טור אורח

יום העצמאות יום של שמחה מהתורה

מו"ר הרב צבי יהודה זצ"ל היה חוזר ומלמד את הגמרא במסכת חגיגה [ה,ב], שם מדובר על שלש דמעות שיש כביכול לקב"ה: אחת על מקדש ראשון, אחת על מקדש שני ואחת על ביטול תורה. מסבירה הגמרא את עניינה של הדמעה השלישית, שכיוון שגלו ישראל ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה.

לכאורה יכולנו לשאול איך ומדוע הגדירו את הגלות כביטול תורה בעוד שאנו יודעים שבכל הדורות ובכל הגלויות היתה התפתחות עצומה של התורה שבעל פה, ואף היום אנו שומעים על ריבוי תורה בארצות הגולה.

ברם אף על פי כן, כל זה נקרא ביטול תורה מפני שקיום התורה אינו יכול להצטמצם רק ברשות היחיד, אלא צריך להתקיים גם ברשות הרבים, דבר שיכול להיות רק במסגרת הלאומית שהעם מקיים בארצו.

מעתה ברור שכיוון שזכינו לחזור לארצנו ולהקים את מדינתנו עלינו לשמוח בשמחתו של הקב"ה, שכביכול נחסכה ממנו לפחות דמעה אחת.

אכן, אשרינו שזכינו, שיכולים אנו לחזור ולדון בהלכות הכלליות הנוגעות להלכות מדינה בתחומים החברתיים, הכלכליים, המשפטיים, והביטחוניים. ואע"פ שיש ויכוחים, לעיתים קשים, על דמותה וצביונה של המדינה, הרי מצב זה עדיף לעין ערוך מן הישיבה "השלווה" בגולה תחת חסותם של אומות העולם.

כשנתבונן, נגלה את נפלאות ה' עימנו, איך חלים יום העצמאות ויום ירושלים,  בימי הספירה -הימים בהם מציינים את האבל על  תלמידי רבי עקיבא שבמיתתם הושלם החורבן. ועתה זכינו דווקא  בימים אלה לראות אות משמים אשר מבשר ואומר את אשר הובטח: "ושבו בנים לגבולם".

יום העצמאות קבוע בשבוע שמידתו בספירת העומר היא המידה של ה"תפארת". מידה זו נזכרת בתחילת פרק שני של מסכת אבות, הפרק הנלמד בשבת הסמוכה ליום העצמאות: "רבי אומר איזו היא דרך ישרה שיבור לו האדם, זו שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם".

רש"י ותוספות במסכת נדרים [דף כב] מפרשים שהכוונה לכך שהדרך הישרה היא זו המקובלת על בורא עולם וגם על הסביבה החברתית.

מסתבר שהדרכה זו שיפה לאדם הפרטי יפה גם לעם כולו, והאידיאל של מדינת ישראל הוא להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש , שעניינו לשמור תורה ומצוות ביחד עם סדרי חברה טובים וישרים

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…