דעת רב

חייבים חשיבה מחודשת

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת ומבכירי הרבנים בציונות הדתית בראיון חג לגילוי דעת * על ראש הממשלה נתניהו: הביא הרבה ברכה לעם ישראל. רודפים אותו * על האסון במירון: בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה * על בנט: מקווה שיחזור בו.

יש עדיין קיטוב, זה ברור. לא הגענו עדיין לגאולה, אבל אנחנו בתהליך שנמשך כבר במשך מאה שנה, של יותר ויותר קירוב לבבות ולא הרחקות. כשהגיעו התימנים לירושלים לפני רק 140 שנה, חשבו שהם לא יהודים והשאירו אותם מחוץ לחומות. זה נשמע לנו היום הדבר הכי הזוי שבעולם, אבל זה קרה רק לפני 140 שנה

אנחנו נמצאים שבועיים אחרי האסון הקשה במירון, אנשים שואלים איך יכול להיות שכזה דבר קורה אצל רבי שמעון. מה התחושות של הרב אחרי האסון הקשה?
“אתה שואל שאלה קשה מאד. האמת שזה יהיה קשה מאד להתחיל לסכם את הרגשות, בטווח כל כך קצר מהאירוע הקשה הזה. אבל כמובן שהרגשתי כאב, עלבון. איך קרה ששנה אחרי שנה אנחנו לא מצליחים להגיע למירון לרבי שמעון. אני שומע את כל מי שחשב על זה, שאומרים שזו תחושה של “לא נהגו כבוד זה בזה”. באופן טבעי אני חושב שהם צודקים. זו אמירה שאתה שומע אותה מכל כיוון. יש כאן משהו אמיתי, קוֹל הָמוֹן כְּקוֹל שַׁדַּי.
יש אירועים עם פחות אנשים שאף אחד לא נדחק, לא נדרס. הייתי כמה פעמים בחג השבועות בכותל, או בברכת כוהנים בכותל. היו שם לא פחות אנשים ולא היה שם לא דוחק ולא דחיפות. מרגיש שזה אסון להוציא את עם ישראל.
גם התרבות שאנשים רצים לקרא לאנשים אחרים “נאצים”, זה דבר שאותי משגע כל פעם מחדש, לא מבין איך אנשים מסוגלים להגיד דברים כאלה על יהודים, ובטח על יהודי שיצא מהבית והגיע לשמור על יהודים אחרים שמגיעים לרבי שמעון.

 אני פשוט לא מבין איך דבר כזה יכול להיאמר ובטח ליד הציון של רבי שמעון.
מדובר על דבר שלא יעלה על הדעת, אדם שעזב את הבית והגיע לשמור שלא יקרו אסונות, ויהודים אחרים קוראים לו ״נאצי״. כל מי שהוציא מהפה את המילה שלו חייב לקחת אחריות. כי זה מילים שאסור שיישמעו בעם ישראל, בטח לא ביום שבו נפסק המגיפה שקרתה בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה. מי שאומר כאלה דברים אין גרוע ממנו ולצערנו זה הפך להיות סטנדרט, שאם מישהו לא בדיוק מהקבוצה שלי אני אקרא לו “נאצי”.

הרב מודאג מהמצב של הפילוג בעם?
“בטח. אני חושב שכל זה שלא נהגו כבוד זה בזה, זה העלם והסתר גדול.
הרבה אנשים נשארו עם שאלות על האירוע הזה. הרי נאמר על רבי שמעון שכדאי הוא “לסמוך עליו בשעת הדחק” והנה כאן אנשים נהרגו מדוחק.
“מי שלומד את הגמרא ומכיר את הדמות של רבי שמעון, אין לו שאלות. רבי שמעון יכול לפטור את העולם, אבל הוא מאד תקיף. יש תלמידי חכמים שעשה אותם גל של עצמות, בגלל שלא נהגו כבוד בין אדם לחברו, וזה אחרי שהוא יצא מהמערה. המלים “אפשר לסמוך עליו”, לא מתירות את הדבר הנורא הזה שלא נוהגים כבוד אחד בשני. רבי שמעון הוא בדיוק הדוגמא לכך שהמחלוקת היא הדבר המסוכן ביותר. היא החריבה את הבית השני, החריבה את תלמידי רבי עקיבא. והוא רואה שאחרי כל זה ממשיכים בהתנהגות כזו. זה בדיוק רבי שמעון.

