מאיר דורפמן

חינוך לאהבת תורה

מאיר דורפמן

׳רוצו לנשק את ידו…׳

בילדותי‭ ‬הייתי‭ ‬מרבה‭ ‬לשחק‭ ‬עם‭ ‬חברי‭ ‬הטוב‭, ‬נכד‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬יעקב‭ ‬עדס‭ ‬זצ״ל‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬פורת‭ ‬יוסף‭, ‬אב״ד‭ ‬ירושלים‭ ‬וחבר‭ ‬מועצת‭ ‬הרבנות‭ ‬הראשית‭. ‬היה‭ ‬זה‭ ‬כבר‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬אחרי‭ ‬פטירתו‭, ‬ואלמנתו‭, ‬הרבנית‭ ‬אסתר‭ ‬חיה‭, ‬גרה‭ ‬לעת‭ ‬זקנותה‭ ‬בבית‭ ‬בתה‭. ‬הרבנית‭ ‬היתה‭ ‬בתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬עזרא‭ ‬הררי‭ ‬רפול‭, ‬שהיה‭ ‬מחכמי‭ ‬ארם‭ ‬צובא‭ ‬ואחר‭ ‬כך‭ ‬מחכמי‭ ‬ירושלים‭, ‬דיין‭, ‬מקובל‭, ‬מייסד‭ ‬ישיבות‭ ‬בעיר‭ ‬ודואג‭ ‬לצרכיהן‭. ‬חברי‭ ‬ואני‭ ‬נהגנו‭ ‬ללמוד‭ ‬לימוד‭ ‬קצר‭ ‬בהלכה‭ ‬לפני‭ ‬המשחק‭, ‬והיא‭ ‬הייתה‭ ‬מבקשת‭ ‬תמיד‭ ‬שאת‭ ‬הלימוד‭ ‬נלמד‭ ‬לידה‭. ‬היא‭ ‬היתה‭ ‬זקנה‭ ‬מופלגת‭, ‬שוכבת‭ ‬במיטתה‭, ‬ומתמלאת‭ ‬שמחה‭ ‬כל‭ ‬אימת‭ ‬שנשמע‭ ‬קול‭ ‬של‭ ‬תורה‭. ‬איזה‭ ‬חינוך‭ ‬לאהבת‭ ‬תורה‭! ‬על‭ ‬הקיר‭ ‬מולה‭ ‬היתה‭ ‬תלויה‭ ‬תדיר‭ ‬תמונתו‭ ‬המרשימה‭ ‬של‭ ‬בעלה‭ ‬הגדול‭, ‬ולזיכרוני‭, ‬זו‭ ‬היתה‭ ‬התמונה‭ ‬היחידה‭ ‬שם‭. ‬ואכן‭, ‬היא‭ ‬זכתה‭ ‬שנכד‭ ‬זה‭, ‬ועוד‭ ‬צאצאים‭ ‬רבים‭ ‬שלה‭, ‬יגדלו‭ ‬בתורה‭ ‬וישמשו‭ ‬כמרביצי‭ ‬תורה‭.‬

פעם‭ ‬אמר‭ ‬ה״חזון‭-‬איש״‭ ‬שאהבת‭ ‬תורה‭ ‬ואהבת‭ ‬המקצוע‭ ‬״ראש‭ ‬ישיבה״‭, ‬אינן‭ ‬אותו‭ ‬הדבר‭… ‬לענ״ד‭, ‬בזה‭ ‬הצליח‭ ‬יותר‭ ‬החינוך‭ ‬הספרדי‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬רבים‭ ‬מעוזבי‭ ‬דרך‭ ‬אבותיהם‭ ‬שבו‭ ‬אליה‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬ר׳‭ ‬סימן‭ ‬קלימיאן‭, ‬איש‭ ‬חב״ד‭ ‬בפסגת‭ ‬זאב‭, ‬שבילדותו‭ ‬היה‭ ‬גר‭ ‬בסביבתם‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬סלמן‭ ‬אליהו‭, ‬רבי‭ ‬סלמן‭ ‬מוצפי‭, ‬רבי‭ ‬יעקב‭ ‬עדס‭ ‬ועוד‭. ‬כילדים‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬משחקים‭ ‬׳סטנגה׳‭ ‬ברחובות‭ ‬של‭ ‬שכונת‭ ‬כרם‭ ‬אברהם‭-‬זיכרון‭ ‬משה‭, ‬וכשהיה‭ ‬אחד‭ ‬הרבנים‭ ‬עובר‭ ‬ברחוב‭ ‬היו‭ ‬מיד‭ ‬מפסיקים‭ ‬את‭ ‬המשחק‭ ‬ורצים‭ ‬לנשק‭ ‬את‭ ‬ידו‭. ‬לימים‭, ‬כשחזר‭ ‬ללימוד‭ ‬תורה‭ ‬ולשמירת‭ ‬מצוותיה‭, ‬בהשפעת‭ ‬הרבי‭ ‬מלובביץ׳‭, ‬הרגיש‭ ‬שאווירת‭ ‬הילדות‭ ‬הזאת‭, ‬כשתלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬כאלה‭ ‬הם‭ ‬דמויותיה‭, ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שפתחה‭ ‬את‭ ‬לבו‭ ‬לתורה‭.‬

