משפטי

הערמה ב׳

עו״ד אייל חריף

עו״ד אייל חריף

עדיין‭, ‬ישנו‭ ‬טעם‭ ‬רע‭ ‬אולי‭, ‬מעצם‭ ‬המחשבה‭, ‬על‭ ‬השימוש‭ ‬במונח‭ ‬הערמה‭. ‬כך‭ ‬לעתים‭ ‬בהקשר‭ ‬שלילי‭ ‬עתים‭ ‬בהקשר‭ ‬חיובי‭. ‬במעשה‭ ‬אדם‭ ‬וחווה‭, ‬הנחש‭ ‬מתואר‭ ‬כ"ערום‭ ‬מכל‭ ‬חית‭ ‬השדה‮"‬‭ (‬בראשית‭ ‬ג‭, ‬א‭). ‬שלמה‭ ‬המלך‭ ‬במשלי‭ ‬מתאר‭ ‬את‭ ‬הערוּם‭ ‬באופן‭ ‬שלילי‭: ‬‮"‬ערוּם‭ ‬ראה‭ ‬רעה‭ ‬נסתר‭ ‬פְּתָאיִם‭ ‬עברו‭ ‬נענשו‮"‬‭ (‬משלי‭ ‬כז‭, ‬יב‭; ‬כב‭, ‬ג‭). ‬מאידך‭, ‬ניתן‭ ‬למצוא‭ ‬בו‭ ‬גם‭ ‬עמדה‭ ‬הפוכה‭, ‬המקשרת‭ ‬את‭ ‬העָרמה‭ ‬עם‭ ‬החָכמה‭: ‬‮"‬אני‭ ‬חָכמה‭ ‬שכנתי‭ ‬עָרמה‭, ‬ודעת‭ ‬מזמות‭ ‬אמצא‮"‬‭ (‬משלי‭ ‬ח‭, ‬יב‭). [‬נעזרתי‭ ‬כאן‭ ‬באתר‭ ‬‮"‬דעת‮"‬‭ ‬https‭://‬www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1‭=‬72‭].‬

כך‭ ‬שניראה‭ ‬כי‭ ‬השימוש‭ ‬בהערמה‭ ‬עדיין‭ ‬צורם‭ ‬ולא‭ ‬חיובי‭, ‬בעיקרו‭. ‬כיום‭, ‬זכו‭ ‬הבעיות‭ ‬העקרוניות‭ ‬שמתעוררות‭ ‬אגב‭ ‬‮"‬תכנון‭ ‬מס‮"‬‭ ‬לניתוח‭ ‬מעמיק‭ ‬במסגרת‭ ‬הסוגיה‭ ‬של‭ ‬‮"‬הערמה‮"‬‭. ‬חז"ל‭ ‬היו‭ ‬מודעים‭, ‬כאמור‭, ‬לאפשרות‭ ‬כי‭ ‬על‭-‬ידי‭ ‬שימוש‭ ‬מתוחכם‭ ‬בכלים‭ ‬תכנוניים‭ ‬שונים‭ ‬אפשר‭ ‬להגיע‭ ‬לתוצאה‭ ‬המונעת‭ ‬את‭ ‬תחולתו‭ ‬של‭ ‬איסור‭ ‬מסוים‭ ‬או‭ ‬של‭ ‬חיוב‭ ‬מסוים‭. ‬חכמי‭ ‬ישראל‭ ‬השקיעו‭ ‬רבות‭ ‬כדי‭ ‬לתחום‭ ‬את‭ ‬הגבולות‭ ‬בין‭ ‬המותר‭ ‬לבין‭ ‬האסור‭ ‬בשדה‭ ‬ההערמה‭ ‬‮–‬‭ ‬מה‭ ‬מותר‭ ‬ומה‭ ‬אסור‭. ‬בין‭ ‬הסוגיות‭ ‬הרבות‭ ‬שבהן‭ ‬נבחן‭ ‬מוסד‭ ‬ההערמה‭ ‬‮–‬‭ ‬כגון‭ ‬מלאכה‭ ‬בשבת‭ ‬וביום‭ ‬טוב‭, ‬חמץ‭ ‬בפסח‭, ‬ריבית‭ ‬ונדרים‭  ‬וגם‭ – ‬תכנון‭ ‬מס‭ ‬‮–‬‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭. ‬פרופ‮'‬‭ ‬שמואל‭ ‬שילה‭, ‬ראש‭ ‬המכון‭ ‬לחקר‭ ‬המשפט‭ ‬העברי‭, ‬במאמרו‭ ‬‮"‬ההערמה‭ ‬בתלמוד‮"‬‭ [‬פורסם‭ ‬בשנתון‭ ‬המשפט‭ ‬העברי‭ ‬ח‭ (‬תשמ"א‭) ‬309‭] ‬מביא‭: ‬‮"‬על‭ ‬פי‭ ‬דין‭ ‬תורה‭ ‬יש‭ ‬לעלות‭ ‬לירושלים‭ ‬לאכול‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭. ‬ברם‭, ‬אם‭ ‬אדם‭ ‬איננו‭ ‬רוצה‭ ‬לעלות‭ ‬עם‭ ‬פירותיו‭ ‬לירושלים‭, ‬מותר‭ ‬לו‭ ‬לפדות‭ ‬אותן‭, ‬להוסיף‭ ‬חומש‭, ‬לעלות‭ ‬ירושלימה‭ ‬עם‭ ‬הכסף‭ ‬ולקנות‭ ‬שם‭ ‬פירות‭ ‬כדי‭ ‬לאכלם‭ ‬שם‭. ‬ברם‭, ‬אם‭ ‬הפדיון‭ ‬נעשה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬אדם‭ ‬אחר‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬בעל‭ ‬הפירות‭, ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להוסיף‭ ‬חומש‭ ‬בפדיון‭. ‬במילים‭ ‬אחרות‭, ‬כשבעל‭ ‬הפירות‭ ‬ובעל‭ ‬המעות‭ ‬לפדיון‭ ‬הם‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭, ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להוסיף‭ ‬חומש‮"‬‭.‬

