הרב גבי קדוש

חובת הציבור לשתוק

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

לא פעם מהרהר בליבי כיצד היה נראה העולם התקשורתי היום אם ה׳חפץ חיים׳ היה חי בתוכנו וכותב את ספרו ׳שמירת הלשון׳ בעולם התקשורתי היום שבלחיצת מקלדת אפשר להגיע למליוני אנשים וההיתר לדבר על כולם ולהגיב לכולם הותר בשם הכלל ׳זכות הציבור לדעת׳… ומה היה אומר החפץ חיים על תופעת ׳השיימינג׳?
נראה שוודאי הכלל הראשוני שהיה חוזר ומלמד אותנו החפץ חיים הוא ׳חובת האדם והציבור לשתוק׳ ואם אין ברירה ויש צורך לדבר אז בזהירות רבה פתח פיך ושקול את מילותיך, תגובתך ואת ההשפעה של המילה הנאמרת.
התורה מגלה לנו שנגעים באים על האדם בגלל חטאיו. מבאר הרב שמשון רפאל הירש את שייכות האברים לנגעים: "הזכיר אברי גופו של האדם שאין נגע הצרעת אלא ביטוי לחרון אף ה׳ המיידה בגופו של אדם. על אשר עשה את עצמו בכל אברי גופו נושא ומפיץ כל התכונות הרעות הנ"ל, במקום שיהיו כל אברי גופו כלים להרבות ענוות צדק, דרישת האמת, עשיית הטוב והשכנת שלום בין אדם לרעהו".
יש משהו אורגני, חי בקיום התורה והמצוות. אלוקים זיכה אותנו בגוף ונשמה, הגוף קשור לנשמה שלנו וברגע שאין נשמה אין גוף. לכן כאשר אדם מזייף באחד מאיבריו, כאשר האיבר הזה חוטא ולא מקיים את מגמתו וייעודו, הוא כבר לא כלי קיבול לנשמתו ולכן הוא נפגע, הוא כבר נגוע, מעין ׳מיתה׳ קטנה שאדם מקבל על חטאיו.
אדם המספר לשון רע בטוח שאינו עושה עבירה שהרי הוא ׳רק׳ מדבר ומי בכלל שומע אותו ותמיד יוכל לומר ׳סתם אמרתי׳ וכד׳, לכן הוא נחשב ככופר בעיקר כי אלוקים הבוחן כליות ולב שומע אותו ויודע מה כוונתו האמיתית ושהדיבור הרע נובע מאיזו קנאה, שנאה או סתם עין רעה בחברו. לכן מהותו, אישיותו מקולקלת. לא מדובר כאן בחטא חד פעמי, שעם כל חומרתו, הוא עדיין חד פעמי, כאן מדובר בהשחתה אישית עמוקה שמסוגל לדבר רעה על חברו, כאן נחשב ככופר בעיקר. נכון, קשה היא מצוות שמירת הלשון וודאי בעידן המודרני של תקשורת המונית ורשתות חברתיות מפותחות… אך היא הנותנת שהזהירות הנדרשת מאתנו כיום היא כפולה ומכופלת. אמרת משהו יש סיכויים שתתחרט אך אם לא אמרת לעולם לא תתחרט… ■

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה