בדרך לכותל

זיכרון בסלון, בבית של אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
השבת חגגו הנוצרים את ׳שבת האור׳ השנתית שלהם בעיר העתיקה בירושלים. כשהגעתי בשבת זו, שבת מברכים חודש אייר, לכיכר צה״ל בואכה העיר העתיקה, עצרו אותי שוטרי מג״ב במחסום וביקשו ממני להקיף את מתחם ׳ממילא׳ כדי להגיע לכותל. לשאלתי הסבירו לי השוטרים כי אלו ההוראות של אמצעי האבטחה לצעדת האור של הנוצרים.
כשהתקרבתי ל׳טיילת ממילא׳ ראיתי אלפי נוצרים שחגגו שם בתפילות ובנאומי הטיפלות שלהם, את שבת האור שלהם, שעה שהם עוסקים בהכנות לתהלוכה. כל זה נעשה סמוך לשער יפו, שהיה כל העת סגור ומסוגר. בקושי רב הצלחנו, שוחרי הכותל, לעבור את מחסומי מג״ב בכביש הצדדי הסמוך לשער יפו.
פלוגות שלמות של מאות שוטרי מג״ב אבטחו את האירוע, ששיאו היה תהלוכה של הצליינים הנוצרים שהגיעו מארצות האסלאם ומרוסיה במטרה לצעוד לכיוון כנסיית הקבר.
הצעדה גרמה לחילול שבת המוני לכוחות הביטחון. רבים מהשוטרים חבשו כיפות סרוגות, ובשל האירוע, שעיקרו ומטרתו ע״ז, שבתם נעשתה חול. ליבי נכמר עליהם.
חשבתי לעצמי שאם היו מפעילים את המשמר הלאומי החדש יחד עם כוחות מג״ב, שיגויסו למבצע אבטחה מרשים כמו זה, ויפעלו תדיר כנגד מחבלים ערבים בסמטאות העיר העתיקה, במשעולי חברון וברחובות הערים המעורבות, היה נחסך דם יהודי רב שנשפך לצערי בכל מרחבי ארצנו, כמעט מידי שבוע.
ברור לי שאי אפשר להפעיל את כל הכוח הזה במשך כל הזמן, אבל אפשר להגדיל תקציבים, להוסיף תקנים, להפעיל ׳משמר לאומי׳ ולפעול בנחישות ובחוכמה במשך כל השנה גם להגנת התושבים וגם בפעולות הרתעה. ובנוסף, יש להציב מחסומים של צה״ל בנקודות שבהן יש מקדם חיכוך גבוה כמו בצומת המכונה ׳צומת תפוח׳.
02
המרחק בין הכותל המערבי לבין תוכנית ל׳ בצפון תל אביב, נמדד בשנות אור. לכן שמחנו כל כך בהזמנה של הרב הלל הורוביץ ורעייתו, לערוך איתם את ליל הסדר בתוכנית ל׳, יחד עם עוד כ-100 אורחים ואורחות חובשי כיפות שקופות, רובם עולים מכל הגלויות. הסבנו סביב קערת הסדר המאחדת והמקשרת, יחד עם רווקים ורווקות והרבה משפחות יקרות וילדיהן, ישראלים וגם עולים חדשים וותיקים – מפולין, ממרוקו, מבלגיה, מברזיל, מאמריקה ועוד. גודל הצימאון של האורחים לשמוע, ללמוד ולהשתתף, בד בבד עם הרוח והכישרון המחבק של הרב הלל ורעייתו, השרה אווירה של חיבור ושל איחוד לבבות.
בשולחן שלנו הסבו איתנו משפחה שלה ארבעה בנים, שניים מהם חמושים בנשקים, חיילים בחופשה. ניכר היה שגם הצעירים התרגשו מהחוויה המיוחדת של הכנסת האורחים ואפילו נסחפו בריקודים ובשירים, עד ששכחו לזמן קצר להתעדכן בתוצאות משחק הכדורגל העולמי, שעשה כנראה תחרות לא פשוטה לליל הסדר המסורתי…
הרב הלל בכישרונו המיוחד ובליבו הרחב והפתוח, העניק לכל אחד מהאורחים תחושה חמה ומשפחתית. הנכדים של משפ׳ הורוביץ הכינו הצגות מההגדה, כשהם מחופשים בתחפושות צבעוניות כיהודים יוצאי מצרים.
משפחתי ואני עשינו היכרות עמוקה וידידותית עם האורחים, צעירים ומבוגרים. במשך כל השעות הרבות שישבנו יחד, פנים אל פנים, התעניינו בהם והקשבנו להם – לדעות, להשקפות, לקורות, להצלחות ולשאיפות. אט אט הוסרו המחיצות, נעלמו החששות והפכנו למשפחה גדולה, לבבית ומאוחדת.
