בקול רב

כשהייתי ילד

הרב יוני לביא

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שאלוקים‭ ‬נמצא‭ ‬בשמים‭ ‬ורק‭ ‬כשאין‭ ‬לו‭ ‬ברירה‭ ‬הוא‭ ‬יורד‭ ‬לארץ‭ ‬להשתלט‭ ‬על‭ ‬הבלגן‭ ‬שעשו‭ ‬בני‭ ‬האדם‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שאין‭ ‬מקום‭ ‬שאלוקים‭ ‬לא‭ ‬נמצא‭ ‬בו‭, ‬ובעיקר‭ ‬בליבם‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬אדם‭, ‬כולל‭ ‬אלו‭ ‬שממש‭ ‬מתריסים‭ ‬נגדו‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שאמונה‭ ‬זו‭ ‬מין‭ ‬תחושה‭ ‬חזקה‭ ‬בלב‭ ‬ונשענים‭ ‬עליה‭ ‬בלית‭ ‬ברירה‭ ‬במצבים‭ ‬שהשכל‭ ‬מרים‭ ‬ידיים‭ ‬והרגש‭ ‬מעומעם‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שהאמונה‭ ‬גדולה‭ ‬וודאית‭ ‬משניהם‭ ‬גם‭ ‬יחד‭. ‬שהיא‭ ‬מגיעה‭ ‬ישירות‭ ‬מהנשמה‭, ‬והשכל‭ ‬והרגש‭ ‬הם‭ ‬רק‭ ‬ניצוצות‭ ‬קטנים‭ ‬מהאור‭ ‬הגדול‭ ‬שלה‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שהתורה‭ ‬היא‭ ‬אוסף‭ ‬סיפורים‭ ‬נחמדים‭ ‬על‭ ‬אבותינו‭ ‬בתוספת‭ ‬כמה‭ ‬מצוות‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שמדובר‭ ‬בספר‭ ‬החשוב‭ ‬ביותר‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬האנושית‭ ‬ומגדלור‭ ‬בוהק‭ ‬של‭ ‬אמת‭ ‬ומוסר‭ ‬בתוך‭ ‬יַם‭ ‬הבלבול‭ ‬שמציף‭ ‬אותנו‭.‬

כשגדלתי‭ ‬עוד‭ ‬יותר‭ ‬הבנתי‭ ‬שכל‭ ‬התורה‭ ‬שאנחנו‭ ‬לומדים‭ ‬היא‭ ‬רק‭ ‬ה׳גוף׳‭ ‬שלה‭, ‬ומעבר‭ ‬לכך‭ ‬יש‭ ‬את‭ ‬׳נשמת‭ ‬התורה׳‭ ‬עם‭ ‬סודות‭ ‬ועומקים‭ ‬בלי‭ ‬גבול‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שההלכה‭ ‬היא‭ ‬אוסף‭ ‬כללים‭ ‬שחייבים‭ ‬לשנן‭ ‬כדי‭ ‬לדעת‭ ‬מה‭ ‬מותר‭ ‬ומה‭ ‬אסור‭. ‬שלפעמים‭ ‬היא‭ ‬מעיקה‭ ‬ומעצבנת‭ ‬אבל‭ ‬אין‭ ‬ברירה‭ ‬אלא‭ ‬למצוא‭ ‬דרכים‭ ‬וטריקים‭ ‬להסתדר‭ ‬איתה‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שהלכה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬הנכונה‭ ‬ללכת‭ ‬בה‭.‬

