בדרך לכותל

זיכרון בסלון, בבית של אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
השבת חגגו הנוצרים את ׳שבת האור׳ השנתית שלהם בעיר העתיקה בירושלים. כשהגעתי בשבת זו, שבת מברכים חודש אייר, לכיכר צה״ל בואכה העיר העתיקה, עצרו אותי שוטרי מג״ב במחסום וביקשו ממני להקיף את מתחם ׳ממילא׳ כדי להגיע לכותל. לשאלתי הסבירו לי השוטרים כי אלו ההוראות של אמצעי האבטחה לצעדת האור של הנוצרים.
כשהתקרבתי ל׳טיילת ממילא׳ ראיתי אלפי נוצרים שחגגו שם בתפילות ובנאומי הטיפלות שלהם, את שבת האור שלהם, שעה שהם עוסקים בהכנות לתהלוכה. כל זה נעשה סמוך לשער יפו, שהיה כל העת סגור ומסוגר. בקושי רב הצלחנו, שוחרי הכותל, לעבור את מחסומי מג״ב בכביש הצדדי הסמוך לשער יפו.
פלוגות שלמות של מאות שוטרי מג״ב אבטחו את האירוע, ששיאו היה תהלוכה של הצליינים הנוצרים שהגיעו מארצות האסלאם ומרוסיה במטרה לצעוד לכיוון כנסיית הקבר.
הצעדה גרמה לחילול שבת המוני לכוחות הביטחון. רבים מהשוטרים חבשו כיפות סרוגות, ובשל האירוע, שעיקרו ומטרתו ע״ז, שבתם נעשתה חול. ליבי נכמר עליהם.
חשבתי לעצמי שאם היו מפעילים את המשמר הלאומי החדש יחד עם כוחות מג״ב, שיגויסו למבצע אבטחה מרשים כמו זה, ויפעלו תדיר כנגד מחבלים ערבים בסמטאות העיר העתיקה, במשעולי חברון וברחובות הערים המעורבות, היה נחסך דם יהודי רב שנשפך לצערי בכל מרחבי ארצנו, כמעט מידי שבוע.
ברור לי שאי אפשר להפעיל את כל הכוח הזה במשך כל הזמן, אבל אפשר להגדיל תקציבים, להוסיף תקנים, להפעיל ׳משמר לאומי׳ ולפעול בנחישות ובחוכמה במשך כל השנה גם להגנת התושבים וגם בפעולות הרתעה. ובנוסף, יש להציב מחסומים של צה״ל בנקודות שבהן יש מקדם חיכוך גבוה כמו בצומת המכונה ׳צומת תפוח׳.
02
המרחק בין הכותל המערבי לבין תוכנית ל׳ בצפון תל אביב, נמדד בשנות אור. לכן שמחנו כל כך בהזמנה של הרב הלל הורוביץ ורעייתו, לערוך איתם את ליל הסדר בתוכנית ל׳, יחד עם עוד כ-100 אורחים ואורחות חובשי כיפות שקופות, רובם עולים מכל הגלויות. הסבנו סביב קערת הסדר המאחדת והמקשרת, יחד עם רווקים ורווקות והרבה משפחות יקרות וילדיהן, ישראלים וגם עולים חדשים וותיקים – מפולין, ממרוקו, מבלגיה, מברזיל, מאמריקה ועוד. גודל הצימאון של האורחים לשמוע, ללמוד ולהשתתף, בד בבד עם הרוח והכישרון המחבק של הרב הלל ורעייתו, השרה אווירה של חיבור ושל איחוד לבבות.
בשולחן שלנו הסבו איתנו משפחה שלה ארבעה בנים, שניים מהם חמושים בנשקים, חיילים בחופשה. ניכר היה שגם הצעירים התרגשו מהחוויה המיוחדת של הכנסת האורחים ואפילו נסחפו בריקודים ובשירים, עד ששכחו לזמן קצר להתעדכן בתוצאות משחק הכדורגל העולמי, שעשה כנראה תחרות לא פשוטה לליל הסדר המסורתי…
הרב הלל בכישרונו המיוחד ובליבו הרחב והפתוח, העניק לכל אחד מהאורחים תחושה חמה ומשפחתית. הנכדים של משפ׳ הורוביץ הכינו הצגות מההגדה, כשהם מחופשים בתחפושות צבעוניות כיהודים יוצאי מצרים.
משפחתי ואני עשינו היכרות עמוקה וידידותית עם האורחים, צעירים ומבוגרים. במשך כל השעות הרבות שישבנו יחד, פנים אל פנים, התעניינו בהם והקשבנו להם – לדעות, להשקפות, לקורות, להצלחות ולשאיפות. אט אט הוסרו המחיצות, נעלמו החששות והפכנו למשפחה גדולה, לבבית ומאוחדת.
