מאיר דורפמן

ידיעה מרגיעה אחרי 30 שנה…

מאיר דורפמן

  1. סיפר לי הרב יעקב פרנק, נכדו של הפוסק הגדול ורבה של ירושלים, רבי צבי פסח פרנק: “ברית המילה שלי הייתה בשבת עקב, י”ח מנחם אב תרפ”ט, בבית החולים וולאך (שערי-צדק), כשבאותה שבת התקיימה בחברון שבת שבע ברכות במשפחתנו. הרב צבי פסח ויתר על הנסיעה לחברון כדי להשתתף בברית, וכך, כנראה, ניצלו חייו, בעוד קרוביו נטבחו שם. תחושת מועקה ליוותה אותו כמעט עד יומו האחרון מסיבה נוספת – כשנה לפני הטבח הוא התבקש על ידי ראש ישיבת חברון, הרב משה מרדכי אפשטיין, לשכנע הורים של אחד הבחורים בישיבה שהגיע מארה”ב, להשאירו בארץ. הסבא כתב מכתב לרב הקהילה של אותם הורים, שישפיע עליהם להשאירו ולא לחשוש, שהרי מהניסיון חברון היא המקום הבטוח בארץ. הבחור נשאר ונרצח בפרעות, הי”ד. עם השנים הסבא שיתף אותי בתחושות אשמה שיש לו”.
  2. ר’ יעקב ממשיך: “שנים אחר כך הייתי כבר נשוי ואב לתינוק, והיה לנו תרגיל מילואים בהרי ירושלים. בלילה האחרון היינו בפעילות ליד הסטף, ירד גשם זלעפות, איבדתי את דרכי, שקעתי בבוץ סמיך. לפתע ראיתי אור קלוש מאחת המערות שם. נכנסתי, ראיתי שם אדם יושב ומעשן, הוא קורא לי להיכנס, רואה את מצבי ומכין לי קפה. ישבנו לדבר, ומסתבר שהוא עבד כהיסטוריון באחד המוסדות בארץ. משום מה, נכנסנו לשיחה דווקא על מאורעות תרפ”ט. הוא סיפר כמה דברים, ואני סיפרתי לו על הסבא ועל הבחור ההוא שנרצח. ואז הוא אומר לי: ‘תדע, הבחור הזה היה בן של סנטור חשוב בארה”ב. הסנטור השבור האשים את הבריטים, וגרם להפעלת לחצים כבדים מה’סטייט דיפרטמנט’ כלפי בריטניה. כתוצאה, הבריטים החזירו את הנציב העליון בארץ ושלחו במקומו איש צבא ממוצא סקוטי בשם ארתור ווקופ. הוא נחשב לנציב הטוב ביותר ליהודים מבין הנציבים, בכך שלמרות גזירות הספר הלבן הוא הגדיל מאוד את מספר אשרות העלייה. בימי שלטונו עלו ארצה כמעט רבע מיליון יהודים, ובכך יותר מהוכפל מספר תושביה היהודים. וכתוצאה מכך: א. היישוב היהודי הצליח לעמוד בפרעות תרצ”ו. ב. היישוב היהודי הצליח להתפתח, לקלוט עלייה, להגן על עצמו ולעמוד במלחמת השחרור. ג. העולים האלה, יהודים מאירופה, ניצלו ממוות בשנות השואה’. חשבתי, מי יודע, אולי הקמת מדינת ישראל התאפשרה בעקיפין גם בעקבות הרצח של אותו בחור שסבא המליץ להשאיר בארץ…
  3. “שוחררנו מהמילואים באותו יום רביעי בערב והגעתי לביתי בירושלים. בשבתות נהגנו ללכת לסבא, התפילות התקיימו בביתו. למרות תמיהת אשתי, התעקשתי ללכת מייד לבקר אותו ולספר לו מה ששמעתי. הסבא פתח את הדלת, הביע פליאתו לראותי טורח לבקרו בשעה מאוחרת, במדים מיוזעים ובעייפות. הוא הכין והגיש כוסות תה לי ולאשתי, ואז סיפרתי לו את כל הסיפור. הוא התרגש מאוד, עיניו היו לחות, יותר מ-30 שנה הוא עם המועקה הזאת בלב. כשליווה אותנו ביציאה, אמר: ‘בדיעבד, אני שמח שמיהרת לספר לי, ולא המתנת לשבת’.
  4. “בשבת בבוקר, כ”א בכסלו, צעדתי אל עבר ביתו ועצרתי בדרך בבית אחותי. כשיצאתי מביתה, ביקש גיסי ללוותי, ואז אמר לי: אל תלך לסבא, אין למי ללכת, הוא נפטר לפני שעתיים..’..”. ■

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…