הרב גבי קדוש

לא לדלג על השורשים העמוקים

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא וחיי שרה' היינו אומרים שיסודות הנצח של תורתנו מונחים כאן לפנינו, תחילה ייסודו של עם ישראל בבחירתו של אברהם אבינו ולאחר מכן ההבטחה על ארץ ישראל. כפי שבפרשה הקודמת מתנסה אברהם אבינו בעקידת בנו למרות ההבטחה שמזרעו של אברהם יצא עם ישראל, כך בנסיון קניית המערה בחברון הוא נסיון לאברהם שהובטחה לו כל ארץ ישראל וכעת אינו מוצא אפילו מקום לקבור את שרה.
יש בפרשיות אלו קריאת כוון מאוד ברורה לעמנו ולארצנו. המאבק העיקש על הזכות להיות עם ה' בארץ ה', מאבק שנמשך כל הדורות, עם עליות וירידות, מזכיר לנו מי אנחנו ומהיכן באנו, מזכיר לנו את השורשים המיוחדים שלנו. איננו עץ תלוש עם שורשים רכים שעומד ליפול בגלל כל רוח קטנה או גדולה. אנו עץ השתול על פלגי מים, המים המיוחדים של האבות והאמהות, שאפילו כל הרוחות שבעולם באות, אינן מזיזות אותו ממקומו!
כעת לסיפור: במפגש עם ניצולי שואה באחד הקיבוצים בדרום התבקשתי לדבר על השואה אך סרבתי כי איני ראוי לדבר בפני ניצולי שואה, גיבורים, מנצחים ומגשימים, על השואה, אך בקשתי לדבר על תקומתו של עם ישראל, הבאתי שני צילומים של עצים, אחד נראה שרוף ושחור ואחד ירוק ומלא ענפים ועלים. שאלתי האם יש סיכוי שהעץ השחור יהיה כעץ הירוק? ושאלה נוספת במה הדבר תלוי? קיבלתי תשובה בפסקנות, הכל תלוי בשורשים של העץ… שמחתי על התשובה. הסברתי שהעצים מסמלים את המצבים השונים של עם ישראל, אך יש לנו וודאות מוחלטת שגם בתקופה שהעץ נראה שרוף, גם בתקופה שהוא נראה שחור, יש לעם הנפלא הזה שורשים עמוקים וחזקים מאוד שהם האבות והאמהות שלנו ולכן העץ ישיל מעליו את השחור ויהפוק לעץ ירוק ופורח.
רבנו הרב צבי יהודה קוק זצ״ל היה חוזר ואומר שיש ציווי מדברי נביאים להתבונן בדרכי האבות והאמהות: 'הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם וְאֶל מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם, הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהו״, מה המיוחד באבותם ובאמהות?
המיוחד בהם שה' בחר אותם שהם יהיו תחילה והמשך של עם ישראל שיחיה בארץ ישראל, הם היו בעלי תכונות יסוד קיומיות לדורות ולנצח. לכל אחד מצאצאיהם יש לו חלק ממשי מהם, אנו חלק מהם. אנו מחוברים לאבות ב DNA משותף.
בימים אלו נזכר בגדולתנו, נזכר בבחירתנו ובשורשנו, נזכר שאין אנו נלחמים על נוחיותינו ועל קיומינו הפיזי בלבד, אנו נלחמים את מלחמת ה', את מלחמתה של ארץ ישראל, את מלחמת תורת ישראל ועם ישראל. אנו נלחמים להכניע את החושך ולהאיר את העולם באור גדול ומכאן בעז״ה ודאותנו לנצחון על הרשעה, נתפלל שהנצחון יהיה ברחמים רבים. ■

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
לא להיות כפוי טובה

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה