משפטי

יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

‭ ‬סוגיית‭ ‬התחרות‭ ‬המסחרית‭ ‬הבלתי‭ ‬הוגנת‭ ‬הוגדרה‭ ‬בהקשרים‭ ‬מסוימים‭. ‬לעיתים‭ ‬היא‭ ‬נקראת‭ ‬‮"‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭, ‬ועניינה‭ ‬תחרות‭ ‬הגוזלת‭ ‬את‭ ‬פרנסתו‭ ‬של‭ ‬הזולת‭; ‬בתלמוד‭ ‬הבבלי‭ (‬סנהדרין‭, ‬פא‭, ‬א‭ ‬נדרש‭ ‬הפסוק‭ ‬‮"‬‭…‬וְאֶת‭-‬אֵשֶׁת‭ ‬רֵעֵהוּ‭ ‬לֹא‭ ‬טִמֵּא‭…‬‮"‬‭ (‬יחזקאל‭, ‬יח‭, ‬ו‭) ‬‮–‬‭ ‬‮"‬שלא‭ ‬ירד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭; ‬במסכת‭ ‬מכות‭, ‬כד‭, ‬א‭ ‬נדרש‭ ‬הפסוק‭ ‬בתהלים‭, ‬טו‭, ‬ג‭ ‬‮"‬לֹא‭-‬עָשָׂה‭ ‬לְרֵעֵהוּ‭ ‬רָעָה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬שלא‭ ‬ירד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭.  ‬באנציקלופדיה‭ ‬תלמודית‭, ‬כרך‭ ‬כג‭, ‬בעמ‮'‬‭ ‬שסו‭, ‬מוגדר‭ ‬הערך‭ ‬כך‭: ‬‮"‬‭…‬היינו‭ ‬שבא‭ ‬לעסוק‭ ‬באותה‭ ‬אומנות‭ ‬או‭ ‬באותו‭ ‬מסחר‭ ‬שחבירו‭ ‬עוסק‭ ‬בהם‭, ‬חבירו‭ ‬מעכב‭ ‬עליו‭ ‬‮–‬‭ ‬באופנים‭ ‬מסויימים‭ ‬‮–‬‭ ‬שהרי‭ ‬הוא‭ ‬מקפח‭ ‬בכך‭ ‬את‭ ‬פרנסתו‭…‬‮"‬‭. ‬

חלק‭ ‬מן‭ ‬המקורות‭ ‬ההילכתיים‭ ‬לסוגיית‭ ‬הבבלי‭ (‬בבא‭ ‬בתרא‭, ‬כא‭, ‬ב‭) ‬שעניינה‭ ‬‮"‬מרחיקים‭ ‬מצודת‭ ‬הדג‭ ‬מן‭ ‬הדג‭ ‬כמלא‭ ‬ריצת‭ ‬הדג‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬‮"‬שחייבים‭ ‬הדייגים‭ ‬להרחיק‭ ‬מצודותיהם‭ ‬ממצודת‭ ‬דייג‭ ‬אחר‭… ‬כשיעור‭ ‬מלא‭ ‬ריצת‭ ‬הדג‭ ‬במים‭ ‬בבת‭ ‬אחת‭, ‬והוא‭ ‬פרסה‭…‬‮"‬‭ (‬אנציקלופדיה‭ ‬תלמודית‭, ‬שם‭, ‬בעמ‮'‬‭ ‬שצח‭-‬שצט‭). ‬גדרי‭ ‬האיסור‭ ‬עשויים‭ ‬להיות‭ ‬בתחום‭ ‬הסגת‭ ‬הגבול‭ ‬בעיקרה‭.‬

כיום‭, ‬ניתן‭ ‬לראות‭ ‬בעיקר‭ ‬את‭ ‬השימוש‭ ‬בדין‭ ‬של‭ ‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חבירו‭, ‬בהגנה‭ ‬על‭ ‬קניינו‭ ‬הרוחני‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬אם‭ ‬בדרך‭ ‬של‭ ‬מניעת‭ ‬הפרה‭ ‬של‭ ‬סימן‭ ‬מסחר‭ ‬או‭ ‬הפרת‭ ‬פטנט‭. ‬כנגד‭ ‬זכויות‭ ‬אלה‭ ‬עומדות‭ ‬הזכויות‭ ‬לחופש‭ ‬העיסוק‭, ‬והזכות‭ ‬להתפרנס‭ ‬ללא‭ ‬הגבלה‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭, ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬זו‭ ‬לא‭ ‬מוגנת‭ ‬בדין‭. ‬האם‭ ‬בעל‭ ‬עסק‭ ‬יכול‭ ‬לטעון‭ ‬למניעת‭ ‬עסקו‭ ‬של‭ ‬אחר‭ ‬בשל‭ ‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חבירו‭? ‬מה‭ ‬הקריטריונים‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬לאיסור‭.‬

