מאיר דורפמן

ידיעה מרגיעה אחרי 30 שנה…

מאיר דורפמן

  1. סיפר לי הרב יעקב פרנק, נכדו של הפוסק הגדול ורבה של ירושלים, רבי צבי פסח פרנק: “ברית המילה שלי הייתה בשבת עקב, י”ח מנחם אב תרפ”ט, בבית החולים וולאך (שערי-צדק), כשבאותה שבת התקיימה בחברון שבת שבע ברכות במשפחתנו. הרב צבי פסח ויתר על הנסיעה לחברון כדי להשתתף בברית, וכך, כנראה, ניצלו חייו, בעוד קרוביו נטבחו שם. תחושת מועקה ליוותה אותו כמעט עד יומו האחרון מסיבה נוספת – כשנה לפני הטבח הוא התבקש על ידי ראש ישיבת חברון, הרב משה מרדכי אפשטיין, לשכנע הורים של אחד הבחורים בישיבה שהגיע מארה”ב, להשאירו בארץ. הסבא כתב מכתב לרב הקהילה של אותם הורים, שישפיע עליהם להשאירו ולא לחשוש, שהרי מהניסיון חברון היא המקום הבטוח בארץ. הבחור נשאר ונרצח בפרעות, הי”ד. עם השנים הסבא שיתף אותי בתחושות אשמה שיש לו”.
  2. ר’ יעקב ממשיך: “שנים אחר כך הייתי כבר נשוי ואב לתינוק, והיה לנו תרגיל מילואים בהרי ירושלים. בלילה האחרון היינו בפעילות ליד הסטף, ירד גשם זלעפות, איבדתי את דרכי, שקעתי בבוץ סמיך. לפתע ראיתי אור קלוש מאחת המערות שם. נכנסתי, ראיתי שם אדם יושב ומעשן, הוא קורא לי להיכנס, רואה את מצבי ומכין לי קפה. ישבנו לדבר, ומסתבר שהוא עבד כהיסטוריון באחד המוסדות בארץ. משום מה, נכנסנו לשיחה דווקא על מאורעות תרפ”ט. הוא סיפר כמה דברים, ואני סיפרתי לו על הסבא ועל הבחור ההוא שנרצח. ואז הוא אומר לי: ‘תדע, הבחור הזה היה בן של סנטור חשוב בארה”ב. הסנטור השבור האשים את הבריטים, וגרם להפעלת לחצים כבדים מה’סטייט דיפרטמנט’ כלפי בריטניה. כתוצאה, הבריטים החזירו את הנציב העליון בארץ ושלחו במקומו איש צבא ממוצא סקוטי בשם ארתור ווקופ. הוא נחשב לנציב הטוב ביותר ליהודים מבין הנציבים, בכך שלמרות גזירות הספר הלבן הוא הגדיל מאוד את מספר אשרות העלייה. בימי שלטונו עלו ארצה כמעט רבע מיליון יהודים, ובכך יותר מהוכפל מספר תושביה היהודים. וכתוצאה מכך: א. היישוב היהודי הצליח לעמוד בפרעות תרצ”ו. ב. היישוב היהודי הצליח להתפתח, לקלוט עלייה, להגן על עצמו ולעמוד במלחמת השחרור. ג. העולים האלה, יהודים מאירופה, ניצלו ממוות בשנות השואה’. חשבתי, מי יודע, אולי הקמת מדינת ישראל התאפשרה בעקיפין גם בעקבות הרצח של אותו בחור שסבא המליץ להשאיר בארץ…
  3. “שוחררנו מהמילואים באותו יום רביעי בערב והגעתי לביתי בירושלים. בשבתות נהגנו ללכת לסבא, התפילות התקיימו בביתו. למרות תמיהת אשתי, התעקשתי ללכת מייד לבקר אותו ולספר לו מה ששמעתי. הסבא פתח את הדלת, הביע פליאתו לראותי טורח לבקרו בשעה מאוחרת, במדים מיוזעים ובעייפות. הוא הכין והגיש כוסות תה לי ולאשתי, ואז סיפרתי לו את כל הסיפור. הוא התרגש מאוד, עיניו היו לחות, יותר מ-30 שנה הוא עם המועקה הזאת בלב. כשליווה אותנו ביציאה, אמר: ‘בדיעבד, אני שמח שמיהרת לספר לי, ולא המתנת לשבת’.
  4. “בשבת בבוקר, כ”א בכסלו, צעדתי אל עבר ביתו ועצרתי בדרך בבית אחותי. כשיצאתי מביתה, ביקש גיסי ללוותי, ואז אמר לי: אל תלך לסבא, אין למי ללכת, הוא נפטר לפני שעתיים..’..”. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…