אולם‭ ‬חזל‭ ‬הזהירונו‭ ‬לבל‭ ‬נשתמש‭ ‬בהערמה‭ ‬בקלות‭ ‬דעת‭ ‬וננצלה‭ ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬הדבר‭ ‬מותר‭: ‬הסברו‭ ‬של‭ ‬רש"י‭ ‬לאיסור‭ ‬זה‭ (‬רש"י‭, ‬ביצה‭, ‬יז‭, ‬ב‭, ‬ד"ה‭ ‬שאני‭ ‬הערמה‭ [‬יא‭]): ‬‮"‬לעולם‭ ‬עבר‭ ‬ואפה‭ ‬מותר‭ ‬והערמה‭ ‬אינה‭ ‬ראיה‭ ‬לכאן‭ ‬דשאני‭ ‬הערמה‭ ‬ממזיד‭… ‬דאיכא‭ ‬למימר‭ ‬אחמור‭ ‬בה‭ ‬רבנן‭ ‬בהערמה‭ ‬טפי‭ ‬ממזיד‭ ‬דאלו‭ ‬מזיד‭ ‬רשע‭ ‬הוא‭ ‬לעבור‭ ‬על‭ ‬דברי‭ ‬חכמים‭ ‬ואין‭ ‬אחרים‭ ‬למדים‭ ‬הימנו‭…‬‮"‬‭ ‬כלומר‭ ‬ישני‭ ‬היבט‭ ‬שלילי‭ ‬נוסף‭, ‬כאשר‭ ‬מבצע‭ ‬הערמה‭ ‬שלא‭ ‬כדין‭, ‬עלולים‭ ‬האחרים‭ ‬לטעות‭ ‬וללמוד‭ ‬ממנו‭, ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬הדבר‭ ‬מותר‭ ‬במובחן‭ ‬מאדם‭ ‬מזיד‭ ‬אשר‭ ‬נזהרים‭ ‬לא‭ ‬ללמוד‭ ‬ממעשיו‭ ‬והנהגותיו‭. ‬

