טור אורח

השבת אבידה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

פרשתנו מלאה במצוות – למעלה מ-70. המצוות מגוונות ומקיפות תחומים רבים: כלל ופרט, עשה ולא תעשה, חיוביות וקיומיות, בין אדם למקום ובין אדם לחברו.

על כל אלה נאמר במדרש: 'כי לווית חן הם לראשך וענקים לגרגרותיך', כלומר שלכל מקום שתלך המצוות מלוות אותך, כאשר העיקרון הוא שאין די באידיאלים ובמחשבות יפות כשאלה אינן מלוות במעשים.

ניקח לדוגמה מצווה אחת, השבת אבדה. מסגנון הכתוב אפשר ללמוד שיש כאן שתי מצוות, מצוות עשה וגם מצוות לא תעשה הכתובה בלשון 'לא תוכל להתעלם'. לכאורה הייתה התורה יכולה לכתוב 'לא תתעלם', אלא שכאשר אמרה התורה 'לא תוכל' התכוונה לצוות אותנו לעשות עבודה חינוכית ולהביא לכך שהתכונה הטבעית של האדם מישראל תהא כזו שבאמת לא יוכל להתעלם. נראה, אמנם, שיש בלשון זו גם משמעות של הוראה נוספת, והיא שצריך לנהוג לפנים משורת הדין, כך בדרך כלל אבל בפרט במצווה זו.

אכן מצינו במסכת בבא מציעא (כ"ד, ב) דיון בנושא זה, לגבי המקרים שאין חיוב מעיקר הדין להשיב את האבדה כמו למשל כשמוצא אותה בזוטו של ים וכיוצא בו. מלכתחילה נראה שיש על כך מחלוקת בגמרא, ולאחר מכן יש גם מחלוקת בין הראשונים על השאלה האם כופים על האדם שינהג לפנים משורת הדין. אמנם מסתבר שכולם מודים שאין כופים על כך באותה דרך שכופים על אדם לשלם ולהחזיר דבר שהוא מחויב בו, וכשמדובר על הצורך לנהוג לפנים משורת הדין אפשר לכפות רק בדיבורים קשים.

אולם מעניינת כאן ההלכה לפיה אע"פ שבאמת טוב וישר להחזיר את האבדה גם כאשר אין חיוב מעיקר הדין, בכל זאת יש כאן גדר מיוחד לפיו יש התחשבות בנפשות הפועלות, שאם המוצא הוא עני ויודע שבעל האבדה הוא עשיר, שוב אינו צריך לנהוג לפנים משורת הדין.

בכל אופן כדאי לתת את הדעת על מה שאומרת הגמרא בהמשך הסוגיה – שלא חרבה ירושלים אלא מפני שדנו בה לפי דין תורה ומסבירים שם, שהכוונה היא שלא נהגו לפנים משורת הדין. דברים אלה מתחברים למה שנאמר שמטרת המצוות היא גם להטמיע באדם את המידות הטובות, דבר אשר לא מתאפשר אצל מי שמקפיד ומדקדק בקיום הדין אך אינו משתדל לנהוג לפנים משורת הדין. ועל כך כבר נאמר במסכת אבות שהאומר שלי שלי ושלך שלך, זו מידת סדום  

עוד במדור זה

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

השבוע‭ ‬נבחר‭ ‬נשיא‭ ‬חדש‭ ‬ישן‭ ‬לארצות‭ ‬הברית‭ ‬של‭ ‬אמריקה‭. ‬האם‭…
פאץ׳

פאץ׳

במהלך‭ ‬ביקור‭ ‬של‭ ‬הרמטכ"ל‭ ‬בלבנון‭ ‬הוריד‭ ‬רא"ל‭ ‬הלוי‭ ‬פאץ‮'‬‭ ‬של‭…
ביתהמשפט וסוכת שלום

ביתהמשפט וסוכת שלום

מדוע‭ ‬זכו‭ ‬שני‭ ‬אלה‭, ‬בית‭ ‬המשפט‭ ‬והסוכה‭, ‬להיות‭ ‬של‭ ‬שלום‭?…
המשפט

המשפט

הפעם‭ ‬זה‭ ‬אמיתי‭, ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬צחצוחי‭ ‬מילים‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬דמגוגיה‭…
ביפר

ביפר

הביפר‭ ‬כיכב‭ ‬השבוע‭ ‬בכותרות‭, ‬לאחר‭ ‬החיסולים‭ ‬המדהימים‭ ‬בלבנון‭ ‬ובסוריה‭ ‬בדרך‭…
הילד‭ ‬הבזבזן

הילד‭ ‬הבזבזן

תיאורית‭ "‬נאמנות‭ ‬הבן‭ ‬הבזבזן‭" ‬מעוגנת‭ ‬בהוראות‭ ‬חוק‭ ‬הנאמנות‭ ‬במטרה‭ ‬לאפשר‭…
האינטרס הציבורי

האינטרס הציבורי

האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬נתפס‭ ‬בציבור‭ ‬כניגוד‭ ‬לאינטרס‭ ‬הפרטי‭. ‬תפקידה‭ ‬של‭ ‬מערכת‭…
‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬ואהבתם‭ ‬את‭ ‬הגר‭ ‬כי‭ ‬גרים‭ ‬היתם‭ ‬בארץ‭ ‬מצרים‮"‬‭ (‬דברים‭, ‬י‮'‬‭,…
חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

הבית‭ ‬המשותף‭, ‬הינו‭ ‬המצאה‭ ‬של‭ ‬המשפט‭ ‬המודרני‭, ‬ומקורו‭ ‬בצרכים‭ ‬החברתיים‭…
יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

‭ ‬סוגיית‭ ‬התחרות‭ ‬המסחרית‭ ‬הבלתי‭ ‬הוגנת‭ ‬הוגדרה‭ ‬בהקשרים‭ ‬מסוימים‭. ‬לעיתים‭…
שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

לאחרונה‭ ‬נחשפנו‭ ‬ללא‭ ‬יאומן‭, ‬חברי‭ ‬כנסת‭ ‬מנסים‭ ‬להגן‭ ‬בגופם‭ ‬על‭…
משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים‭ ‬הוא‭ ‬מונח‭ ‬עברי‭ ‬נפוץ‭ ‬המתאר‭ ‬יחס‭ ‬מועדף‭, ‬הטיה‭…
האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס המוגן במשפט הישראלי הוא מושג רחב שמייצג את הערכים,…
הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

למעשה‭, ‬כותב‭ ‬השופט‭ ‬המנוח‭ ‬חיים‭ ‬כהן‭ ‬בסיפרו‭ ‬‮"‬המשפט‮"‬‭ ‬בהוצאת‭ ‬מוסד‭…
זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

בני‭ ‬נוער‭ ‬רבים‭ ‬עובדים‭ ‬בחופש‭ ‬הגדול‭. ‬החופש‭ ‬הגדול‭ ‬טומן‭ ‬בחובו‭…
זכרון‭ ‬דברים

זכרון‭ ‬דברים

המשפט‭ ‬העברי‭ ‬הכיר‭ ‬בזכרון‭ ‬הדברים‭ ‬ככינוי‭ ‬לחוזה‭ ‬במובחן‭ ‬משטר‭ ‬משכון‭…