טור אורח

יש תקשורת ויש מציאות, ואין ביניהן קשר כלשהו

01

הקורס‭ ‬האחרון‭ ‬בתואר‭ ‬שלי‭ ‬עסק‭ ‬בכלים‭ ‬טכנולוגיים‭ ‬שיכולים‭ ‬לנתח‭ ‬כמות‭ ‬גדולה‭ ‬של‭ ‬מידע‭, ‬לסמן‭ ‬מילים‭ ‬שחוזרות‭ ‬על‭ ‬עצמם‭ ‬ועוד‭ ‬ועוד‭.‬

בעבודה‭ ‬שהגשתי‭, ‬רציתי‭ ‬לבדוק‭ ‬מה‭ ‬קרה‭ ‬פה‭ ‬אחרי‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭ ‬בגזרת‭ ‬העיתונות‭. ‬ציפיתי‭ ‬שמיד‭ ‬אחרי‭ ‬שהסתיימה‭ ‬המלחמה‭, ‬מה‭ ‬שנקרא‭ ‬אז‭ ‬עדיין‭ ‬‮'‬הפסקת‭ ‬האש‮'‬‭, ‬העיתונות‭ ‬שלנו‭ ‬תחגוג‭ ‬על‭ ‬הניצחון‭. ‬שיופיע‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭ ‬בפירוש‭, ‬באותיות‭ ‬קידוש‭ ‬לבנה‭, ‬השורש‭ ‬‮"‬נצ"ח‮"‬‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬גווניו‭. ‬במלחמה‭ ‬הזאת‭, ‬שניצחנו‭ ‬בה‭ ‬באופן‭ ‬חד‭ ‬משמעי‭ ‬וניסי‭, ‬אפילו‭ ‬התקשורת‭ ‬תהיה‭ ‬מגוייסת‭ ‬למציאות‭ ‬ולא‭ ‬להפחדות‭ ‬ולערעור‭ ‬הבטחון‭. ‬

ובכל‭ ‬זאת‭ ‬לצערי‭ ‬גיליתי‭, ‬שאפילו‭ ‬אז‭, ‬ב1967‭, ‬כשהתקשורת‭ ‬הייתה‭ ‬נחשבת‭ ‬עוד‭ ‬יחסית‭ ‬אוהדת‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬והמדינה‭, ‬ולא‭ ‬משמשת‭ ‬ככלי‭ ‬להחלשת‭ ‬הרוח‭ ‬הכללית‭, ‬אפילו‭ ‬אז‭ ‬התקשורת‭ ‬סיפרה‭ ‬על‭ ‬הצלחות‭, ‬ולצידן‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬המדינות‭ ‬שגינו‭ ‬או‭ ‬מתכוונות‭ ‬לגנות‭ ‬אותנו‭, ‬מי‭ ‬חושב‭, ‬אם‭-‬כבר‭-‬טרחו‭- ‬לשאול‭ ‬להטיל‭ ‬עלינו‭ ‬סנקציות‭ ‬ועוד‭ ‬צרות‭ ‬שאולי‭ ‬יגיעו‭ ‬בעקבות‭ ‬הניצחון‭, ‬בלי‭ ‬רגע‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬נחת‭, ‬שבו‭ ‬יסופר‭ ‬ולו‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬על‭ ‬גודל‭ ‬השעה‭. ‬רוממות‭ ‬הרוח‭ ‬שבוודאות‭ ‬הייתה‭ ‬ברחבי‭ ‬המדינה‭, ‬בכל‭ ‬לב‭ ‬ובית‭, ‬לצד‭ ‬הצער‭ ‬על‭ ‬הנופלים‭, ‬לא‭ ‬התבטאה‭ ‬כמו‭ ‬שצריך‭ ‬בעיתונות‭. ‬האם‭ ‬עיתונאים‭ ‬תמיד‭ ‬אחרונים‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬המציאות‭, ‬או‭ ‬שמא‭ ‬הם‭ ‬מנסים‭ ‬בכל‭ ‬כוחם‭ ‬לצייר‭ ‬אותה‭ ‬אחרת‭, ‬בתקווה‭ ‬שהם‭ ‬יצליחו‭ ‬לעצב‭ ‬מציאות‭ ‬בכוח‭ ‬הרצון‭, ‬כמו‭ ‬בבחירות‭ ‬האחרונות‭ ‬בארצות‭ ‬הברית‭? ‬כזכור‭, ‬לפי‭ ‬הדעה‭ ‬השלטת‭ ‬בתקשורת‭ ‬האריס‭ ‬כבר‭ ‬ניצחה‭, ‬והכל‭ ‬היה‭ ‬רק‭ ‬עניין‭ ‬של‭ ‬זמן‭ ‬עד‭ ‬שיוודע‭ ‬לכל‭ ‬הפסדו‭ ‬המהדהד‭ ‬של‭ ‬טראמפ‭..‬