שהיא‭ ‬לא‭ ‬׳בעיה׳‭ ‬שצריך‭ ‬לפתור‭ ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬תפריע‭ ‬לחיים‭, ‬אלא‭ ‬היא‭ ‬הנחל‭ ‬בו‭ ‬הם‭ ‬זורמים‭ ‬ויש‭ ‬בה‭ ‬מַרְפֶּא‭ ‬להרבה‭ ‬מהקלקולים‭ ‬שבהתנהגות‭ ‬האנושית‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שתפילה‭ ‬זה‭ ‬לבוא‭ ‬לבית‭ ‬כנסת‭ ‬ולדקלם‭ ‬מתוך‭ ‬סידור‭ ‬קטעים‭ ‬שאנשים‭ ‬שאני‭ ‬לא‭ ‬מכיר‭ ‬חיברו‭ ‬לפני‭ ‬המון‭ ‬שנים‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שתפילה‭ ‬היא‭ ‬מפגש‭ ‬מופלא‭ ‬בין‭ ‬אלוהים‭ ‬לאדם‭. ‬שהנשמה‭ ‬שלנו‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬׳מתפללת׳‭ – ‬מתגעגעת‭ ‬ושואפת‭ ‬לאינסוף‭, ‬ורגעי‭ ‬הקסם‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬עוצרים‭ ‬את‭ ‬מרוץ‭ ‬החיים‭ ‬המטורף‭ ‬ודואים‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬מילות‭ ‬התפילה‭ ‬אל‭ ‬השמים‭, ‬הן‭ ‬הזמן‭ ‬היקר‭ ‬ביותר‭ ‬ביום‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬ששבת‭ ‬היא‭ ‬היום‭ ‬הכי‭ ‬משעמם‭ ‬בשבוע‭ ‬ומילת‭ ‬המפתח‭ ‬בו‭ ‬היא‭ ‬׳אסור׳‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬ששבת‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬סוף‭ ‬השבוע‭ ‬אלא‭ ‬השיא‭ ‬שלו‭, ‬או‭ ‬יותר‭ ‬נכון‭ ‬הנשמה‭ ‬שלו‭. ‬שאיסורי‭ ‬השבת‭ ‬נועדו‭ ‬ליצור‭ ‬מרחב‭ ‬שלתוכו‭ ‬יש‭ ‬ליצוק‭ ‬תוכן‭, ‬רק‭ ‬שמרוב‭ ‬שהתמקדנו‭ ‬ב׳שָׁמוֹר׳‭ ‬שכחנו‭ ‬את‭ ‬העיקר‭ ‬שהוא‭ ‬ה׳זָכוֹר׳‭.‬

‭ ‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שאישי‭ ‬התנ״ך‭ ‬וחז״ל‭ ‬היו‭ ‬אומנם‭ ‬צדיקים‭ ‬ומוכשרים‭ ‬אבל‭ ‬היו‭ ‬להם‭ ‬גם‭ ‬טעויות‭ ‬וחטאים‭ ‬כמו‭ ‬שלנו‭, ‬כי‭ ‬מה‭ ‬לעשות‭, ‬כולנו‭ ‬בני‭ ‬אדם‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שאנחנו‭ ‬והם‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬נמצאים‭ ‬על‭ ‬אותה‭ ‬סקאלה‭. ‬ש״ראשונים‭ ‬כמלאכים״‭ ‬ומה‭ ‬שהתורה‭ ‬מספרת‭ ‬על‭ ‬הטעויות‭ ‬שלהם‭ ‬זה‭ ‬כדי‭ ‬שנביט‭ ‬על‭ ‬עצמנו‭ ‬בענווה‭ ‬ונעשה‭ ‬קל‭ ‬וחומר‭, ‬כמה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬להיזהר‭ ‬לא‭ ‬ליפול‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬אמרו‭ ‬לי‭ ‬שגמרא‭ ‬זה‭ ‬רק‭ ‬לגדולים‭ ‬ושאמתין‭ ‬בסבלנות‭. ‬כשהגעתי‭ ‬לגיל‭ ‬שאפשר‭ ‬כבר‭ ‬ללמוד‭ ‬אותה‭, ‬חשבתי‭ ‬שהיא‭ ‬ספר‭ ‬מסובך‭ ‬וטרחני‭ ‬ומסכנים‭ ‬אלה‭ ‬שבישיבות‭ ‬שחייבים‭ ‬להתנדנד‭ ‬מולה‭ ‬כל‭ ‬היום‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שמדובר‭ ‬ביצירת‭ ‬מופת‭ ‬מדהימה‭ ‬שחושפת‭ ‬בפנינו‭ ‬את‭ ‬ליבת‭ ‬הכור‭ ‬הגרעיני‭ ‬ששמו‭ ‬תורה‭ ‬שבעל‭ ‬פה‭. ‬הבנתי‭ ‬שקיבלתי‭ ‬הזמנה‭ ‬להצטרף‭ ‬אל‭ ‬בית‭ ‬המדרש‭ ‬החי‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬הדורות‭ ‬ולהוסיף‭ ‬לצידם‭ ‬בענווה‭ ‬את‭ ‬נקודת‭ ‬המבט‭ ‬הקטנה‭ ‬שלי‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שצניעות‭ ‬היא‭ ‬עניין‭ ‬שקשור‭ ‬לבגדים‭ ‬ומי‭ ‬שאחראי‭ ‬עליו‭ ‬הן‭ ‬בעיקר‭ ‬הנשים‭.‬

