בקול רב

לרקוד או לבכות? 7 מחשבות על איך ייראה שמחת תורה שלנו

הרב יוני לביא

1. זו‭ ‬לא‭ ‬פעם‭ ‬ראשונה‮ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬מגיע‭ ‬אל‭ ‬חג‭ ‬וליבו‭ ‬שותת‭ ‬דם‭.‬

חווינו‭ ‬זאת‭ ‬אינספור‭ ‬פעמים‭ ‬לאורך‭ ‬היסטוריה‭ ‬כשמסלול‭ ‬חיינו‭ ‬התפתל‭ ‬בין‭ ‬פוגרום‭ ‬לגירוש‭ ‬ובין‭ ‬גזירות‭ ‬שמד‭ ‬להתקפות‭ ‬טרור‭.‬

לא‭ ‬פעם‭ ‬אויבינו‭ ‬כיוונו‭ ‬את‭ ‬התקפותיהם‭ ‬אלינו‮ ‬דווקא‭ ‬בימי‭ ‬חג‭,‬‭ ‬כדי‭ ‬להשבית‭ ‬את‭ ‬השמחה‭ ‬ולשבור‭ ‬את‭ ‬רוחנו‭.‬

ולמרות‭ ‬הכול‭, ‬בכל‭ ‬פעם‭ ‬מחדש‭, ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬מצא‭ ‬את‭ ‬הכוח‭ ‬להתרומם‭. ‬לזכור‭ ‬את‭ ‬הכאב‭ ‬ואת‭ ‬זכר‭ ‬הנופלים‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬להודות‭ ‬על‭ ‬הטוב‭ ‬ולהמשיך‭ ‬לחיות‭ ‬ולשמוח‭.‬

2. אי‭ ‬אפשר‭ ‬שלא‭ ‬להיזכר‭ ‬בסיפורו‭ ‬המרטיט‭ ‬של‮ ‬האדמו״ר‭ ‬מפיסצ׳נה‭. ‬השנה‭ ‬היא‭ ‬1939‭ ‬והעיר‭ ‬וורשה‭ ‬מוקפת‭ ‬בטבעת‭ ‬אש‭ ‬נאצית‭. ‬שמחת‭ ‬תורה‭ ‬מתקרב‭ ‬ואסון‭ ‬כבד‭ ‬פוקד‭ ‬את‭ ‬משפחת‭ ‬הרבי‭. ‬אלימלך‭, ‬בנו‭ ‬יחידו‭, ‬נהרג‭ ‬במהלך‭ ‬חול‭ ‬המועד‭ ‬בהפצצות‭ ‬הגרמנים‭. ‬יומיים‭ ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬כלתו‭ ‬וגיסתו‭ ‬נספו‭ ‬אף‭ ‬הן‭. ‬בליל‭ ‬החג‭ ‬יהודים‭ ‬מתכנסים‭ ‬בחשאי‭ ‬במרתף‭ ‬אפל‭ ‬והספק‭ ‬מנקר‭ ‬בליבם‭: ‬האם‭ ‬הרבי‭ ‬יבוא‭? ‬ובכלל‭, ‬איך‭ ‬אפשר‭ ‬להתפלל‭ ‬בימים‭ ‬כה‭ ‬נוראים‭?‬

הם‭ ‬כמעט‭ ‬התייאשו‭, ‬כשלפתע‭ ‬הרבי‭ ‬הופיע‭. ‬בצעד‭ ‬נחוש‭ ‬הוא‭ ‬ניגש‭ ‬אל‭ ‬התיבה‭ ‬וקולו‭ ‬הרעים‭: ‬״ברכו‭ ‬את‭ ‬ה׳‭ ‬המבורך״‭. ‬הנוכחים‭, ‬מופתעים‭ ‬ונסערים‭ ‬כאחד‭, ‬הצטרפו‭ ‬לניגון‭ ‬המיוחד‭ ‬שהפיח‭ ‬ניצוץ‭ ‬של‭ ‬תקווה‭ ‬בלבבות‭ ‬השבורים‭.‬

