טור אורח

השיבה שופטינו כבראשונה

פעם שאלו את הרבנית פיינשטיין, אשתו של הרב מיכל פיינשטיין זצ"ל (אחיינו של הרב משה פיינשטיין זצ"ל, בעל ה'אגרות משה'), ואת בנה הרב דוד שליט"א, כיצד ייתכן שהרב פיינשטיין שר בזמירות השבת "להתענג בתענוגים, ברבורים ושליו ודגים", והרי אנו לא אוכלים ברבורים, שכן אין לנו מסורת עליהם. האם הרב הזכיר בשירתו דברים לא נכונים? אמר הבן רבי דוד: באמת זכורני שהרב המהם בתיבות אלו, ודילג ולא שר אותן… (מובא בספר 'אבני חן').
בפרשתנו מופיעים דיני מאכלות אסורים. אומנם סימני בהמה טהורה נכתבו בתורה במפורש (פרסה, שסע והעלאת גרה), אולם סימני העוף הטהור אינם כתובים בתורה, והתורה רק מונה את העופות הטמאים בשמותיהם.

באופן פשוט, כל עוף שאינו נמנה ברשימת הטמאים טהור הוא ומותר באכילה. אומנם הזכרנו בעבר שכיום קשה לנו לזהות את העופות האסורים, במיוחד מאחר שחלקם נדירים, וממילא איננו יכולים להיות בטוחים שהעופות שאנו מכירים אינם מרשימת הטמאים. דבר זה כנראה הביא את חכמינו לקבוע סימני טהרה גם לעופות, כנזכר במשנה (חולין נט ע"א): אצבע יתירה ("זו אצבע הגבוהה שאחורי האצבעות" [רש"י]), זפק (מקום שבו נאגרים ומתרככים הגרעינים לפני הגיעם לקורקבן) וקורקבן נקלף (דהיינו קרום פנימי הניתן להסרה, הממוקם מעל מערכת השרירים של הקורקבן).

כמו כן נאמר שהעוף צריך להיות ידוע כמי שאינו דורס (דריסה היא כנראה דריסה מהירה בעזרת הציפורן) ושאינו דר בין הטמאים.

באופן מעשי, אנו יכולים לאכול רק עופות שיש לנו עליהם מסורת שהם עופות נאכלים (חולין סג ע"ב). 

הזכרנו בעבר שבמהלך הדורות התעוררו פולמוסים שונים באשר לכשרות עופות מסוימים, כגון תרנגול הודו וכן עוף הבראקל. נזכיר הפעם את הדיון על כשרות הברבורים.

הברבורים הם עופות מים גדולים, בעלי קרבה גנטית לאווז ולברווז ואף דומים להם בכמה מאפיינים התנהגותיים. יש כשבעה מיני ברבורים. 

הברבור נזכר בספר מלכים (א ה, ג) כמזון יקר וחשוב שעלה על שולחנו של שלמה המלך: "וברבורים אבוסים". אומנם יש מפרשים המזהים ברבורים אלו עם התרנגול, אך לעומתם רבי סעדיה גאון ועוד מפרשים סברו שמדובר באווז (רב האי גאון, וכן בשו"ת 'יהודה יעלה' א, יו"ד צב). זיהוי זה מתאים לזיהוי המקובל בימינו. גם ידידנו היקר פרופ' יהודה פליקס ז"ל הוכיח בשנים האחרונות שהברבורים של שלמה הם הברבורים שלנו. 

גם ידידנו פרופ' זהר עמר האריך להרחיב בזיהוי העופות השונים וקרא לעשות למען שימור מסורות הכשרות של בעלי החיים הטהורים הנמצאים בימינו בקבוצת הסיכון לאיבוד המסורת, ובהם הברבור.

בסוגיית כשרות הברבורים הרחיב גם ידידנו הרב ישראל מאיר לוינגר שליט"א, ונביא מקצת דבריו:

בפוסקים במהלך הדורות נזכרו היתרים לאכול אווזים וברווזים שונים. כך לדוגמה ב'כרתי ופלתי' (יו"ד פב), וכן ב'כף החיים' (פב). 

באשר לברבור, שכאמור נחשב סוג של אווז, בשו"ת 'מלמד להועיל' כתב שהוא אכן "מין אווז שצווארו ארוך יותר", ושאין בידו כוח לאוסרו, ובפרט לאחר שמהר"י ברונא התירו (ח"ב יו"ד יח, שו"ת מהר"י ברונא קמה). ולכן יש מי שכתבו שהברבור המצוי הוא אכן עוף טהור.

הרב לוינגר מספר שבשנת תשמ"ו העיד בפניו רב מצרפת שהם אכלו שם ברבורים, וכן העיד גם שוחט מטבריה שהיה שוחט ברבורים. אומנם שו"ת 'אבני חן' (יא) טוען שאין כלל מסורת על הברבור. על כן למעשה, הרוצה לאכול ברבורים ישאל את פוסק ההלכה שלו.

הרוצים להרחיב בעניין יוכלו לקבל את חוברתנו 'סימני הטהרה' בכתובת הדוא"ל  hl@puah.org.il. 

 

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…