הרב מתייחס לפילוג בעם ואנחנו אחרי שנתיים של הפגנות בבלפור, משבר פוליטי שהוליד שסע גדול בעם. זה מפריע לך?
“מאד מפריע לי. שלא נוהגים כבוד בראש הממשלה. אדם שהביא כל כך הרבה כבוד וברכה לעם ישראל, הופכים אותו לאדם מסוכן, זה מאד מפריע לי. גם אם אתה רוצה להחליף אותו, אין אף התר להכפיש. מנסים לצייר אותו כמוקצה יותר מהרשימה המשותפת. אנשים שמוכנים לשבת עם איימון עודה ועם אבתיסאם מראענה, הגרועים שבאויבי ישראל, לא מוכנים לשבת איתו. כאילו מה הוא עשה שהם כל כך משמיצים אותו. זו שנאת חינם.
אולי גם הוא אשם בתהליך הזה של ההקצה, ובכלל מחנה הימין.
ברור שלכל אחד יש את השותפות שלו. אבל אתה מסתכל על דברים נוראים כאלה, שמפיצים את כל המדינה בשלטים נגדו, שהופכים אותו למאוס. שמנסים לפגוע בו. זה מאד מפריע לי. ברור שלכל אחד יש את השייכות שלו וגם הוא את חשבון הנפש שלו צריך לעשות. אבל יש גבול.
הרב שותף למה שכתב הרב טאו במכתב שפרסם, שהמאבק בנתניהו הוא מאבק בימין כולו?

“בוודאי. חבל שאנשים נופלים בפח הזה. מדגישים חסרונות שלו, שהם אמנם קיימים – אני לא חושב שהוא אדם מושלם, אבל צריך פרופורציה. ראש הממשלה הוא אדם שרודפים אחריו בכל דרך בגלל שהוא מהימין.
מה הרב חושב על בנט ושקד שרוצים להקים ממשלה עם השמאל?
אין שום הצדקה להקמת ממשלת שמאל. זה מעשה הפוך מכל ההבטחות של בנט לבוחרים שלו. השבוע התפרסם סקר שרוב מוחלט של הבוחרים שלו מתנגדים לכך שהוא יקים ממשלה עם השמאל. 60% מבוחריו לא רוצים ממשלה עם השמאל ורק פחות מ-30% תומכים במהלך. אם הוא ילך לממשלת שמאל זו פשוט הונאה של הבוחרים. זה חמור מאד. אני מקווה שהוא לא יעשה את זה.

"מאד מפריע לי שלא נוהגים כבוד בראש הממשלה. אדם שהביא כל כך הרבה כבוד וברכה לעם ישראל, הופכים אותו לאדם מסוכן, זה מאד מפריע לי. גם אם אתה רוצה להחליף אותו, אין אף התר להכפיש. מנסים לצייר אותו כמוקצה יותר מהרשימה המשותפת."

הרב תמך בהקמת ממשלה בהישענות על רע”מ, כמובן בהנחה שהם יגנו טרור. על רקע מה שקורה בשבוע האחרון שערבים ישראל לוקחים חלק בטרור בכל הארץ הרב משנה את דעתו?
“אין ספק שהאירועים האחרונים מחייבים חשיבה מחודשת. אבל זה לא רק כלפי הקמת ממשלה כזו של הימין, אלא גם איך בנט יכול לשבת עם האנשים האלה. איך גנץ יכול לשבת, עם אלה שבאופן ברור לא מגנים את הפורעים הערבים. הם לא מוכנים לגנות את אלה שזורקים בלוקים וסלעים על יהודים. ראיתי אתמול שראיינו חברת כנסת ערביה, שבשום אופן לא הסכימה לגנות את פראי האדם שזורקים סלעים במטרה להרוג יהודים. זה בלתי נתפס.

