בקול רב

לבנות סוכה באושוויץ

הרב יוני לביא

כשאתה מכין את עצמך להיות רב, אתה לומד אורח חיים, משנן יורה דעה ונבחן על סוגיות הגמרא ודעות הפוסקים. אף אחד לא מכין אותך לכך שתצטרך בבוא היום להיות לפעמים גם יועץ זוגי ומנחה הורים, מהנדס מזון (לפני פסח) ומהנדס בניין (לקראת סוכות).
דבר אחד בטוח, כל זה הוא צפיחית בדבש לעומת השאלות הנוראיות שאיתן נאלצו רבנים להתמודד בימים אחרים על אדמת ניכר…
אחד מהם היה הרב יהושע משה אהרונסון, שכיהן כרב בכמה עיירות בפולין עוד בטרם המלחמה. הוא היה רק בן 29 כשהיטלר פלש לפולין ונאלץ להיפרד אז מאשתו ומילדיו שנלקחו להשמדה. הוא נלקח למחנה העבודה קונין ושם על פיסות נייר רשם, תוך סיכון גדול, יומן אישי, שאותו כתב בעברית. הוא מתאר שם את חיי היומיום במחנה, את קיום המצוות בתנאים בלתי אפשריים, את התנהגות הנאצים ודילמות מוסריות שהתעוררו במצב האיום ההוא. הרב אהרונסון מסר את הכתבים לגוי פולני, והם שרדו ויצאו לאור שנים רבות מאוחר יותר, אחרי פטירתו, על ידי בני משפחתו, תחת השם ‘עלי מרורות׳.
מה מברכים על מרק טרף?
יום אחד, כך מספר הרב אהרונסון ביומנו, הנאצים הביאו לנו לאכול סיר גדול עם נוזל דלוח שאמור להיות מרק. על המים צפה חתיכת בשר והיה ברור לכולם שמדובר בבשר טריפה. האנשים הרעבים הסתכלו אחד על השני ואז על הרב אהרונסון והתלבטו מה לעשות. ״לי היה ברור שחייבים לאכול. זה פיקוח נפש! אנשים כחושים ומזי רעב שבקושי שורדים ונאלצים לעבוד בעבודת פרך. הם חייבים לאכול כל מה שיש, גם אם האוכל אינו כשר״.
אומנם לגבי עצמו החליט הרב שלא לאכול. מאכלות אסורים, כך לימדו רבותינו, מטמטמים את הנפש, ובתור רב ומורה הוראה בישראל, הוא חייב להתאמץ ולשמור על טהרת נפשו.
אך אז ראה שכולם מחכים לראות מה הרב יעשה והבין שאין לו ברירה. אם הוא לא יאכל – גם האחרים לא יאכלו. הוא נטל מעט מן הנוזל שבסיר, בירך עליו ״שהכול נהיה בדברו״ ואכל. בליבו התכוון לכך שגם במצב הקשה הזה הכול הוא בדבר ה׳ וברצונו. מיד בעקבותיו עשו כן גם כל האחרים ואכלו מהמרק. ״באותו רגע קיבלתי על עצמי שאם אזכה ואנצל מכאן לא אכהן עוד כרב בישראל. אחרי שנפשי אכלה טריפות, לא אוכל עוד לפסוק הלכה בצורה ישרה כראוי״.