בדומה‭ ‬לזה‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬אליהו‭ ‬ברין‭, ‬שבילדותו‭ ‬התגורר‭ ‬בשכונת‭ ‬הבוכרים‭, ‬ופעם‭, ‬כשהיה‭ ‬ילד‭ ‬כבן‭ ‬7‭, ‬שיחק‭ ‬עם‭ ‬אחיו‭ ‬ברחוב‭, ‬והלך‭ ‬שם‭ ‬הרב‭ ‬גרג׳י‭ (‬מולא‭ ‬אשר‭, ‬רבם‭ ‬של‭ ‬עולי‭ ‬אפגניסטן‭), ‬ומאחוריו‭ ‬הלך‭ ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬יוסף‭. ‬אביו‭ ‬של‭ ‬אליהו‭ ‬ניגש‭ ‬אליו‭ ‬ואל‭ ‬אחיו‭, ‬ואמר‭ ‬להם‭ ‬לרוץ‭ ‬מיד‭ ‬אל‭ ‬הרבנים‭ ‬ולנשק‭ ‬את‭ ‬ידיהם‭. ‬באותו‭ ‬זמן‭ ‬כבר‭ ‬עניינו‭ ‬אותם‭ ‬דברים‭ ‬אחרים‭, ‬כמו‭ ‬משחקי‭ ‬הכדורגל‭ ‬של‭ ‬בית״ר‭ ‬ירושלים‭ ‬בשבתות‭, ‬אבל‭ ‬כיבוד‭ ‬הורים‭ ‬היה‭ ‬קודש‭ ‬קדשים‭, ‬והם‭ ‬ניגשו‭ ‬לנשק‭ ‬את‭ ‬ידי‭ ‬הרבנים‭. ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬הבין‭ ‬היטב‭ ‬שהם‭ ‬נשלחו‭ ‬במצות‭ ‬אביהם‭ ‬ושאין‭ ‬זו‭ ‬יוזמה‭ ‬שלהם‭, ‬וביקש‭ ‬שיבואו‭ ‬עמו‭ ‬כעת‭ ‬לביתו‭. ‬הוא‭ ‬הזמין‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬אביהם‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬גרג׳י‭. ‬כארבע‭ ‬שעות‭ ‬ישבו‭ ‬כולם‭ ‬בביתו‭. ‬אמם‭ ‬כבר‭ ‬דאגה‭ ‬להם‭, ‬לא‭ ‬ידעה‭ ‬לאן‭ ‬נעלמו‭, ‬ובינתיים‭ ‬הרבנית‭ ‬מרגלית‭ ‬כיבדה‭ ‬אותם‭ ‬במאפים‭ ‬וסיפרה‭ ‬להם‭ ‬סיפורים‭. ‬בבית‭ ‬הקטן‭ ‬הזה‭ ‬הם‭ ‬חוו‭ ‬חוויות‭ ‬שנותרו‭ ‬בליבם‭ ‬כל‭ ‬השנים‭. ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬הזמין‭ ‬אותם‭ ‬לבוא‭ ‬אליו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭ ‬‮–‬‭ ‬״היה‭ ‬כיף‭ ‬לכם‭ ‬אצלי‭, ‬לא‭ ‬כך‭?‬״‭  ‬בבוא‭ ‬היום‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬אליהו‭ ‬חזרה‭ ‬לקיום‭ ‬מצוות‭ ‬היתה‭ ‬קלה‭ ‬וטבעית‭, ‬בהיותה‭ ‬ספוגה‭ ‬ברגשות‭ ‬חמים‭. ‬הוא‭ ‬זוכה‭ ‬לראות‭ ‬בן‭ ‬וחתן‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭, ‬ואת‭ ‬יתר‭ ‬צאצאיו‭ ‬הולכים‭ ‬וגדלים‭ ‬בתורה‭. ‬