הפתיחות יצרה אווירה כנה של אמון הדדי ושל רצון לשמוע, ללמוד ולקבל. פה ושם נשמעה הודאה מרגשת מפי אחד או אחת מהמשתתפים, שהיה זה הסדר המשפחתי הראשון שבו זכו להשתתף מעולם.
כמה מהמבוגרים ציינו שהקערה, השירים המסורתיים וסיפורי יציאת מצרים הזכירו להם את ליל הסדר כפי שנחוג לפני שנים רבות בבית סבא, אולם ההורים לא המשיכו במסורת ושרשרת הדורות נקטעה.
03
האורחים, כולם כאחד, הודו לרב הלל מכל הלב וביקשו לציין שלראשונה בחייהם הם נהנו מליל סדר בלתי נשכח. למרות שסיימנו את הסדר קרוב ל-2 בלילה, רבים מהם טרחו ובאו למוחרת, בבוקר החג, לבלות איתנו בתפילות, בקידוש, בשירים, בריקודים ובסעודות, במשך היום כולו.
גם משפחתי ואני זכינו בחוויה מיוחדת שנטעה בי את האמון שניתן לגשר בין יהודים עם השקפות פוליטיות שונות רחוקות ואף מנוכרות, שנובעות בעיקר מתהומות של חוסר ידע בסיסי ביהדות וחור גדול בהיכרות עם המסורת וההיסטוריה של עם ישראל.
האורחים ביקשו את הפרטים שלנו כדי לשמור על קשר. נעדכן בע״ה בהמשך.
04
בחוה״מ נסענו עם כל המשפחה להשתתף בסדנאות יצירה משפחתיות ב׳המשושה׳ – מיזם חברתי, תיירותי מקורי ומרשים, שהוקם על ידי זוג אומנים מתוקים בחוות גלעד. לאחר מכן ירדנו לשכונה החדשה של חוות גלעד, ׳חוות יתדות׳ שהוקמה לזכרו של הק׳ רזיאל שבח הי״ד. השכונה הוקמה כנקודת היאחזות קדמית, ברוח דבריו המעוררים של יוסף טרומפלדור: ״במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון, שם יעבור קו הגבול…״.
תושבי חוות יתדות הקימו בעשר אצבעות ממש פרויקט מרהיב ומעורר השראה – ׳המחרשה׳ – מיזם חקלאי, תיירותי מיוחד, ובו כל אורח או משפחה יכולים לקחת חלק מרתק ומאתגר בעבודת החקלאות. במחרשה תוכלו בכיף – לחלוב עיזים, להאכיל טלאים, להכין גבינת עיזים או יוגורט ביתי, להכין תבלינים, להכין תה צמחים בסדנת תיונים ועוד.
לבני הנעורים מומלץ, לאחר קפיצה מעוררת על המתקנים המתנפחים, להצטרף לסיור ממונע על עגלה מרווחת ואוטמטית הרתומה לטרקטור, הנהוג בידי תושבי החווה המיומנים.
בסוף הבילוי המשפחתי המרתק והערכי, שבו נהנינו כולנו, מזקן ועד טף, יחד עם עוד משפחות רבות, ערכנו קנייה מפרגנת של מיטב התוצרת החקלאית המקומית: יוגורטים בשלל טעמים, גבינות אנינות ועוד.
משם יצאנו להשתרך בפקקי חול המועד הארוכים והמייגעים, במטרה להגיע בזמן ללוויה בכפר עציון. וכך היה.
05
הלוויה של בנות משפחת די הי״ד, שנרצחו בדם קר על ידי מחבלים שפלים ימח״ש, קטעה באחת את שמחת החג וגרמה לנו, כמו לרבים מאוד בעם ישראל, לזעזוע עמוק.
עמדנו שם, בתוך קהל האלפים הרבים, דומעים וכועסים, ואיתנו עוד עשרות אלפים בשידור ישיר בערוץ 7. מצד אחד שמענו את דבריהם המרגשים והמחזקים של אבי המשפחה, הרב די וילדיו, שנותרו בחיים, עת הם משמיעים דברי קבלת הדין, חיזוק ואמונה לציבור השבור והדומע. הדברים נכנסו אל הלבבות השבורים והבוערים באש האהבה למשפחה המופלאה הזו. ״מדוע לא הייתי אני שם במקומך?״ שאלה האחות את אחותה הדוממת… וקהל האלפים געה בבכי.
מצד שני מכעיסה ומקוממת המציאות המצערת, נוכח אוזלת היד של שר הביטחון, שמתקשה לתת מענה עוצמתי ומרתיע לטרור מגובה במערכת המשפט ׳ההומאנית׳ שלנו, ולא מצליח להגן על יהודים יקרים שמעוניינים לטייל בבטחה ובשלווה בארצנו הפצפונת.
