הרב גבי קדוש

לא להיות כפוי טובה

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

הרב גבי קדוש

הרב גבי קדוש

רב מועצה אזורית בני שמעון

רב מועצה אזורית בני שמעון

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת המינים. מצווה המחנכת אותנו לענווה. דווקא הפרי הראשון שאדם רואה הממלא אותו שמחה, הפרי שיכול לגרום לאדם לגאווה, עד שסוף סוף הינה שכרי תחת כל עמלי שעמלתי וטרחתי בגידול הפירות.
מלבד מצווה זו מובאת בפרשתנו מצווה נוספת של 'מקרא ביכורים'. מביא הביכורים אומר לפני הכהן – "וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לה' אֱלֹהֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ…". מה משמעותה של מצוות מקרא ביכורים? טעמים רבים נאמרו בעניין קריאת מקרא הביכורים: בספרי (כי תבא פיסקא ג) כתבו משום הכרת הטוב, והסביר החינוך (מצוה תרו) "ראוי לו לעורר לבבו בדברי פיהו ולחשוב כי הכל הגיע אליו מאת אדון העולם". וביתר הרחבה הסביר רבי אייזיק שר זצ"ל (אסופת מערכות ח"ב למו"ר, ראש ישיבת כרם ביבנה, הרב חיים יעקב גולדוויכט זצ"ל): "'הגדתי היום כי באתי אל הארץ'. אדם הניצב לפני המזבח עם מתנת ידו, אינו מדקלם. פיו ולבו שווין, וכשהוא אומר בריגשת הלב: 'הגדתי היום כי באתי אל הארץ' הוא שב וחש את ההרגשה המלאה והשלמה של 'באתי אל הארץ'. זוהי ההרגשה שהתורה תובעת מאדם הניצב לפני מזבח ה' עם מתנת ידו. לחוש מחדש בכל עצמותיו את כובד העול של השעבוד 'ארמי אובד אבי', ותמצית פרשת סבלות מצרים, ורק מכוח ההרגשה הזו הוא עשוי להרגיש בחלבו ובדמו את כל הטוב הצפון 'ויביאנו אל המקום הזה, ארץ זבת חלב'".
לימדה אותנו התורה את ערך הכרת הטוב – לא מספיק לחוש בלב את הכרת הטוב אלא צריך לבטאה בפה, להכיר טובה לקב"ה, לחבר, לבן הזוג וכד'.
כאשר אדם עומד בירושלים, בבית המקדש, עומד הוא לפני הכהן ואומר את המילים: "הגדתי היום כי באתי אל הארץ… ואת האדמה אשר נתת לי ה'", הוא לא יכול שלא להתמלא ברגשות הכרת הטוב, להבין שבאמת מצד עצמו לא מגיע לו כלום, ואם יש לו משהו, הכול מצד החסד האלוקי שניתן לו. כך נלמד על הכרת הטוב בכל מערכות חיינו, לפני שאני, את, אתה פותחים את פינו להתלונן – למה המדינה כך? למה הממשלה כך? למה בן זוגי כך? למה אני כך? למה ולמה… כדאי להקדים לכל דבר את התודה, תודה הקב"ה שיש שלנו מדינה, תודה הקב"ה שזכינו לחיות בארץ, תודה הקב"ה שיש לי בן זוג… ושוב תודה ועוד תודה, ואם בכל זאת עדיין מרגיש האדם צורך להתלונן אז גם על כך יאמר תודה: תודה הקב"ה שאני יכול להתלונן… כי יש מקומות שלא יכולים… "טוב להודות לה'". ■

עוד במדור זה

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

פרשת וישלח- והעיקר לא לפחד כלל!

גילוי נאות: מאוד קשה לי אמירה זו… וכי מי שמפחד…
ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו…
מעשק ושטנה לרחובות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים…
לא לדלג על השורשים העמוקים

לא לדלג על השורשים העמוקים

אם היינו רוצים להצמיד את פרשיות השבוע 'לך לך, וירא…
העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

העקידה: עין במר בוכה ולב שמח

אחד הפיוטים המרגשים ביותר לפני תקיעות השופר בראש השנה: 'ויהי…
צו השעה: 'לך לך'

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות…
איתנים בעורף – מנצחים בחזית

איתנים בעורף – מנצחים בחזית

התחושה בכל זמן משבר, מלחמה, הרס, חורבן ומגפה היא 'האם…
מצום לשמחת הסוכה

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם…
יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום-הכיפורים: 'מקווה' הטהרה של עם ישראל

יום הכיפורים הוא שיאו של תהליך ארוך של ארבעים יום…
ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ראש השנה תשפ"ד: כיצד הופכים דין לרחמים?

ערב ראש השנה, אווירת החג כבר בפתח – ההכנות כבר…
חזקו ואמצו

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי…
בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

בן סורר ומורה: הורה מפנק אינו הורה מחנך

האם יעלה על הדעת שתיתכן מציאות של הורים שיסקלו את…
גבול הציות

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת…
ראה - לפניכם ברכה וקללה

ראה - לפניכם ברכה וקללה

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה…
למה אתה לא שומע?

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

ועשית הישר והטוב -וירשת את הארץ

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת…
Scroll to Top
גלילה למעלה