טיפול

הכל בראש

ההכלה וההקשבה לנושא תחום הטיפול האישי והאימון הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. ייעוץ פסיכולוגי, תרפיה באומנות ו-CBTהן כבר מילים מקובלות ואנשים רבים מנסים לשפר את אורחות חייהם ע”י היעזרות באנשי מקצוע

מוריה אופיר

שמואל מינקוב (55), נשוי עם שבעה ילדים מירושלים הוא מאסטר בשיטת NLP, שיטה שמסייעת לאדם לבחור מחדש האם להתנהל לפי האוטומטים שלו תוך נתינת דגש על הבנת המודע והלא מודע שלנו וכיצד לנהל אותם באופן שיהיה מיטבי לנו.
“אני עוסק הרבה שנים בתחום החינוך,״ הוא מספר. “ב״ה, הקמתי וניהלתי כמה מוסדות חינוך, ולימדתי הרבה שנים בישיבות תיכוניות עם חבר’ה שנחשבים קצת יותר “קשים”. החברה שופטת פעמים רבות לפי הציונים, והרצון שלי היה לקחת חבר’ה שאין להם ציונים גבוהים ולהראות שאפשר אחרת,שקנה המידה הוא לא רק הציונים.
יש משהו שהוא יותר רחב ועמוק בבסיס האדם, מעבר להתפתחות הקיומית שלו. לפני עשרים שנים הרעיון הזה היה פחות מקובל והיום יש יותר פתיחות לגישה הזו. ב”ה באמת אותם ילדים צמחו ופרחו. הדבר הזה היה הבסיס להתעסקות שלי היום בחיי”.
במקביל להתעסקותו בחינוך, למד מינקוב את תחום הקואוצ’ינג אצל אלון גל והתחיל לסייע לאנשים לעבור תהליכים שונים. לפני כעשור נחשף לתחום ה-NLP והוא טוען שהשיטה עצמה היא לא חידוש, וכל מה שנלמד בה מבוסס על היהדות.
“הכל נמצא במקורות שלנו- הכל יושב ביהדות. המקור שאני תמיד אוהב להשתמש בו נמצא בספרו המרכזי של ר’ נחמן- “ליקוטי מוהר”ן. ר’ נחמן כותב שם דבר שעבור תקופתו של לפני 250 שנה הוא דבר מפליא לומר: בכוח המחשבה אפשר לפעול הכל. אנחנו רגילים שהמעשים או הדיבורים הם העיקר, אבל הוא טוען שהמחשבה היא כמעט הכל.

שמואל מינקוב (55), נשוי עם שבעה ילדים מירושלים הוא מאסטר בשיטת NLP, שיטה שמסייעת לאדם לבחור מחדש האם להתנהל לפי האוטומטים שלו תוך נתינת דגש על הבנת המודע והלא מודע שלנו וכיצד לנהל אותם באופן שיהיה מיטבי לנו.
“אני עוסק הרבה שנים בתחום החינוך,״ הוא מספר. “ב״ה, הקמתי וניהלתי כמה מוסדות חינוך, ולימדתי הרבה שנים בישיבות תיכוניות עם חבר’ה שנחשבים קצת יותר “קשים”. 

החברה שופטת פעמים רבות לפי הציונים, והרצון שלי היה לקחת חבר’ה שאין להם ציונים גבוהים ולהראות שאפשר אחרת,שקנה המידה הוא לא רק הציונים.
יש משהו שהוא יותר רחב ועמוק בבסיס האדם, מעבר להתפתחות הקיומית שלו. לפני עשרים שנים הרעיון הזה היה פחות מקובל והיום יש יותר פתיחות לגישה הזו. ב”ה באמת אותם ילדים צמחו ופרחו. הדבר הזה היה הבסיס להתעסקות שלי היום בחיי”.
במקביל להתעסקותו בחינוך, למד מינקוב את תחום הקואוצ’ינג אצל אלון גל והתחיל לסייע לאנשים לעבור תהליכים שונים. לפני כעשור נחשף לתחום ה-NLP והוא טוען שהשיטה עצמה היא לא חידוש, וכל מה שנלמד בה מבוסס על היהדות.
“הכל נמצא במקורות שלנו- הכל יושב ביהדות. המקור שאני תמיד אוהב להשתמש בו נמצא בספרו המרכזי של ר’ נחמן- “ליקוטי מוהר”ן. ר’ נחמן כותב שם דבר שעבור תקופתו של לפני 250 שנה הוא דבר מפליא לומר: בכוח המחשבה אפשר לפעול הכל. אנחנו רגילים שהמעשים או הדיבורים הם העיקר, אבל הוא טוען שהמחשבה היא כמעט הכל.

