הרב חגי לונדין

הקרבה‭ ‬ללא‭ ‬גבול

‬4‬ הסעיפים‭ ‬הראשונים‭ ‬פורסמו‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭. ‬בזמן‭ ‬איומי‭ ‬הסרבנות‭ ‬משמאל‭. ‬לא‭ ‬נגעתי‭.‬

01

פרשת‭ ‬ויקרא‭ ‬שנקרא‭ ‬השבת‭ ‬עוסק‭ ‬בקורבנות‭. ‬קורבנות‭ ‬זו‭ ‬התמסרות‭ (‬התקרבות‭) ‬מוחלטת‭ ‬לאידיאל‭ ‬מסוים‭. ‬‮"‬אדם‭ ‬כי‭ ‬יקריב‭ ‬מכן‭ ‬קורבן‭ ‬לה‮'"‬‭ (‬ויקרא‭ ‬א‭, ‬ב‭), ‬בבית‭ ‬המקדש‭ ‬אדם‭ ‬היה‭ ‬עובר‭ ‬תהליך‭ ‬של‭ ‬קירבה‭ ‬לקדושה‭ ‬דרך‭ ‬הקרבת‭ ‬הרכוש‭ ‬היקר‭ ‬לו‭ ‬ביותר‭ ‬‮–‬‭ ‬בעלי‭ ‬חיים‭, ‬צומח‭ ‬ודומם‭.‬

02

‭ ‬ישנם‭ ‬סוגים‭ ‬שונים‭ ‬של‭ ‬קורבנות‭. ‬הורים‭ ‬למשל‭ ‬מקריבים‭ ‬את‭ ‬זמנם‭, ‬משאביהם‭ ‬ולפעמים‭ ‬אפילו‭ ‬את‭ ‬חייהם‭ ‬‮–‬‭ ‬למען‭ ‬ילדיהם‭; ‬גם‭ ‬אם‭ ‬הילדים‭ ‬לא‭ ‬מתנהגים‭ ‬כפי‭ ‬שההורים‭ ‬רוצים‭; ‬זו‭ ‬המוכנות‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬עצמי‭ ‬לחלוטין‭ ‬למען‭ ‬משהו‭ ‬נצחי‭ ‬שיישאר‭ ‬הרבה‭ ‬אחרי‭ ‬שהגוף‭ ‬שלי‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬פה‭. ‬זו‭ ‬גם‭ ‬הייתה‭ ‬ההקרבה‭ ‬של‭ ‬אסתר‭, ‬שהייתה‭ ‬בזמנו‭ ‬מוכנה‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬חייה‭ ‬‮–‬‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭ ‬ובעולם‭ ‬הבא‭ ‬‮–‬‭ ‬למען‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

03

כאשר‭ ‬אדם‭ ‬מעמיד‭ ‬תנאים‭ ‬להקרבה‭ ‬שלו‭, ‬למשל‭ ‬מתנה‭ ‬את‭ ‬המסירות‭ ‬שלו‭ ‬למדינה‭ ‬בכך‭ ‬שהיא‭ ‬תתנהל‭ ‬לפי‭ ‬רק‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬חושב‭ ‬לנכון‭, ‬מתברר‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬הקריב‭ ‬קרבן‭. ‬הוא‭ ‬עשה‭ ‬דברים‭ ‬למען‭ ‬אינטרסים‭ ‬פרטיים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬משכורת‭, ‬מעמד‭ ‬חברתי‭, ‬דאגה‭ ‬לסביבתו‭ ‬הקרובה‭ ‬או‭ ‬אפילו‭ ‬למען‭ ‬התקדמות‭ ‬רוחנית‭ ‬אישית‭. ‬ב‮"‬ה‭ ‬שקיימים‭ ‬ציבור‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬מוכנים‭ ‬להקריב‭ ‬מעצמם‭ ‬ללא‭ ‬תנאים‭ ‬מוקדמים‭; ‬גם‭ ‬שמגרשים‭ ‬אותם‭ ‬מהבית‭ ‬וגם‭ ‬שלא‭ ‬מוצא‭ ‬חן‭ ‬בעיניהם‭ ‬מה‭ ‬שקורה‭ ‬במדינה‭.‬‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬זוכים‭ ‬לכותרות‭ ‬ולא‭ ‬לתנאי‭ ‬פנסיה‭ ‬מפליגים‭, ‬הם‭ ‬מקריבים‭ ‬מה‭ ‬שצריך‭ ‬כי‭ ‬הם‭ ‬מאמינים‭ ‬במשהו‭ ‬שגדול‭ ‬יותר‭ ‬מעולמם‭ ‬הפרטי‭.‬

