אלישע בן קימון

חאן על הזמן

מאחורי איד ומשפחתו היושבים בחאן יש מערכת בינלאומית, שמנהלת את המאבק. מדינות אירופה הזרות מפעילות לחץ מדיני על ישראל בעולם. הן משקיעות כספים רבים בחאן ומעודכנות משפטית על המתרחש. עם השנים הפך איד לחייל שבקצה, לכלי ביד היוצר, של כוחות גדולים ממנו בהרבה. סביר להניח שאם הסוגייה הייתה מנוהלת מתחת לרדאר היא הייתה נפתרת לפני שנים

01
מה כבר לא נכתב על סוגיית חאן אל אחמר. החאן שנמצא מזרחית לירושלים, בו חיים בדואים פלסטינים, הפך עם השנים למוקד עלייה לרגל. פוליטיקאים, פעילי שמאל, פעיל ימין, הקהילה הבינלאומית ומי לא. כולם עולים לחאן, מצטלמים בשטח ומבהירים טענה. הטיפול והעיסוק בחאן (שחרג מכל פרופורציה אגב), חושף כל פעם מחדש את הפער שבינינו לבין מנהיגינו.
הפער שבין האמת למילה. בין הסיסמא לתוכן, ובין ישראל לעולם. בתחילת השבוע הודיע משרד החוץ לבג"ץ (למה דווקא משרד החוץ?) כי המדינה מבקשת עוד דחייה בפינוי התושבים. מדובר על דחייה עשירית בעתירה האחרונה, שהיא העטירה השישית שהגישה עמותת "רגבים" בענין.
"בהתבסס על עבודת מטה בין סוכנותית, הכוללת חוות דעת מדינית של משרד החוץ, המדינה תגיש בקשת דחייה של חצי שנה בפינוי ח'אן אל-אחמר". כך נכתב בהודעה.
נתחיל מהסוף, הסיכוי שחאן אל אחמר יפונה מתישהו קלוש. אחרי שלב הדחיות, שימרח, ימצא פתרון שישאיר את הפלסטינים במקום והסוגיה תהפוך לפריט טריוויה. נחת לא תהיה לאף אחד מהאירוע. אבל אולי עדיף שכך.
02
לפני כמה שבועות בקרתי בחאן ופגשתי את איד, מוכתר הכפר, שסיפר על הלחץ שאדיר שבו הוא נתון מצד הרשות הפלסטינית. ברמאללה מפצירים בו להישאר במקום, ולא להסכים להצעות הפשרה מצד ישראל. זאת למרות שהחאן נמצא בשטח c על אדמות מדינה והבנייה בו נעשתה באופן בלתי חוקי, שכאמור בג"ץ פסק כי על המדינה לפנותו.
מאחורי איד ומשפחתו היושבים בחאן יש מערכת בינלאומית, שמנהלת את המאבק. מדינות אירופה הזרות מפעילות לחץ מדיני על ישראל בעולם. הן משקיעות כספים רבים בחאן ומעודכנות משפטית על המתרחש. עם השנים הפך איד לחייל שבקצה, לכלי ביד היוצר, של כוחות גדולים ממנו בהרבה. סביר להניח שאם הסוגייה הייתה מנוהלת מתחת לרדאר היא הייתה נפתרת לפני שנים.
לכל מאחז, או התיישבות בלתי חוקית, ביהודה ושומרון, ישראלית או פלסטינית, יש נקודה שאם הוא מגיע אליה פינויו נשקל על-פי שיקולי רוחב שאינם קשורים למאחז. כך חאן אל אחמר. במצב כיום ברור שפינוי החאן, אם יתרחש, יסב נזק מדיני-הסברתי לישראל ויגרור רצף גינויים ממדינות העולם. במשרד החוץ חוששים שהפגיעה תהיה חמורה יותר. זו הסיבה המרכזית שבגינה אף ממשלה עד כה לא מפנה את המאחז הבלתי חוקי. מנהיגנו בוחרים במודע לתעתע בציבור, ולא לומר את האמת. כל אחד בתורו.
03
אבל חאן אל אחמר הוא גם שיעור. ושיעור טוב לטיפול בהתיישבות ועשיית צדק, כמו בסוגיית "מצפה כרמים" למשל. עתידו של היישוב שבבנימין לוט בערפל. התושבים שהגיעו למקום בעידוד הממשלה, גילו כי חלק מהשטח, נמצא על אדמות פרטיות. הם התמודדו משפטית מול עתירות שמאל ואף הצליחו. ניסיון משפטי לאחוז בסעיף "תקנת השוק" – טענה של "תום לב", הצליח לתושבים בבית המשפט המחוזי. אלא שלפני שנה הוא בוטל על-ידי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, וסכנת הפינוי מרחפת מעל 60 המשפחות. החאן בהקשר הזה אינו שונה מהמצפה.
סוגיית החאן הפכה למראה עבור בג"ץ והמדינה בכל דיון על פינוי התיישבות ביהודה ושומרון. אז אולי עדיף כבר שישאר במקומו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…