והנה‭, ‬למרות‭ ‬התקשורת‭, ‬ולמרות‭ ‬המרמור‭, ‬התוגה‭, ‬השקרים‭ ‬והארס‭ ‬שהם‭ ‬מנסים‭ ‬לשפוך‭ ‬על‭ ‬יושבי‭ ‬הארץ‭ ‬הזאת‭ ‬יום‭ ‬אחרי‭ ‬יום‭, ‬במשך‭ ‬עשרות‭ ‬שנים‭, ‬רוב‭ ‬העם‭ ‬מבין‭ ‬שיש‭ ‬תקשורת‭ ‬ויש‭ ‬מציאות‭, ‬ואין‭ ‬ביניהן‭ ‬קשר‭ ‬כלשהו‭. ‬

02

גם‭ ‬השבוע‭, ‬כמו‭ ‬כמעט‭ ‬בכל‭ ‬שבוע‭, ‬יצאו‭ ‬נגד‭ ‬איתמר‭ ‬בתקשורת‭ ‬השמאל‭, ‬בהבאה‭ ‬של‭ ‬חצאי‭ ‬אמיתות‭, ‬עיוותים‭ ‬וסילופים‭. ‬כידוע‭, ‬חצאי‭ ‬אמיתות‭ ‬גרועות‭ ‬משקר‭. ‬כדאי‭ ‬לזכור‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬אם‭ ‬בטעות‭ ‬אתם‭ ‬עוד‭ ‬צורכים‭ ‬אותה‭.‬

03

השבוע‭ ‬סיימתי‭ ‬בשעה‭ ‬טובה‭ ‬את‭ ‬חודש‭ ‬חגיגות‭ ‬ימי‭ ‬הולדת‭. ‬ארבעה‭ ‬מתוך‭ ‬ששת‭ ‬ילדיי‭ ‬נולדו‭ ‬בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬ובניכוי‭ ‬החגים‭ ‬ומציאת‭ ‬ימים‭ ‬נוחים‭ ‬לחגיגות‭, ‬גם‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬הצטרף‭ ‬לנטל‭ ‬הארועים‭. ‬אין‭ ‬שמחה‭ ‬ממני‭ ‬שימי‭ ‬ההולדת‭ ‬בקרית‭ ‬ארבע‭ ‬עדיין‭ ‬ברובם‭ ‬ימי‭ ‬הולדת‭ ‬כיפיים‭ ‬ורגועים‭. ‬לעומת‭ ‬השמועות‭ ‬שמספרות‭ ‬על‭ ‬ימי‭ ‬הולדת‭ ‬עם‭ ‬מפעיל‭ ‬ומתנפחים‭ ‬ועוגה‭ ‬מעוצבת‭ ‬ועוד‭ ‬דברים‭ ‬מוגזמים‭ ‬והורגי‭ ‬שמחה‭, ‬אצלנו‭ ‬עדיין‭ ‬יש‭ ‬חבילה‭ ‬עוברת‭ ‬עם‭ ‬משחק‭ ‬הקמח‭, ‬שכולם‭ ‬יוצאים‭ ‬ממנו‭ ‬לבנים‭ ‬ושמחים‭, ‬משחק‭ ‬המומיה‭, ‬משחק‭ ‬שליחים‭, ‬חבילה‭ ‬עוברת‭, ‬חפש‭ ‬את‭ ‬המטמון‭ ‬ועוד‭ ‬שלל‭ ‬משחקים‭ ‬נעימים‭, ‬קלילים‭ ‬וחסרי‭ ‬תחרות‭ ‬כספית‭ ‬שלעיתים‭ ‬נראה‭ ‬שמראה‭ ‬את‭ ‬מדד‭ ‬השמחה‭ ‬ביום‭ ‬ההולדת‭. ‬אחרי‭ ‬שהחצר‭ ‬המתלאה‭ ‬בנייר‭ ‬עיתון‭, ‬בנייר‭ ‬טואלט‭, ‬בקמח‭ ‬ובסוכריות‭ ‬שנשרו‭ ‬מעוגת‭ ‬יום‭ ‬ההולדת‭ ‬מהמתכון‭ ‬הכי‭ ‬קל‭ ‬במרשתת‭, ‬בילדים‭ ‬צוחקים‭ ‬וצווחים‭, ‬בילד‭ ‬שנפל‭ ‬ובשלל‭ ‬בלונים‭ ‬לא‭ ‬מנופחים‭ ‬כי‭ ‬אף‭ ‬אחד‭ ‬לא‭ ‬הספיק‭ ‬לנפח‭, ‬הכרזתי‭ ‬על‭ ‬סיום‭ ‬החגיגות‭ ‬השנתיות‭ ‬וחזרה‭ ‬לסלון‭ ‬בלי‭ ‬ערימת‭ ‬תיקים‭ ‬בכל‭ ‬פינה‭. ‬הלוואי‭ ‬שנדע‭ ‬כמו‭ ‬הילדים‭ ‬הקטנים‭ ‬והמתוקים‭ ‬האלה‭, ‬להנות‭ ‬ממשחק‭ ‬פשוט‭ ‬ומפרצוף‭ ‬מלא‭ ‬קמח‭ ‬עם‭ ‬סוכריה‭ ‬קטנה‭ ‬ומוחבאת‭. ‬

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…