בקול רב

לרקוד או לבכות? 7 מחשבות על איך ייראה שמחת תורה שלנו

הרב יוני לביא

1. זו‭ ‬לא‭ ‬פעם‭ ‬ראשונה‮ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬מגיע‭ ‬אל‭ ‬חג‭ ‬וליבו‭ ‬שותת‭ ‬דם‭.‬

חווינו‭ ‬זאת‭ ‬אינספור‭ ‬פעמים‭ ‬לאורך‭ ‬היסטוריה‭ ‬כשמסלול‭ ‬חיינו‭ ‬התפתל‭ ‬בין‭ ‬פוגרום‭ ‬לגירוש‭ ‬ובין‭ ‬גזירות‭ ‬שמד‭ ‬להתקפות‭ ‬טרור‭.‬

לא‭ ‬פעם‭ ‬אויבינו‭ ‬כיוונו‭ ‬את‭ ‬התקפותיהם‭ ‬אלינו‮ ‬דווקא‭ ‬בימי‭ ‬חג‭,‬‭ ‬כדי‭ ‬להשבית‭ ‬את‭ ‬השמחה‭ ‬ולשבור‭ ‬את‭ ‬רוחנו‭.‬

ולמרות‭ ‬הכול‭, ‬בכל‭ ‬פעם‭ ‬מחדש‭, ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬מצא‭ ‬את‭ ‬הכוח‭ ‬להתרומם‭. ‬לזכור‭ ‬את‭ ‬הכאב‭ ‬ואת‭ ‬זכר‭ ‬הנופלים‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬להודות‭ ‬על‭ ‬הטוב‭ ‬ולהמשיך‭ ‬לחיות‭ ‬ולשמוח‭.‬

2. אי‭ ‬אפשר‭ ‬שלא‭ ‬להיזכר‭ ‬בסיפורו‭ ‬המרטיט‭ ‬של‮ ‬האדמו״ר‭ ‬מפיסצ׳נה‭. ‬השנה‭ ‬היא‭ ‬1939‭ ‬והעיר‭ ‬וורשה‭ ‬מוקפת‭ ‬בטבעת‭ ‬אש‭ ‬נאצית‭. ‬שמחת‭ ‬תורה‭ ‬מתקרב‭ ‬ואסון‭ ‬כבד‭ ‬פוקד‭ ‬את‭ ‬משפחת‭ ‬הרבי‭. ‬אלימלך‭, ‬בנו‭ ‬יחידו‭, ‬נהרג‭ ‬במהלך‭ ‬חול‭ ‬המועד‭ ‬בהפצצות‭ ‬הגרמנים‭. ‬יומיים‭ ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬כלתו‭ ‬וגיסתו‭ ‬נספו‭ ‬אף‭ ‬הן‭. ‬בליל‭ ‬החג‭ ‬יהודים‭ ‬מתכנסים‭ ‬בחשאי‭ ‬במרתף‭ ‬אפל‭ ‬והספק‭ ‬מנקר‭ ‬בליבם‭: ‬האם‭ ‬הרבי‭ ‬יבוא‭? ‬ובכלל‭, ‬איך‭ ‬אפשר‭ ‬להתפלל‭ ‬בימים‭ ‬כה‭ ‬נוראים‭?‬

הם‭ ‬כמעט‭ ‬התייאשו‭, ‬כשלפתע‭ ‬הרבי‭ ‬הופיע‭. ‬בצעד‭ ‬נחוש‭ ‬הוא‭ ‬ניגש‭ ‬אל‭ ‬התיבה‭ ‬וקולו‭ ‬הרעים‭: ‬״ברכו‭ ‬את‭ ‬ה׳‭ ‬המבורך״‭. ‬הנוכחים‭, ‬מופתעים‭ ‬ונסערים‭ ‬כאחד‭, ‬הצטרפו‭ ‬לניגון‭ ‬המיוחד‭ ‬שהפיח‭ ‬ניצוץ‭ ‬של‭ ‬תקווה‭ ‬בלבבות‭ ‬השבורים‭.‬