הפתיחות יצרה אווירה כנה של אמון הדדי ושל רצון לשמוע, ללמוד ולקבל. פה ושם נשמעה הודאה מרגשת מפי אחד או אחת מהמשתתפים, שהיה זה הסדר המשפחתי הראשון שבו זכו להשתתף מעולם.
כמה מהמבוגרים ציינו שהקערה, השירים המסורתיים וסיפורי יציאת מצרים הזכירו להם את ליל הסדר כפי שנחוג לפני שנים רבות בבית סבא, אולם ההורים לא המשיכו במסורת ושרשרת הדורות נקטעה.
03
האורחים, כולם כאחד, הודו לרב הלל מכל הלב וביקשו לציין שלראשונה בחייהם הם נהנו מליל סדר בלתי נשכח. למרות שסיימנו את הסדר קרוב ל-2 בלילה, רבים מהם טרחו ובאו למוחרת, בבוקר החג, לבלות איתנו בתפילות, בקידוש, בשירים, בריקודים ובסעודות, במשך היום כולו.
גם משפחתי ואני זכינו בחוויה מיוחדת שנטעה בי את האמון שניתן לגשר בין יהודים עם השקפות פוליטיות שונות רחוקות ואף מנוכרות, שנובעות בעיקר מתהומות של חוסר ידע בסיסי ביהדות וחור גדול בהיכרות עם המסורת וההיסטוריה של עם ישראל.
האורחים ביקשו את הפרטים שלנו כדי לשמור על קשר. נעדכן בע״ה בהמשך.
04
בחוה״מ נסענו עם כל המשפחה להשתתף בסדנאות יצירה משפחתיות ב׳המשושה׳ – מיזם חברתי, תיירותי מקורי ומרשים, שהוקם על ידי זוג אומנים מתוקים בחוות גלעד. לאחר מכן ירדנו לשכונה החדשה של חוות גלעד, ׳חוות יתדות׳ שהוקמה לזכרו של הק׳ רזיאל שבח הי״ד. השכונה הוקמה כנקודת היאחזות קדמית, ברוח דבריו המעוררים של יוסף טרומפלדור: ״במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון, שם יעבור קו הגבול…״.
תושבי חוות יתדות הקימו בעשר אצבעות ממש פרויקט מרהיב ומעורר השראה – ׳המחרשה׳ – מיזם חקלאי, תיירותי מיוחד, ובו כל אורח או משפחה יכולים לקחת חלק מרתק ומאתגר בעבודת החקלאות. במחרשה תוכלו בכיף – לחלוב עיזים, להאכיל טלאים, להכין גבינת עיזים או יוגורט ביתי, להכין תבלינים, להכין תה צמחים בסדנת תיונים ועוד.
לבני הנעורים מומלץ, לאחר קפיצה מעוררת על המתקנים המתנפחים, להצטרף לסיור ממונע על עגלה מרווחת ואוטמטית הרתומה לטרקטור, הנהוג בידי תושבי החווה המיומנים.
בסוף הבילוי המשפחתי המרתק והערכי, שבו נהנינו כולנו, מזקן ועד טף, יחד עם עוד משפחות רבות, ערכנו קנייה מפרגנת של מיטב התוצרת החקלאית המקומית: יוגורטים בשלל טעמים, גבינות אנינות ועוד.
משם יצאנו להשתרך בפקקי חול המועד הארוכים והמייגעים, במטרה להגיע בזמן ללוויה בכפר עציון. וכך היה.
05
הלוויה של בנות משפחת די הי״ד, שנרצחו בדם קר על ידי מחבלים שפלים ימח״ש, קטעה באחת את שמחת החג וגרמה לנו, כמו לרבים מאוד בעם ישראל, לזעזוע עמוק.
עמדנו שם, בתוך קהל האלפים הרבים, דומעים וכועסים, ואיתנו עוד עשרות אלפים בשידור ישיר בערוץ 7. מצד אחד שמענו את דבריהם המרגשים והמחזקים של אבי המשפחה, הרב די וילדיו, שנותרו בחיים, עת הם משמיעים דברי קבלת הדין, חיזוק ואמונה לציבור השבור והדומע. הדברים נכנסו אל הלבבות השבורים והבוערים באש האהבה למשפחה המופלאה הזו. ״מדוע לא הייתי אני שם במקומך?״ שאלה האחות את אחותה הדוממת… וקהל האלפים געה בבכי.
מצד שני מכעיסה ומקוממת המציאות המצערת, נוכח אוזלת היד של שר הביטחון, שמתקשה לתת מענה עוצמתי ומרתיע לטרור מגובה במערכת המשפט ׳ההומאנית׳ שלנו, ולא מצליח להגן על יהודים יקרים שמעוניינים לטייל בבטחה ובשלווה בארצנו הפצפונת.