כאשר‭ ‬דנים‭ ‬בחיובי‭ ‬מס‭, ‬מחייבים‭ ‬את‭ ‬ההכנסה‭ ‬במס‭. ‬כלומר‭ ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬האדם‭ ‬לא‭ ‬קיבל‭ ‬את‭ ‬הכספים‭ ‬בפועל‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬יחשב‭ ‬כמי‭ ‬שהתפרנס‭ ‬וחייב‭ ‬במס‭. ‬כך‭, ‬אין‭ ‬ספק‭ ‬בכך‭ ‬שהכנסה‭ ‬יכולה‭ ‬להיות‭ ‬הכנסתו‭ ‬של‭ ‬אדם‭, ‬אף‭ ‬כי‭ ‬הכסף‭ ‬לא‭ ‬נתקבל‭ ‬על‭-‬ידו‭. ‬למשל‭, ‬ראובן‭, ‬שמגיע‭ ‬לו‭ ‬כסף‭ ‬משמעון‭, ‬עושה‭ ‬עמו‭ ‬הסכם‭,  ‬לתשלום‭ ‬הסכום‭ ‬ישר‭ ‬לידי‭ ‬לוי‭. ‬ראובן‭ ‬נשאר‭ ‬בעל‭ ‬ההכנסה‭ ‬לצורך‭ ‬המס‭, ‬ואין‭ ‬כל‭ ‬משמעות‭ ‬לכך‭ ‬שהכסף‭ ‬אינו‭ ‬מגיע‭ ‬לידיו‭. ‬ובימינו‭, ‬על‭ ‬פי‭ ‬החוק‭, ‬חל‭ ‬העיקרון‭ ‬לפיו‭ ‬הפרי‭ ‬הולך‭ ‬אחר‭ ‬העץ‭, ‬קרי‭: ‬ההכנסה‭ ‬הולכת‭ ‬אחר‭ ‬מקור‭ ‬ההכנסה‭. ‬לכן‭ ‬למשל‭ ‬כאשר‭ ‬העברת‭ ‬הכנסה‭ ‬ממפיק‭ ‬ההכנסה‭ ‬לאחר‭ ‬הינה‭ ‬העברה‭ ‬אמיתית‭ ‬שיש‭ ‬לה‭ ‬תוכן‭ ‬עיסקי‭-‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬ממש‭, ‬כי‭ ‬אז‭ ‬תוכר‭ ‬ההעברה‭ ‬על‭-‬פי‭ ‬דין‭, ‬והחבות‭ ‬במס‭ ‬תוטל‭ ‬על‭ ‬הנעבר‭ ‬כבעל‭ ‬הכנסה‭. ‬אם‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬עיסקת‭ ‬ההעברה‭ ‬של‭ ‬ההכנסה‭ ‬היא‭ ‬מלאכותית‭ ‬או‭ ‬כוזבת‭, ‬כי‭ ‬אז‭ ‬יורם‭ ‬‮"‬המסך‮"‬‭ ‬מעל‭ ‬העיסקה‭ ‬ותיבחן‭ ‬העיסקה‭ ‬האמיתית‭ ‬או‭ ‬הפעילות‭ ‬על‭ ‬משמעויותיה‭ ‬מבחינת‭ ‬אופי‭ ‬העברת‭ ‬ההכנסה‭. ‬

העיקרון‭ ‬של‭ ‬הערמה‭, ‬אם‭ ‬כן‭, ‬חל‭ ‬ביתר‭ ‬שאת‭ ‬בעסקאות‭ ‬תכנון‭ ‬מס‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬כי‭ ‬החל‭ ‬כבר‭ ‬בימי‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬במתן‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭, ‬כאמור‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס המוגן במשפט הישראלי הוא מושג רחב שמייצג את הערכים,…
הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

למעשה‭, ‬כותב‭ ‬השופט‭ ‬המנוח‭ ‬חיים‭ ‬כהן‭ ‬בסיפרו‭ ‬‮"‬המשפט‮"‬‭ ‬בהוצאת‭ ‬מוסד‭…
זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

בני‭ ‬נוער‭ ‬רבים‭ ‬עובדים‭ ‬בחופש‭ ‬הגדול‭. ‬החופש‭ ‬הגדול‭ ‬טומן‭ ‬בחובו‭…
זכרון‭ ‬דברים