3. עשר‭ ‬שנים‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬בצל‮ ‬מאורעות‭ ‬הדמים‭ ‬בתרפ״ט‮ ‬והטבח‭ ‬המזעזע‭ ‬ביהודי‭ ‬חברון‭, ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬נכנס‭ ‬אל‭ ‬היכל‭ ‬הישיבה‭ ‬בליל‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭. ‬אווירת‭ ‬נכאים‭ ‬עטפה‭ ‬את‭ ‬המקום‭. ‬הרב‭ ‬פתח‭ ‬את‭ ‬ההקפה‭ ‬הראשונה‭ ‬בשיר‭ ‬״הרנינו‭ ‬גויים‭ ‬עמו‭, ‬כי‭ ‬דם‭ ‬עבדיו‭ ‬ייקום״‭ ‬במנגינה‭ ‬מיוחדת‭. ‬עיני‭ ‬הנוכחים‭ ‬דמעו‭, ‬אבל‭ ‬השירה‭ ‬סחפה‭ ‬אותם‭ ‬ומשם‭ ‬נמשכו‭ ‬ההקפות‭ ‬בעוז‭ ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬הלילה‭.‬

4. וחזרה‭ ‬אלינו‭ ‬לדילמה‭ ‬הכואבת‭:‬‮ ‬כיצד‭ ‬ייראה‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭ ‬השנה‭ ‬בעודנו‭ ‬שרויים‭ ‬בתוך‭ ‬מלחמה‭?‬

מצד‭ ‬אחד‭, ‬המסעדות‭ ‬ובתי‭ ‬הקפה‭ ‬הומים‭ ‬אדם‭, ‬נתב״ג‭ ‬גדוש‭ ‬נוסעים‭ ‬ואנשים‭ ‬משתתפים‭ ‬במופעי‭ ‬שירה‭ ‬וזמר‭. ‬היעלה‭ ‬על‭ ‬הדעת‭ ‬שדווקא‭ ‬את‭ ‬שמחת‭ ‬התורה‭ ‬נשבית‭?‬

מאידך‭, ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬עלו‭ ‬בסערה‭ ‬השמימה‭ ‬אלף‭ ‬ומאתיים‭ ‬קדושים‭ ‬הי״ד‭. ‬נוכח‭ ‬אבל‭ ‬כה‭ ‬עמוק‭, ‬כיצד‭ ‬נוכל‭ ‬לחגוג‭ ‬כרגיל‭?‬

5. נדמה‭ ‬שהחכם‭ ‬באדם‭ ‬כבר‭ ‬הציע‭ ‬את‮ ‬הנוסחה‭ ‬לאיזון‭ ‬העדין‭ ‬הזה‭. ‬היא‭ ‬מורכבת‭ ‬אבל‭ ‬חיונית‭ ‬לאומה‭ ‬״שֶׁעִצְּבוֹנָהּ‭ ‬וְשָׂשׂוֹנָהּ‭ ‬הֵם‭ ‬שְׁתִי‭ ‬וָעֵרֶב‭ ‬בְּבֶגֶד‭ ‬יוֹמָהּ״‭.‬

העיקרון‭ ‬המנחה‭:‬‮ ‬כל‭ ‬רגש‭ ‬בעיתו‭ ‬ובזמנו‭, ‬ובמלוא‭ ‬העוצמה‭!‬

וכדברי‭ ‬שלמה‭: ‬״לַכֹּל‭ ‬זְמָן‭ ‬וְעֵת‭ ‬לְכָל־חֵפֶץ‭ ‬תַּחַת‭ ‬הַשָּׁמָיִם‭… ‬עֵת‭ ‬לִבְכּוֹת‭ ‬וְעֵת‭ ‬לִשְׂחוֹק‭ ‬עֵת‭ ‬סְפוֹד‭ ‬וְעֵת‭ ‬רְקוֹד״‭ (‬קוהלת‭ ‬ג׳‭).‬

זו‭ ‬תהיה‭ ‬טעות‭ ‬אם‭ ‬ניתן‭ ‬לעצב‭ ‬לכבות‭ ‬את‭ ‬השמחה‭ ‬או‭ ‬שנאפשר‭ ‬לשמחה‭ ‬לדרוס‭ ‬את‭ ‬העצב‭. ‬עלינו‭ ‬לתת‭ ‬לכל‭ ‬אחד‭ ‬מהם‭ ‬את‮ ‬מלוא‭ ‬הביטוי‭, ‬בזמן‭ ‬ובמקום‭ ‬המתאים‭.‬

מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬תציין‭ ‬בטקסים‭ ‬ועצרות‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬ב-7.10‭, ‬תאריך‭ ‬שהפך‭ ‬לסמל‭ ‬האירוע‭. ‬לצד‭ ‬זה‭ ‬נקבע‭ ‬גם‭ ‬יום‭ ‬אבל‭ ‬לאומי‭ ‬בכה׳‭ ‬בתשרי‭, ‬יומיים‭ ‬אחרי‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭. ‬כך‭ ‬גם‭ ‬מורה‭ ‬ההלכה‭ – ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬יארצייט‭ ‬לקרובו‭ ‬ביום‭ ‬שבת‭ ‬או‭ ‬חג‭, ‬עולה‭ ‬לקבר‭ ‬ביום‭ ‬שלמחרת‭.‬

ביום‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭ ‬עצמו‮ ‬״נָגִיל‭ ‬וְנָשִׂישׂ‭ ‬בְּזֹאת‭ ‬הַתּוֹרָה‭, ‬כִּי‭ ‬הִיא‭ ‬לָנוּ‭ ‬עֹז‭ ‬וְאוֹרָה״‭, ‬ומתוך‭ ‬בתי‭ ‬הכנסת‭ ‬יזרמו‮ ‬נחלי‭ ‬אמונה‭ ‬ותקווה‮ ‬לחיילינו‭ ‬בחזית‭ ‬ולמשפחות‭ ‬שבעורף‭.‬

דווקא‭ ‬השנה‭, ‬יותר‭ ‬מתמיד‭, ‬אנו‭ ‬זקוקים‭ ‬לשמחה‭ ‬הזו‭ ‬שתטעין‭ ‬בנו‭ ‬כוחות‭ ‬מחודשים‭.‬

יתירה‭ ‬מזו‭, ‬חכמינו‭ ‬מלמדים‭ ‬ש״האור‭ ‬ניכר‭ ‬מתוך‭ ‬החושך״‭. ‬אחרי‭ ‬זוועות‭ ‬שמיני‭ ‬עצרת‭ ‬האחרון‭ ‬מבהיקה‭ ‬ביתר‭ ‬שאת‮ ‬גודלה‭ ‬ויופייה‭ ‬של‭ ‬תורת‭ ‬החיים‮ ‬שלנו‭, ‬אל‭ ‬מול‭ ‬תורת‭ ‬המוות‭ ‬והרצח‭ ‬של‭ ‬אויבינו‭.‬

במהלך‭ ‬תפילת‭ ‬׳יזכור׳‭, ‬נכון‭ ‬יהיה‭ ‬להוסיף‭ ‬פרק‭ ‬תפילה‭ ‬מיוחד‭ ‬לזכר‭ ‬הנרצחים‭ ‬השנה‭. ‬אפשר‭ ‬לחלק‭ ‬לכל‭ ‬המתפללים‮ ‬פתקים‭ ‬עם‭ ‬שמות‭ ‬הנספים‭, ‬כך‭ ‬שיישאו‭ ‬תפילה‭ ‬אישית‭ ‬לעילוי‭ ‬נשמתם‭. ‬את‮ ‬אחת‭ ‬ההקפות‮ ‬ניתן‭ ‬להקדיש‭, ‬ברוח‭ ‬מעשהו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬לזכות‭ ‬הקדושים‭ ‬ונייחד‭ ‬אותה‭ ‬לשירי‭ ‬נשמה‭ ‬ותפילה‭.‬
מעבר‭ ‬לכך‭,‬‮ ‬לא‭ ‬נוותר‮ ‬על‭ ‬הקידוש‭ ‬המסורתי‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬שקיות‭ ‬הממתקים‭ ‬לילדים‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬הדגלים‭ ‬הססגוניים‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬ההקפות‭ ‬השניות‭.‬