הרב חושב שיש מסר בכל המצב הפוליטי, בעובדה שכבר שנתיים לא מצליחים להקים ממשלה בישראל?

בוודאי. מסר עמוק מאד. זה איתות לתעצומות הנפש שאנחנו צריכים להפנות איש אל אחיו, במקום שנאה ומחלוקת, שהם הדבר הכי נורא. יש פה מישהו שמלבה את השנאה והמחלוקת. כל ההפגנות של השנה האחרונה הם לא דבר שקרה מאליו, אלא יש כאן גופים ששפכו מליוני שקלים כדי ללבות את השנאה הזו. גורמים שמנסים בכל דרך להלהיט את הסכסוך בתוך העם. חבל שזה המצב.

הרב עדיין חושב שאפשר לאחות את הקרעים בעם? אנחנו עדיין עם אחד?

“ברור שאנחנו עם אחד. לא רק עם אחד אלא גם עם שהולך ונהיה יותר ויותר ישר. מאז שעלינו לארץ אנחנו חלק מהתהליך הזה שהופכים לחבר את החלקים בעם. כמו עץ יהודה ועץ אפרים שהופכים להיות עם אחד, וזה מה שקורה כאן. פעם היה מרחק גדול ביותר בין דתיים לחילונים, היו גוזרים פאות לדתיים. היום יש יותר קירבה, בכל בחינה שהיא.

יש עדיין קיטוב, זה ברור. לא הגענו עדיין לגאולה, אבל אנחנו בתהליך שנמשך כבר במשך מאה שנה, של יותר ויותר קירוב לבבות ולא הרחקות. כשהגיעו התימנים לירושלים לפני רק 140 שנה, חשבו שהם לא יהודים והשאירו אותם מחוץ לחומות. זה נשמע לנו היום הדבר הכי הזוי שבעולם, אבל זה קרה רק לפני 140 שנה. לפני עשרות שנים היו הפגנות בירושלים במאה שערים, שאנשים הלכו עם נבוטות כדי לרוצץ ראשים של יהודים. עם הזמן אנחנו לאט לאט מבינים שאנחנו עם אחד. היום יש יותר קירוב לבבות בין ציבור חרדי לחילוני ובכלל בין כל הציבורים.

יש היום גם יותר חלקים בעם ישראל מתקרבים לתורה. לא כמו שהיה בקום המדינה חילון גדול. עולם התורה מתחזק היום. סך הכל אנחנו מתחזקים והולכים. מי שמאמין במשיח חייב להיות אופטימי. מי שלא אופטימי, לא מאמין בגאולה.

אז הרב אופטימי.

“נאמר במדרש שעתיד להיות בימות המשיח מעמד חדש שיהיה גדול ממעמד קבלת התורה, כמו שנאמר "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה". מעמד של קידוש שם השם. זה לא סיפור היסטורי בלבד, אלא סיפור של החיים שלנו.

אנחנו צריכים להשתמש בכישרונה של ירושלים. יש עיר שעושה את. כל ישראל חברים זו כוחה של ירושלים. הלוואי ונגיע למקום הזה.

עוד במדור זה

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל נר שמיני של חנוכה ה׳תשפ״ג, התבשרנו על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים מאיר דרוקמן זצ״ל. הרב נדבק בנגיף הקורונה בפעם השנייה, מצבו הבריאותי לא היה טוב וכחודש לאחר שחגגו לו יום הולדת 90 הרב נלקח מאיתנו ושב לעולם שכולו טוב. למוחרת יום הפטירה, בעיצומו של ״זאת חנוכה״, רבבות מעם ישראל יצאו למרכז שפירא ללוות את הרב למנוחת עולמים. שנה חלפה מאז שוחחנו עם הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה וראש ישיבת ״עטרת נחמיה״ בתל אביב.

