בקול רב

הנני! לאור הרב חיים דרוקמן זצ״ל

הרגשנו נבוכים. חששנו שהרב יכעס עלינו על שבזבזנו את זמנו היקר. אבל הוא חייך אלינו ואמר כך: ״תראו, אתם עוד צעירים. אבל בואו תשמעו עצה מאדם עם זקן לבן...״

הרב יוני לביא

אראל ודקלה היו זוג צעיר. רק לפני חצי שנה התחתנו ולא תיארו לעצמם שמחלוקת על נושא שגרתי תהפוך אצלם לוויכוח לוהט. ״איפה עושים את הסדר – אצל ההורים שלו או אצל ההורים שלה״, הוא מוקד קלאסי לחילוקי דעות אצל זוגות, אבל שעות של דיונים סוערים שגלשו לכעסים ו׳ברוגז׳ הובילו את אראל ודקלה למבוי סתום. מה עושים? היות שהבחור למד בישיבת אור עציון ושניהם העריכו מאוד את ראש הישיבה, הרב חיים דרוקמן, הם החליטו ללכת אליו יחד כדי שיעזור להם לצאת מן הסבך.
מה אמור רב לעשות במקרה כזה? הרי לא מדובר בשאלה הלכתית והרב גם אינו יועץ זוגי שמתמחה בהשכנת שלום בין זוגות מסוכסכים?
הרב דרוקמן האזין בקשב רב לשני הצדדים שהרצו בלהט את טענותיהם. ״יש לי בקשה אליכם״, אמר להם בנחת, ״בואו ותתחלפו לרגע. אני מבקש שאראל יסביר למה נכון יותר לעשות את הסדר אצל ההורים של דקלה, ודקלה תסביר למה מוצדק לחגוג את הסדר עם ההורים של אראל״. בני הזוג הרימו גבות בתמיהה. ׳מה הקטע?׳, חלפה מחשבה במוחם, ׳הרי אנחנו יודעים בדיוק מה הסיבות של הצד השני. כבר שמענו אותם ממנו אלף פעם. מה יעזור שנחזור עליהם שוב בעצמנו?׳
אבל הרב ביקש והם נענו. כל אחד מהם הסביר בטוב טעם ובפירוט למה נכון יותר לעשות את הסדר אצל משפחת השני כשבן זוגו מהנהן בהתלהבות. כשסיימו אמר להם הרב: ״עכשיו אני הולך להכין לנו קפה, ואתם תחשבו בינתיים ביחד ובאופן יצירתי מה אפשר לעשות״.
כמה זמן לוקח להכין קפה? אולי שלוש דקות, אבל כשהרב חזר התברר שקרה פה ׳קסם׳. האנרגיות השתנו, השיח נרגע והזוג הצעיר הצליח לגבש מתווה ל׳תורנות ליל הסדר׳ לשנים הבאות, ושניהם יצאו ממנו מרוצים.
איך נותנים ביקורת?
בליל נר שמיני של חנוכה הסתלק מאיתנו אור גדול. הילד שגדל בפולין תחת שלטון קומוניסטי, עלה לארץ כפליט ללא הוריו אחרי שניצל ממוות שלוש פעמים, וגדל להיות אחד מגדולי המחנכים והמנהיגים הרוחניים של הדור האחרון. האיש שהעמיד עשרות אלפי תלמידים והפיח רוח של אמונה, אופטימיות, שליחות ומסירות אינסופית לכלל ישראל ולכל יחיד. אומנם לא זכיתי ללמוד ממנו באופן ישיר, אבל בפעם הראשונה שזכיתי להיפגש איתו אישית יצאתי עם לימוד גדול לחיים. ומעשה שהיה כך היה:
קבענו פגישה של עשרים דקות ואיחרנו אליה בעשרים דקות. הרב דרוקמן כיהן אז כחבר כנסת וביקשנו להיפגש איתו כדי שיסייע לקדם את הקו החם לנוער 'חברים מקשיבים' שהקמנו. היינו חבורה של ביני"שים נלהבים, אבל איך נאמר? לא הכי מחוברים למציאות… התרגשנו מאוד מההזמנה להגיע ללשכת הרב במשכן הכנסת, אבל התעכבנו ועד שמצאנו את דרכנו בתוך מבוך המסדרונות, הזמן שנקצב לפגישה כבר הסתיים. עמדנו מולו כחבורת ילדים שנתפסה על ידי המנהל מבריזה משיעור והרגשנו מבוכה גדולה. חששנו גם שהרב יקפיד על שבזבזנו את זמנו היקר והוא המתין לנו לשווא. אבל לא. כמובן שבתור מחנך בנשמתו הוא לא היה יכול להתעלם ממה שקרה, אבל הביקורת שנתן לנו אז הייתה הכי עדינה ומתוקה שקיבלתי מעולם.
הוא הביט בנו כמו סבא על נכדיו, חייך בחום ובקולו הצרוד אמר לנו כך: ״תראו, אתם עוד צעירים. אבל בואו תשמעו עצה מאדם עם זקן לבן. לפעם אחרת, כדאי לכם לקחת בחשבון שכשמגיעים למקום עלולים להיות עיכובים בדרך. בוודאי כשמדובר בכניסה אל מקום מכובד כמו כנסת ישראל שיש בידוק ביטחוני ולאחריו עוד צריך למצוא את המקום המדויק. אני לא אומר זאת, חלילה, כביקורת, רק כחומר למחשבה בשבילכם לעתיד. כדי שלא תפסידו, כדאי לכם להתארגן יותר זמן מראש וכך תספיקו את כל מה שאתם צריכים".
למרות שהזמן הרשמי של הפגישה הסתיים עוד לפני שהתחיל, הרב שינה את הלו"ז שלו והקדיש לנו בכל זאת כמה דקות לטובת המיזם שלנו.
חלפו מאז 20 שנה ואני בקושי זוכר מה יצא מהפגישה הזו. אבל לראות יהודי בן 70 יושב מול חבורת צוציקים בני 20 שפישלו, ואין לו שום מילה שלילית להגיד להם, רק 'עצה לחיים מאדם עם זקן לבן', היה שווה הכול.
הנני!
הביוגרפיה של הרב היא כותרת בת מילה אחת והיא מסכמת את החיים של הרב חיים: הנני! ההכרה בכך שיש בשורה גדולה שאנחנו זוכים להיות חלק ממנה ושלכל אחד מאיתנו יש תפקיד ייחודי בתוכה. ממילא, עלינו לרתום את כל כוחותינו כדי להביא טוב לעם ישראל.
לפני שנתיים הייתה לי הזכות להיפגש פעם נוספת ואחרונה עם הרב (הפעם הגעתי בזמן…) ולשוחח איתו לרגל הוצאת פירושו למסכת אבות. דיברנו על האבות ועלינו: האם העולם באמת שייך לצעירים, האם מוסר של יהודי שונה משל גוי, על תרבות הפנאי וגם אם הרב דרוקמן היה צריך להוסיף משנה למסכת אבות מה הוא היה אומר. הינה השיחה לצפייה. שזכותו תגן עלינו ועל כל ישראל ונזכה ללכת לאורו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…