אקטואליה

זהירות סכנה! התלהבות יתירה

העולם בנוי מכללי פיזיקה וכן מכללים רוחניים, עולם שנבנה ומתפתח בהדרגה ולא בקפיצות דרך.

לשאול האם להתלהבות של האדם יש גבולות זה כמו לשאול האם יש גבול לחיים? האם יש גבול לחמלה, לאהבה ולטוב בעולם. ובכל זאת נראה שלכל דבר בעולמנו חייב וצריך שיהיה גבול. הגבולות נועדו לאפשר לגלות באופן היותר שלם את כוחות החיים ואת מילוי המשימות בחיינו.
אחרי ימי ההוד והקדושה של יום הזכרון ויום העצמאות, אנו בפרשיות ‘אחרי מות- קדושים’ שבהם מסופר על נדב ואביהו, בניו של אהרון הכהן, אשר נענשו על כך שהקריבו אש שלא נצטוו עליה למזבח. עונש חמור כל כך? והרי כל כוונתם של נדב ואביהו היתה לטובה, מרוב התלהבות לקרבה אלוקית הם הביאו אש למזבח, ולכאורה הדבר חיובי?
אלא זאת למדנו, גם כאשר אנו עסוקים בעניינים גדולים ונשגבים כעבודת המקדש, הבאת קורבנות, צריכים אנו להיות מדויקים ולעבוד לפי הכללים, יש סכנה מאוד גדולה בהתלהבות יתירה, שלא על פי ציווי עליון. זה יכול להביא לנזק ולפריצת גבולות אשר אינה ראויה ואינה רצויה. עם כל הכבוד אך סדרי החיים לא מאפשרים לכל אחד להחליט מתי ואיזו אש להקריב על המזבח, פריצה של הגבול יכולה חלילה לדרדר אותנו לעבודה זרה והפקרות של ממש.
לים הגדול רבונו של עולם שם גבול, אחרת כל העולם ישטף, לחיים יש כללים נוקשים וברורים המגבילים בעולמנו את חיינו ושאיפותינו. העולם בנוי מכללי פיזיקה וכן מכללים רוחניים, עולם שנבנה ומתפתח בהדרגה ולא בקפיצות דרך. כך החיים, כך החסד וכך האהבה חייבים גבולות. וכך כמובן היחס שלנו לקיום התורה, מצוותיה והלכותיה. לא יתכן שאשה שהפסידה את זמן הדלקת נרות בשבת, תדליק בשבת בגלל תחושת ‘הקדושה והקירבה’ למעלת השבת… דבר זה אסור באיסור מוחלט ו’השראה רוחנית’ זו הינה באמת השראה מדומיינת, מזוייפת ומזיקה.
במשפט האזרחי מקובל לדבר על ‘מקור הסמכות’, גם אם אדם רוצה להיות over בסדר יש בכך סכנה לפריצת גבולות ולהתדרדרות ‘מקור הסמכות’. כל אדם מישראל חייב להצמד ל’מקור הסמכות’ היהודי, האלוקי והוא השולחן ערוך ופסיקת רבותיו. בכך חטאו בניו של אהרון, ולימדנו אהרון הכהן שבדרך אל המשימה, בדרך אל הקודש, הישרות והדבקות וההקפדה על גבולות הכללים הינה תנאי נחוץ והכרחי.
ודאי יש מקום להתרגשות ולהתלהבות בסדרי העבודה שלנו ובמיוחד בסדרי עבודת ה’ שלנו, אך נשתדל לנתב אותם לתחומי הלב והאמונה, התפילה והתקווה ובפועל אין לנו לשנות מכללי ההלכה והמשפט, גם אם כוונתנו לטובה.

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…