התישבות

ואומר לך בדמייך חיי

כבר בשיחה הקצרה אז, התלונן בפניי החובש כי הפצועים נעצרו באלימות ונאזקו מאחורי גבם - דבר שעלול לפגוע קשות בעמוד השדרה, וכי חרף בקשותיו לא הסכימו השוטרים לעזור לו בטיפול בפצועים.

אלישע ירד

שנה חלפה מאז נהרג אהוביה סנדק כתוצאה מניגוח מכוון של רכב משטרתי ברכבו.
הייתי אז מהראשונים שעודכנו על מה שהיה נראה באותם רגעים כתאונה.
החובש הראשון שהגיע למקום האירוע, התקשר לעדכן אותי לבקשת אחד הפצועים שנעצרו וביקש בשמו כי אעדכן את אשתו בדבר מעצרו.
כבר בשיחה הקצרה אז, התלונן בפניי החובש כי הפצועים נעצרו באלימות ונאזקו מאחורי גבם – דבר שעלול לפגוע קשות בעמוד השדרה, וכי חרף בקשותיו לא הסכימו השוטרים לעזור לו בטיפול בפצועים.
לאחר כרבע שעה, כשסיים אותו חובש יחד עם צוות מד"א נוסף את הטיפול המינימנלי שאפשרו השוטרים להעניק לנערים הפצועים, גירשו השוטרים את החובשים מן המקום ומנעו מהם לבצע סריקה מקיפה בזירה. כך, נמנעה מן החובשים האפשרות לדעת כי מתחת לרכב ההפוך נמצא באותם רגעים נער נוסף שנפגע קשות בעת התאונה.
רק לאחר כשעה הבחין חייל צה"ל שהגיע מאוחר יותר לשטח ביד אדם שמבצבצת מתחת לרכב, ויחד עם אנשים נוספים הצליח לחלץ את הנער שנלכד מתחת לרכב ההפוך.
אך זה היה מאוחר מדי. אהוביה כבר לא היה בין החיים.
02
את הטירוף והטיוח שהחלו לאחר מכן כולכם כבר מכירים.
הזירה שנחסמה במשך שעות ארוכות לכניסת עיתונאים וחברי כנסת.
העדויות הרבות שהצביעו בצורה וודאית על נגיחה מכוונת מצד רכב הבלשים.תיאום הגרסאות בין השוטרים והחלפת למעלה מ – 5 גרסאות שונות בדוברות המשטרה לסיבת התאונה בימים שלאחר מכן. מעצר הנערים שנפצעו בתאונה תוך אלימות קשה.
הנסיונות לדיכוי המחאה שהתעוררה ושימוש באמצעים אלימים וחריגים כנגד עשרות אלפי האזרחים שיצאו לרחובות, והכי חמור: טיוח מקיף של כלל המערכות שאיפשר לשוטרים הפוגעים לחמוק מהעמדה לדין ולהמשיך בתפקידם כרגיל.
כל הרדיפה, האלימות המשטרתית חסרת הרסן, השנאה וסיאוב המערכות שידענו על בשרנו, צפו והתגלו לעיני הציבור.
אבל לא על זה באתי לדבר, אלא דווקא על הדברים החיוביים שנוצרו בעקבות האירוע הטרגי.
03
המוות המזעזע והמיותר של נער צעיר בבוקרו של יום בהיר, טלטל יהודים רבים שהעדיפו עד אותו יום להתעלם מהפעילות בגבעות ומהמתרחש בה, ובחרו לאמץ סטיגמות שגויות על תושבי הגבעות.
במהלך השבעה – דרך דמותו מעוררת ההשראה של אהוביה – נחשפו חלקים רבים מעם ישראל לפנים אחרות ממה שהכירו וחשבו עד כה, ורבים מהם החליטו להגיע ולהכיר ברגליים באופן בלתי אמצעי את הנפשות הפועלות.
כך, מצאנו את עצמנו מארחים מדי שבוע עשרות רבות של רבנים, חברי כנסת, אנשי חינוך וסתם יהודים מעם ישראל שהגיעו להכיר ולהתרשם מקרוב.
רבים מהם הופתעו לפגוש אנשים אידאליסטים ונעימי הליכות, והודו כי לא ציפו לפגוש בגבעות אנשים מן הסוג הזה.
"וואו, מעולם לא חשבתי שזה המציאות שאתם חיים בה. כמה מסירות, אידאולוגיה וקדושה יש כאן בנערים הצעירים", אמר לנו איש חינוך שהגיע לבקר. מחנך אחר מישיבה תיכונית מוכרת, פנה אלי בבקשה שאעביר שיחה לתלמידיו על הפעילות, והתנצל: "שכחנו, נטשנו אתכם. עד היום לא חשבנו עליכם, הלכנו להכיר את כולם – חרדים, חילונים, רק לא את נוער הגבעות".

