אלישע בן קימון

לא לפחד כלל

גבעת עוז ציון, אילוסטרציה
אלישע בן קימון

01
בחינת גבולות

אלו ימים קריטיים. כל חבר בממשלה החדשה בוחן את היכולות במשרדו ואת מידת השפעתו על התחומים תחת אחריותו. באלו נושאים הוא יכול לרוץ קדימה, באלו ייתקל בקשיים, ואלו יישארו על המדף. הגורמים להחלטות רבים – החל ממדיניות של ראש הממשלה ומידת מעורבותו בעניין, דרך קשיים משפטיים מול בג"ץ או היועמש"ית, וכמובן הציבוריות. ולכן 100 הימים הללו יתנו קריאת כיוון לבאות. מה הממשלה תקדם בכל הכוח וממה תימנע.
כבר השבוע התבשרנו על שינוי מדיניות של 180 מעלות בעמדת המדינה בנוגע לחומש. בתגובתה לבג"ץ טענה הממשלה הקודמת כי דין המקום להתפנות. ואילו בתגובה של הממשלה החדשה נטען כי בכוונת הממשלה להסדיר את המקום. סמוטריץ' וסטרוק שעסקו בנושא עוד לפני שנכנסו למשרדיהם מבהירים לשר הביטחון ולראש הממשלה על מה יילחמו, מה חשוב להם ומה הם באים לשנות.
אותו הדבר גם מול עליית השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להר הבית. הגורמים הפוליטיים טענו כי עלייתו תבעיר את המזרח התיכון, ומנגד גם המשטרה וגם שב"כ טענו כי עלייתו לא תייצר מתיחות ביטחונית. בן גביר, לאחר תרגיל הונאה, עלה. עוד מוקדם לדבר על ההשלכות, אבל הדברים קרו. כך בוחנים את הגבולות ומנרמלים מציאות חדשה.
02
איילת שקד

תפקידים רבים חולקו בממשלה הנוכחית. יש המון מה לעשות, בטח בכל הקשור להתיישבות ביהודה ושומרון, בנגב ובגליל ובמערכת המשפט. יש אנשים מוכשרים שנכנסו לכנסת, בציונות הדתית וגם בעוצמה יהודית, אבל חלקם חסרי ניסיון פוליטי. מי יודע כמה זמן הממשלה תחזיק? ועד כמה ישחרר נתניהו את החבל לשותפיו, עד שאולי יעשה מהלך פוליטי של צירוף סיעת מרכז מבחוץ? ולכן גם היום למרות הטעות הפוליטית שעשתה, תתברך הממשלה אם תשלב בתפקיד ביצועי משמעותי את איילת שקד. לא יודע באיזה תפקיד אבל אני בטוח שהשרה לשעבר יודעת היכן ללחוץ בכדי לשחרר פקק.
שקד יודעת איך מגבשים ומאשרים תוכניות בנייה בהתיישבות, היא יודעת להחיל שינויים במערכת המשפט, להעביר תקציבים ולנתב אותם למקומות הנכונים, ובעיקר היא יודעת לממש מדיניות ימין ולהתנהל מול נתניהו. אם היא עשתה זאת בממשלה הקודמת שהייתה לעומתית, אז היא בטח תוכל לעשות זאת כעת. שקד היא כוח חשוב במאבק של הימין וכעת, שוב על אף הטעות הפוליטית שעשתה, היא צריכה לקחת חלק ולהישאר בציבוריות.
03
פינויים בגבעות

השבוע פינתה מערכת הביטחון מספר גבעות ביהודה ושומרון וגם הרסה כרם של תושב יצהר. הכרם, כך על פי גורמי ביטחון, נמצאת על קרקע פלשתינית פרטית. סטטוס משפטי שקשה מאוד להגן עליו בבג"ץ. אבל כאשר ההריסות הללו מתרחשות כמה מאות מטרים מבנייה בלתי חוקית פלשתינית שמשתוללת, זה אבסורד בהתגלמותו. אנשי מערכת הביטחון והמנהל האזרחי כמובן לא אשמים, הם מבצעים מדיניות של הממשלה הקודמת. אלא שכאן צריכה המדיניות החדשה לתפוס פיקוד.
אם מטפלים בבנייה בלתי חוקית, אז עושים זאת באופן מדוד כלפי כל מי שמפר את החוק. ישראלי ופלשתיני. המספרים של הבנייה הבלתי חוקית הפלשתינית גדלים בקצב מסחרר. על פי דוחות של תנועת רגבים מדובר על אלפי מבנים לא חוקיים בשנה – זה לא יכול להישאר על כנו בממשלה הנוכחית. לצד פתרונות עבור הפלשתינים בשטחי סי, יש לשנות את המדיניות ולפעול בשטחי סי באופן שלא היה קודם. כמו בבג"ץ חומש, כמו בהר הבית. קוראים לזה משילות. לא לפחד כלל.
שבת שלום.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…