הרב גבי קדוש

ימים‭ ‬נוראים‭:‬ להיות‭ ‬ניצב‭ ‬מול‭ ‬עצמך

הרב גבי קדוש

בארבע‭ ‬מקומות‭ ‬בלבד‭ ‬בתורה‭ ‬מופיעה‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭. ‬אצל‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬כאשר‭ ‬נגלו‭ ‬אליו‭ ‬שלושה‭ ‬מלאכים‭ ‬‮'‬ניצבים‭ ‬עליו‮'‬‭; ‬אצל‭ ‬משה‭ ‬ואהרון‭ ‬בצאתם‭ ‬מפרעה‭, ‬כאשר‭ ‬התייצבו‭ ‬מולם‭ ‬שוטרי‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬‮'‬ניצבים‭ ‬לקראתם‮'‬‭; ‬ואצל‭ ‬דתן‭ ‬ואבירם‭, ‬כאשר‭ ‬לקראת‭ ‬בואו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬‮'‬יצאו‭ ‬ניצבים‮'‬‭, ‬ועמדו‭ ‬בפתח‭ ‬האוהלים‭ ‬שלהם‭. ‬וכן‭ ‬בפרשתנו‭: ‬‮'‬אַתֶּם‭ ‬ניצבים‭ ‬הַיּוֹם‭ ‬כֻּלְּכֶם‭ ‬לִפְנֵי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אֱלֹהֵיכֶם‮'‬‭. ‬לכאורה‭ ‬אין‭ ‬מכנה‭ ‬משותף‭ ‬בין‭ ‬כל‭ ‬המקומות‭ ‬שהוזכרה‭ ‬בהם‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭. ‬הרמב"ן‭ ‬באר‭ ‬את‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כמילה‭ ‬נרדפת‭ ‬למילה‭ ‬‮'‬עומדים‮'‬‭ ‬אלא‭ ‬כהכנה‭, ‬כוננות‭ ‬וזמינות‭: ‬‮'‬טעם‭ ‬אתם‭ ‬ניצבים‭ ‬היום‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אלהיכם‭ ‬שאתם‭ ‬עומדים‭ ‬ומזומנים‭ ‬לפני‭ ‬השם‭ ‬כדי‭ ‬לעמוד‭ ‬בבריתו‮'‬‭. ‬בעל‭ ‬הטורים‭ ‬לקח‭ ‬את‭ ‬המילה‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭ ‬לפרשנות‭ ‬של‭ ‬חוזק‭ ‬ועמידה‭ ‬לעולם‭, ‬לא‭ ‬עמידה‭ ‬זמנית‭, ‬אלא‭ ‬ניצבות‭ ‬נצחית‭: ‬‮'‬אתם‭ ‬ניצבים‭ (‬דברים‭ ‬כט‭, ‬ט‭) ‬אתם‭ ‬עדי‭ (‬ישעיה‭ ‬מג‭, ‬י‭). ‬לומר‭ ‬בשביל‭ ‬שאתם‭ ‬ניצבים‭ ‬היום‭ ‬לעולם‭ ‬תוכלו‭ ‬להיות‭ ‬עדי‭, ‬כי‭ ‬לעולם‭ ‬אני‭ ‬ניצב‮'‬‭. ‬לעומתם‭ ‬האור‭ ‬החיים‭ ‬פרש‭ ‬את‭ ‬המילה‭ ‬ניצבים‭ ‬מלשון‭ ‬ניצב‭, ‬אחראי‭ ‬כמו‭ ‬הפסוק‭ (‬רות‭ ‬ב‭ ‬ו‭) ‬‮'‬הניצב‭ ‬על‭ ‬הקוצרים‮'‬‭ ‬ומכאן‭ ‬באר‭ ‬האור‭ ‬החיים‭ ‬כי‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬באמירתו‭ ‬זו‭ ‬הכניס‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬באחריות‭ ‬וערבות‭ ‬אחד‭ ‬על‭ ‬השני‭: ‬‮'‬כי‭ ‬כוונת‭ ‬משה‭ ‬בברית‭ ‬זה‭ ‬היא‭ ‬להכניסם‭ ‬בערבות‭ ‬זה‭ ‬על‭ ‬זה‭, ‬כדי‭ ‬שישתדל‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬בעד‭ ‬חבירו‭ ‬לבל‭ ‬יעבור‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭, ‬ויהיו‭ ‬נתפסים‭ ‬זה‭ ‬בעד‭ ‬זה‮'‬‭.‬