הרב דרוקמן זצ״ל שימש במספר תפקידים ציבוריים חשובים, ביניהם – ראש ישיבת אור עציון, רב היישוב מרכז שפירא, נשיא איגוד ישיבות ההסדר, ויושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא. בעברו, בין היתר, כיהן כחבר כנסת ולאחר מכן כיהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. מי שהכיר את הרב ידע שמדובר באישיות רבת פעלים, מלאה באהבת ישראל, שכל כולה למען העם והמדינה.

וכדי להמחיש דבר זה סיפר הרב שמואל אליהו שפעם שאלו את הרב מרדכי אליהו זצ״ל: ״איך אפשר לאהוב את כל עם ישראל?״, והרב ענה: ״זה באמת קשה ולא פשוט. אבל אני מצאתי פתרון: אני אוהב את הרב דרוקמן והוא אוהב את כל ישראל״.

״סימניות בכל ספר״

הרב מיכה הלוי הוא אחד מהאנשים שהכירו את הרב ושראה מקרוב את גדולתו. הרב מיכה כיהן כר״מ בישיבת ההסדר אור עציון וזכה לעבוד עם הרב דרוקמן כתשע שנים.״הקשר שלי עם הרב דרוקמן החל עוד כשהייתי נער, לפני כ-45 שנים, בתל אביב״, משתף הרב מיכה. ״הרב דרוקמן היה מגיע לשלוחה של מכון מאיר בתל אביב להעביר שיעורים. היו מגיעים מספר לא קטן של נערים, ביניהם אני, ואפשר לומר בפה מלא שהרב עיצב את האישיות שלנו. הוא הפיח רוח של תורה ושל אמונה גדולה. אני זוכר שבשיעורים הרב היה עם הרבה מאוד ספרים, ועם סימניות בכל ספר. הוא היה קורא פסקאות מספרים שונים החל מהתנ״ך, דרך מדרשים וכלה בכל ספרי הרב (קוק) זצ״ל, מדייק במילים הכתובות. היה מדהים לראות תלמיד חכם שמוסר שיעורי תורה בכל רחבי הארץ ומפיץ את התורה הגואלת – תורת הרב צבי יהודה זצ״ל״.

כאמור, הרב מיכה הלוי היה ר״מ בישיבת אור עציון, בזמן שהרב דרוקמן היה במקביל גם ראש הישיבה וגם חבר כנסת: ״אפילו בימים עמוסים שהיו לרב מחוץ לישיבה, הוא לא ויתר והיה מגיע להעביר שיעורים רבים בשעות הלילה המאוחרות לכלל תלמידי הישיבה – החל משיעור א ועד שיעורי ח ובוגרי הישיבה שבאו לשיעור פעם בשבוע. לעניות דעתי הרב העביר עשרות שיעורים בשבוע על אף היותו עסוק בצורכי ציבור, ולכן הוא דמות מרכזית בלימוד התורה של התלמידים ולא רק בעיצוב אישיותם״.

״התייחס לכל אדם כאות בתורה״

איך היה לעבוד עם הרב דרוקמן?

״צריך לדעת שפגישה או שיחת טלפון עם הרב יכולה להתקיים בכל שעה מתוך 24 השעות שיש ביממה. ותמיד בשיחה הרב חד ונמצא בעירנות מוחלטת. למרות כל העיסוקים הרבים שהרב עוסק בהם במקביל – כשאתה מדבר איתו על נושא מסוים הוא ממוקד מאוד באותו עניין כאילו זה הדבר היחיד שכרגע קיים. זה לא ייאמן. הרב נותן את אותו מיקוד גם לעיסוק בבעיה של תלמיד מסוים וגם לעיסוק בעניין ציבורי ברומו של עולם. זה מיוחד וייחודי מאוד״.

ממה זה נובע?