מה שמדהים הוא שאת הסיפור הזה סיפר הרב אהרונסון בשנת 1951 אחרי שעלה לארץ, בטקס המינוי שלו כרב בפ״ת. איך זה מסתדר, אתם שואלים? ובכן, הוא ענה על כך בעצמו. לפני השואה הרב השתתף באירוע גדול של 150 רבנים מכל רחבי אירופה. אחרי המלחמה בדקתי מי מהם שרד, הוא סיפר, וגיליתי שאני היחיד… במקום שאין אנשים – אין לי ברירה אלא להיות איש, והסכמתי לקבל עליי את עול הרבנות. אך הוא התנה זאת בכך שברגע שיהיה מי שיוכל להחליף אותו – הוא יפנה לו מייד את מקומו.
תחת כנפי השכינה
וחזרה אל המחנה – חג הסוכות התקרב והרב אהרונסון חשב כיצד לקיים את מצוות סוכה. במוחו עלה רעיון: הגרמנים סידרו לצד המחסן חביות בשורות. אם הוא יצליח להרחיק קצת בין שתי חביות מהשורה החיצונית יהיה לו מרווח שייחשב שלוש דפנות של סוכה – חבית מימין, חבית משמאל וחבית מאחוריו, עם שיעור מינימאלי של מרחב ביניהן, וכל שנותר לו הוא לדאוג לסכך. כיצד משיגים סכך במחנה כפייה תחת עינם הפקוחה של הנאצים?
ובכן, בכל בוקר כשצעד בשלג למקום העבודה הרב אהרונסון חזר כשהוא מסתיר איתו ענף עץ קטן. כך במשך ימים צבר כמה ענפים וסידר אותם כסכך.
כשהגיע לילה ראשון של חג הוא התגנב חרש לסוכה תוך סיכון חייו, ושלף מתוך חולצתו את פרוסת הלחם שהחביא בדיוק לשם כך. הוא רצה לברך שהחיינו ו׳לישב בסוכה׳ ולאכול כזית מהפת ולקיים את המצווה. אלא שאז עלתה מחשבה במוחו: לא בטוח שהסוכה הזו בכלל כשרה. כי אם אחד השומרים במחנה יגלה אותי כאן – הוא יירה בי על המקום. ובמצב כזה שיש סכנת חיים לשבת בסוכה – לא מתקיים בה ״תשבו כעין תדורו״ כפי שקבעו חז״ל, שצריך שתהיה בסוכה תחושה נעימה ובטוחה כמו בבית. ואם כך אז יוצא שכל הטרחה שלי הייתה לשווא ואין משמעות לסוכה הזו.
הרב אהרונסון התלבט מה לעשות ואז לפתע המילים פשוט בקעו ממנו והברכה נפלטה מפיו כאילו כוח עליון גוזר עליו.
לימים סיפר שאולי בכל זאת יצא ידי חובה, כי באותם רגעים ששבהם ישב בין חביות תחת כמה זרדים וענפים ובירך ״לישב בסוכה״ הרגיש לכמה שניות שהוא נמצא תחת כנפי השכינה. כאילו אין נאצים. אין גדרות תיל. אין מלחמה מסביב. רק יהודי שנמצא בצילא דמהימנותא בחברת המלאכים ומקיים את המצווה לשבת בסוכה.
מאז ששמעתי את הסיפור הזה, בכל פעם שמגיע חג הסוכות ואני מקבל בווטסאפ תמונות של כל מיני סוכות מפנקות שנמצאות תחת הפרגולה או התלבטות לגבי האם מותר לקשור את המחצלת שעל גג הסוכה באזיקון מפלסטיק או שזה נחשב כמעמיד בדבר המקבל טומאה, אני חושב על גן העדן שאנחנו זוכים לחיות בו ולא תמיד יודעים להעריך אותו, ונזכר ברב יהושע משה אהרונסון שהתהלך בגיא צלמוות וגם שם הרגיש את סוכת שלומו של הקב״ה חופפת עליו. ■