הרב‭ ‬מלכיאל‭ ‬צבי‭ ‬טננבוים‭ ‬בעל‭ ‬שו"ת‭ ‬דברי‭ ‬מלכיאל‭, ‬רבה‭ ‬של‭ ‬לומזה‭ ‬במאות‭ ‬ה‭ ‬‮–‬‭ ‬19‭ ‬‮–‬‭ ‬20‭, ‬שהיה‭ ‬‮"‬‭…‬מפורסם‭ ‬לאחד‭ ‬מגדולי‭ ‬ההוראה‭ ‬וחכמי‭ ‬הדור‭ ‬היו‭ ‬סומכין‭ ‬עליו‭ ‬כעל‭ ‬עמוד‭ ‬ברזל‭…‬‮"‬‭ (‬הרב‭ ‬י"א‭ ‬הלוי‭ ‬הרצוג‭, ‬שו"ת‭ ‬היכל‭ ‬יצחק‭, ‬אה"ע‭, ‬ב‭, ‬לח‭, ‬דן‭, ‬בהגנה‭ ‬על‭ ‬סימני‭ ‬מסחר‭, ‬במי‭ ‬שייצר‭ ‬‮"‬מים‭ ‬מתוקים‭ ‬ומריחים‮"‬‭ ‬תוך‭ ‬שימוש‭ ‬בתוויות‭ ‬של‭ ‬הזולת‭, ‬ואשר‭ ‬קיבל‭ ‬רישיון‭ ‬מן‭ ‬המלכות‭ ‬לייצר‭ ‬מוצר‭ ‬זה‭. ‬כך‭ ‬מתאר‭ ‬בעל‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬מלכיאל‮"‬‭ (‬שו"ת‭ ‬דברי‭ ‬מלכיאל‭, ‬ח"ג‭, ‬קנז‭ ‬את‭ ‬עובדות‭ ‬המקרה‭:‬

‮"‬‭…‬בדבר‭ ‬איש‭ ‬אחד‭ ‬אשר‭ ‬המציא‭ ‬לעשות‭ ‬מים‭ ‬מתוקים‭ ‬ומריחים‭, ‬והשיג‭ ‬רשיון‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬מבית‭ ‬מועצות‭ ‬הרפואה‭ ‬בוארשא‭, ‬ומובן‭ ‬כי‭ ‬דרוש‭ ‬לזה‭ ‬עמל‭ ‬והוצאה‭ ‬לא‭ ‬מעט‭… ‬ועתה‭ ‬קם‭ ‬אחד‭ ‬הדר‭ ‬במרחק‭ ‬ט"ז‭ ‬פרסה‭ ‬ממנו‭, ‬והדפיס‭ ‬עטיק‭ ‬עטין‭ [‬תוויות‭] ‬כמתכונת‭ ‬של‭ ‬איש‭ ‬הנ"ל‭, ‬ועושה‭ ‬גם‭ ‬כן‭ ‬מים‭ ‬הנ"ל‭, ‬ומדביק‭ ‬עליהם‭ ‬עטיק‭ ‬עטין‭ ‬שכתוב‭ ‬בהם‭ ‬שם‭ ‬איש‭ ‬הנ"ל‮"‬‭.‬

בעל‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬מלכיאל‮"‬‭ ‬מסיק‭ ‬להלכה‭ ‬שישנו‭ ‬חיוב‭ ‬ככל‭ ‬שהמחקה‭ ‬גילה‭ ‬דעתו‭ ‬שנוחה‭ ‬לו‭ ‬ההוצאה‭ ‬שהוצאה‭ ‬לשם‭ ‬הדבר‭, ‬אך‭ ‬שהחיוב‭ ‬הוא‭ ‬השתתפות‭ ‬בהוצאות‭ ‬בעל‭ ‬המים‭ ‬המקורי‭ ‬ולא‭ ‬עצם‭ ‬מניעת‭ ‬החיקוי‭. ‬הפסיקה‭ ‬ההלכתית‭, ‬מכיר‭ ‬כאמור‭ ‬בקניין‭ ‬רוחני‭ ‬במובן‭ ‬הכולל‭. ‬התפיסה‭ ‬היא‭ ‬של‭ ‬הגנת‭ ‬בעל‭ ‬הקניין‭ ‬הרוחני‭ ‬מפני‭ ‬פגיעה‭ ‬ביכולתו‭ ‬ליהנות‭ ‬מפרי‭ ‬עמלו‭, ‬לרבות‭ ‬בתחרות‭ ‬לא‭ ‬הוגנת‭ ‬או‭ ‬ביצוע‭ ‬פעולות‭ ‬המנוגדות‭ ‬לזכותו‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הקניין‭.‬