בספר‭ ‬עבודת‭ ‬ישראל‭ ‬חידש‭ ‬שיש‭ ‬כאן‭ ‬גילוי‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭, ‬כיצד‭ ‬להיות‭ ‬ניצב‭, ‬בעל‭ ‬עמדה‭, ‬חזק‭ ‬וחסון‭ ‬בעולם‭ ‬שלנו‭? ‬רק‭ ‬אם‭ ‬אם‭ ‬אתה‭ ‬ניצב‭, ‬במדרגה‭ ‬יציבה‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬כי‭ ‬מי‭ ‬שבאמת‭ ‬ניצב‭ ‬סימן‭ ‬הוא‭ ‬שהוא‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭: ‬‮'‬וזה‭ ‬פירוש‭ ‬אתם‭ ‬ניצבים‭, ‬היינו‭ ‬שאתם‭ ‬במדרגות‭ ‬ניצבים‭. ‬ולכך‭ ‬אתם‭ ‬כולכם‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭, ‬כי‭ ‬מי‭ ‬שהוא‭ ‬במדרגת‭ ‬ניצב‭ ‬הוא‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬ממש‮'‬‭.‬

מעין‭ ‬רעיון‭ ‬זה‭ ‬כתב‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬זצ"ל‭ [‬אורות‭ ‬התשובה‭ ‬טו‭, ‬י‭]: ‬‮'‬כששוכחים‭ ‬את‭ ‬מהות‭ ‬הנשמה‭ ‬העצמית‭, ‬כשמסיחים‭ ‬דעה‭ ‬מלהסתכל‭ ‬בתוכיות‭ ‬החיים‭ ‬הפנימיים‭ ‬של‭ ‬עצמו‭, ‬הכל‭ ‬נעשה‭ ‬מעורבב‭ ‬ומסופק‭. ‬והתשובה‭ ‬הראשית‭, ‬שהיא‭ ‬מאירה‭ ‬את‭ ‬המחשכים‭ ‬מיד‭, ‬היא‭ ‬שישוב‭ ‬האדם‭ ‬אל‭ ‬עצמו‭, ‬אל‭ ‬שורש‭ ‬נשמתו‭, ‬ומיד‭ ‬ישוב‭ ‬אל‭ ‬הא‭-‬להים‭, ‬אל‭ ‬נשמת‭ ‬כל‭ ‬הנשמות‭, ‬וילך‭ ‬ויצעד‭ ‬הלאה‭ ‬מעלה‭ ‬מעלה‭ ‬בקדושה‭ ‬ובטהרה‮'‬‭. ‬

וכעת‭ ‬לסיפור‭: ‬חבר‭ ‬טוב‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬שלקח‭ ‬מונית‭ ‬לנסיעה‭ ‬קצרה‭ ‬בתוך‭ ‬העיר‭, ‬בסוף‭ ‬הנסיעה‭ ‬בקש‭ ‬הנהג‭ ‬מחיר‭ ‬מופרז‭ ‬לתדהמתו‭ ‬של‭ ‬חברי‭, ‬אך‭ ‬חברי‭ ‬התעשת‭ ‬ואמר‭ ‬לנהג‭, ‬אין‭ ‬בעיה‭ ‬אתן‭ ‬לך‭ ‬מה‭ ‬שבקשת‭, ‬רק‭ ‬יש‭ ‬לי‭ ‬בקשה‭ ‬קטנה‭ ‬אחת‭, ‬לפני‭ ‬שאתה‭ ‬לוקח‭ ‬את‭ ‬הכסף‭ ‬תסתכל‭ ‬רגע‭ ‬במראה‭… ‬נהג‭ ‬המונית‭ ‬אכן‭ ‬הסתכל‭ ‬במראה‭ ‬ומיד‭ ‬נתכרכמו‭ ‬פניו‭  ‬ואף‭ ‬ויתר‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬שכרו‭… ‬מה‭ ‬קרה‭ ‬לנהג‭ ‬המונית‭? ‬מה‭ ‬נשתנה‭? ‬הוא‭ ‬הרגיש‭, ‬נשמתו‭ ‬הרגישה‭, ‬מוסרו‭ ‬הפנימי‭ ‬הרגיש‭ ‬שאינו‭ ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬ניצב‭ ‬בפני‭ ‬עצמו‭. ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭ ‬איבד‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬וברגע‭ ‬של‭ ‬אמת‭ ‬התעלה‭ ‬והגיע‭ ‬למדרגה‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬המסוגל‭ ‬להביט‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬במראה‭, ‬אדם‭ ‬כזה‭ ‬נמצא‭ ‬במדרגה‭ ‬של‭ ‬להיות‭ ‬ניצב‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭. ‬

בחודש‭ ‬אלול‭, ‬הימים‭ ‬הנוראים‭, ‬אנו‭ ‬משתדלים‭ ‬להיות‭ ‬‮'‬ניצבים‮'‬‭, ‬ניצבים‭ ‬בפני‭ ‬המציאות‭ ‬ונדרשים‭ ‬לתשובה‭, ‬ניצבים‭ ‬לפני‭ ‬החברה‭ ‬ונדרשים‭ ‬לפעול‭, ‬ניצבים‭ ‬לפני‭ ‬עצמנו‭ ‬וחייבים‭ ‬לעצמנו‭ ‬תשובה‭, ‬ניצבים‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬וזאת‭ ‬הניצבות‭ ‬והתשובה‭ ‬הגדולה‭ ‬ביותר‭, ‬האומץ‭ ‬להיות‭ ‬ניצב‭ ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭… ‬לפני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬תטהרו‭. ‬■

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…