טור אורח

לא לפחד כלל

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

פרשת עקב היא השנייה מתוך 'שבע דנחמתא'. בפרשה זו משה רבנו מזהיר, מדריך, מוכיח ומלמד את הדור הנכנס לארץ את אשר עליהם לעשות. תחילה הוא מדבר בשבחה של ארץ ישראל, על המלחמה בכנענים ועל ביעור העבודה הזרה. משה רבנו יודע שהדור הנכנס לארץ יאלץ לעמוד במערכה מול שבעה העמים. משום כך הוא מצווה את ישראל לא לפחד כלל מיושבי הארץ, על אף שהם רבים, חזקים, גדולים ועצומים. הוא מזכיר להם שנמצא עמם הקב"ה, שכבר נלחם להם במצרים. זו אינה הבטחה שבני ישראל לא יפחדו מיושבי הארץ בזמן המלחמה אם ילכו בדרך התורה, אלא זו מצווה – אדם מישראל חייב להתגבר על הפחד ולא לתת לרגש זה לקנן בליבו, כפי שפוסק הרמב"ם.

אולם כאן נשאלת השאלה: הרי לכאורה פחד הוא עניין של רגש, אז איך אם כן יכולה התורה לצוות על אדם שלא יפחד כאשר הוא מפחד? מה עליו לעשות כדי להתגבר על הפחד?

שאלה מעין זו נשאל ה'אבן עזרא' על הנאמר בעשרת הדברות: איך מצווה התורה על 'לא תחמוד' ועל 'לא תתאוה', והרי לכאורה לאדם אין שליטה על רגשותיו? מסביר ה'אבן עזרא' יסוד פסיכולוגי גדול מאוד בנפש האדם: כאשר מחנכים ילד קטן שלא להכניס את היד לתוך האח הבוער כדי לא להיכוות – הילד מבין זאת, וממילא אין לו שום תאווה לגעת באש שהרי הוא יודע שהדבר הזה יזיק לו. כך, אם אדם מישראל מקבל חינוך נכון שרכוש של הזולת הוא מן הנמנעות לגביו, והוא חדור במודעות שהוא יכול לעמוד במה שהקב"ה מצווה אותו – ממילא הוא לא יחמוד ולא יתאווה לרכוש הזולת.

כך גם בענייננו. מי שיש בו יראת שמים אמיתית –  כשם שבענייני ממון הוא יודע שלא יגע במה ששייך לזולת ושזה בדיוק כמו להכניס את היד לתוך האש, כך גם כשנמצאים בזמן מלחמה, כאשר האדם יודע את הציווי שאין לתת לרגש הפחד לקנן בלב, ודאי שיש בכוחו לדכא את הרגש הזה.

למרבה הצער, יש היום אנשים שמדקדקים מאד במצוות, אך חוששים לבקר את קרוביהם המתגוררים ביהודה ובשומרון. ישנם אף רבנים שאומרים שזו סכנה. לעניות דעתי, זו גישה המנוגדת להשקפת התורה. ודאי שאסור לאדם לילך בתוך שדה מוקשים ולומר שהוא בוטח בה' ולא מפחד, זה מעשה של הוללות וחוסר אחריות, אך אם אדם נוקט אמצעי זהירות סבירים אל לו לתת לרגש הפחד לקנן בליבו. לכן, מי שיש בו יראת שמים אמיתית עליו הנביא אומר: 'החרדים על דברו' ואינם חרדים מדברים אחרים.

הציבור שמתגורר ביש"ע הוא בעל יראת שמים אמיתית והוא יודע להתגבר על הפחד. הדבר אמור במיוחד על אלה הדרים בעיר האבות, וכל מי שבא להתפלל על קברי האבות מתוך עומק הכוונה – יש בו עניין סגולי המסיר את הפחד. עובדות שאנשים מספרים הן שלפני שהתפללו במערת המכפלה קינן בהם הפחד, אך לאחר שבאו והתפללו שם בכוונה מעומק הלב, סר מהם הפחד באופן מופתי ללא הסבר הגיוני. זוהי סגולתה של העיר חברון, מקום מנוחתם של אבותינו הקדושים, עירו של כלב בן יפונה שבה קיבל את הכוח להתחזק ולא להיכשל בחטא המרגלים. כל מי שבא ומבקר בעיר האבות ומתפלל שם בכוונה, מובטח לו שיסור ממנו הפחד.

יהי רצון שנזכה שכל מנהיגי ישראל יתגברו ויתעלו על עצמם ולא יפחדו מאיומי הגויים, וידעו שארץ ישראל שייכת אך ורק לעם ישראל. מתוך כך יזכו להחיל את ריבונות עם ישראל על כל מרחבי ארצנו, ובחודש הזה שבו אנחנו אבלים על החורבן, נזכה גם לראות את הגאולה השלמה

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…