ספרי‭ ‬הלימוד‭ ‬ובראשם‭ ‬שס‭ ‬וילנא‭ ‬מעוטרים‭ ‬באזהרה‭ ‬בעמוד‭ ‬הראשון‭: ‬‮"‬אין‭ ‬רשות‭ ‬לאיש‭ ‬בלעדינו‭ (‬המדפיסים‭) ‬להדפיס‭ ‬או‭ ‬להו"ל‭ ‬הפירושים‭ ‬החדושים‭ ‬או‭ ‬ההגהות‭ ‬שהדפסנום‭ ‬מכתבי‭ ‬יד‭ ‬הנ"ל‭ ‬שזכות‭ ‬הדפסתם‭ ‬לנו‭ ‬לבדנו‭ ‬הוא‮"‬‭. (‬אציין‭ ‬כי‭ ‬בהכנת‭ ‬המאמר‭, ‬בדקתי‭ ‬בספריו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬עקיבא‭ ‬איגר‭ ‬קצות‭ ‬החושן‭ ‬ודרוש‭ ‬וחידוש‭ ‬ולא‭ ‬מצאתי‭ ‬אזהרה‭ ‬כזו‭ ‬מן‭ ‬המדפיסים‭ ‬או‭ ‬בניו‭ ‬של‭ ‬המחבר‭ ‬זצ"ל‭ ‬שעמלו‭ ‬להוצאת‭ ‬ספריו‭).‬

אולם‭ ‬הגנה‭ ‬זו‭ ‬נדחית‭ ‬כאמור‭ ‬מפני‭ ‬זכויות‭ ‬אחרות‭ ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬אין‭ ‬הזכויות‭ ‬מתנגשות‭ ‬זו‭ ‬בזו‭, ‬דוגמת‭ ‬הפרת‭ ‬סימן‭ ‬מסחר‭ ‬או‭ ‬הפרת‭ ‬פטנט‭. ‬ככלל‭, ‬המטרה‭ ‬היא‭ ‬לאפשר‭ ‬כמה‭ ‬שיותר‭ ‬לאפשר‭ ‬ריבוי‭ ‬בעלי‭ ‬אמנות‭ ‬לתועלת‭ ‬הכלל‭ ‬ולו‭ ‬ליצירת‭ ‬תחרות‭ ‬בריאה‭ (‬למשל‭ ‬מגדלי‭ ‬משרדים‭ ‬בהם‭ ‬מצויים‭ ‬מאות‭ ‬משרדי‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭), ‬שתחרות‭ ‬כזו‭, ‬היא‭ ‬הכלל‭ ‬ומטרתה‭ ‬היא‭ ‬הנגשת‭ ‬השירות‭ ‬או‭ ‬המוצר‭ ‬לצרכן‭ ‬במחיר‭ ‬המשתלם‭ ‬ביותר‭, ‬מחד‭ ‬ומאידך‭ ‬לאפשר‭ ‬לכל‭ ‬אדם‭ ‬לעסוק‭ ‬בכל‭ ‬משלח‭ ‬ידו‭ ‬אשר‭ ‬יחפוץ‭ ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬אינו‭ ‬פוגע‭ ‬במומחיותו‭ ‬ובאומנות‭ ‬חברו‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬

יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭. ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬אינו‭ ‬רק‭ ‬השתחוות‭ ‬לפסל‭ ‬אלא‭ ‬שם‭ ‬קוד‭ ‬להתקבעות‭ ‬בהנחת‭ ‬מוצא‭ (‬קונספט‭).‬‭ ‬במקום‭ ‬להיפתח‭ ‬לגודל‭ ‬שתובע‭ ‬שיפור‭ ‬מתמיד‭, ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬רוקד‭ ‬סביב‭ "‬פסל‭ ‬זהב‭", ‬מתקבע‭ ‬סביב‭ ‬אזור‭ ‬נוחות‭ ‬נוצץ‭ ‬ומעגלי‭ ‬שניתן‭ ‬להתרפק‭ ‬עליו‭ ‬ולשכוח‭ ‬את‭ ‬משה‭ ‬שעלה‭ ‬להר‭ ‬סיני‭. ‬או‭ ‬במילים‭ ‬שלנו‭: ‬קונספציה‭.‬

02‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬שלו‭. ‬בעת‭ ‬המודרנית‭ ‬חטא‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬התבטא‭ ‬בהתמכרות‭ ‬לכוח‭ ‬האנושי‭ ‬ולזניחת‭ ‬תורת‭ ‬ה‭' ‬ומצוותיו‭. ‬בעת‭ ‬הפוסטמודרנית‭ ‬שלנו‭ ‬נזנח‭ ‬גם‭ ‬האמון‭ ‬ביכולת‭ ‬האנושית‭, ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬כיום‭ ‬הוא‭ ‬ההתבוססות‭ ‬בייאוש‭ ‬וניסיון‭ ‬להדחיק‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמזכיר‭ ‬גודל‭ ‬ומשמעות‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬הקונספציה‭ ‬ו‭"‬מלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭" ‬שלו‭, ‬שעליהן‭ ‬יש‭ ‬לכפר‭: ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬תחושת‭ "‬כוחי‭ ‬ועוצם‭ ‬ידי‭" ‬וזלזול‭ ‬בכוחו‭ ‬של‭ ‬האויב‭. ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬לאו‭ ‬דווקא‭ ‬כוחנות‭ ‬לאומית‭ ‬אלא‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬פרוגרסיבית‭ ‬שמשתחווה‭ ‬לחולשה‭; ‬שכנוע‭ ‬עצמי‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להכריע‭ ‬את‭ ‬האויב‭ ‬ועידן‭ ‬המלחמות‭ ‬עבר‭ ‬מן‭ ‬העולם‭. ‬האשליה‭ ‬שהחמאס‭ ‬מעוניין‭ ‬בשקט‭ ‬והאתגרים‭ ‬המרכזיים‭ ‬שעומדים‭ ‬בפני‭ ‬צה‭"‬ל‭ ‬הם‭ ‬טוהר‭ ‬הנשק‭ ‬ומשבר‭ ‬האקלים‭.‬

04‭ ‬

הצום‭ ‬והתפילות‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬כיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬באים‭ ‬לכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭ ‬ולא‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭. ‬אסור‭ ‬שחשבון‭ ‬הנפש‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬יתדרדר‭ ‬להחלשה‭ ‬בסגנון‭ ‬השמאל‭ "‬הוכח‭ ‬שצה‭"‬ל‭ ‬לא‭ ‬שווה‭ ‬כלום‭ ‬והפתרון‭ ‬היחיד‭ ‬הוא‭ ‬שלום‭"; ‬הפוך‭: ‬חשבון‭ ‬הנפש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שלא‭ ‬האמנו‭ ‬בכוח‭ ‬שגנוז‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭, ‬על‭ ‬כך‭ ‬שניפחנו‭ ‬את‭ ‬האיום‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬ממה‭ ‬שהוא‭ ‬ופחדנו‭ ‬לתקוף‭ ‬את‭ ‬ציר‭ ‬הרשע‭ ‬שמתגלה‭ ‬כעת‭ ‬כנמר‭ ‬של‭ ‬נייר‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬אנו‭ ‬מכפרים‭ ‬על‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬של‭ ‬דורנו‭, ‬על‭ ‬אי‭ ‬האמון‭ ‬בעצמנו‭; ‬ביום‭ ‬כיפורים‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬דור‭ ‬הניצחון‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ "‬כפר‭ ‬לעמך‭ ‬ישראל‭" ‬‮–‬‭ ‬ואז‭ ‬אין‭ ‬אף‭ ‬אחד‭ ‬שיכול‭ ‬עלינו‭!‬

05‭ ‬

לא‭ ‬פשוט‭ ‬להגיע‭ ‬ליום‭ ‬הכיפורים‭. ‬לא‭ ‬פעם‭, ‬דווקא‭ ‬בימים‭ ‬הקדושים‭ ‬הללו‭, ‬מתגנבת‭ ‬לתוך‭ ‬הלב‭ ‬תולעת‭ ‬הספק‭: ‬הרי‭ ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬ביקשתי‭ ‬סליחה‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬התפללתי‭ ‬מעומק‭ ‬הלב‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬הבטחתי‭ ‬לעצמי‭ ‬שלא‭ ‬אפול‭ ‬‮–‬‭ ‬והנה‭ ‬זה‭ ‬שוב‭ ‬קרה‭. ‬האם‭ ‬יש‭ ‬טעם‭ ‬בתשובה‭ ‬הזו‭? ‬מה‭ ‬יקרה‭ ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭?‬

