בדרך לכותל

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור של שבוע. בשבת שעברה, פרשת בא, זכינו ליהנות בכותל ממזג אוויר חמים וצלול כיין. ואילו השבת, בשלח, צפויים רוחות וגשמים. למי שמתמיד להתפלל בכותל אין עיכובים. הגשם לא מרתיע וגם לא שלג.
הכמיהה לתפילת שבת ליד קודש הקודשים לא נחלשת ולא מורתעת מול איתני הטבע. 2000 שנה חיכינו להזדמנות להתפלל ליד פתחו של הר המוריה, דורות רבים היו מוכנים לעשות הכול, עד חירוף נפש, רק כדי לזכות ולגעת באבני הכותל.
02
בדרכי לכותל אני מהרהר על ׳הנדסת התודעה׳ שאנו עוברים יום יום מאחינו היקרים, אנשי השמאל, השולטים בתקשורת. הנזק האדיר שגורמות ההפגנות המתוקשרות, לשחרור החטופים, מגיע עד סכנה אמיתית לחטופים עצמם. ניכר לכל בר דעת, שככל שמתרבות ההפגנות, העמדה המרושעת והמתעללת של מחבלי חמאס, מתקשחת ונעשית צינית יותר. ההיגיון הבריא אומר, שההפגנות והלחץ התקשורתי מרחיקים את ההזדמנות לשחרור החטופים ומצמצמים את מרחב המשא ומתן.
הדחף האדיר לנגח את הממשלה ואת העומד בראשה, מעביר אנשים על דעתם. לצערי, רוב משפחות החטופים מוסתות בידי בעלי אינטרסים פוליטיים וקמפיינרים, שמוכנים לסכן את החטופים היקרים ולהקשות מאד על שחרורם.
זו כבר לא רק ׳הנדסת תודעה׳ מגמתית, זו ׳הנדסת אנוש׳ מסוכנת…
וכל מילה נוספת, מיותרת.
03
מידי שבת, בדרכי לכותל, אני נושא בתרמילי את תפילת ׳מי שברך׳, שחוברה על ידי הרב גורן, לשלום חיילי צה״ל והשבויים. בסיום קריאת התורה אני מתבקש על ידי הקהל לעמוד על רגליי, להישיר מבט אל מקום קודש הקודשים ולשאת בקול רם ונרגש את התפילה מצילת החיים. בנוסף, אני מביא בציקלוני, גם את רשימת הלוחמים הפצועים, אותם אני מבקר מידי שבוע ושומר גם על קשר רצוף עם משפחותיהם, מאז פציעתם.
יעקב אבינו, הלוחם, הטקטיקן והאסטרטג, בפרשת ויחי, על ערש דווי, מתוודה לבנו, יוסף הצדיק, כי הציל את ארץ ישראל ושחרר אותה מיד האמורי ׳בחרבו ובקשתו׳… רש״י מפרש מיד, על המקום: ׳בחרבי ובקשתי׳ – היא חוכמתו ותפילתו… וד״ל.
04
כמנהל קרן ישראל לרפואה ולנפגעי חוט שדרה אני מלווה לוחמים שנפצעו בחוט השדרה תוך כדי הקרבות בעזה ובלבנון.
המחקרים שאנו יוזמים לריפוי נפגעי חוט שדרה עדיין לא מותרים לשימוש בבני אדם. לאור הסבל של הפצועים מאד מתסכלת העובדה שאין אנו יכולים להציע להם עדיין תרופה ומזור. לאור התקדמות המחקרים שלנו, מעודדת מעט המחשבה, שבעוד מספר שנים, בע״ה, נוכל לממש את פריצת הדרך המחקרית לתרופה יעילה ומהירה לפצועים רבים.
בינתיים אנו מציעים פתרונות שיקומיים ונוטעים אמונה ותקווה בלוחמים האמיצים ובמשפחותיהם.
