השבוע לפני 65 שנים, כ״ה בטבת ה׳תשי״ח (17.01.58) קבע בית המשפט העליון כי ישראל קסטנר לא שיתף פעולה עם הנאצים ולא היה שותף ולו במעט להשמדת יהודי הונגריה וגזל רכושם. אולם פסק הדין שניתן כמעט שנה לאחר ההתנקשות בקסטנר, לא הצליח למחות את תוצאות המשפט הראשון מזיכרונו של הציבור: ״קסטנר מכר את נשמתו לשטן״.
ישראל קסטנר נולד בהונגריה, ובזמן מלחמת העולם השנייה היה חבר בוועד העזרה וההצלה בבודפשט. הארגון סייע ליהודים שנמלטו מפולין ומארצות נוספות להונגריה, שנחשבה בטוחה יחסית, ואנשיו ידעו על השואה נגד היהודים בפולין וברוסיה. כשכבשו הנאצים את הונגריה נפגשו נציגי הוועד עם עוזרו של אייכמן וניסו להציע עסקה שתכלול את הצלת יהודי הונגריה תמורת תשלום. לבסוף הצליח קסטנר לשכנע את הנאצים לאפשר את יציאתם של מעט יהודים, במה שזכה לכינוי ׳רכבת המיוחסים׳ או ׳רכבת קסטנר׳.
על הרכבת היו 1,684 אנשים, ביניהם עשירי הקהילה היהודית בבודפשט, רבנים, ידידיו של קסטנר ובני משפחתו – ובהם אימו, אשתו ואחיו. לאחר עיכובים רבים הגיעה הרכבת לשוויץ הניטרלית, כשבמקביל מתרחשת השמדת יהודי הונגריה בקצב הולך וגובר.
משפט גרינוולד
שמו האמיתי של משפט קסטנר היה אמור להיות ׳משפט גרינוולד׳. ליתר דיוק, משפט קסטנר כלל לא התנהל נגד קסטנר – אלא נגד עיתונאי זקן בשם מלכיאל גרינוולד. בשנת 1952 פרסם גרינוולד האשמות חמורות נגד קסטנר, טען כי הכשיר את הקרקע לרצח יהודי הונגריה על ידי הנאצים וכי השתתף בגזל רכושם יחד עם ידידו הנאצי, קורט בכר. גרינוולד גם טען כי קסטנר העיד לטובת בכר במשפטי נירנברג, עדות שהיא עדות שקר.
קסטנר, שהיה מאנשי מפא״י ומקורב לשלטון, עבד באותה העת עבור השר ד״ר דב יוסף ונחשב עובד מדינה. השר והיועץ המשפטי לממשלה הותירו בפניו שתי ברירות: תבע את גרינוולד תביעת דיבה או שתתפטר. קסטנר הגיש תלונה נגד גרינוולד, והפרקליטות מיהרה להגיש נגדו תביעת דיבה. אלא שבמשפט הכול התהפך.
את גרינוולד ייצג עורך הדין שמואל תמיר, במקור כצנלסון, בן למשפחת אנשי ציבור. אימו, בת שבע כצנלסון, הייתה חברת כנסת בכנסת השנייה של מדינת ישראל, ואביו, ד״ר ראובן כצנלסון, הקים את קופת החולים עממית (לימים הפכה למאוחדת). תמיר נולד בירושלים בשנת 1923 והתחיל את דרכו הציבורית כבר בהיותו נער בן 15, כשהצטרף לארגון האצ״ל בירושלים. בהמשך הפך תמיר לסגן מפקד האצ״ל בירושלים, ואף הוגלה לקניה באפריקה לשנה וחצי, לאחר שהלשינו עליו לבריטים בתקופת הסזון. עם הקמת מדינת ישראל חזר תמיר מקניה, ושוחרר.
למדנו שאמנם כל הכלים היו מוכנים, כל אחד ואחד הביא מלאכתו אך לא הצליחו להקים את המשכן ודאי לא להשרות שכינה בתוכו, אך משה רבנו מצליח להקימו. מה סודו של משה רבנו שהוא הצליח להקימו ואף להשרות שכינה בתוכו, במקום שכולם נכשלו?
נראה לדייק בלשון המדרש, אצל בני ישראל כתוב שכל אחד ואחד נטל מלאכתו, הראייה היתה פרטית, אנוכית, כל אחד בא עם הכלי שלו, עם הצד הפרטי שלו ללא ראייה כוללת, היה חשוב לאדם שהכלי שלו יבלוט במשכן… אך אצל משה רבנו כתוב: 'כיוון שראה אותם משה', משה רבנו רואה את כל הכלים בראייה כוללת, הכלי הפרטי לא בולט, הוא חלק מהמשכן, המטרה היא להקים משכן כולל שתשרה בו שכינה. לכן משה מצליח להקים משכן ולהשרות בו שכינה.
החיבורים בין חלקים צריכים להיות מתוך חיבור עמוק, מגמה ומשמעות, אין כאן חיבור בכדי להבליט את הפרט, אלא בדיוק הפוך החיבור הוא בכדי להעצים את הכלל, ואז ודאי שחלקו של הפרטי מקבל משמעות גדולה כיוון שהוא חלק מדבר גדול. מתי דבר זה יוכל להתקיים? רק אם בוני החלקים מרגישים שהם ממלאים משימה אלוקית, שליחות, אז השלם מקבל משמעות ואז השכינה תשרה בתוכו.
בדורנו, דור של גאולה, דור של קיבוץ גלויות ותקומת מדינת ישראל, כולנו, כל חלקי עם ישראל בונים יחד 'משכן', בונים 'מקדש', בונים את עם ישראל בארצו, לכל יחיד ויחיד יש באומה תפקיד ואסור שכל אחד יראה רק את תפקידו ויתעלם או יזלזל בתפקידו של האחר, כל הכלים בונים יחד משכן כאשר הם נבנים בראייה כוללת, וכמו שהתורה לא היתה ניתנת אם אחד או אחת מעם ישראל היו נעדרים ממעמד הר סיני וכמו שספר תורה פסול אם חסרה בו אפילו אות אחת כך בחלקי עם ישראל, וכשיש זאת שורה שכינה במעשי ידינו. ■