שליפות

הרב ד"ר שמואל שנהב

רב ד"ר שמואל שנהב גילוי דעת
ספר על עצמך.

“אני בן 48, וזה גיל 'חם': בנקודה כזאת בחיים אני ורבים אחרים מדייקים לעצמנו את הנקודה והנושא שאנו מבקשים להביא לעולם. היום אני מבקש להתמחות בעצוב זהות ניהולית של מנהלי בתי הספר, ואת הסדנאות וההרצאות בעניין אני מעביר במסגרת שלושת תפקידיי: ראש התואר השני במכללה ירושלים ומרצה בניהול מערכות בחינוך, מנהל קורס המנהלים 'אבני ראשה' של משרד החינוך ומרכז תוכניות ההכשרה והליווי של עתודות הניהול בחמ"ד.
"עד לפני כארבע שנים שימשתי המנהל החינוכי של הישיבה התיכונית 'נעם' בירושלים, תפקיד שכיהנתי בו 17 שנה. באתי לחפש אתונות (ר"מ…) ומצאתי מלוכה (ניהול), שהיא עבדות של ממש, זאת לאחר שלוש שנים שהייתי מחנך צעיר בבית הספר ג'ינוגלי בירושלים.
"אני נשוי לטליה ואבא לנדב, נטע, לביא, איל, נעם וישי וסבא צעיר למעיין. גדלתי ב'קסבה' של קריית משה בירושלים וזכיתי להימנות עם חברי השבט הראשון של תנועת אריאל ועם ראשוני תלמידי רשת בתי הספר 'נעם'".

הרב ד"ר שמואל שנהב

איך אתה רואה את תחום הניהול בציבור הדתי-לאומי?

'הנני', תחושת שליחות, 'מנהיגי חינוך' הם כותרות פופולריות בציבור שלנו, ועם זאת חסרים מנהלים. אם יורשה לי, גם בתחומים אחרים חסרים אותם אנשים שיכולים, שיודעים ובאמת מתאימים וגם ירצו להירתם לתפקידי הניהול והמנהיגות. למה? נדמה כי תופעת 'מה לי ולצרה זו' היא מהגורמים המונעים את הקפיצה למי המנהיגות".
כמי שלימד נוער ומלמד מורים ומנהלים, היכן אבן הראשה בדרכי החינוך בימינו?
“'אם אני אני מפני שאני אני ואתה אתה מפני שאתה אתה, אני אני ואתה אתה!' בעיניי, היכולת להביא את זהותך אל שולחן המנהל, את יכולותיך לשולחן המורה ואת עצמך לשולחן התלמיד הן שצריכות להיות בבסיס מלאכת החינוך. זה אולי נשמע סיסמתי או מנוסח בכלליות, אך זוהי מעין תמצית חינוכית המתאימה לדורנו".

מהן תוכניות הלימוד לתואר השני במכללה ירושלים? ומיהו קהל היעד שלכם?

"בראיונות הקבלה לתואר השני אני נוהג לשאול שאלה משולשת: למה תואר שני? למה במכללה ירושלים? למה עכשיו? כל אחד ותשובותיו, אך הרצון להתקדם, להיפתח לשינוי, ללמוד באווירה של אתגר ותמיכה והמוטיבציה להיות שליחים בעלי השפעה מקצועית ומדויקת יותר הם מהמרכיבים בבחירה הנבונה ללמוד תואר שני במכללה ירושלים.
"במסגרת התואר השני במכללה ירושלים פועלות כרגע שלוש תוכניות: ניהול מערכות בחינוך, מחשבת ישראל ותושב"ע (בין-תחומי) והוראת המדעים ומתמטיקה. בעז"ה בעתיד הקרוב בכוונתנו לפרוץ לתחומים נוספים.
"כיף ללמוד וללמד בקבוצה המכילה מגזרים שונים כגון דתיים-לאומיים, חרדים וחרד"לים. ההפריה ההדדית של כולנו מעשירה את השיח, מגביהה ומגוונת אותו".

מהם המחקרים או תחומי העניין שאתה עוסק בהם בימים אלה?

“אני מאמין שלכל אדם יש הזהות הניהולית שלו, אך רובנו לא יודעים לזהותה, לראותה, לעסוק בה ולנסח אותה. אני מבקש בעזרת כלי מחקר וסדנאות להוביל את האנשים לזהות את זהותם, לדייק אותה ולהתבונן בה מבחינה מקצועית ואישית. אך לא די בזה… יש גם להציג לפניהם את הנתיבים הנכונים להם ולהביא את זהותם אל שולחן המנהל או המורה".

למה חינוך?

"כי חינוך הוא דם הנפש הנשאב מהלב, עובר דרך הראש, מגיע לאיברים ולמקומות פנימיים ומשמעותיים וזורם בחום אנושי למעשה שבא לידי ביטוי בידיים וברגליים: בונים אנשים ומאפשרים להם לגדול!"

שתף אותנו באירוע מכונן.

"לפני כשלושה חודשים ערכתי תרגיל ובו לקחתי איתי סטודנטים לתחנה של הרכבת הקלה להר הרצל. כל אחד קנה כרטיס לשעה וחצי, ובכל תחנה ירדו הסטודנטים והיו צריכים לצלם סגנון ניהול שנפגשו איתו, פרסום או התנהלות בין אנשים המבטאים סגנון ניהול מסוים. הם אספו תמונות מהשוק ומכיכר ספרא, ולאחר מכן התכנסנו במכללה והקרנו את התמונות. כל אחד, במקום לדבר על האנשים שצילם, גילה מהי הזהות הניהולית של עצמו".

מה החזון שלך לעתיד?