כשגדלתי‭ ‬הבנתי‭ ‬שמדובר‭ ‬בעמדה‭ ‬הבסיסית‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬מול‭ ‬א‭-‬לוהים‭. ‬״והצנע‭ ‬לכת‭ ‬עם‭ ‬ה׳‭ ‬א‭-‬לוהיך״‭ (‬מיכה‭ ‬ו‭,‬ח‭).‬

הבנתי‭ ‬שהסיבה‭ ‬לכיסוי‭ ‬הגוף‭ ‬אינה‭ ‬מפני‭ ‬שהוא‭ ‬שלילי‭ ‬או‭ ‬מכוער‭. ‬גופנו‭ ‬הוא‭ ‬מתנה‭ ‬יפהפייה‭ ‬שקיבלנו‭ ‬מריבונו‭ ‬של‭ ‬עולם‭, ‬אך‭ ‬דווקא‭ ‬בגלל‭ ‬עוצמתו‭ ‬המסנוורת‭ ‬אנו‭ ‬מכסים‭ ‬חלקים‭ ‬ממנו‭, ‬כך‭ ‬שהנפש‭ ‬והנשמה‭ ‬יוכלו‭ ‬להאיר‭ ‬מתוכו‭.‬

הצניעות‭ ‬היא‭ ‬נוסחה‭ ‬מנצחת‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬איזון‭ ‬נכון‭ ‬בין‭ ‬פְּנִים‭ ‬לְחוּץ‭.‬

כשהייתי ילד‭ ‬חשבתי‭ ‬שכשאגדל‭ ‬אבין‭ ‬דברים‭ ‬וגם‭ ‬ההתנהגות‭ ‬שלי‭ ‬תשתנה‭ ‬פלאים‭.‬

כשגדלתי‭ ‬גיליתי‭ ‬המון‭ ‬מבוגרים‭ ‬שהמחשבות‭ ‬וההתנהגויות‭ ‬שלהם‭ ‬ממש‭ ‬ילדותיות‭. ‬שהם‭ ‬אולי‭ ‬בני‭ ‬שמונים‭ ‬אבל‭ ‬בתחומים‭ ‬רבים‭ ‬לא‭ ‬השתנו‭ ‬הרבה‭ ‬מאז‭ ‬הבר‭-‬מצווה‭.‬

הבנתי‭ ‬שֶגִיל‭ ‬אינו‭ ‬עניין‭ ‬של‭ ‬זמן‭ ‬שעובר‭, ‬אלא‭ ‬של‭ ‬מה‭ ‬שאתה‭ ‬עובר‭ ‬בזמן‭, ‬וְשֶאֶת‭ ‬מה‭ ‬שאתה‭ ‬לא‭ ‬תעשה‭ ‬עבור‭ ‬עצמך‭ – ‬השנים‭ ‬לא‭ ‬יעשו‭ ‬בשבילך‭.‬

הבנתי‭ ‬שבמקום‭ ‬להתאמץ‭ ‬להוסיף‭ ‬שנים‭ ‬לחיים‭ ‬שלך‭, ‬עדיף‭ ‬שתנסה‭ ‬להוסיף‭ ‬חיים‭ ‬לשנים‭ ‬שלך‭. ‬

כשהייתי ילד‭ ‬ידעתי‭ ‬שאני‭ ‬לא‭ ‬יודע‭ ‬הכול‭, ‬אבל‭ ‬חשבתי‭ ‬שכשאגדל‭ ‬הכול‭ ‬יהיה‭ ‬ברור‭ ‬לי‭.‬

כשגדלתי‭ ‬גיליתי‭ ‬עד‭ ‬כמה‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬יודע‭ ‬וכמה‭ ‬עוד‭ ‬יש‭ ‬לי‭ ‬עוד‭ ‬ללמוד‭.‬

הבנתי‭ ‬שלהיות‭ ‬גדול‭ ‬זו‭ ‬זכות‭ ‬שמתלווה‭ ‬אליה‭ ‬אחריות‭, ‬אבל‭ ‬גם‭ ‬בבגרות‭ ‬אסור‭ ‬לוותר‭ ‬על‭ ‬התמימות‭ ‬והטוהר‭ ‬של‭ ‬עולם‭ ‬הילדות‭ ‬ושאף‭ ‬פעם‭ ‬לא‭ ‬כדאי‭ ‬לי‭ ‬לאבד‭ ‬את‭ ‬הילד‭ ‬הטוב‭ ‬והמתוק‭ ‬שעדיין‭ ‬קיים‭ ‬בתוכי‭. ‬

הרב‭ ‬יוני‭ ‬לביא‭ ‬מראשי‭ ‬ארגון‭ ‬קהלים‭ ‬ומרבני‭ ‬ברקאי

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…