״אני חושב שבראש ובראשונה זה נובע מהתפיסה התורנית שבו, מהתורה שלו. דהיינו, הרב דרוקמן חי את הפסקאות באהבת ישראל שכתובים בספר ׳אורות׳. שם כתוב שאהבת ישראל זה מקצוע גדול בתורה. כלומר, ׳ואהבת לרעך כמוך ואידך זיל גמור׳, זה כל התורה כולה. יש שישים ריבוא אותיות בתורה, וכל אחד הוא אות בתורה. הרב דרוקמן התייחס לכל אדם כאות בתורה. וזה בא מתוך תפיסה של תורה, זה ממש לחיות את אותה פסקה ב׳אורות׳. והכול נובע מהיחס לכלל ישראל, כמו שהפסקאות שם ממשיכות ואומרות שהסנגוריה על ישראל לא תסמא את עינינו לראות את מומיה, ואף על פי כן כולך יפה רעייתי ומום אין בך. דהיינו, להגדיר שכל חולשות וחסרונות שיש בחלק מעם ישראל זה מום עובר, אך כאשר מסתכלים על הכלל, אין מום – ׳כולך יפה רעייתי׳. לאור זאת הרב התייחס ואהב כל אחד״.

השנים הרבות במחיצת הרב דרוקמן זצ״ל השאירו אצל הרב מיכה גם זיכרונות רבים. ״הרמי״ם היו מגיעים מטעם הישיבה לבקר את התלמידים בבסיסים כששירתו בצבא, וגם הרב דרוקמן היה מצטרף. זכור לי אישית פעם או פעמיים שכשהייתה אי הבנה בין חייל לבין מפקד לגבי עניין דתי, הרב היה יודע מצד אחד שהמפקד טועה, ומצד שני שצריך לשמוע בקול המפקד. הרב חינך את התלמידים שיש חובה לציית לדברי המפקד ומצד שני בנקודות מסוימות מאוד שאינן מלמדות על הכלל של משמעת למפקד יש לעמוד על שלהם. כמובן, ׳שלהם׳, הכוונה למה שהתורה אומרת.

אני חושב שכל צמרת צה״ל ראתה את הדברים הללו ברב. מה שלהרבה אנשים זה ׳או-או׳, אצל הרב זה היה מורכבות של עולם אחד״.  

״המשפחה הייתה שותפה מלאה״

הרב דרוקמן כיהן ושימש בהמון תפקידים במהלך שנותיו ופעילותו הציבורית, כיצד אדם אחד יכול לעשות כל כך הרבה? להספיק כל כך הרבה. 

״אין לי ספק שמדובר בסייעתא דשמיא עצומה, שהיא מעבר לטבע. אין לי מילה אחרת. כמובן שהסי1ףיעתא דשמיא הזו מגיעה לאדם שכל כולו מסירות נפש לכלל ישראל. לעבוד במשך שעות רבות ביממה ובקושי לעלות לישון על המיטה זה על טבעי. אני חושב שבמשך שנים רבות המושב של הרב ברכב היה על מצב שכיבה והרב היה ישן בדרכים בין מקום למקום (היה לו נהג, מ״ט). בשאר הזמן הרב היה חוזר לביתו, יכול להיות אפילו בשעה שתיים בלילה, והיה לומד תורה, עונה לטלפונים וקובע פגישות״.

ומשפחתיות הייתה נכנסת בלו״ז?

״אני חושב שכן״, משיב הרב הלוי. ״את זה צריך לשאול את בני המשפחה של הרב. זה נכון שאת כל סעודות השבת היה עושה עם הישיבה, והמשפחה הייתה מצטרפת אליו. המשפחה הייתה שותפה מלאה לחיי הציבוריות שלו״.

האם יש נקודת תפנית בחייו של הרב דרוקמן שבה נהייה לרב גדול ומוכר בציונות הדתית? ניתן להצביע על משהו מסוים שהוביל לדבר?

״אני חושב שזה קרה עוד לפני היותו מפורסם כחבר כנסת. לא מדובר בתפנית מסוימת אלא פשוט מעשיו ותורתו הפכו אותו למי שהוא, עוד במסעות לימוד התורה וההתעסקות הכללית בכלל״.