רב אחר שנפגש יחד עם עשרות מנהלי מוסדות החמ"ד במחוז ירושלים עם המשפחות והנוער בגבעת עוז ציון, התוודה: "הרגשנו שם כתלמידים לפני רבותיהם. מצאתי את עצמי מול אנשים שיכולים ללמד אותי הרבה מאוד מה זה אהבת הארץ, מסירות לארץ ומסירות למען עם ישראל, ברמות הרבה יותר גבוהות ממה שאנחנו רגילים".
"הופתענו לראות איך משימה ענקית שכזו של שמירה על חבלי המולדת, מתבצעת על ידי חבורה כל כך קטנה של אנשים, שנושאים על גבם אחריות אדירה", סיפר לאחר הביקור, וקרא לכלל הציבור לבקר אף הוא בגבעות כדי "ללמוד אהבת הארץ מהי", כלשונו.

הרב אייל ורד בביקור חיזוק בבית הכותב לאחר ההרס

הגדיל לעשות רב חשוב, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, שזעק לאחר שנפגש בביתו עם נציגי הגבעות, "שיקרו עלינו! צריכים לפרסם כתבה לציבור ולהגיד: שיקרו עלינו. ציבור הגבעות הינם אנשים אידאליסטים וחלוצים שמיישבים את הארץ במסירות עצומה".
04
שיאו של השינוי שהתחולל ביחס לתושבי הגבעות, התבטא במסע בנקודות ההתיישבות החדשות שיזמו שורת רבנים ביניהם הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל אליהו, הרב אריה שטרן ועוד לפני מספר חודשים. בסיומו הוציאו כרוז פומבי וסיפרו כי "בניגוד למוצג בתקשורת, פגשנו בנוער המקיים מצוות יישוב ארץ ישראל בגופו ומתמסר למצווה החשובה הזו".
את הכרוז חתמו הרבנים בקריאה לציבור וראשי הישובים ביהודה ושומרון "לעזור ככל יכולתם להתיישבות בגבעות".
השינוי בדעת הקהל הציבורית והתמיכה שגדלה פלאים מאז נהרג אהוביה, הביאו גם לתוצאות בשטח והרחבת הפעילות בצורה משמעותית.
מעגלי עזרה בציוד לוגיסטי וימי בניה והתנדבות שיזמו תושבי ישובים רבים ביהודה ושומרון בגבעות הסמוכות למקום מגוריהם, אפשרו לגבעות רבות לבנות תשתיות מסודרות ולבסס האחיזה בנקודות ההתיישבות.
גם ההירתמות הכללית של עם ישראל שהגיע ברגליו לגבעות או תמך מרחוק ותרם מזמנו וכספו לפעילות, הביאה להכפלת מספר המשפחות בגבעות בשנה האחרונה, ולהגדלת השטח שמוחזק בידים יהודיות.
המצב כיום בגבעות אכן השתפר לאין ערוך משנים קודמות, אך גם גם בצד השני לא שקטו על השמרים בלשון המעטה.
05
רק השבוע התריע שוב ארגון 'עד כאן' כי הרשות הפלסטינית פועלת להשתלט באופן מוחלט על כל שטחי C ביהודה ושומרון עד סוף שנת 2030, וכי מדינת ישראל לא עושה מאומה על מנת לבלום את ההשתלטות אלא אף מאשרת מיוזמתה בניה ערבית חדשה בשטחים אלו.
בנתיים, לא נעים לומר, הרשות הפלסטינית די עומדת בלוח הזמנים של התוכניות שהגתה – מה שרק מגביר את הסכנה שנרקמת לנו מתחת לאף.
במיוחד בימים אלו כשהממשלה החליטה להיאבק בכל כוחה בהתיישבות היהודית החדשה – ומנגד הבניה הערבית רק גוברת והולכת, חשוב לזכור ששטחים נרחבים ביהודה ושומרון עדיין שוממים ומחכים לנוכחות יהודית, ומוטב שנעשה זאת בהקדם לפני שנאחר את המועד.
06
ומילה לסיום: ‏מאז ההרס האחרון אנחנו זוכים לביקורי תמיכה רבים של יהודים מכל רחבי הארץ.
זוג יהודים מבוגרים – בני הציונות הדתית, הגיעו השבוע עם סיר מרק חם כדי להקשיב ולשמוע, משפחה חרדית הגיעה כדי להכיר את הגבעות, עשרות בחורי ישיבה הגיעו לעזור בבניה וזוג צעיר הגיעו עם שלושת ילדיהם בגשם סוחף כדי להגיד: "אנחנו איתכם, מעריצים ותומכים".
‏הביקור הקצר והפשוט לכאורה, העוגה וסיר המרק וסכום הכסף הקטן שתרמו חלק מהמבקרים להמשך הפעילות, ייראו בעיני אותם אנשים כמשהו סימלי ולא משמעותי. אבל לנו, המשפחות בשטח, המפגשים והביקורים האלו עושים חום בלב, והם אלו שנותנים את הכוח להמשיך הלאה.
אז ‏גם אתם מוזמנים לקפוץ לגבעה. אפילו לכמה דקות.
צרו איתנו קשר, שימו "מגרון" בוויז, הכי טוב תעמיסו על הרכב סיר מרק או עוגה לבחורים התותחים שעובדים כאן יום ולילה בפיתוח הגבעה, ובואו להכיר, לחזק ולדבר.
מחכים לכם.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…