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד שחם) לקיים הליך גישור פלילי. "היועמ"שית הכריעה: לא להליך גישור", נכתב באחד מהעיתונים שמסקרים את המשפט באובייקטיביות כמו כל דבר שמעורב בו נתניהו.
נתחיל ונאמר שבמחנה הימין הנטייה היא לא ללכת לגישור או עסקת טיעון, אלא להמשיך ולגלות את העבירות והכשלים שבהליך המשפטי שהשפיע ישירות על הבחירות וגרם להעברת מנדטים מצד לצד אי אז בתחילת המסע. בין אם אתם בעד הליך גישור, או נגדו, שלוש שנים לשלושת התיקים זו הזדמנות מצוינת לעצור רגע ולגלות זוויות שנעלמות לפעמים מן העין.
שלוש שנים של משפט ובינתיים מה אנחנו למדים? ריכזתי לכבוד האירוע שלוש נקודות תקשורתיות וממש לא משפטיות כדי להבין את האווירה, האקלים ולמה הרפורמה המשפטית הנחוצה כוללת גם תיקון חזק לתקשורת:
01
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים שעסקת הטיעון כבר היתה מונחת על השולחן מתחילת המשפט, כך דיווח רק לאחרונה כמובן, הפרשן גיא פלג – כלומר בפרקליטות המדינה המוטיבציה היתה להגיע לאיזשהו הליך, שאינו כולל בירור הצדק והעבירות, רק כדי לסיים בעסקת קלון שכבר פורסמה לפני כשנה. אצל כתבי המשפט ההודעה הזו של הפרקליטות לא מובילה למסקנה שיש פה במקרה הטוב אובר מוטיבציה להזזת ראש ממשלה פופולרי מתפקידו ובמקרה הרע עוול נוראי. עסקת הטיעון המפורסמת כוללת השמטה של סעיף השוחד, שאחרי שלוש שנים על סמך משפטנים בכירים כבר מפוררת לגמרי. הקלות הזו שבה אישום בשוחד נגד ראש ממשלה זוכה להסכמת ויתור בעסקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ללא האישום ב'שוחד, מרמה והפרת אמונים' וכתב אישום הכולל רק את שני הסעיפים האחרונים, ספק אם הימין היה מאבד את מספר המנדטים שהוביל לממשלת השינוי. כל הזועקים לד-מו-קר-טיה ברחובות מתעלמים מהקלות הבלתי נסבלת להמציא אישום בשוחד ערב בחירות כדי לפגוע בצד המשתתף בחגיגה הדמוקרטית.
02
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים, ותקנו אותי אם אני טועה, ששום עד ושום ראייה לא הפכו לכותרת ש'נועלת' על ראש הממשלה עד היום אישום כלשהו. שלוש שנים ואף אחד בציבור לא זוכר מהדורת חדשות הנפתחת בכותרת דרמטית שמסבכת באמת את נתניהו בעבירות הפליליות בהן הוא הואשם. כולנו זוכרים איך בתקופה שלפני פתיחת המשפט כיכבו הדלפות פליליות ערב ערב, הוקראו בקול דרמטי ועוצבו בטקסטים שחורים ואדומים כדי לספר כמה החשדות מאומתים. איפה כל זה? מישהו זוכר שם של עד או עדות שמסבכת את ראש הממשלה באישום השוחד?
כתבי המשפט המוטים באופן בוטה, היו צריכים היום, שלוש שנים אחרי, להיות כוכבי בידור וספקי כותרות שבוע אחרי שבוע בעקבות התנהלותם במשפט. למה זה לא קרה? למה חלקם כבר מזמן לא באירוע? כי מדובר בתיקים תפורים היטב גם תקשורתית, אשר נועדו להסתיים בפרישת הנאשם עוד בתחילתם.
03
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים באיזה קמפיין תודעה אלים השתמשו כאן כדי לסגור על ראש הממשלה. רוצים דוגמה? מישהו זוכר את "איך ראש ממשלה שצריך להגיע שלוש פעמים בשבוע לבית המשפט יכול לנהל את המדינה?", זה היה אחד מהטיעונים הנפוצים כדי להשפיע על הציבור להתנגד למשפט צדק ולעיקרון "אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו" – מה שהוביל להשפעה ישירה על מערכת הבחירות. קצת יותר משלוש שנים אחרי, וכולנו יודעים איך נתניהו לא רק שיכול היה להיבחר שוב, אלא גם לנהל את המדינה ללא הצורך להגיע לבית המשפט "שלוש פעמים בשבוע". ניפגש כאן בעוד שלוש שנם למסקנות נוספות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר לדמיין מקרה דומה אני מתכוון לכל פעם שימני בעצם אומר את המשפט "אם זה מישהו מהימין שהיה אומר או עושה כך זה היה נראה אחרת". למה אני והמחנה שלי צריכים להתנהל תחת הדפוס הזה ולדמיין מה היה קורה? וכאן נכנסת סערת גלית גוטמן והאמירה "החרדים מוצצים לנו את הדם" לתמונה. 

