טור אורח

השבת אבידה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

פרשתנו מלאה במצוות – למעלה מ-70. המצוות מגוונות ומקיפות תחומים רבים: כלל ופרט, עשה ולא תעשה, חיוביות וקיומיות, בין אדם למקום ובין אדם לחברו.

על כל אלה נאמר במדרש: 'כי לווית חן הם לראשך וענקים לגרגרותיך', כלומר שלכל מקום שתלך המצוות מלוות אותך, כאשר העיקרון הוא שאין די באידיאלים ובמחשבות יפות כשאלה אינן מלוות במעשים.

ניקח לדוגמה מצווה אחת, השבת אבדה. מסגנון הכתוב אפשר ללמוד שיש כאן שתי מצוות, מצוות עשה וגם מצוות לא תעשה הכתובה בלשון 'לא תוכל להתעלם'. לכאורה הייתה התורה יכולה לכתוב 'לא תתעלם', אלא שכאשר אמרה התורה 'לא תוכל' התכוונה לצוות אותנו לעשות עבודה חינוכית ולהביא לכך שהתכונה הטבעית של האדם מישראל תהא כזו שבאמת לא יוכל להתעלם. נראה, אמנם, שיש בלשון זו גם משמעות של הוראה נוספת, והיא שצריך לנהוג לפנים משורת הדין, כך בדרך כלל אבל בפרט במצווה זו.

אכן מצינו במסכת בבא מציעא (כ"ד, ב) דיון בנושא זה, לגבי המקרים שאין חיוב מעיקר הדין להשיב את האבדה כמו למשל כשמוצא אותה בזוטו של ים וכיוצא בו. מלכתחילה נראה שיש על כך מחלוקת בגמרא, ולאחר מכן יש גם מחלוקת בין הראשונים על השאלה האם כופים על האדם שינהג לפנים משורת הדין. אמנם מסתבר שכולם מודים שאין כופים על כך באותה דרך שכופים על אדם לשלם ולהחזיר דבר שהוא מחויב בו, וכשמדובר על הצורך לנהוג לפנים משורת הדין אפשר לכפות רק בדיבורים קשים.

אולם מעניינת כאן ההלכה לפיה אע"פ שבאמת טוב וישר להחזיר את האבדה גם כאשר אין חיוב מעיקר הדין, בכל זאת יש כאן גדר מיוחד לפיו יש התחשבות בנפשות הפועלות, שאם המוצא הוא עני ויודע שבעל האבדה הוא עשיר, שוב אינו צריך לנהוג לפנים משורת הדין.

בכל אופן כדאי לתת את הדעת על מה שאומרת הגמרא בהמשך הסוגיה – שלא חרבה ירושלים אלא מפני שדנו בה לפי דין תורה ומסבירים שם, שהכוונה היא שלא נהגו לפנים משורת הדין. דברים אלה מתחברים למה שנאמר שמטרת המצוות היא גם להטמיע באדם את המידות הטובות, דבר אשר לא מתאפשר אצל מי שמקפיד ומדקדק בקיום הדין אך אינו משתדל לנהוג לפנים משורת הדין. ועל כך כבר נאמר במסכת אבות שהאומר שלי שלי ושלך שלך, זו מידת סדום  

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…