טור אורח

למה צמנו

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

מדוע צמים בתענית אסתר? התשובה הטבעית היא כמובן 'זכר לתענית בזמן מרדכי ואסתר'. אלא שאז מוחי ימטיר עלי מטח קושיות כבד: מדוע הצום אינו בניסן כפי שצמו אז? ואם אסור להתענות בניסן אז לפחות צמוד לניסן ככל האפשר?… ועוד, אם התענית 'נופלת' על שבת כמו השנה, מדוע הוקדמה התענית לחמישי ולא איחרו אותה כמו בתשעה באב שחל בשבת? הרי הכלל הוא ש'פורענות – מאחרין ולא מקדימין'.

מטח הקושיות הצפות במוחי, מחייב אותי לחפש נתיב חדש לפשר תענית אסתר. נראה שהיא אינה זכר למשהו מהעבר שלנו, אלא דווקא להיפך, היא תענית במובן המקורי של המילה, תענית על מצוקה המכרסמת בנו כאן ועכשיו. נעזר בסדרת מאמריו של רבי לוי במסכת מגילה. במאמר הראשון, רבי לוי מביא מסורת עתיקה על הפסוק "ויהי בימי אחשורוש" – אין 'ויהי בימי' אלא לשון צער. הצער הוא כמובן על היותנו נתונים תחת שלטון זר ומושחת. ולאיזה שלטון אנו מייחלים? במאמרו השני מביא רבי לוי עוד מסורת: "אמוץ (אביו של ישעיה בן אמוץ הנביא), ואמציה (מלך יהודה) אחים היו". שלטונו של אחשורוש מחדד את החסרון במלכות שבה המלך והנביא 'אחים'. חזון השלטון היהודי שאנו מתפללים אליו הוא חיבור ושיתוף מלא בין המלכות לנבואה. המלך מבית דוד, שפועלו במישור המדיני, נבחר על ידי הקב"ה ועל ידי העם. במקביל לו פועל הנביא, במישור הרוחני, להביא את דבר ה' למלך ולציבור כולו. המלך והנביא פועלים יחד באחווה ובהפריה הדדית. לזאת לא זכינו מימי אחשוורוש והמן עד ימינו אנו. על זה התפללנו ביום חמישי בתענית אסתר.

עומק נוסף מתחדד במאמרו השלישי של רבי לוי:"דבר זה מסורת בידנו: מקום ארון אינו מן המידה… בנס היה עומד". הארון לא תפס מקום במרחב קודש הקודשים. הוא פרץ את גבולות החוק הפיסיקלי בעולם. קיומו היה נס ללא שיעבוד לטבע. הנוכחות של הארון בעולם היוותה בסיס להשראת שכינה בתוך עם ישראל, ובעולם כולו. זהו פלא הרחוק מן העולם המוכר לנו, פלא שאבד לנו. המגילה עצמה מכילה ישועה ופלא עצומים המשמחים את לבנו, בו בזמן שהיא מדגישה חסרונות עמוקים הממשיכים לכרסם בחיינו. תענית אסתר אינה זכר לימים עברו, אלא ממקדת אותנו מחדש לתפילה על הצרכים הבוערים שלנו. ממשל המחבר בין מנהיגים בעלי ענווה ויושר לבין נושאי רוח הקודש, היוצרים חיי רוח ומעשה מלאי השראת שכינה, הם נושאי התענית שלנו  

עוד במדור זה

סולו המסילה...

סולו המסילה...

מסילת ישרים ב׳בית האדום׳ סיפר‭ ‬לי‭ ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬הכותל‭ ‬הרב‭…
לבבות עטופים בקליפות

לבבות עטופים בקליפות

היעלו כעת ארצה הישיבות בניו יורק? הרב‭ ‬נפתלי‭ ‬וינברג‭ ‬הוא‭…
שנהיה קצת יותר פשוטים...

שנהיה קצת יותר פשוטים...

תורת ירושלים אני‭ ‬מרבה‭ ‬לכתוב‭ ‬בטור‭ ‬זה‭ ‬על‭ ‬דמויות‭ ‬ירושלמיות‭,…
על הצדיקים ועל החסידיםועל ה...עשירים

על הצדיקים ועל החסידיםועל ה...עשירים

את הליטוף לא שכחתי… סיפר‭ ‬לי‭ ‬שמואל‭ ‬שוורץ‭: ‬׳למדתי‭ ‬תקופה‭…
תשאיר משהו גם לקב״ה...

תשאיר משהו גם לקב״ה...

מה ל״אגרות משה״ולמשחקי הבייסבול? סיפר‭ ‬לי‭ ‬חיים‭ ‬כץ‭ ‬מניו‭ ‬יורק‭:…
מידות, ועוד תיקון מידות

מידות, ועוד תיקון מידות

ספיחי סוכות בביקור‭ ‬חג‭ ‬אצל‭ ‬מו״ר‭ ‬בעל‭ ‬״נתיבי‭ ‬ישורון״‭ ‬הוא‭…
לכה דודי נצא...

לכה דודי נצא...

עוד על ״העם שבשדות״ ערב‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬אחד‭ ‬נזדמנתי‭ ‬לשיחה‭…
“זה יום כיפור זה?...”

“זה יום כיפור זה?...”

סיפור‭ ‬חשוב‭ ‬מופיע‭ ‬בספרי‭ ‬תלמידי‭ ‬הבעש”ט‭ (‬נדמה‭ ‬לי‭ ‬שנמצא‭ ‬בשבחי‭…
״תורה הקדושה התחנני בבקשה...״

״תורה הקדושה התחנני בבקשה...״

מי אוהב את הגמרא? פעם‭ ‬שאלתי‭ ‬אחד‭ ‬מילדי‭ ‬בהיותו‭ ‬בגיל‭…
אלול!

אלול!

ביקור חולים? הכנסת כלה! בעקבות‭ ‬דברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬על‭ ‬הגאון‭ ‬ר׳‭…
נלחמים על הבית

נלחמים על הבית

על ברכה שפג תוקפה בשנים‭ ‬האחרונות‭, ‬מדי‭ ‬שנה‭ ‬ביום‭ ‬י״א‭…
על שופטים ועל השופר

על שופטים ועל השופר

פה קדוש יתקע בשופר  בהמשך‭ ‬לסיפורים‭ ‬על‭ ‬ישוב‭ ‬הארץ‭ ‬ובניינה‭…
 90 שנות אור

 90 שנות אור

השבוע‭, ‬בג‭' ‬אלול‭, ‬ימלאו‭ ‬90‭ ‬שנה‭ ‬לפטירת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬תחילתו‭…
כמה עובדות עלהגאון ר׳ חיים קרייזוירט

כמה עובדות עלהגאון ר׳ חיים קרייזוירט

ראש ישיבה או רב?עצת הרבי מלובביץ׳ סיפר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬יהודי‭…
תבנה ולא תסתור

תבנה ולא תסתור

״לנתוש ולנתוץ…לבנות ולנטוע״ שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬אברהם‭ ‬רמר‭ ‬זצ״ל‭: ‬׳ירמיהו‭ ‬נחשב‭…
להביט באותיות הפורחות

להביט באותיות הפורחות

״גווילין נשרפין…״ דברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬על‭ ‬האדמו״ר‭ ‬מגור‭ ‬בעל‭ ‬״פני‭ ‬מנחם״‭,…