06‭ ‬

זאת‭ ‬הסיבה‭ ‬עבורה‭ ‬אנו‭ ‬פותחים‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭: ‬כל‭ ‬הנדרים‭, ‬השבועות‭, ‬החרמות‭ ‬והקונמות‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬החבלים‭, ‬המיתרים‭ ‬והנימים‭ ‬שקושרים‭ ‬אותנו‭ ‬לצדדי‭ ‬הכישלון‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭ ‬‮–‬‭ ‬כולם‭ ‬בטלים‭ ‬ומבוטלים‭, ‬לא‭ ‬שרירין‭ ‬ולא‭ ‬קיימין‭. ‬היכולת‭ ‬להתחיל‭ ‬מחדש‭ ‬איננה‭ ‬תמימות‭, ‬אלא‭ ‬הבנה‭ ‬בוגרת‭ ‬במהות‭ ‬המושג‭ ‬תהליך‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬להגיע‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬לא‭ ‬ליפול‭ ‬יותר‭'. ‬יש‭ ‬אפשרות‭ ‬להתקדם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭. ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬להתרכז‭ ‬בתפילה‭ ‬חמש‭ ‬דקות‭ ‬יותר‭ ‬מאשר‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭; ‬השנה‭, ‬לעומת‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭, ‬הצלחתי‭ ‬לקבוע‭ ‬עוד‭ ‬שיעור‭ ‬אחד‭ ‬בשבוע‭; ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬לדבר‭ ‬קצת‭ ‬פחות‭ ‬לשון‭ ‬הרע‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬הישגים‭ ‬אדירים‭ ‬שאמורים‭ ‬לתת‭ ‬את‭ ‬המנוע‭ ‬והשמחה‭ ‬להמשיך‭ ‬להתקדם‭ ‬הלאה‭. ‬לקראת‭ ‬שנה‭ ‬הבאה‭.‬

07‭ ‬

בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭ ‬אנו‭ ‬נולדים‭ ‬מחדש‭, ‬אנו‭ ‬מבינים‭ ‬שהכישלונות‭ ‬הם‭ ‬זמניים‭ ‬וחולפים‭ ‬והתשובה‭ ‬היא‭ ‬הבריח‭ ‬היציב‭; ‬זו‭ ‬הסיבה‭ ‬מדוע‭ ‬מכריזים‭ ‬בתחילת‭ ‬התפילה‭ ‬כי‭ ‬אנו‭ '‬מתירים‭ ‬להתפלל‭ ‬עם‭ ‬העבריינים‭'. ‬העבריינות‭ ‬היא‭ ‬זמנית‭, ‬הנשמה‭ ‬היא‭ ‬הקבועה‭.‬

08‭ ‬

השנה‭, ‬אולי‭ ‬יותר‭ ‬מכל‭ ‬שנה‭ ‬אחרת‭, ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬הרבה‭ ‬מאד‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬להתפלל‭ ‬גם‭ ‬במישור‭ ‬הלאומי‭. ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצבת‭ ‬השנה‭ ‬מול‭ ‬אתגרים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭ ‬בכל‭ ‬התחומים‭: ‬הביטחוני‭, ‬הכלכלי‭ ‬והרוחני‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הזה‭ ‬אנו‭ ‬ניצבים‭ ‬מול‭ ‬אלוהינו‭, ‬מול‭ ‬עצמנו‭, ‬מכריזים‭ ‬באומץ‭ ‬על‭ ‬כוונתנו‭ ‬להשתחרר‭ ‬מחיינו‭ ‬הקודמים‭, ‬להתיר‭ ‬את‭ ‬הנדרים‭ ‬והקיבעונות‭ ‬ולהיפתח‭ ‬לחיים‭ ‬חדשים‭, ‬חיים‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭.‬

כתיבה‭ ‬וחתימה‭ ‬טובה‭. ‬

סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…
לירות לטווח ארוך

לירות לטווח ארוך

01‭ ‬רבי‭ ‬מנחם‭ ‬המאירי‭ ‬מבאר‭ ‬שהטעם‭ ‬לציונו‭ ‬של‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭…
לדשדש קדימה

לדשדש קדימה

01‭ ‬בחודשים‭ ‬האחרונים‭ ‬הייתה‭ ‬תחושה‭ ‬של‭ ‬דשדוש‭ ‬במקום‭: ‬המערכה‭ ‬בעזה‭…