3. עשר‭ ‬שנים‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬בצל‮ ‬מאורעות‭ ‬הדמים‭ ‬בתרפ״ט‮ ‬והטבח‭ ‬המזעזע‭ ‬ביהודי‭ ‬חברון‭, ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬נכנס‭ ‬אל‭ ‬היכל‭ ‬הישיבה‭ ‬בליל‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭. ‬אווירת‭ ‬נכאים‭ ‬עטפה‭ ‬את‭ ‬המקום‭. ‬הרב‭ ‬פתח‭ ‬את‭ ‬ההקפה‭ ‬הראשונה‭ ‬בשיר‭ ‬״הרנינו‭ ‬גויים‭ ‬עמו‭, ‬כי‭ ‬דם‭ ‬עבדיו‭ ‬ייקום״‭ ‬במנגינה‭ ‬מיוחדת‭. ‬עיני‭ ‬הנוכחים‭ ‬דמעו‭, ‬אבל‭ ‬השירה‭ ‬סחפה‭ ‬אותם‭ ‬ומשם‭ ‬נמשכו‭ ‬ההקפות‭ ‬בעוז‭ ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬הלילה‭.‬

4. וחזרה‭ ‬אלינו‭ ‬לדילמה‭ ‬הכואבת‭:‬‮ ‬כיצד‭ ‬ייראה‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭ ‬השנה‭ ‬בעודנו‭ ‬שרויים‭ ‬בתוך‭ ‬מלחמה‭?‬

מצד‭ ‬אחד‭, ‬המסעדות‭ ‬ובתי‭ ‬הקפה‭ ‬הומים‭ ‬אדם‭, ‬נתב״ג‭ ‬גדוש‭ ‬נוסעים‭ ‬ואנשים‭ ‬משתתפים‭ ‬במופעי‭ ‬שירה‭ ‬וזמר‭. ‬היעלה‭ ‬על‭ ‬הדעת‭ ‬שדווקא‭ ‬את‭ ‬שמחת‭ ‬התורה‭ ‬נשבית‭?‬

מאידך‭, ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬עלו‭ ‬בסערה‭ ‬השמימה‭ ‬אלף‭ ‬ומאתיים‭ ‬קדושים‭ ‬הי״ד‭. ‬נוכח‭ ‬אבל‭ ‬כה‭ ‬עמוק‭, ‬כיצד‭ ‬נוכל‭ ‬לחגוג‭ ‬כרגיל‭?‬

5. נדמה‭ ‬שהחכם‭ ‬באדם‭ ‬כבר‭ ‬הציע‭ ‬את‮ ‬הנוסחה‭ ‬לאיזון‭ ‬העדין‭ ‬הזה‭. ‬היא‭ ‬מורכבת‭ ‬אבל‭ ‬חיונית‭ ‬לאומה‭ ‬״שֶׁעִצְּבוֹנָהּ‭ ‬וְשָׂשׂוֹנָהּ‭ ‬הֵם‭ ‬שְׁתִי‭ ‬וָעֵרֶב‭ ‬בְּבֶגֶד‭ ‬יוֹמָהּ״‭.‬

העיקרון‭ ‬המנחה‭:‬‮ ‬כל‭ ‬רגש‭ ‬בעיתו‭ ‬ובזמנו‭, ‬ובמלוא‭ ‬העוצמה‭!‬

וכדברי‭ ‬שלמה‭: ‬״לַכֹּל‭ ‬זְמָן‭ ‬וְעֵת‭ ‬לְכָל־חֵפֶץ‭ ‬תַּחַת‭ ‬הַשָּׁמָיִם‭… ‬עֵת‭ ‬לִבְכּוֹת‭ ‬וְעֵת‭ ‬לִשְׂחוֹק‭ ‬עֵת‭ ‬סְפוֹד‭ ‬וְעֵת‭ ‬רְקוֹד״‭ (‬קוהלת‭ ‬ג׳‭).‬

זו‭ ‬תהיה‭ ‬טעות‭ ‬אם‭ ‬ניתן‭ ‬לעצב‭ ‬לכבות‭ ‬את‭ ‬השמחה‭ ‬או‭ ‬שנאפשר‭ ‬לשמחה‭ ‬לדרוס‭ ‬את‭ ‬העצב‭. ‬עלינו‭ ‬לתת‭ ‬לכל‭ ‬אחד‭ ‬מהם‭ ‬את‮ ‬מלוא‭ ‬הביטוי‭, ‬בזמן‭ ‬ובמקום‭ ‬המתאים‭.‬

מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬תציין‭ ‬בטקסים‭ ‬ועצרות‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬ב-7.10‭, ‬תאריך‭ ‬שהפך‭ ‬לסמל‭ ‬האירוע‭. ‬לצד‭ ‬זה‭ ‬נקבע‭ ‬גם‭ ‬יום‭ ‬אבל‭ ‬לאומי‭ ‬בכה׳‭ ‬בתשרי‭, ‬יומיים‭ ‬אחרי‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭. ‬כך‭ ‬גם‭ ‬מורה‭ ‬ההלכה‭ – ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬יארצייט‭ ‬לקרובו‭ ‬ביום‭ ‬שבת‭ ‬או‭ ‬חג‭, ‬עולה‭ ‬לקבר‭ ‬ביום‭ ‬שלמחרת‭.‬

ביום‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭ ‬עצמו‮ ‬״נָגִיל‭ ‬וְנָשִׂישׂ‭ ‬בְּזֹאת‭ ‬הַתּוֹרָה‭, ‬כִּי‭ ‬הִיא‭ ‬לָנוּ‭ ‬עֹז‭ ‬וְאוֹרָה״‭, ‬ומתוך‭ ‬בתי‭ ‬הכנסת‭ ‬יזרמו‮ ‬נחלי‭ ‬אמונה‭ ‬ותקווה‮ ‬לחיילינו‭ ‬בחזית‭ ‬ולמשפחות‭ ‬שבעורף‭.‬

דווקא‭ ‬השנה‭, ‬יותר‭ ‬מתמיד‭, ‬אנו‭ ‬זקוקים‭ ‬לשמחה‭ ‬הזו‭ ‬שתטעין‭ ‬בנו‭ ‬כוחות‭ ‬מחודשים‭.‬

יתירה‭ ‬מזו‭, ‬חכמינו‭ ‬מלמדים‭ ‬ש״האור‭ ‬ניכר‭ ‬מתוך‭ ‬החושך״‭. ‬אחרי‭ ‬זוועות‭ ‬שמיני‭ ‬עצרת‭ ‬האחרון‭ ‬מבהיקה‭ ‬ביתר‭ ‬שאת‮ ‬גודלה‭ ‬ויופייה‭ ‬של‭ ‬תורת‭ ‬החיים‮ ‬שלנו‭, ‬אל‭ ‬מול‭ ‬תורת‭ ‬המוות‭ ‬והרצח‭ ‬של‭ ‬אויבינו‭.‬

במהלך‭ ‬תפילת‭ ‬׳יזכור׳‭, ‬נכון‭ ‬יהיה‭ ‬להוסיף‭ ‬פרק‭ ‬תפילה‭ ‬מיוחד‭ ‬לזכר‭ ‬הנרצחים‭ ‬השנה‭. ‬אפשר‭ ‬לחלק‭ ‬לכל‭ ‬המתפללים‮ ‬פתקים‭ ‬עם‭ ‬שמות‭ ‬הנספים‭, ‬כך‭ ‬שיישאו‭ ‬תפילה‭ ‬אישית‭ ‬לעילוי‭ ‬נשמתם‭. ‬את‮ ‬אחת‭ ‬ההקפות‮ ‬ניתן‭ ‬להקדיש‭, ‬ברוח‭ ‬מעשהו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬לזכות‭ ‬הקדושים‭ ‬ונייחד‭ ‬אותה‭ ‬לשירי‭ ‬נשמה‭ ‬ותפילה‭.‬
מעבר‭ ‬לכך‭,‬‮ ‬לא‭ ‬נוותר‮ ‬על‭ ‬הקידוש‭ ‬המסורתי‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬שקיות‭ ‬הממתקים‭ ‬לילדים‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬הדגלים‭ ‬הססגוניים‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬ההקפות‭ ‬השניות‭.‬

