משפטי

יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

‭ ‬סוגיית‭ ‬התחרות‭ ‬המסחרית‭ ‬הבלתי‭ ‬הוגנת‭ ‬הוגדרה‭ ‬בהקשרים‭ ‬מסוימים‭. ‬לעיתים‭ ‬היא‭ ‬נקראת‭ ‬‮"‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭, ‬ועניינה‭ ‬תחרות‭ ‬הגוזלת‭ ‬את‭ ‬פרנסתו‭ ‬של‭ ‬הזולת‭; ‬בתלמוד‭ ‬הבבלי‭ (‬סנהדרין‭, ‬פא‭, ‬א‭ ‬נדרש‭ ‬הפסוק‭ ‬‮"‬‭…‬וְאֶת‭-‬אֵשֶׁת‭ ‬רֵעֵהוּ‭ ‬לֹא‭ ‬טִמֵּא‭…‬‮"‬‭ (‬יחזקאל‭, ‬יח‭, ‬ו‭) ‬‮–‬‭ ‬‮"‬שלא‭ ‬ירד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭; ‬במסכת‭ ‬מכות‭, ‬כד‭, ‬א‭ ‬נדרש‭ ‬הפסוק‭ ‬בתהלים‭, ‬טו‭, ‬ג‭ ‬‮"‬לֹא‭-‬עָשָׂה‭ ‬לְרֵעֵהוּ‭ ‬רָעָה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬שלא‭ ‬ירד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭.  ‬באנציקלופדיה‭ ‬תלמודית‭, ‬כרך‭ ‬כג‭, ‬בעמ‮'‬‭ ‬שסו‭, ‬מוגדר‭ ‬הערך‭ ‬כך‭: ‬‮"‬‭…‬היינו‭ ‬שבא‭ ‬לעסוק‭ ‬באותה‭ ‬אומנות‭ ‬או‭ ‬באותו‭ ‬מסחר‭ ‬שחבירו‭ ‬עוסק‭ ‬בהם‭, ‬חבירו‭ ‬מעכב‭ ‬עליו‭ ‬‮–‬‭ ‬באופנים‭ ‬מסויימים‭ ‬‮–‬‭ ‬שהרי‭ ‬הוא‭ ‬מקפח‭ ‬בכך‭ ‬את‭ ‬פרנסתו‭…‬‮"‬‭. ‬

חלק‭ ‬מן‭ ‬המקורות‭ ‬ההילכתיים‭ ‬לסוגיית‭ ‬הבבלי‭ (‬בבא‭ ‬בתרא‭, ‬כא‭, ‬ב‭) ‬שעניינה‭ ‬‮"‬מרחיקים‭ ‬מצודת‭ ‬הדג‭ ‬מן‭ ‬הדג‭ ‬כמלא‭ ‬ריצת‭ ‬הדג‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬‮"‬שחייבים‭ ‬הדייגים‭ ‬להרחיק‭ ‬מצודותיהם‭ ‬ממצודת‭ ‬דייג‭ ‬אחר‭… ‬כשיעור‭ ‬מלא‭ ‬ריצת‭ ‬הדג‭ ‬במים‭ ‬בבת‭ ‬אחת‭, ‬והוא‭ ‬פרסה‭…‬‮"‬‭ (‬אנציקלופדיה‭ ‬תלמודית‭, ‬שם‭, ‬בעמ‮'‬‭ ‬שצח‭-‬שצט‭). ‬גדרי‭ ‬האיסור‭ ‬עשויים‭ ‬להיות‭ ‬בתחום‭ ‬הסגת‭ ‬הגבול‭ ‬בעיקרה‭.‬

כיום‭, ‬ניתן‭ ‬לראות‭ ‬בעיקר‭ ‬את‭ ‬השימוש‭ ‬בדין‭ ‬של‭ ‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חבירו‭, ‬בהגנה‭ ‬על‭ ‬קניינו‭ ‬הרוחני‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬אם‭ ‬בדרך‭ ‬של‭ ‬מניעת‭ ‬הפרה‭ ‬של‭ ‬סימן‭ ‬מסחר‭ ‬או‭ ‬הפרת‭ ‬פטנט‭. ‬כנגד‭ ‬זכויות‭ ‬אלה‭ ‬עומדות‭ ‬הזכויות‭ ‬לחופש‭ ‬העיסוק‭, ‬והזכות‭ ‬להתפרנס‭ ‬ללא‭ ‬הגבלה‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭, ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬זו‭ ‬לא‭ ‬מוגנת‭ ‬בדין‭. ‬האם‭ ‬בעל‭ ‬עסק‭ ‬יכול‭ ‬לטעון‭ ‬למניעת‭ ‬עסקו‭ ‬של‭ ‬אחר‭ ‬בשל‭ ‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חבירו‭? ‬מה‭ ‬הקריטריונים‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬לאיסור‭.‬

הרב‭ ‬מלכיאל‭ ‬צבי‭ ‬טננבוים‭ ‬בעל‭ ‬שו"ת‭ ‬דברי‭ ‬מלכיאל‭, ‬רבה‭ ‬של‭ ‬לומזה‭ ‬במאות‭ ‬ה‭ ‬‮–‬‭ ‬19‭ ‬‮–‬‭ ‬20‭, ‬שהיה‭ ‬‮"‬‭…‬מפורסם‭ ‬לאחד‭ ‬מגדולי‭ ‬ההוראה‭ ‬וחכמי‭ ‬הדור‭ ‬היו‭ ‬סומכין‭ ‬עליו‭ ‬כעל‭ ‬עמוד‭ ‬ברזל‭…‬‮"‬‭ (‬הרב‭ ‬י"א‭ ‬הלוי‭ ‬הרצוג‭, ‬שו"ת‭ ‬היכל‭ ‬יצחק‭, ‬אה"ע‭, ‬ב‭, ‬לח‭, ‬דן‭, ‬בהגנה‭ ‬על‭ ‬סימני‭ ‬מסחר‭, ‬במי‭ ‬שייצר‭ ‬‮"‬מים‭ ‬מתוקים‭ ‬ומריחים‮"‬‭ ‬תוך‭ ‬שימוש‭ ‬בתוויות‭ ‬של‭ ‬הזולת‭, ‬ואשר‭ ‬קיבל‭ ‬רישיון‭ ‬מן‭ ‬המלכות‭ ‬לייצר‭ ‬מוצר‭ ‬זה‭. ‬כך‭ ‬מתאר‭ ‬בעל‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬מלכיאל‮"‬‭ (‬שו"ת‭ ‬דברי‭ ‬מלכיאל‭, ‬ח"ג‭, ‬קנז‭ ‬את‭ ‬עובדות‭ ‬המקרה‭:‬

‮"‬‭…‬בדבר‭ ‬איש‭ ‬אחד‭ ‬אשר‭ ‬המציא‭ ‬לעשות‭ ‬מים‭ ‬מתוקים‭ ‬ומריחים‭, ‬והשיג‭ ‬רשיון‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬מבית‭ ‬מועצות‭ ‬הרפואה‭ ‬בוארשא‭, ‬ומובן‭ ‬כי‭ ‬דרוש‭ ‬לזה‭ ‬עמל‭ ‬והוצאה‭ ‬לא‭ ‬מעט‭… ‬ועתה‭ ‬קם‭ ‬אחד‭ ‬הדר‭ ‬במרחק‭ ‬ט"ז‭ ‬פרסה‭ ‬ממנו‭, ‬והדפיס‭ ‬עטיק‭ ‬עטין‭ [‬תוויות‭] ‬כמתכונת‭ ‬של‭ ‬איש‭ ‬הנ"ל‭, ‬ועושה‭ ‬גם‭ ‬כן‭ ‬מים‭ ‬הנ"ל‭, ‬ומדביק‭ ‬עליהם‭ ‬עטיק‭ ‬עטין‭ ‬שכתוב‭ ‬בהם‭ ‬שם‭ ‬איש‭ ‬הנ"ל‮"‬‭.‬