עם‭ ‬ישראל‭ ‬חי‭ ‬וקיים‭ ‬ובשמחת‭ ‬תורה‭ ‬יראה‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬את‮ ‬ארץ‭ ‬פלישתים‭ ‬החרבה‭ ‬עולה‭ ‬בעשן‭ ‬בעוד‭ ‬ישראל‭ ‬שמחה‭, ‬צוהלת‭ ‬ומליאת‭ ‬חיים‭.‬

6. לצד‭ ‬כל‭ ‬זאת‭, ‬נדרשת‮ ‬רגישות‭ ‬מקסימאלית‮ ‬כלפי‭ ‬מי‭ ‬שהדרך‭ ‬הזו‭ ‬קשה‭ ‬לו‭. ‬כלפי‭ ‬מי‭ ‬שבמלחמה‭ ‬איבד‭ ‬את‭ ‬אהוב‭ ‬ליבו‭, ‬אביו‭ ‬או‭ ‬בנו‭, ‬או‭ ‬שאחותו‭ ‬עודנה‭ ‬שבויה‭ ‬בעזה‭. ‬לאלו‭ ‬שאינם‭ ‬מסוגלים‭ ‬לשמוח‭ ‬ולרקוד‭ ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬עלינו‭ ‬להעניק‭ ‬חיבוק‭ ‬חם‭ ‬ואת‮ ‬מלוא‭ ‬האמפתיה‭ ‬והתמיכה‭. ‬נישא‭ ‬תפילה‭ ‬שעוד‭ ‬יזכו‭ ‬לשמוח‭ ‬ולחגוג‭ ‬בע״ה‭ ‬בשנים‭ ‬הבאות‭ ‬כשהפצעים‭ ‬יגלידו‭ ‬והכאב‭ ‬יתרכך‭ ‬מעט‭.‬

חשוב‭ ‬מאוד‭!‬‮ ‬אסור‭ ‬לנו‭ ‬לאפשר‭ ‬למחלוקות‭ ‬על‭ ‬אופן‭ ‬החגיגה‭ ‬לפצל‭ ‬אותנו‭.‬‮ ‬נכבד‭ ‬כל‭ ‬דרך‭ ‬בה‭ ‬יבחרו‭ ‬יחידים‭ ‬או‭ ‬קהילות‭ ‬לציין‭ ‬את‭ ‬החג‭ – ‬בשמחה‭ ‬מליאה‭, ‬מרוסנת‭ ‬או‭ ‬באבל‭ ‬שקט‭. ‬באחדותנו‭ ‬ובכבוד‭ ‬שנעניק‭ ‬זה‭ ‬לזה‭ ‬טמון‭ ‬כוחנו‭ ‬מול‭ ‬האויב‭.‬

‮ ‬7. ולסיום‭, ‬למען‭ ‬אלו‭ ‬שעדיין‭ ‬מתחבטים‭ ‬כיצד‭ ‬נכון‭ ‬לפעול‭, ‬נציע‭ ‬עקרון‭ ‬פשוט‭ ‬אך‭ ‬רב‭ ‬עוצמה‭: ‬שאלו‭ ‬את‭ ‬עצמכם‭:‬‮ ‬מה‭ ‬היה‭ ‬רוצה‭ ‬האויב‮ ‬שלנו‭? ‬דמיינו‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬חולם‭ ‬השטן‭ ‬שחרת‭ ‬על‭ ‬דגלו‭ ‬את‭ ‬השמדתנו‭. ‬תהו‭ ‬כיצד‭ ‬סינוואר‭ ‬ונסראללה‭ ‬היו‭ ‬רוצים‭ ‬שייראה‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‮ ‬שלנו‭.‬

ואז‭ -‬‮ ‬עשו‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההפך‭!‬

בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬תשפ״ה‭ ‬נכריז‭ ‬קבל‭ ‬עם‭ ‬ועולם‭ ‬‮–‬‭ ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬לטרור‭ ‬לנצח‭. ‬נחגוג‭ ‬בגאווה‭, ‬בעוז‭ ‬ובתעצומות‭ ‬נפש‭, ‬כי‮ ‬השמחה‮ ‬שלנו‮ ‬היא‮ ‬הנצחון‮ ‬שלנו‭. ‬

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…