עולם? את העולפ הפנימי שלנו. כוח המחשבה הוא כוח עצום ויכול לברוא עולם”.

כל הרגשות מגיעים מהלא מודע? אין שום חלק של המודעות?

“למה אדם מסוים גורם לנו לפחד ואחר גורם לשמחה? כי אנחנו מנוהלים ע”י האוטומט. אני רוצה שאדם יעצור ויחשוב מאיפה הגיע לו אותו הרגש ולמה. אפשר לשלוט בזה. אנשים יכולים להיות בעלי הבית של עצמם, על מעשיהם ומחשבותיהם. גם במצבי לחץ אפשר לשלוט בכך. מעל תת המודע יש אותי, ואני האחראי עליו”.

כיום מינקוב ממשיך לעסוק בחינוך ומכניס לתלמידים את תחום ה-NLP כבדרך אגב. במקביל יש לו קליניקה פרטית בירושלים, והוא מלמד בבי”ס “צמאה” ביד בנימין קורסים בתחום.

מה אתה חושב על שיטת החינוך הנוכחית?

המורים עובדים במקסימום שהם יכולים. השאלה היא אם אנו מצליחים להגיע למצב שיש לילדים אהבת תורה ומצוות. יש דרכים נוספות גם בחינוך לקרב את כל עולם היהדות לתלמידים ולהשתמש בכלים מהעולם הקולנועי והפסיכולוגי. גם את כלי ה NLP ניתן וצריך ללמד בבתי הספר”.

איך אפשר לשכנע את תת המודע להירגע במצבי לחץ שתדירים במדינה שלנו?

“זה תלוי איך מסתכלים על המציאות. במה שנתמקד יותר- נקבל יותר. אם נתמקד בגרוע ובמסוכן, אז תת המודע יחפש עוד דברים כאלו וגם ימצא במציאות וכך נהיה יותר בלחץ, מעין גלגל חוזר. מצד שני אפשר להחליט באופן מודע להתמקד במה שכן טוב וכן עובד, להביט במבט יותר רחב ועם פרופורציה. זה גם עניין של חינוך וגם של צורת הבריאה שלנו כי ההסתכלות השלילית עמוקה וטבועה בנו. אנו במודע צריכים להבין כמה אנו גדולים וטובים וכך נקבל עוד הוכחות לכך במציאות עצמה”. 

עוד במדור זה

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל נר שמיני של חנוכה ה׳תשפ״ג, התבשרנו על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים מאיר דרוקמן זצ״ל. הרב נדבק בנגיף הקורונה בפעם השנייה, מצבו הבריאותי לא היה טוב וכחודש לאחר שחגגו לו יום הולדת 90 הרב נלקח מאיתנו ושב לעולם שכולו טוב. למוחרת יום הפטירה, בעיצומו של ״זאת חנוכה״, רבבות מעם ישראל יצאו למרכז שפירא ללוות את הרב למנוחת עולמים. שנה חלפה מאז שוחחנו עם הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה וראש ישיבת ״עטרת נחמיה״ בתל אביב.

הרב דרוקמן זצ״ל שימש במספר תפקידים ציבוריים חשובים, ביניהם – ראש ישיבת אור עציון, רב היישוב מרכז שפירא, נשיא איגוד ישיבות ההסדר, ויושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא. בעברו, בין היתר, כיהן כחבר כנסת ולאחר מכן כיהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. מי שהכיר את הרב ידע שמדובר באישיות רבת פעלים, מלאה באהבת ישראל, שכל כולה למען העם והמדינה.

וכדי להמחיש דבר זה סיפר הרב שמואל אליהו שפעם שאלו את הרב מרדכי אליהו זצ״ל: ״איך אפשר לאהוב את כל עם ישראל?״, והרב ענה: ״זה באמת קשה ולא פשוט. אבל אני מצאתי פתרון: אני אוהב את הרב דרוקמן והוא אוהב את כל ישראל״.

״סימניות בכל ספר״

הרב מיכה הלוי הוא אחד מהאנשים שהכירו את הרב ושראה מקרוב את גדולתו. הרב מיכה כיהן כר״מ בישיבת ההסדר אור עציון וזכה לעבוד עם הרב דרוקמן כתשע שנים.״הקשר שלי עם הרב דרוקמן החל עוד כשהייתי נער, לפני כ-45 שנים, בתל אביב״, משתף הרב מיכה. ״הרב דרוקמן היה מגיע לשלוחה של מכון מאיר בתל אביב להעביר שיעורים. היו מגיעים מספר לא קטן של נערים, ביניהם אני, ואפשר לומר בפה מלא שהרב עיצב את האישיות שלנו. הוא הפיח רוח של תורה ושל אמונה גדולה. אני זוכר שבשיעורים הרב היה עם הרבה מאוד ספרים, ועם סימניות בכל ספר. הוא היה קורא פסקאות מספרים שונים החל מהתנ״ך, דרך מדרשים וכלה בכל ספרי הרב (קוק) זצ״ל, מדייק במילים הכתובות. היה מדהים לראות תלמיד חכם שמוסר שיעורי תורה בכל רחבי הארץ ומפיץ את התורה הגואלת – תורת הרב צבי יהודה זצ״ל״.