06
בחול המועד השתתפנו בצעדת עשרות האלפים ליישוב אביתר. המראה המדהים של כ-50 אלף צועדים יוצאים מצומת תפוח, מאובטחים בקפידה, ובתוכם, כתף אל כתף, צועדים המנהיגים שלנו, רבני הציונות הדתית ושריה, נושאי דגלים, לבושים בלבוש חג – מחזה מרהיב ומרחיב לב.
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, נשא בדבריו את חזון ההתיישבות של השומרון. הוא הבטיח לא לנוח ולא לשקוט, להמשיך ולעמול עד לאכלוס אביתר ועוד עשרות יישובים חדשים בשומרון ובמרחבי יו״ש.
יוסי דגן, מנהיג אהוב ואמיץ עם קבלות, סחף את קהל עשרות האלפים בשירה ובריקודים מרגשים, כששר מעל הבמה את השיר ״אין שום ייאוש בעולם כלל…״. הקהל אף החזיר לו תשואות של הסכמה. השרים היקרים שלנו, בצלאל סמוטריץ׳, איתמר בן גביר, אורית סטרוק, יצחק וסרלאוף ועמיחי בן אליהו, הוסיפו תוקף ממלכתי ואמוני למעמד. בדבריהם הכנים הבטיחו כאיש אחד לדניאלה ויס ולקהל הענק, ששימשו גם כעשרות אלפי עדים, שההתיישבות ביו״ש וביטחון התושבים יקבלו מעתה משנה תקציבים ומשנה עוצמה יהודית ותנופת ציונות דתית, מכל משרדי הממשלה.
בכירי רבני הציונות הדתית ובראשם הרב דוב ליאור, הרב יעקב אריאל, הרב יהושע שפירא, הרב חיים גנץ, הרב אליקים לבנון, הרב שמואל בן אליהו, הרב דודי דודקביץ׳, הרב איציק אמיתי ועוד, עודדו את הציבור ומנהיגיו להמשיך ולהוביל לבניית יישובים חדשים בכל מרחבי ארצנו.
07
על חגיגות המימונה שנחגגו בבית של אביה שלנו, ביוזמת מלאכי ונעמה בעדני עוד יסופר רבות. אשכנזים, תימנים, גרי צדק, עולים חדשים מרוסיה ועולים ותיקים ממרוקו רקדו לצלילי תזמורת אותנטית של הרב ניסן קזאיוף, שהוקפה בתפאורה מלכותית אמיתית. האורחים נהנו ממופלטות הבית שנרקחו על אתר, מצופות בדבש ובחמאה שגלשו וגדשו, מלווים בשיר בדברי תורה ובריקוד והוסיפו לאווירה מתיקות מיוחדת, שנמשכה עד כלות רגל מן השוק.
08
השבוע השתתפתי באירוע מרגש שבו השתתפו רבים וטובים – ׳זיכרון בסלון׳ בבית של אביה, בית ברשת של חסד לע״נ בננו היקר – אביה יהושע גולדברג.
שמענו יחד בדמעות את סיפור ההצלה המרתק של משפחתה של המתנדבת המסורה אורית (בר) ששון, שעלתה מהולנד לאחר שאימא שלה ניצלה בע״ה הודות לגבורת משפחה הולנדית מחסידי אומות העולם, שהחביאה אותם במסירות ובסכנת מוות לנחבאים ולמחביאים.
סיפרתי שם גם את סיפור ההצלה המצמרר של אימי וסבתי ע״ה – ׳מסיביר לתל אביב׳. בודדים ממשפחתנו שרדו את השואה הנוראה. גם אלו ששרדו אינם כבר בין החיים. חובתנו לספר בגוף ראשון ממש את סיפור השואה ״כאילו הוא יצא ממצרים…״, זו חובתנו לדורות הבאים. למען נדע מאין באנו ולאן אנו הולכים. למען נשכיל להתאחד ולבצר את גורלנו המשותף כנגד כל מבקשי רעתנו. כי רק באחדות נוכל לנצח. למען נדע שהגאולה שלנו בארץ ישראל שנותנת פירותיה בעין יפה וקיבוץ הגלויות המופלא בדורנו, גדולים יותר מגאולת מצרים. שסוף סוף נפנים שאנו חיים כעת בניסי ניסים בישורת האחרונה של גאולת הנצח. גאולת אחרית השנים.
שבת שלום של ישועת ישראל, של ביטחון לתושבי הארץ, של אחדות ופיוס לאומי ושל השלמה מוסכמת ומוצלחת, בע״ה, של המהלכים החוקתיים, הכלכליים והמדיניים על ידי מי שנבחר בבחירות הדמוקרטיות. ■
לתגובות היכנסו לאתר ׳גילוי דעת׳
www.giluydaat.co.il

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…