טיפול

הכל בראש

ההכלה וההקשבה לנושא תחום הטיפול האישי והאימון הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. ייעוץ פסיכולוגי, תרפיה באומנות ו-CBTהן כבר מילים מקובלות ואנשים רבים מנסים לשפר את אורחות חייהם ע”י היעזרות באנשי מקצוע

מוריה אופיר

שמואל מינקוב (55), נשוי עם שבעה ילדים מירושלים הוא מאסטר בשיטת NLP, שיטה שמסייעת לאדם לבחור מחדש האם להתנהל לפי האוטומטים שלו תוך נתינת דגש על הבנת המודע והלא מודע שלנו וכיצד לנהל אותם באופן שיהיה מיטבי לנו.
“אני עוסק הרבה שנים בתחום החינוך,״ הוא מספר. “ב״ה, הקמתי וניהלתי כמה מוסדות חינוך, ולימדתי הרבה שנים בישיבות תיכוניות עם חבר’ה שנחשבים קצת יותר “קשים”. החברה שופטת פעמים רבות לפי הציונים, והרצון שלי היה לקחת חבר’ה שאין להם ציונים גבוהים ולהראות שאפשר אחרת,שקנה המידה הוא לא רק הציונים.
יש משהו שהוא יותר רחב ועמוק בבסיס האדם, מעבר להתפתחות הקיומית שלו. לפני עשרים שנים הרעיון הזה היה פחות מקובל והיום יש יותר פתיחות לגישה הזו. ב”ה באמת אותם ילדים צמחו ופרחו. הדבר הזה היה הבסיס להתעסקות שלי היום בחיי”.
במקביל להתעסקותו בחינוך, למד מינקוב את תחום הקואוצ’ינג אצל אלון גל והתחיל לסייע לאנשים לעבור תהליכים שונים. לפני כעשור נחשף לתחום ה-NLP והוא טוען שהשיטה עצמה היא לא חידוש, וכל מה שנלמד בה מבוסס על היהדות.
“הכל נמצא במקורות שלנו- הכל יושב ביהדות. המקור שאני תמיד אוהב להשתמש בו נמצא בספרו המרכזי של ר’ נחמן- “ליקוטי מוהר”ן. ר’ נחמן כותב שם דבר שעבור תקופתו של לפני 250 שנה הוא דבר מפליא לומר: בכוח המחשבה אפשר לפעול הכל. אנחנו רגילים שהמעשים או הדיבורים הם העיקר, אבל הוא טוען שהמחשבה היא כמעט הכל.

שמואל מינקוב (55), נשוי עם שבעה ילדים מירושלים הוא מאסטר בשיטת NLP, שיטה שמסייעת לאדם לבחור מחדש האם להתנהל לפי האוטומטים שלו תוך נתינת דגש על הבנת המודע והלא מודע שלנו וכיצד לנהל אותם באופן שיהיה מיטבי לנו.
“אני עוסק הרבה שנים בתחום החינוך,״ הוא מספר. “ב״ה, הקמתי וניהלתי כמה מוסדות חינוך, ולימדתי הרבה שנים בישיבות תיכוניות עם חבר’ה שנחשבים קצת יותר “קשים”. 

החברה שופטת פעמים רבות לפי הציונים, והרצון שלי היה לקחת חבר’ה שאין להם ציונים גבוהים ולהראות שאפשר אחרת,שקנה המידה הוא לא רק הציונים.
יש משהו שהוא יותר רחב ועמוק בבסיס האדם, מעבר להתפתחות הקיומית שלו. לפני עשרים שנים הרעיון הזה היה פחות מקובל והיום יש יותר פתיחות לגישה הזו. ב”ה באמת אותם ילדים צמחו ופרחו. הדבר הזה היה הבסיס להתעסקות שלי היום בחיי”.
במקביל להתעסקותו בחינוך, למד מינקוב את תחום הקואוצ’ינג אצל אלון גל והתחיל לסייע לאנשים לעבור תהליכים שונים. לפני כעשור נחשף לתחום ה-NLP והוא טוען שהשיטה עצמה היא לא חידוש, וכל מה שנלמד בה מבוסס על היהדות.
“הכל נמצא במקורות שלנו- הכל יושב ביהדות. המקור שאני תמיד אוהב להשתמש בו נמצא בספרו המרכזי של ר’ נחמן- “ליקוטי מוהר”ן. ר’ נחמן כותב שם דבר שעבור תקופתו של לפני 250 שנה הוא דבר מפליא לומר: בכוח המחשבה אפשר לפעול הכל. אנחנו רגילים שהמעשים או הדיבורים הם העיקר, אבל הוא טוען שהמחשבה היא כמעט הכל.

לדוגמא, אם אדם שרוצה להרוויח כסף ידע כיצד לחשוב נכון, הוא יוכל להשיג הכל. כלומר זה לא רק לחשוב, זה גם לחשוב נכון.בחסידות כתוב על כך המון, העניין שהדברים לא מסודרים כשיטה. ה-NLP מאגד את הכל, אבל הידע כבר נמצא במקורות שלנו".
כלומר, המחשבה באמת מייצרת את המציאות?
“אני אוהב לומר שהמחשבה שלנו היא כמו זרנוק של כיבוי אש. אם נחבר את הזרנוק לזרם מים ונפתח אותו, הוא יעוף לכל הכיוונים ויהיה לו המון כח, אבל לא יקרה דבר כי הוא יהיה לא ממוקד. המחשבה שלנו היא מתנה שה’ נתן לנו, אבל אנחנו לא יודעים למקד את כח המחשבה. ללא מודע יש כוח גדול על כל הפעולות והמעשים שלנו, ואנחנו עושים כל מיני דברים ומופעלים מאותו לא מודע. יש לו כללים משלו, כללים שלא לימדו אותנו בשום מקום, ומי שפועל לפיהם רואה תוצאות”.
שיטת ה-NLP מלמדת דרכים פשוטות וזמינות שמסייעות לנצל את הלא מודע לטובתנו וכך אפשר לראות שינויים מאד מהירים יחסית בכל תחום, מינקוב מסביר. 