כאמור, הרב מיכה הלוי היה ר״מ בישיבת אור עציון, בזמן שהרב דרוקמן היה במקביל גם ראש הישיבה וגם חבר כנסת: ״אפילו בימים עמוסים שהיו לרב מחוץ לישיבה, הוא לא ויתר והיה מגיע להעביר שיעורים רבים בשעות הלילה המאוחרות לכלל תלמידי הישיבה – החל משיעור א ועד שיעורי ח ובוגרי הישיבה שבאו לשיעור פעם בשבוע. לעניות דעתי הרב העביר עשרות שיעורים בשבוע על אף היותו עסוק בצורכי ציבור, ולכן הוא דמות מרכזית בלימוד התורה של התלמידים ולא רק בעיצוב אישיותם״.

״התייחס לכל אדם כאות בתורה״

איך היה לעבוד עם הרב דרוקמן?

״צריך לדעת שפגישה או שיחת טלפון עם הרב יכולה להתקיים בכל שעה מתוך 24 השעות שיש ביממה. ותמיד בשיחה הרב חד ונמצא בעירנות מוחלטת. למרות כל העיסוקים הרבים שהרב עוסק בהם במקביל – כשאתה מדבר איתו על נושא מסוים הוא ממוקד מאוד באותו עניין כאילו זה הדבר היחיד שכרגע קיים. זה לא ייאמן. הרב נותן את אותו מיקוד גם לעיסוק בבעיה של תלמיד מסוים וגם לעיסוק בעניין ציבורי ברומו של עולם. זה מיוחד וייחודי מאוד״.

ממה זה נובע?

״אני חושב שבראש ובראשונה זה נובע מהתפיסה התורנית שבו, מהתורה שלו. דהיינו, הרב דרוקמן חי את הפסקאות באהבת ישראל שכתובים בספר ׳אורות׳. שם כתוב שאהבת ישראל זה מקצוע גדול בתורה. כלומר, ׳ואהבת לרעך כמוך ואידך זיל גמור׳, זה כל התורה כולה. יש שישים ריבוא אותיות בתורה, וכל אחד הוא אות בתורה. הרב דרוקמן התייחס לכל אדם כאות בתורה. וזה בא מתוך תפיסה של תורה, זה ממש לחיות את אותה פסקה ב׳אורות׳. והכול נובע מהיחס לכלל ישראל, כמו שהפסקאות שם ממשיכות ואומרות שהסנגוריה על ישראל לא תסמא את עינינו לראות את מומיה, ואף על פי כן כולך יפה רעייתי ומום אין בך. דהיינו, להגדיר שכל חולשות וחסרונות שיש בחלק מעם ישראל זה מום עובר, אך כאשר מסתכלים על הכלל, אין מום – ׳כולך יפה רעייתי׳. לאור זאת הרב התייחס ואהב כל אחד״.

השנים הרבות במחיצת הרב דרוקמן זצ״ל השאירו אצל הרב מיכה גם זיכרונות רבים. ״הרמי״ם היו מגיעים מטעם הישיבה לבקר את התלמידים בבסיסים כששירתו בצבא, וגם הרב דרוקמן היה מצטרף. זכור לי אישית פעם או פעמיים שכשהייתה אי הבנה בין חייל לבין מפקד לגבי עניין דתי, הרב היה יודע מצד אחד שהמפקד טועה, ומצד שני שצריך לשמוע בקול המפקד. הרב חינך את התלמידים שיש חובה לציית לדברי המפקד ומצד שני בנקודות מסוימות מאוד שאינן מלמדות על הכלל של משמעת למפקד יש לעמוד על שלהם. כמובן, ׳שלהם׳, הכוונה למה שהתורה אומרת.

אני חושב שכל צמרת צה״ל ראתה את הדברים הללו ברב. מה שלהרבה אנשים זה ׳או-או׳, אצל הרב זה היה מורכבות של עולם אחד״.  

״המשפחה הייתה שותפה מלאה״

הרב דרוקמן כיהן ושימש בהמון תפקידים במהלך שנותיו ופעילותו הציבורית, כיצד אדם אחד יכול לעשות כל כך הרבה? להספיק כל כך הרבה. 

״אין לי ספק שמדובר בסייעתא דשמיא עצומה, שהיא מעבר לטבע. אין לי מילה אחרת. כמובן שהסי1ףיעתא דשמיא הזו מגיעה לאדם שכל כולו מסירות נפש לכלל ישראל. לעבוד במשך שעות רבות ביממה ובקושי לעלות לישון על המיטה זה על טבעי. אני חושב שבמשך שנים רבות המושב של הרב ברכב היה על מצב שכיבה והרב היה ישן בדרכים בין מקום למקום (היה לו נהג, מ״ט). בשאר הזמן הרב היה חוזר לביתו, יכול להיות אפילו בשעה שתיים בלילה, והיה לומד תורה, עונה לטלפונים וקובע פגישות״.