בעל‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬מלכיאל‮"‬‭ ‬מסיק‭ ‬להלכה‭ ‬שישנו‭ ‬חיוב‭ ‬ככל‭ ‬שהמחקה‭ ‬גילה‭ ‬דעתו‭ ‬שנוחה‭ ‬לו‭ ‬ההוצאה‭ ‬שהוצאה‭ ‬לשם‭ ‬הדבר‭, ‬אך‭ ‬שהחיוב‭ ‬הוא‭ ‬השתתפות‭ ‬בהוצאות‭ ‬בעל‭ ‬המים‭ ‬המקורי‭ ‬ולא‭ ‬עצם‭ ‬מניעת‭ ‬החיקוי‭. ‬הפסיקה‭ ‬ההלכתית‭, ‬מכיר‭ ‬כאמור‭ ‬בקניין‭ ‬רוחני‭ ‬במובן‭ ‬הכולל‭. ‬התפיסה‭ ‬היא‭ ‬של‭ ‬הגנת‭ ‬בעל‭ ‬הקניין‭ ‬הרוחני‭ ‬מפני‭ ‬פגיעה‭ ‬ביכולתו‭ ‬ליהנות‭ ‬מפרי‭ ‬עמלו‭, ‬לרבות‭ ‬בתחרות‭ ‬לא‭ ‬הוגנת‭ ‬או‭ ‬ביצוע‭ ‬פעולות‭ ‬המנוגדות‭ ‬לזכותו‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הקניין‭.‬

ספרי‭ ‬הלימוד‭ ‬ובראשם‭ ‬שס‭ ‬וילנא‭ ‬מעוטרים‭ ‬באזהרה‭ ‬בעמוד‭ ‬הראשון‭: ‬‮"‬אין‭ ‬רשות‭ ‬לאיש‭ ‬בלעדינו‭ (‬המדפיסים‭) ‬להדפיס‭ ‬או‭ ‬להו"ל‭ ‬הפירושים‭ ‬החדושים‭ ‬או‭ ‬ההגהות‭ ‬שהדפסנום‭ ‬מכתבי‭ ‬יד‭ ‬הנ"ל‭ ‬שזכות‭ ‬הדפסתם‭ ‬לנו‭ ‬לבדנו‭ ‬הוא‮"‬‭. (‬אציין‭ ‬כי‭ ‬בהכנת‭ ‬המאמר‭, ‬בדקתי‭ ‬בספריו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬עקיבא‭ ‬איגר‭ ‬קצות‭ ‬החושן‭ ‬ודרוש‭ ‬וחידוש‭ ‬ולא‭ ‬מצאתי‭ ‬אזהרה‭ ‬כזו‭ ‬מן‭ ‬המדפיסים‭ ‬או‭ ‬בניו‭ ‬של‭ ‬המחבר‭ ‬זצ"ל‭ ‬שעמלו‭ ‬להוצאת‭ ‬ספריו‭).‬

אולם‭ ‬הגנה‭ ‬זו‭ ‬נדחית‭ ‬כאמור‭ ‬מפני‭ ‬זכויות‭ ‬אחרות‭ ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬אין‭ ‬הזכויות‭ ‬מתנגשות‭ ‬זו‭ ‬בזו‭, ‬דוגמת‭ ‬הפרת‭ ‬סימן‭ ‬מסחר‭ ‬או‭ ‬הפרת‭ ‬פטנט‭. ‬ככלל‭, ‬המטרה‭ ‬היא‭ ‬לאפשר‭ ‬כמה‭ ‬שיותר‭ ‬לאפשר‭ ‬ריבוי‭ ‬בעלי‭ ‬אמנות‭ ‬לתועלת‭ ‬הכלל‭ ‬ולו‭ ‬ליצירת‭ ‬תחרות‭ ‬בריאה‭ (‬למשל‭ ‬מגדלי‭ ‬משרדים‭ ‬בהם‭ ‬מצויים‭ ‬מאות‭ ‬משרדי‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭), ‬שתחרות‭ ‬כזו‭, ‬היא‭ ‬הכלל‭ ‬ומטרתה‭ ‬היא‭ ‬הנגשת‭ ‬השירות‭ ‬או‭ ‬המוצר‭ ‬לצרכן‭ ‬במחיר‭ ‬המשתלם‭ ‬ביותר‭, ‬מחד‭ ‬ומאידך‭ ‬לאפשר‭ ‬לכל‭ ‬אדם‭ ‬לעסוק‭ ‬בכל‭ ‬משלח‭ ‬ידו‭ ‬אשר‭ ‬יחפוץ‭ ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬אינו‭ ‬פוגע‭ ‬במומחיותו‭ ‬ובאומנות‭ ‬חברו‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…