לקראת‭ ‬שבת‭ ‬שירה‭ ‬מספר‭ ‬לי‭ ‬אליהו‭, ‬שהוא‭ ‬זוכר‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬אהבת‭ ‬השירה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬יוסף‭. ‬היה‭ ‬בחצרם‭ ‬ספר‭ ‬ששמו‭ ‬אברהם‭ ‬יצחקי‭, ‬והרב‭ ‬עובדיה‭ ‬נהג‭ ‬להסתפר‭ ‬אצלו‭ ‬בשעות‭ ‬הערב‭. ‬הספר‭ ‬היה‭ ‬מיטיב‭ ‬נגן‭, ‬והרב‭ ‬עובדיה‭ ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬שם‭ ‬אתו‭ ‬ועם‭ ‬החברים‭, ‬ו‭ ‬במשך‭ ‬שעות‭ ‬ארוכות‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬מתענגים‭ ‬לשיר‭ ‬ולנגן‭ ‬את‭ ‬המוסיקה‭ ‬של‭ ‬גדולי‭ ‬המלחינים‭ ‬הערביים‭ ‬והזמרים‭ ‬המצריים‭. ‬לדבריו‭, ‬בשנות‭ ‬שכנותם‭ ‬בשכונת‭ ‬הבוכרים‭, ‬היה‭ ‬עיקר‭ ‬לימודו‭ ‬האישי‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬עובדיה‭ ‬יוסף‭ ‬ברוב‭ ‬שעות‭ ‬הלילה‭, ‬והעיסוק‭ ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬וקירוב‭ ‬הלבבות‭ ‬היה‭ ‬בימים‭.‬

כמה סיפורים על ה״סטטוט קוו״

סיפרה‭ ‬לי‭ ‬אסתר‭ ‬שקלנובסקי‭: ‬׳בשלב‭ ‬מסוים‭ ‬גרנו‭ ‬ברחוב‭ ‬מקווה‭ ‬ישראל‭ ‬בתל‭ ‬אביב‭, ‬משפחה‭ ‬של‭ ‬חסידי‭ ‬גור‭. ‬רבים‭ ‬מהשכנים‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬דתיים‭, ‬והייתה‭ ‬לנו‭ ‬שכנות‭ ‬טובה‭ ‬עם‭ ‬כולם‭. ‬אבא‭ ‬אמר‭ ‬לנו‭ ‬לא‭ ‬לאכול‭ ‬אצל‭ ‬השכנים‭ ‬אוכל‭ ‬מבושל‭, ‬וכך‭ ‬הסביר‭: ‬״אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יודעים‭ ‬מה‭ ‬קורה‭ ‬אצלם‭. ‬יש‭ ‬כאלה‭ ‬שעברו‭ ‬את‭ ‬השואה‭ ‬ולא‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬יודעים‭ ‬את‭ ‬ההלכות‭, ‬לא‭ ‬זוכרים‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬בשר‭ ‬וחלב‭, ‬ועוד‭ ‬כמה‭ ‬דינים‭…‬״‭. ‬בתי‭ ‬הכנסת‭ ‬היו‭ ‬מלאים‭ ‬תמיד‭, ‬ומכל‭ ‬סוגי‭ ‬היהודים‭. ‬גם‭ ‬השכנים‭ ‬באו‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בכל‭ ‬חג‭, ‬או‭ ‬לקריאת‭ ‬מגילה‭ ‬בפורים‭, ‬למשל‭, ‬והתלבשו‭ ‬שם‭ ‬בצניעות‭ ‬כדי‭ ‬לכבד‭ ‬את‭ ‬המקום‭. ‬