זכרון‭ ‬דברים

המשפט‭ ‬העברי‭ ‬הכיר‭ ‬בזכרון‭ ‬הדברים‭ ‬ככינוי‭ ‬לחוזה‭ ‬במובחן‭ ‬משטר‭ ‬משכון‭…
בגרות

בגרות

זוהי‭ ‬תקופת‭ ‬הבגרויות‭ ‬החשובה‭ ‬כלכך‭ ‬בחייו‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬תיכוניסט‭ ‬בישראל‭…
הערמה

הערמה

המשנה‭ ‬במסכת‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭ ‬קובעת‭ ‬כי‭ ‬ניתן‭ ‬להערים‭! ‬על‭ ‬מעשר‭…
קום‭ ‬והתהלך‭ ‬בארץ

קום‭ ‬והתהלך‭ ‬בארץ

כן‭ ‬מלחמה‭ ‬לא‭ ‬מלחמה‭ ‬כן‭ ‬רפיח‭ ‬לא‭ ‬רפיח‭, ‬עונת‭ ‬הטיולים‭…
מהות‭ ‬ייפוי‭ ‬הכוח‭ ‬המתמשך‭ ‬וחשיבותו

מהות‭ ‬ייפוי‭ ‬הכוח‭ ‬המתמשך‭ ‬וחשיבותו

מהו‭ ‬ייפוי‭ ‬הכוח‭ ‬המתמשך‭?‬ ייפוי‭ ‬כוח‭ ‬מתמשך‭ ‬הוא‭ ‬מסמך‭ ‬משפטי‭…
קצת‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬ואיסלאם‭ ‬או‭ ‬חלוצים‭ ‬ופורעים

קצת‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬ואיסלאם‭ ‬או‭ ‬חלוצים‭ ‬ופורעים

ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬שוכנת‭ ‬בסמוך‭ ‬לארצות‭ ‬האיסלאם‭. ‬זה‭ ‬לא‭ ‬סוד‭. ‬האנשים‭…
מהות‭ ‬ייפוי‭ ‬הכוח‭ ‬המתמשך‭ ‬וחשיבותו

מהות‭ ‬ייפוי‭ ‬הכוח‭ ‬המתמשך‭ ‬וחשיבותו

מהו‭ ‬ייפוי‭ ‬הכוח‭ ‬המתמשך‭?‬ ייפוי‭ ‬כוח‭ ‬מתמשך‭ ‬הוא‭ ‬מסמך‭ ‬משפטי‭…
תיאום מס

תיאום מס

אלה‭ ‬רוצים‭ ‬שאלה‭ ‬יתגייסו‭ ‬ואלו‭ ‬רוצים‭ ‬שאלו‭ ‬יתרמו‭ ‬ואלו‭ ‬רוצים‭…
מרדכי היהודי וההון השחור

מרדכי היהודי וההון השחור

רגע‭ ‬לפני‭ ‬הפרידה‭ ‬מחודש‭ ‬אדר‭ ‬ומעבר‭ ‬לחודש‭ ‬ניסן‭ ‬חודש‭ ‬האביב‭,…
העברה בין דורית? אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהנה?!

העברה בין דורית? אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהנה?!

כיום‭ ‬מקובל‭ ‬לראות‭ ‬בביטוי‭ ‬העברה‭ ‬בין‭ ‬דורית‭, ‬כנוסחה‭ ‬מוצלחת‭ ‬לשמירת‭…
מה‭ ‬יהיה‭ ‬מחר‭?‬

מה‭ ‬יהיה‭ ‬מחר‭?‬

מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬לדאוג‭ ‬לילדים‭, ‬למשפחה‭…
אנחנו‭ ‬נשארים‭ ‬בארץ

אנחנו‭ ‬נשארים‭ ‬בארץ

ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬שכיית‭ ‬חמדה‭, ‬משאת‭ ‬נפשו‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭, ‬מזה‭…
חדשנות בעת המלחמה

חדשנות בעת המלחמה

המציאות שנכפתה עלינו על ידי אוייב אכזר ושפל, שינתה את…
Scroll to Top
גלילה למעלה