ומשפחתיות הייתה נכנסת בלו״ז?

״אני חושב שכן״, משיב הרב הלוי. ״את זה צריך לשאול את בני המשפחה של הרב. זה נכון שאת כל סעודות השבת היה עושה עם הישיבה, והמשפחה הייתה מצטרפת אליו. המשפחה הייתה שותפה מלאה לחיי הציבוריות שלו״.

האם יש נקודת תפנית בחייו של הרב דרוקמן שבה נהייה לרב גדול ומוכר בציונות הדתית? ניתן להצביע על משהו מסוים שהוביל לדבר?

״אני חושב שזה קרה עוד לפני היותו מפורסם כחבר כנסת. לא מדובר בתפנית מסוימת אלא פשוט מעשיו ותורתו הפכו אותו למי שהוא, עוד במסעות לימוד התורה וההתעסקות הכללית בכלל״.

״אותה החיבה״

מתי הייתה הפגישה האחרונה שלך עם הרב?

״הפגישה האחרונה שלי עם הרב הייתה כחודש לפני שנפטר בהכתרת הרב דרור טוויל, רבה של שדרות. הוא חיבק ונישק אותי, כמו בכל פעם שנכנסתי אליו. החיבה היתרה שהייתה לרב לכל אחד, אמירת השלום שלו מגיעה לצד יחס כל כך גדול. לכל אחד, מילדים ועד לשר גדול בישראל, הייתה אותה החיבה. פשוט מדהים!״.

לסיום אנחנו מבקשים מהרב מיכה לשתף אותנו בזיכרון מיוחד מהרב דרוקמן. ״אני יודע לומר כר״מ, שבמסיבות חנוכה עם כלל תלמידי הישיבה, התלמידים דיברו והשמיעו את דעותיהם וגם היה נהוג לקיים פולמוס דעות בין הר״מים, ואני ממש זוכר שהרב היה קשוב מאוד. בסוף הדיונים, הרב היה אומר מילים בודדות אחרונות, ובתמצית מדויקת הצליח הרב לומר את המסר שרצה להעביר, לאחר כשלוש שעות של הקשבה! לא נתפס!״.

באופן אישי, מה הכי יחסר לרב מיכה מהרב דרוקמן זצ״ל?

״אהבת ישראל המאוד מיוחדת שלו וחיבורו לכלל העם. הרב היה אומן וידע להוביל את כולם באיזון נכון. אני חושב שאיבדנו מנהיג שהצליח לאזן ולחבר את כל הקצוות כולם, ואת הרוח הזו של הרב חייבים להמשיך״. ■

לוי גבעון בשכם לוי כיום. אל"מ מיל…
תפילה לשלום חיילינו

תפילה לשלום חיילינו

במלחמה הזאת התברר גודל חלקה של מצרים במערכה נגדנו. מצרים…
יום שחרור צפון השומרון

יום שחרור צפון השומרון

כ"ח באייר מזוהה בעיקר עם שחרור ירושלים ואיחודה, אולם באותה…
איך שגלגל מסתובב

איך שגלגל מסתובב

במעט שנותיי בעיתונאות, יצא לי לראיין ולשוחח עם לא מעט…
״נעבור את כל המכשולים״

״נעבור את כל המכשולים״

הרפורמה במערכת המשפט, חוק החמץ, טרור. עם ישראל נמצא בימים…
שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
"לא גידלנו מנהיגים"

"לא גידלנו מנהיגים"

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
האדמה תרעד

האדמה תרעד

רעידת האדמה בטורקיה שהביאה למותם של אלפים, והרעידה הקלה שהורגשה…
הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

לא יודע אם כבר יצא לכם לראות או לצפות, השבוע…
על זה הבחירות

על זה הבחירות

׳על זה הבחירות!׳ שלוש מילים שכיכבו בחודשים האחרונים בשיח הציבורי,…
תורה על כל מה שנתת

תורה על כל מה שנתת

״בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ״ אני לא יודע…
מי יאתרג את האתרוג

מי יאתרג את האתרוג

גם עגלה ריקה עם גלגל תקול כמוני יודע שביהדות יש…
חפוי ראש

חפוי ראש

איך אתה יודע שמחנה הימין יכול להתחיל להאמין (אם זה…
לכבס אשמים

לכבס אשמים

ברוכים הבאים למכבסת נווה אילן, אצלנו תיהנו מכיבוס מהיר, כולל…
שירין עד כאן

שירין עד כאן

01הלקאה עצמית היא אשליה מתעתעת, ומשהו שגם אני חוטא בו.…
ראש סיעת העבודה בעיניים

ראש סיעת העבודה בעיניים

סליחה על זה, אבל אני הולך לדבר על נסיעות בשבת.שרת…