05
לאחרונה נחשפתי למחקר חדש, לריפוי חוט שדרה, שמתנהל בארץ, שאושר לעשותו על בני אדם. במסגרת המחקר מזריקים לפצועים סוג של נוגדנים, (אלזה-נומב, מונוקלונל אנטיבודי) שמתגברים על הנתק, מונעים נזק משני ומסייעים לשמירה על הרצף החשמלי בחוט השדרה. הטיפול החדשני, ניתן מיד אחרי הפציעה, פעם בחודש, במשך כשנה ומאפשר לחלקם של הפצועים להניע שוב את ידיהם ורגליהם. קיימת מגבלה נוקשה לטיפול הזה – את ההזרקה ניתן לבצע, באופן יעיל, לא יאוחר מיומיים לאחר הפציעה ולכל היותר עד שבוע ממועד זה. לאחר שבוע מתחיל תהליך של רגרסיה באזור הפציעה, בחוט השדרה וקשה מאד לאחות את הפצע. תאי חוט שדרה אינם משקמים את עצמם ובאזור הפציעה נוצרת צלקת שלא מאפשרת חיבור מחדש של חוט השדרה.
למרות שהמחקר נמצא רק בשלבים של ניסויים קליניים, מנהלי המחקר, באצילות רבה, מאפשרים לפצועים לקבל את הטיפול החדשני במסגרת של ׳טיפולי חמלה׳ בתל השומר ובסורוקה.
אני מעלה את הנושא כאן כדי ליידע את משפחות הפצועים על האפשרות לבקש את הטיפול המיוחד ומציל החיים הזה, מיד לאחר הפציעה.
לצערי, בסמוך לפציעה, המשפחה נתונה במבוכה ובערפל גדול. גם הרופאים לא יכולים עדיין לתת אבחון מדויק על אופי הפציעה – האם היא נחשבת כ׳קומפליט׳, כלומר האם הקטיעה בחוט השדרה היא מוחלטת? האם יש צורך בניתוחים נוספים? האם הפצוע יכול לנשום בכוחות עצמו?, האם הוא יזדקק גם בעתיד להיעזר במכונת הנשמה? וכד׳.
אך דווקא ביומיים הראשונים הללו, שעה שכול הסובבים עדיין בהלם מוחלט, נפתח חלון הזדמנויות קצר, שבו ניתן לבצע את הטיפול החדשני, שאולי יתרום מעט לאיחוי הנתק או המכה הקשה בחוט השדרה. חבל לפספס את ההזדמנות הזו, אפילו אם הסיכוי לריפוי הוא קלוש ואפילו אם ימים יגידו שהטיפול היה מיותר.
הערה – לצערי קיימת עוד מגבלה בטיפול הזה – לא ניתן לבצע אותו בנפגעי חוט שדרה צווארי – C1, .C2
רפואה שלמה לפצועים ותוספת כוח למשפחות.
מוזמנים לפנות אילי בכל עת.
06
בדרך לכותל אני מהרהר על השיחות המרגשות עם ידידי היקר, יותם זמרי. יותם חובש כיפה שקופה. מבחינה חיצונית הוא איננו עונה להגדרה ׳דתי׳… אך הפנימיות שלו היא דוגמא ומופת לנשמה גדולה ולאישיות מיוחדת, ערכית ויהודית. כל עניינו בעולם זו אהבה – אהבת עם ישראל ואהבת ארץ ישראל, מתוך כבוד רב לתורה וללומדיה.
יותם מתעניין תכופות בשלומו של ידידו צביקי, בננו האהוב, שמשרת בגדוד צנחנים. הגדוד מגויס כולו למלחמה, בצו 8, זה כ- 113 יום. לפני כחודשיים, צביקי וחבריו, בחטיבת הצנחנים, נכנסו לחאן יונס, שם הם נלחמים כאריות ומחסלים את מחבלי הנוחבה הארורים, ש׳בקרדומות באו לך…׳.