רבים‭ ‬מהחסידים‭ ‬התגייסו‭ ‬אז‭ ‬לצבא‭, ‬ובכללם‭ ‬גם‭ ‬בוגרי‭ ‬ישיבות‭ ‬גור‭. ‬אני‭ ‬זוכרת‭ ‬שבשבת‭ ‬הם‭ ‬הלכו‭ ‬עם‭ ‬הקפוטה‭, ‬עם‭ ‬כובע‭ ‬או‭ ‬שטריימל‭, ‬ובימות‭ ‬החול‭ ‬קשרו‭ ‬את‭ ‬הפאות‭ ‬מתחת‭ ‬לכיפה‭, ‬ולבשו‭ ‬מדי‭ ‬צה״ל‭. ‬

בפעילות‭ ‬ב״אהל‭ ‬שם״‭, ‬מיסודו‭ ‬של‭ ‬ביאליק‭ ‬עבור‭ ‬הציבור‭ ‬הכללי‭, ‬הקפידו‭ ‬שבשבת‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬הגברה‭, ‬ובילדותי‭ ‬כבר‭ ‬היה‭ ‬שעון‭ ‬שבת‭ ‬עבור‭ ‬תאורת‭ ‬החשמל‭. ‬אמי‭ ‬מאד‭ ‬אהבה‭ ‬חזנות‭, ‬והייתה‭ ‬לוקחת‭ ‬אותי‭ ‬לתפילות‭ ‬ולקונצרטים‭ ‬שהתקיימו‭ ‬שם‭. ‬

כשגרנו‭ ‬ברחוב‭ ‬דיזנגוף‭, ‬אני‭ ‬זוכרת‭ ‬איש‭ ‬מבוגר‭ ‬שתפקידו‭ ‬היה‭ ‬לנסוע‭ ‬לאט‭ ‬בכל‭ ‬יום‭ ‬שישי‭ ‬לקראת‭ ‬שבת‭, ‬לאורך‭ ‬הרחוב‭, ‬עם‭ ‬חצוצרה‭ ‬קטנה‭, ‬כדי‭ ‬להודיע‭ ‬שהשבת‭ ‬נכנסת‭ ‬עכשיו׳‭. ‬

דומני‭ ‬שהיה‭ ‬זה‭ ‬פנחס‭ ‬שיינמן‭, ‬שהיה‭ ‬ח״כ‭ ‬מטעם‭ ‬המפד״ל‭ ‬ויו״ר‭ ‬המועצה‭ ‬הדתית‭ ‬בת״א‭, ‬שסיפר‭ ‬לי‭ ‬איך‭ ‬הוא‭ ‬נסע‭ ‬לפני‭ ‬הרבה‭ ‬שנים‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬הראשי‭ ‬החדש‭ ‬לתל‭-‬אביב‭ ‬ברחובות‭ ‬העיר‭ ‬במכונית‭ ‬פתוחה‭, ‬אחרי‭ ‬הכתרתו‭, ‬כדי‭ ‬שאנשי‭ ‬תל‭-‬אביב‭ ‬הרבים‭ ‬שגדשו‭ ‬את‭ ‬צדי‭ ‬הדרכים‭, ‬יוכלו‭ ‬לקבלו‭ ‬בכבוד‭, ‬ולברך‭ ‬את‭ ‬רבם‭ ‬החדש‭. ‬

השבוע‭ ‬נכנסתי‭ ‬לקניון‭ ‬בכיכר‭ ‬דיזנגוף‭, ‬ושמחתי‭ ‬שהשומר‭ ‬שבדק‭ ‬את‭ ‬תיקי‭ ‬התעניין‭ ‬בשאלה‭ ‬באיזו‭ ‬סוגיה‭ ‬במסכת‭ ‬סנהדרין‭ ‬נמצאים‭ ‬כעת‭ ‬בדף‭ ‬היומי‭. ‬הרהור‭ ‬עבר‭ ‬בדמיוני‭, ‬שאולי‭ ‬עיריית‭ ‬תל‭-‬אביב‭ ‬תחליט‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬לחדש‭ ‬את‭ ‬מנהג‭ ‬האיש‭ ‬עם‭ ‬החצוצרה‭ ‬בדיזנגוף‭, ‬לקבלת‭ ‬השבת‭…‬‭ ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…