06
בחול המועד השתתפנו בצעדת עשרות האלפים ליישוב אביתר. המראה המדהים של כ-50 אלף צועדים יוצאים מצומת תפוח, מאובטחים בקפידה, ובתוכם, כתף אל כתף, צועדים המנהיגים שלנו, רבני הציונות הדתית ושריה, נושאי דגלים, לבושים בלבוש חג – מחזה מרהיב ומרחיב לב.
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, נשא בדבריו את חזון ההתיישבות של השומרון. הוא הבטיח לא לנוח ולא לשקוט, להמשיך ולעמול עד לאכלוס אביתר ועוד עשרות יישובים חדשים בשומרון ובמרחבי יו״ש.
יוסי דגן, מנהיג אהוב ואמיץ עם קבלות, סחף את קהל עשרות האלפים בשירה ובריקודים מרגשים, כששר מעל הבמה את השיר ״אין שום ייאוש בעולם כלל…״. הקהל אף החזיר לו תשואות של הסכמה. השרים היקרים שלנו, בצלאל סמוטריץ׳, איתמר בן גביר, אורית סטרוק, יצחק וסרלאוף ועמיחי בן אליהו, הוסיפו תוקף ממלכתי ואמוני למעמד. בדבריהם הכנים הבטיחו כאיש אחד לדניאלה ויס ולקהל הענק, ששימשו גם כעשרות אלפי עדים, שההתיישבות ביו״ש וביטחון התושבים יקבלו מעתה משנה תקציבים ומשנה עוצמה יהודית ותנופת ציונות דתית, מכל משרדי הממשלה.
בכירי רבני הציונות הדתית ובראשם הרב דוב ליאור, הרב יעקב אריאל, הרב יהושע שפירא, הרב חיים גנץ, הרב אליקים לבנון, הרב שמואל בן אליהו, הרב דודי דודקביץ׳, הרב איציק אמיתי ועוד, עודדו את הציבור ומנהיגיו להמשיך ולהוביל לבניית יישובים חדשים בכל מרחבי ארצנו.
07
על חגיגות המימונה שנחגגו בבית של אביה שלנו, ביוזמת מלאכי ונעמה בעדני עוד יסופר רבות. אשכנזים, תימנים, גרי צדק, עולים חדשים מרוסיה ועולים ותיקים ממרוקו רקדו לצלילי תזמורת אותנטית של הרב ניסן קזאיוף, שהוקפה בתפאורה מלכותית אמיתית. האורחים נהנו ממופלטות הבית שנרקחו על אתר, מצופות בדבש ובחמאה שגלשו וגדשו, מלווים בשיר בדברי תורה ובריקוד והוסיפו לאווירה מתיקות מיוחדת, שנמשכה עד כלות רגל מן השוק.
08
השבוע השתתפתי באירוע מרגש שבו השתתפו רבים וטובים – ׳זיכרון בסלון׳ בבית של אביה, בית ברשת של חסד לע״נ בננו היקר – אביה יהושע גולדברג.
שמענו יחד בדמעות את סיפור ההצלה המרתק של משפחתה של המתנדבת המסורה אורית (בר) ששון, שעלתה מהולנד לאחר שאימא שלה ניצלה בע״ה הודות לגבורת משפחה הולנדית מחסידי אומות העולם, שהחביאה אותם במסירות ובסכנת מוות לנחבאים ולמחביאים.
סיפרתי שם גם את סיפור ההצלה המצמרר של אימי וסבתי ע״ה – ׳מסיביר לתל אביב׳. בודדים ממשפחתנו שרדו את השואה הנוראה. גם אלו ששרדו אינם כבר בין החיים. חובתנו לספר בגוף ראשון ממש את סיפור השואה ״כאילו הוא יצא ממצרים…״, זו חובתנו לדורות הבאים. למען נדע מאין באנו ולאן אנו הולכים. למען נשכיל להתאחד ולבצר את גורלנו המשותף כנגד כל מבקשי רעתנו. כי רק באחדות נוכל לנצח. למען נדע שהגאולה שלנו בארץ ישראל שנותנת פירותיה בעין יפה וקיבוץ הגלויות המופלא בדורנו, גדולים יותר מגאולת מצרים. שסוף סוף נפנים שאנו חיים כעת בניסי ניסים בישורת האחרונה של גאולת הנצח. גאולת אחרית השנים.
שבת שלום של ישועת ישראל, של ביטחון לתושבי הארץ, של אחדות ופיוס לאומי ושל השלמה מוסכמת ומוצלחת, בע״ה, של המהלכים החוקתיים, הכלכליים והמדיניים על ידי מי שנבחר בבחירות הדמוקרטיות. ■
לתגובות היכנסו לאתר ׳גילוי דעת׳
www.giluydaat.co.il

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…