יותם, איש ערוץ 14, גלי ישראל ועוד, מנתח בצורה בהירה וחדה את היחס של התקשורת הישראלית למלחמה, ואומר לי בערך כך – ׳אנשי השמאל והתקשורת לא מייחלים שנפסיד במלחמה. הם מעוניינים שצה״ל יסיים את הלחימה רק כדי שיהיו בחירות ויוכלו להפיל את ביבי. זו מטרת העל שלהם…׳.
באופן אישי יותם מדגיש, שאינו חושש מבחירות, הוא חושש מהפסקת הלחימה בטרם הושגו כל יעדי המלחמה.
׳כל הדיבורים בתקשורת על הפסקת הלחימה בעבור שחרור החטופים זהו חלק מקמפיין מתוזמן וממומן, להקדמת הבחירות ולהכשלת הממשלה הזאת, כדי שלא תצליח חו״ח, גם במשימתה לנצח את המחבלים…׳.
׳השמאל בארץ חשב תמיד שהערבים אינם באמת שונאים שלנו. שאם רק נתייחס אליהם אחרת, הם לא יהיו אויבים לנו. בשמחת תורה הקונספציה הזו התנפצה לשמאל בפרצוף. הם עורכים עכשיו חישוב מסלול מחדש כיצד להחזיר אותנו לתלם…׳.
׳…לאחר הפוגרום הנורא בשמחת תורה השמאל לא התפכח. הוא אמנם נתון בהלם… אבל זה רחוק מהתפכחות׳. אני מוסיף, שישנם לא מעט ששינו את דעתם אבל הם לצערי עדיין מיעוט.
׳מחבל חמאס יושב במנהרה שלו, מתחת לקרקע וצופה בערוץ 11, 12 או 13. שומע את אמנון אברמוביץ׳ מכריז כי – ׳הסתיים עידן הניצחונות׳… המחבל מקבל תקווה – שעוד מעט יצליחו המחבלים לנצח את היהודים….׳
ידוע לכול שהקמפיין המתוקשר לשחרור החטופים נעשה בחוסר אחריות נוראי, מעלה את מחיר החטופים, מקשה את לב פרעה – מקשיח את עמדות חמאס, גורם לדמורליזציה בעם ומסכן חיים ממש.
אני חייב לסנגר על משפחות החטופים ועל אנשי השמאל הטועים. הם פועלים מתוך גישה של ׳רחמנים בני רחמנים׳, שחקוקה עמוק בנשמה היהודית. מרחמים, כמו כולנו על החטופים היקרים שסובלים סבל נורא בכל רגע שעובר. כמו כולנו, הם חוששים לחיי הנשים, הילדים והזקנים, הנתונים בצרה ובשביה.
חשוב להפריד בין הפוליטיקאים, מחוללי הקמפיין, שעושים במשפחות החטופים קרדום לחפור בו, לבין בני המשפחות עצמם, שהם ברובם, כלי שרת ביד אינטרסנטים ציניים.
השבוע נפלו לנו לוחמים רבים ויקרים, הי״ד. השבר נורא. ליבי עם המשפחות הגיבורות. כדי למנוע אבדות נוספות, בואו נוסיף אמונה ואחדות, נחבק ונחזק את בני משפחות הפצועים והחטופים וניתן גיבוי מלא להנהגה להמשיך בלחימה, עד לחיסול החמס ושלוחותיו.
נמשיך להתפלל, כולנו יחד, לשחרור כל החטופים, במבצע צבאי מבריק.
שבת שלום של החלמה לכל הפצועים. שחרור החטופים. נחמה לאבלים. ניצחון מהיר ומוחץ, בשם ה׳, לכל כוחות הביטחון האמיצים שלנו. חיסול אויבנו בצפון, בדרום ובמזרח. הצלחה ובריאות איתנה ללוחמי צה״ל, האמיצים. א-ל נקמות ה׳… א-ל נקמות הופיע.
בהצדעה לנשות החזית שבעורף. חיבוק ענק ללוחמנו ולכוחות הבטחון שכבשו השבוע את חאן יונס וממשיכים להילחם, בע"ה, עד לחיסול אחרון המחבלים. ■
לתגובות: manager@pisrael.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…