שמואל מינקוב

“אני לוקח את השיטה, מחבר אותה למקורות היהודיים ומסביר כיצד הם מתחברים אלינו. אני מאמין שאדם הוא יותר שלם מסך כל ההתנהגות שלו. הלא מודע הוא כח שאני קורא לו ה”נשמה” שחלק ממנה מאופיין דרך תת המודע. אם נתרכז בו ונבין אותו, נוכל לעשות המון דברים שכרגע נראים בעינינו בלתי אפשריים. הבעיה שאנו לא מודעים לכך ועובדים מהמקום ה”קטן” שבנו במקום לעבוד מהמקום “הגדול” שבנו. בתת המודע יש את כל הרגשות, הזיכרונות והשאיפות, הכל יושב שם”.
תשעים וחמישה אחוזים משויכים ללא מודע, ורק חמישה אחוזים מיוצגים כמודע בהתנהלות שלנו. הדברים שחווינו ואנו כבר לא זוכרים אותם נמצאים בתת המודע ולא נעלמים.
אז אין דבר כזה שכחה?
“היום אפשר בכל מיני תהליכים שונים להחזיר אדם לחוויה שהוא חווה בגיל שנתיים. הזיכרון נמצא במקום נסתר ולא במודע. ואכן מתברר שהרבה אירועים שחווינו בתור ילדים מנהלים אותנו בתור מבוגרים. אם אלו אירועים מכווצים שלא מטפלים בהם, אז חוויה של ילד בן 4 מנהלת חיים של איש בן 60”.
רובנו מתנהלים כך ולא שמים לב לכך, אומר מינקוב, ואפשר להשתחרר מזה. “אלו אוטומטים שמנהלים אותנו. גם שוקולד שמתחבר לרובנו כדבר שהוא טעים, מנחם ונעים, ברגע שנצליח לשנות את תפיסת העולם לגביו, נצליח להתרחק ממנו.יש המון דרכים וכלים שמסייעים להחזרת המושכות לידיו של האדם. אנחנו לא מסובבים ע”י המציאות, אלא המסובבים אותה.

מה הכוונה בפסוק “אני אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם”? אנחנו בדרגה של ה’? הכוונה היא שלאחר שהקב”ה ברא את העולם במשך שישה ימים, הוא אומר לנו שהוא נותן לנו את  הכח לברוא את העולם. איזה עולם? את העולפ הפנימי שלנו. כוח המחשבה הוא כוח עצום ויכול לברוא עולם”.

כל הרגשות מגיעים מהלא מודע? אין שום חלק של המודעות?

“למה אדם מסוים גורם לנו לפחד ואחר גורם לשמחה? כי אנחנו מנוהלים ע”י האוטומט. אני רוצה שאדם יעצור ויחשוב מאיפה הגיע לו אותו הרגש ולמה. אפשר לשלוט בזה. אנשים יכולים להיות בעלי הבית של עצמם, על מעשיהם ומחשבותיהם. גם במצבי לחץ אפשר לשלוט בכך. מעל תת המודע יש אותי, ואני האחראי עליו”.

כיום מינקוב ממשיך לעסוק בחינוך ומכניס לתלמידים את תחום ה-NLP כבדרך אגב. במקביל יש לו קליניקה פרטית בירושלים, והוא מלמד בבי”ס “צמאה” ביד בנימין קורסים בתחום.

מה אתה חושב על שיטת החינוך הנוכחית?

המורים עובדים במקסימום שהם יכולים. השאלה היא אם אנו מצליחים להגיע למצב שיש לילדים אהבת תורה ומצוות. יש דרכים נוספות גם בחינוך לקרב את כל עולם היהדות לתלמידים ולהשתמש בכלים מהעולם הקולנועי והפסיכולוגי. גם את כלי ה NLP ניתן וצריך ללמד בבתי הספר”.

איך אפשר לשכנע את תת המודע להירגע במצבי לחץ שתדירים במדינה שלנו?

“זה תלוי איך מסתכלים על המציאות. במה שנתמקד יותר- נקבל יותר. אם נתמקד בגרוע ובמסוכן, אז תת המודע יחפש עוד דברים כאלו וגם ימצא במציאות וכך נהיה יותר בלחץ, מעין גלגל חוזר. מצד שני אפשר להחליט באופן מודע להתמקד במה שכן טוב וכן עובד, להביט במבט יותר רחב ועם פרופורציה. זה גם עניין של חינוך וגם של צורת הבריאה שלנו כי ההסתכלות השלילית עמוקה וטבועה בנו. אנו במודע צריכים להבין כמה אנו גדולים וטובים וכך נקבל עוד הוכחות לכך במציאות עצמה”. 

עוד במדור זה

ויצא: לחלום ובגדול!

ויצא: לחלום ובגדול!

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬חוקר‭ ‬כיצד‭ ‬פועל‭ ‬החלום‭, ‬מה‭ ‬הגורמים‭ ‬לחלום‭ ‬מסויים‭,…
תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…