"היום כבר לא מדברים במונחים של 'תחנך או תעשה את… תקבל…' אלא יותר במונחי 'תאפשר או תכיל את… ותיפגש או תתחבר אל…'. ההוראה והלמידה עוברות למצב של הזמנה והנגשת האפשרויות. עם זאת אנחנו כציבור דתי צריכים להלך על החבל הדק של מחויבותנו המוחלטת לדרך ה' ושל לקיטת ההזדמנויות שהקב"ה מכוון אותנו לתקן עולם באמצעותן ולהוסיף במלכות שדי".

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01
רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה כאילו לא משנה כמה נכתוב ונאמר, תמיד יישאר מה להוסיף. אחרי האירוע ההזוי שהיה השבוע באוניברסיטת תל אביב, בהחלט יש עוד מה לכתוב.
אם לא עקבתם: באוניברסיטת תל אביב נערך ביום ראשון פאנל בנושא הרפורמה המשפטית, בחסות תא הסטודנטים ׳לביא׳ של הליכוד ותא ׳כחול לבן׳. הוזמנו ארבעה: פרופסור רבקה ווייל מאוניברסיטת רייכמן וד״ר דייבי דישטניק מאוניברסיטת תל אביב. היו שם גם עורכת הדין יסכה בינה מ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳, שבין מייסדיה נמנה שמחה רוטמן, חבר הכנסת ויו״ר ועדת החוקה בהווה, שהוזמן אף הוא לאירוע.
סטודנטים נאורים רבים ניסו למנוע את השתתפותו. מה זה ניסו, הגיעו פיזית עד אליו בטרם הצליח להיכנס לאולם שבו נערך הפאנל. אם לא היו סביבו מאבטחים ושוטרים רבים, ייתכן בהחלט שהאירוע המביש היה נגמר בצורה אחרת. כשרוטמן כבר הצליח להיכנס סטודנטים לא נתנו לו לדבר תוך צרחות ״בושה״, ״פשיסט״ ועוד גינויים שימנים רגילים לספוג, כולל הערה מגברת צעירה שדרשה ממנו להוריד את הכיפה.
הד״ר דישטניק ביקש מהסטודנטים הצרחנים שיתנו לו לדבר: ״אני יכול להסביר למה התוכנית המשפטית גרועה לכלכלה״, אמר מי שמזוהה עם השמאל, אבל זעקות הגוועלד נמשכו והוא אמר בעצב למיקרופון: ״זה גול עצמי מפואר״. הייתי כותב כאן על חוסר היכולת שקיים בקרב חלקים בשמאל לקבל דעות שונות, אבל זה לא הזמן, היה שם משהו חמור יותר שנעשה על ידי כמה עורכי חדשות.
02
אחרי אותו ׳גול עצמי מפואר׳ רוטמן עוד אמר כמה מילים, ואז קרה דבר מדהים: הוא הפך לאשם בגלל שדיבר ואמר מילה אסורה. ״ולכן העדפת לקרוא להם מוגבלים״, שח לו עודד בן עמי במהלך ריאיון שקיים עימו, ובעצם טען שיו״ר ועדת החוקה כינה את המפגינים המטורללים – ״מוגבלים״. רוטמן לא נבהל, לא התנצל והסביר כי תיאר את היכולת של המפגינים לטעון – ״אתם מוגבלים בטיעון שלכם״.
השימוש של רוטמן במילה ׳מוגבלים׳ העלים כמעט לחלוטין את האלימות שספג מחוץ לדיווחים שעלו באתרי החדשות הגדולים, והפך אותו לאשם. הכותרות דיווחו על השימוש במילה הנ״ל במקום לדבר על האלימות, כאילו עורכי החדשות נרמלו את מה שעבר חבר הכנסת מהציונות הדתית. כך נהג גם בן עמי בריאיון שערך עם רוטמן ולא התייחס כלל לאלימות באותו אירוע מביש.
03
בטח אתם חושבים שנפלה טעות בכותרת של הטור שלי, ולא כך הדבר. ערוצי התקשורת והעיתונאים הדגולים נוהגים לעשות שימוש בביטוי השגוי ׳המהפכה המשפטית׳.
את אותו ריאיון מדובר בן עמי פתח בהצגת הכנס בתל אביב ככזה שעסק ב׳מהפכה המשפטית׳, אלא שרוטמן ענה לו כמו שצריך, וכמו שצריך לענות בכל הזדמנות. ״אני חייב לתקן אותך״, פתח והסביר רוטמן, ״הכנס לא עסק במהפכה המשפטית אלא בדרכים לתקן את המהפכה המשפטית, אותה מהפכה משפטית שעשה אהרן ברק אי אז בשנות התשעים״.
אהרן ברק ביצע מחטף לילי ושינה את פני מערכת המשפט הישראלית, והיום משום מה מנסים להציג לנו את הרצון לחזור למערכת הישנה כמהפכה משפטית. לכן זו מהפחחחה משפטית מבחינתי.
04
מילה אחרונה: החודשים האחרונים לימדו אותי שהרפורמה נחוצה עם שינויים כאלה ואחרים. היא באמת נחוצה, אבל מה שעוד יותר נחוץ זה שיח מכבד, שיח שיכול להכיל דעות רבות ומגוונות כמו השיח שהצגנו כאן ב׳גילוי דעת׳ בשבוע שעבר. לדעתי שיח שכזה צריך להיות חשוב לכולנו, גם לחלקים בשמאל שלא מוכנים לקבל את המציאות שמשתנה לנגד עינינו, את הדמוגרפיה שעושה את שלה. כשהשיח ישתנה לא נדבר על רפורמה או על מהפכה, נדבר על תיקונים במערכת המשפט. ■

כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…