עם‭ ‬ישראל‭ ‬חי‭ ‬וקיים‭ ‬ובשמחת‭ ‬תורה‭ ‬יראה‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬את‮ ‬ארץ‭ ‬פלישתים‭ ‬החרבה‭ ‬עולה‭ ‬בעשן‭ ‬בעוד‭ ‬ישראל‭ ‬שמחה‭, ‬צוהלת‭ ‬ומליאת‭ ‬חיים‭.‬

6. לצד‭ ‬כל‭ ‬זאת‭, ‬נדרשת‮ ‬רגישות‭ ‬מקסימאלית‮ ‬כלפי‭ ‬מי‭ ‬שהדרך‭ ‬הזו‭ ‬קשה‭ ‬לו‭. ‬כלפי‭ ‬מי‭ ‬שבמלחמה‭ ‬איבד‭ ‬את‭ ‬אהוב‭ ‬ליבו‭, ‬אביו‭ ‬או‭ ‬בנו‭, ‬או‭ ‬שאחותו‭ ‬עודנה‭ ‬שבויה‭ ‬בעזה‭. ‬לאלו‭ ‬שאינם‭ ‬מסוגלים‭ ‬לשמוח‭ ‬ולרקוד‭ ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬עלינו‭ ‬להעניק‭ ‬חיבוק‭ ‬חם‭ ‬ואת‮ ‬מלוא‭ ‬האמפתיה‭ ‬והתמיכה‭. ‬נישא‭ ‬תפילה‭ ‬שעוד‭ ‬יזכו‭ ‬לשמוח‭ ‬ולחגוג‭ ‬בע״ה‭ ‬בשנים‭ ‬הבאות‭ ‬כשהפצעים‭ ‬יגלידו‭ ‬והכאב‭ ‬יתרכך‭ ‬מעט‭.‬

חשוב‭ ‬מאוד‭!‬‮ ‬אסור‭ ‬לנו‭ ‬לאפשר‭ ‬למחלוקות‭ ‬על‭ ‬אופן‭ ‬החגיגה‭ ‬לפצל‭ ‬אותנו‭.‬‮ ‬נכבד‭ ‬כל‭ ‬דרך‭ ‬בה‭ ‬יבחרו‭ ‬יחידים‭ ‬או‭ ‬קהילות‭ ‬לציין‭ ‬את‭ ‬החג‭ – ‬בשמחה‭ ‬מליאה‭, ‬מרוסנת‭ ‬או‭ ‬באבל‭ ‬שקט‭. ‬באחדותנו‭ ‬ובכבוד‭ ‬שנעניק‭ ‬זה‭ ‬לזה‭ ‬טמון‭ ‬כוחנו‭ ‬מול‭ ‬האויב‭.‬

‮ ‬7. ולסיום‭, ‬למען‭ ‬אלו‭ ‬שעדיין‭ ‬מתחבטים‭ ‬כיצד‭ ‬נכון‭ ‬לפעול‭, ‬נציע‭ ‬עקרון‭ ‬פשוט‭ ‬אך‭ ‬רב‭ ‬עוצמה‭: ‬שאלו‭ ‬את‭ ‬עצמכם‭:‬‮ ‬מה‭ ‬היה‭ ‬רוצה‭ ‬האויב‮ ‬שלנו‭? ‬דמיינו‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬חולם‭ ‬השטן‭ ‬שחרת‭ ‬על‭ ‬דגלו‭ ‬את‭ ‬השמדתנו‭. ‬תהו‭ ‬כיצד‭ ‬סינוואר‭ ‬ונסראללה‭ ‬היו‭ ‬רוצים‭ ‬שייראה‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‮ ‬שלנו‭.‬

ואז‭ -‬‮ ‬עשו‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההפך‭!‬

בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬תשפ״ה‭ ‬נכריז‭ ‬קבל‭ ‬עם‭ ‬ועולם‭ ‬‮–‬‭ ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬לטרור‭ ‬לנצח‭. ‬נחגוג‭ ‬בגאווה‭, ‬בעוז‭ ‬ובתעצומות‭ ‬נפש‭, ‬כי‮ ‬השמחה‮ ‬שלנו‮ ‬היא‮ ‬הנצחון‮ ‬שלנו‭. ‬

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…