לדוגמא, אם אדם שרוצה להרוויח כסף ידע כיצד לחשוב נכון, הוא יוכל להשיג הכל. כלומר זה לא רק לחשוב, זה גם לחשוב נכון.בחסידות כתוב על כך המון, העניין שהדברים לא מסודרים כשיטה. ה-NLP מאגד את הכל, אבל הידע כבר נמצא במקורות שלנו".
כלומר, המחשבה באמת מייצרת את המציאות?
“אני אוהב לומר שהמחשבה שלנו היא כמו זרנוק של כיבוי אש. אם נחבר את הזרנוק לזרם מים ונפתח אותו, הוא יעוף לכל הכיוונים ויהיה לו המון כח, אבל לא יקרה דבר כי הוא יהיה לא ממוקד. המחשבה שלנו היא מתנה שה’ נתן לנו, אבל אנחנו לא יודעים למקד את כח המחשבה. ללא מודע יש כוח גדול על כל הפעולות והמעשים שלנו, ואנחנו עושים כל מיני דברים ומופעלים מאותו לא מודע. יש לו כללים משלו, כללים שלא לימדו אותנו בשום מקום, ומי שפועל לפיהם רואה תוצאות”.
שיטת ה-NLP מלמדת דרכים פשוטות וזמינות שמסייעות לנצל את הלא מודע לטובתנו וכך אפשר לראות שינויים מאד מהירים יחסית בכל תחום, מינקוב מסביר. 

שמואל מינקוב

“אני לוקח את השיטה, מחבר אותה למקורות היהודיים ומסביר כיצד הם מתחברים אלינו. אני מאמין שאדם הוא יותר שלם מסך כל ההתנהגות שלו. הלא מודע הוא כח שאני קורא לו ה”נשמה” שחלק ממנה מאופיין דרך תת המודע. אם נתרכז בו ונבין אותו, נוכל לעשות המון דברים שכרגע נראים בעינינו בלתי אפשריים. הבעיה שאנו לא מודעים לכך ועובדים מהמקום ה”קטן” שבנו במקום לעבוד מהמקום “הגדול” שבנו. בתת המודע יש את כל הרגשות, הזיכרונות והשאיפות, הכל יושב שם”.
תשעים וחמישה אחוזים משויכים ללא מודע, ורק חמישה אחוזים מיוצגים כמודע בהתנהלות שלנו. הדברים שחווינו ואנו כבר לא זוכרים אותם נמצאים בתת המודע ולא נעלמים.
אז אין דבר כזה שכחה?
“היום אפשר בכל מיני תהליכים שונים להחזיר אדם לחוויה שהוא חווה בגיל שנתיים. הזיכרון נמצא במקום נסתר ולא במודע. ואכן מתברר שהרבה אירועים שחווינו בתור ילדים מנהלים אותנו בתור מבוגרים. אם אלו אירועים מכווצים שלא מטפלים בהם, אז חוויה של ילד בן 4 מנהלת חיים של איש בן 60”.
רובנו מתנהלים כך ולא שמים לב לכך, אומר מינקוב, ואפשר להשתחרר מזה. “אלו אוטומטים שמנהלים אותנו. גם שוקולד שמתחבר לרובנו כדבר שהוא טעים, מנחם ונעים, ברגע שנצליח לשנות את תפיסת העולם לגביו, נצליח להתרחק ממנו.יש המון דרכים וכלים שמסייעים להחזרת המושכות לידיו של האדם. אנחנו לא מסובבים ע”י המציאות, אלא המסובבים אותה.

מה הכוונה בפסוק “אני אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם”? אנחנו בדרגה של ה’? הכוונה היא שלאחר שהקב”ה ברא את העולם במשך שישה ימים, הוא אומר לנו שהוא נותן לנו את  הכח לברוא את העולם. איזה עולם? את העולפ הפנימי שלנו. כוח המחשבה הוא כוח עצום ויכול לברוא עולם”.

כל הרגשות מגיעים מהלא מודע? אין שום חלק של המודעות?

“למה אדם מסוים גורם לנו לפחד ואחר גורם לשמחה? כי אנחנו מנוהלים ע”י האוטומט. אני רוצה שאדם יעצור ויחשוב מאיפה הגיע לו אותו הרגש ולמה. אפשר לשלוט בזה. אנשים יכולים להיות בעלי הבית של עצמם, על מעשיהם ומחשבותיהם. גם במצבי לחץ אפשר לשלוט בכך. מעל תת המודע יש אותי, ואני האחראי עליו”.

כיום מינקוב ממשיך לעסוק בחינוך ומכניס לתלמידים את תחום ה-NLP כבדרך אגב. במקביל יש לו קליניקה פרטית בירושלים, והוא מלמד בבי”ס “צמאה” ביד בנימין קורסים בתחום.

מה אתה חושב על שיטת החינוך הנוכחית?

המורים עובדים במקסימום שהם יכולים. השאלה היא אם אנו מצליחים להגיע למצב שיש לילדים אהבת תורה ומצוות. יש דרכים נוספות גם בחינוך לקרב את כל עולם היהדות לתלמידים ולהשתמש בכלים מהעולם הקולנועי והפסיכולוגי. גם את כלי ה NLP ניתן וצריך ללמד בבתי הספר”.

איך אפשר לשכנע את תת המודע להירגע במצבי לחץ שתדירים במדינה שלנו?

“זה תלוי איך מסתכלים על המציאות. במה שנתמקד יותר- נקבל יותר. אם נתמקד בגרוע ובמסוכן, אז תת המודע יחפש עוד דברים כאלו וגם ימצא במציאות וכך נהיה יותר בלחץ, מעין גלגל חוזר. מצד שני אפשר להחליט באופן מודע להתמקד במה שכן טוב וכן עובד, להביט במבט יותר רחב ועם פרופורציה. זה גם עניין של חינוך וגם של צורת הבריאה שלנו כי ההסתכלות השלילית עמוקה וטבועה בנו. אנו במודע צריכים להבין כמה אנו גדולים וטובים וכך נקבל עוד הוכחות לכך במציאות עצמה”. 

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…