04

אל‭ ‬חשש‭, ‬לא‭ ‬אלמן‭ ‬ישראל‭. ‬בטווח‭ ‬הקצר‭ ‬‮–‬‭ ‬למרות‭ ‬הכותרות‭ ‬המתלהמות‭, ‬המציאות‭ ‬הישראלית‭ ‬מכריחה‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬להקריב‭, ‬ולו‭ ‬ולמען‭ ‬האינטרסים‭ ‬של‭ ‬עצמם‭;‬‭ ‬ביום‭ ‬פקודה‭ ‬המאד‭-‬קרוב‭ ‬תראו‭ ‬99‭ ‬אחוזי‭ ‬התייצבות‭ (‬כאן‭ ‬טעיתי‭: ‬הגיעו‭ ‬150‭ ‬אחוזי‭ ‬התנדבות‭..). ‬לטווח‭ ‬הארוך‭ ‬‮–‬‭ ‬קמים‭ ‬דורות‭ ‬חדשים‭ ‬שממלאים‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬ומוכנים‭ ‬להקריב‭ ‬ללא‭ ‬תנאים‭ ‬וללא‭ ‬איומים‭; ‬ובעזרתם‭ ‬ובעזרת‭ ‬ה‮'‬‭ ‬ננצח‭.‬

05

למרות‭ ‬שפורים‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬שמח‭ ‬אנו‭ ‬מציינים‭ ‬את‭ ‬תענית‭ ‬אסתר‭ ‬בין‭ ‬השאר‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאסתר‭ ‬המלכה‭ ‬‮–‬‭ ‬למרות‭ ‬שהצליחה‭ ‬להושיע‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬נותרה‭ ‬היא‭ ‬עצמה‭ ‬בבית‭ ‬אחשוורוש‭ ‬בסבל‭ ‬ובעינוי‭ ‬עד‭ ‬סוף‭ ‬חייה‭. ‬כך‭ ‬חז"ל‭ ‬דורשים‭ ‬את‭ ‬מילותיה‭ ‬של‭ ‬אסתר‭: ‬‮"'‬כאשר‭ ‬אבדתי‭ ‬אבדתי‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אבדתי‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭ ‬ואבדתי‭ ‬בעולם‭ ‬הבא‮"‬‭. ‬במילים‭ ‬אחרות‭ ‬ישנה‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬שאדם‭ ‬משלם‭ ‬מחיר‭ ‬גופני‭ (‬עולם‭ ‬הזה‭), ‬וישנה‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬גדולה‭ ‬עוד‭ ‬יותר‭ ‬שאדם‭ ‬משלם‭ ‬מחיר‭ ‬נפשי‭ (‬עולם‭ ‬הבא‭) ‬‮–‬‭ ‬למשל‭ ‬חוסר‭ ‬הכרה‭ ‬בפועלו‭ ‬עד‭ ‬יום‭ ‬מותו‭.‬

06

ישנו‭ ‬כיום‭ ‬ציבור‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭ ‬שהוא‭ ‬המרדכי‭ ‬ואסתר‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭; ‬ציבור‭ ‬שלא‭ ‬כרע‭ ‬והשתחווה‭ ‬לאשליית‭ ‬השלום‭; ‬שעומד‭ ‬זקוף‭ ‬קומה‭ ‬מול‭ ‬רוחות‭ ‬הרוע‭ ‬של‭ ‬הפרוגרס‭; ‬ציבור‭ ‬שנמצא‭ ‬בכל‭ ‬תחום‭ ‬טוב‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬בלימוד‭ ‬תורה‭, ‬בהתנדבות‭, ‬בשירות‭ ‬הבטחוני‭, ‬בהתיישבות‭, ‬בתרומות‭ ‬כליה‭ ‬ובתפילות‭ ‬המוניות‭ ‬להשבת‭ ‬החטופים‭. ‬ציבור‭ ‬שלמרות‭ ‬שנמצא‭ ‬בראש‭ ‬הנופלים‭, ‬ממשיך‭ ‬להיות‭ ‬שנוא‭ ‬בידי‭ ‬אליטות‭-‬עבר‭ ‬מרירות‭; ‬כפי‭ ‬שגם‭ ‬מרדכי‭ ‬היהודי‭ ‬היה‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬‮"‬רצוי‭ ‬לרוב‭ ‬אחיו‮"‬‭ ‬ולא‭ ‬לכולם‭.‬

07

אבל‭ ‬זוהי‭ ‬בדיוק‭ ‬הנקודה‭! ‬מהדמויות‭ ‬המופלאות‭ ‬הללו‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬יכולים‭ ‬ללמוד‭ ‬יהדות‭ ‬אמיתית‭ ‬מהי‭. ‬אנו‭ ‬לא‭ ‬פועלים‭ ‬למען‭ ‬שכר‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭, ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬למען‭ ‬העולם‭ ‬הבא‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬ציפייה‭ ‬לשכר‭ ‬רוחני‭ ‬או‭ ‬הכרה‭ ‬ממאן‭ ‬דהו‭. ‬את‭ ‬הכסף‭, ‬הלייקים‭ ‬והחיבוקים‭ ‬התקשורתיים‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמור‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬שחיים‭ ‬למען‭ ‬רווח‭ ‬אישי‭. ‬יהודי‭ ‬פועל‭ ‬רק‭ ‬לשם‭ ‬האמת‭; ‬למען‭ ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭. ‬

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…