הטור הזה נכתב עוד לפני שגוטמן התנצלה בשידור, אתם ודאי קוראים אותו אחרי שעשתה זאת. בתחילת השבוע קבעה איזושהי ועדת משמעת ב'קשת' שגוטמן לא תושעה משידור, אפילו לא לשבוע אחד סמלי, ותסתפק בהתנצלות בפתח התכנית. סערת גלית גוטמן ייחודית ומקוממת מרבדים רבים, את חלקם אתם בטוח כבר שמעתם: איך יכול אולפן שלם כמעט (למעט הפרשן ברק סרי) לשבת בנינוחות למשמע משפט כזה, אמירה שכל בר דעת ובטח כל איש תקשורת יודע שמתכתבת עם סטריאוטיפים אנטישמיים. האם זה בגלל שרובם חושבים כמוה בדיוק ולא מסוגלים לתקוף אמירה כזו? האם מחשש שלא יוזמנו יותר לתכנית? לזכותם ייאמר שמחוללת האירוע הפגינה לא רק נבזות, היא גם השתלחה בפאנליסט היחיד שהעז להעיר לה והאשימה אותו בריצוי מצביעים חרדים שלו (סרי הכריז לפני כחודשיים כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד). 

זה אירוע טלוויזיוני חריג גם בגלל שהמנחה שיודעת להטיף לכל דבר שזז במדינה, לא ראתה לנכון להתאפס על עצמה, ולהציל מעט מהכבוד תוך כדי השידור עצמו. 

החריגות מגיעה גם מההתנצלות שפרסמה גוטמן מיד אחרי התכנית, טקסט יבש שלכאורה נכתב כדי לצאת ידי חובה, שממסגר אותה כאוהבת הארץ גדולה שלא הובנה נכון, היא בכלל התכוונה למנהיגי הציבור. כמובן שמדובר בשטויות, בדברים שלה ציינה את גודלם (וטעתה כמובן) של החרדים לכן ברור שהיא מתכוונת לציבור עצמו. 

אבל קרה באירוע הזה דבר נוסף שהופך אותו לשובר שיאים בלתי נסבלים: היעדר הענישה המינימלית. מגישת טלוויזיה באמירה הכי קיצונית ומסיתה שנשמעת באופן פומבי, ולא בחלל ריק. בשבועות של קמפיין בהובלת מטות המאבק כנגד הרפורמה, עם תהלוכות שנאה לכיוון בני ברק וסרטונים אלימים מילולית – גוטמן רק הביאה את זה אל הבמה של ערוץ 12 ואל הקהל שצמא לעוד שנאה. איך דברים קשים כאלו לא מסתכמים בהשעיה ארוכה? נשגב מבינתי. השעיה קצרה? גם אפשרות. חופשה של כמה ימים מהתכנית? הייתי מקבל הכל. 

וזה אפרופו ההשוואה האוטומטית ל"אם מדובר היה במנחה ימני מה היה קורה?" לא צריך להשוות וכאמור, כבר נמאס מזה. אפשר פשוט להשוות למנחה מהשמאל. 

בתחילת 2019 אחרי עוד כתבה בחדשות 13 על שירות חיילים ביו"ש, סיכמה העיתונאית אושרת קוטלר ואמרה: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם". באותו המשדר ולאחר שהגיעו לא מעט תלונות, קוטלר חצי הבהירה את דבריה וחצי עמדה את שלה. היא הושעתה מהגשת התכנית. ואגב, באירוע הזה בעצם הסתיימה הקריירה הארוכה שלה. וזו החוצפה של "קשת" לדעתי: מסתבר שעל הרבה יותר מהשתלחות בחיילים, על הכפשה שמזכירה את אירופה של שנות ה-30 תסתפק גוטמן בהתנצלות בפתיחת התכנית הבאה שתגיש. 

רוצים עוד דוגמה? גוף תקשורת שמכריז על עצמו 'הטלוויזיה של ישראל' שכבר ידע להשעות את התכנית 'אופירה וברקו' על האמירה נגד חברי כנסת ערבים "מחבלים היושבים בכנסת", לא רואה לנכון להשעות את גוטמן אפילו לתכנית אחת. אז חיילי צה"ל שווים השעיה? ח"כים ערבים שווים ענישה? ומשפחות חרדיות שסופגות הערות ואלימות בימים אלו – לא?  

אסור לקנות את ההתנצלות לכאורה של גוטמן, ובטח שלא להאמין לה. אם זה היה אמיתי, גם מקום העבודה וגם העובדת שפגעה בציבור שגם ככה נמצא תחת מתקפה, היו מסכימים יחד על השעיה. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…