״אותה החיבה״

מתי הייתה הפגישה האחרונה שלך עם הרב?

״הפגישה האחרונה שלי עם הרב הייתה כחודש לפני שנפטר בהכתרת הרב דרור טוויל, רבה של שדרות. הוא חיבק ונישק אותי, כמו בכל פעם שנכנסתי אליו. החיבה היתרה שהייתה לרב לכל אחד, אמירת השלום שלו מגיעה לצד יחס כל כך גדול. לכל אחד, מילדים ועד לשר גדול בישראל, הייתה אותה החיבה. פשוט מדהים!״.

לסיום אנחנו מבקשים מהרב מיכה לשתף אותנו בזיכרון מיוחד מהרב דרוקמן. ״אני יודע לומר כר״מ, שבמסיבות חנוכה עם כלל תלמידי הישיבה, התלמידים דיברו והשמיעו את דעותיהם וגם היה נהוג לקיים פולמוס דעות בין הר״מים, ואני ממש זוכר שהרב היה קשוב מאוד. בסוף הדיונים, הרב היה אומר מילים בודדות אחרונות, ובתמצית מדויקת הצליח הרב לומר את המסר שרצה להעביר, לאחר כשלוש שעות של הקשבה! לא נתפס!״.

באופן אישי, מה הכי יחסר לרב מיכה מהרב דרוקמן זצ״ל?

״אהבת ישראל המאוד מיוחדת שלו וחיבורו לכלל העם. הרב היה אומן וידע להוביל את כולם באיזון נכון. אני חושב שאיבדנו מנהיג שהצליח לאזן ולחבר את כל הקצוות כולם, ואת הרוח הזו של הרב חייבים להמשיך״. ■

לוי גבעון בשכם לוי כיום. אל"מ מיל…
תפילה לשלום חיילינו

תפילה לשלום חיילינו

במלחמה הזאת התברר גודל חלקה של מצרים במערכה נגדנו. מצרים…
יום שחרור צפון השומרון

יום שחרור צפון השומרון

כ"ח באייר מזוהה בעיקר עם שחרור ירושלים ואיחודה, אולם באותה…
איך שגלגל מסתובב

איך שגלגל מסתובב

במעט שנותיי בעיתונאות, יצא לי לראיין ולשוחח עם לא מעט…
״נעבור את כל המכשולים״

״נעבור את כל המכשולים״

הרפורמה במערכת המשפט, חוק החמץ, טרור. עם ישראל נמצא בימים…
שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
"לא גידלנו מנהיגים"

"לא גידלנו מנהיגים"

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
האדמה תרעד

האדמה תרעד

רעידת האדמה בטורקיה שהביאה למותם של אלפים, והרעידה הקלה שהורגשה…
הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

הסרט שהזכיר לי שגם אני שכחתי מה זה להיות יהודי

לא יודע אם כבר יצא לכם לראות או לצפות, השבוע…
על זה הבחירות

על זה הבחירות

׳על זה הבחירות!׳ שלוש מילים שכיכבו בחודשים האחרונים בשיח הציבורי,…
תורה על כל מה שנתת

תורה על כל מה שנתת

״בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ״ אני לא יודע…
מי יאתרג את האתרוג

מי יאתרג את האתרוג

גם עגלה ריקה עם גלגל תקול כמוני יודע שביהדות יש…
חפוי ראש

חפוי ראש

איך אתה יודע שמחנה הימין יכול להתחיל להאמין (אם זה…
לכבס אשמים

לכבס אשמים

ברוכים הבאים למכבסת נווה אילן, אצלנו תיהנו מכיבוס מהיר, כולל…
שירין עד כאן

שירין עד כאן

01הלקאה עצמית היא אשליה מתעתעת, ומשהו שגם אני חוטא בו.…
ראש סיעת העבודה בעיניים

ראש סיעת העבודה בעיניים

סליחה על זה, אבל אני הולך לדבר על נסיעות בשבת.שרת…