הרב חגי לונדין

מה‭ ‬יהיה‭ ‬השם‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭?‬

01

פרשת‭ ‬שמות‭ ‬עוסקת‭ – ‬כשמה‭ – ‬בשמות‭. ‬השמות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬שירדו‭ ‬מצרים‭; ‬השמות‭ ‬של‭ ‬המיילדות‭; ‬השם‭ ‬של‭ ‬משה‭; ‬ושמו‭ ‬של‭ ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭. ‬מהו‭ ‬שם‭? ‬שם‭ ‬זהו‭ ‬המהות‭ ‬של‭ ‬הדבר‭, ‬הייעוד‭ ‬שלו‭. ‬בפרשת‭ ‬שמות‭ ‬אנו‭ ‬שומעים‭ ‬פעם‭ ‬ראשונה‭ ‬את‭ ‬השם‭ "‬עם‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭" ‬דווקא‭ ‬מפי‭ ‬פרעה‭; ‬גם‭ ‬השם‭ "‬משה‭" ‬ניתן‭ ‬מאת‭ ‬בת‭ ‬פרעה‭. ‬לעיתים‭ ‬צריך‭ ‬דווקא‭ ‬כוח‭ ‬חיצוני‭ ‬כדי‭ ‬להזכיר‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬השם‭ ‬שלנו‭; ‬מהי‭ ‬הזהות‭ ‬שלנו‭. ‬לעתים‭ ‬זה‭ ‬פרעה‭. ‬לעיתים‭ ‬זה‭ ‬החמאס‭.‬

02

השם‭ ‬החשוב‭ ‬ביותר‭ ‬בפרשה‭ ‬הוא‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬ה‭'. ‬משה‭ ‬שואל‭ ‬מה‭ ‬השם‭ ‬שיאמר‭ ‬לבני‭ ‬ישראל‭? ‬ונענה‭: "‬אהיה‭ ‬אשר‭ ‬אהיה‭ ‬שלחני‭ ‬אליכם‭". ‬המטרה‭ ‬שלנו‭ ‬בעולם‭ ‬איננה‭ ‬רק‭ ‬בהווה‭ ‬אלא‭ ‬בעיקר‭ ‬בעתיד‭, ‬ב‭"‬אהיה‭ ‬אשר‭ ‬אהיה‭". ‬בשביל‭ ‬להיגאל‭ ‬ממצרים‭ ‬חייבים‭ ‬לשאת‭ ‬את‭ ‬המבט‭ ‬מעבר‭ ‬לשעבוד‭ ‬של‭ ‬המציאות‭ ‬הנוכחית‭ ‬ולהביט‭ ‬אל‭ ‬העתיד‭; ‬אל‭ ‬מה‭ ‬שהולך‭ ‬להיות‭. ‬מי‭ ‬שמביט‭ ‬על‭ ‬המצב‭ ‬הנוכחי‭ ‬יכול‭ ‬להתמלא‭ ‬בייאוש‭, ‬מי‭ ‬שמביט‭ ‬על‭ ‬הנצח‭ ‬רואה‭ ‬כיצד‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הולך‭ ‬ונגאל‭ ‬ממצרים‭ ‬בכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭. ‬גם‭ ‬בדור‭ ‬שלנו‭. ‬בעיקר‭ ‬בדור‭ ‬שלנו‭.‬

03

ישנו‭ ‬כעת‭ ‬דיון‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬השם‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭? "‬מלחמת‭ ‬חרבות‭ ‬ברזל‭"; "‬מלחמת‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭"; "‬מלחמת‭ ‬משיב‭ ‬הרוח‭"; ‬גם‭ ‬השם‭ "‬מלחמת‭ ‬בראשית‭" ‬עלה‭ ‬כאפשרות‭. ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬מבחינה‭ ‬טכנית‭ ‬מה‭ ‬יוחלט‭; ‬אולם‭ ‬דבר‭ ‬אחד‭ ‬ברור‭ ‬‮–‬‭ ‬למלחמה‭ ‬הזו‭ ‬חייב‭ ‬להיות‭ ‬שם‭ ‬שיבטא‭ ‬את‭ ‬הרוח‭ ‬הגדולה‭ ‬שלה‭. ‬זו‭ ‬לא‭ ‬מלחמה‭ ‬רגילה‭, ‬זו‭ ‬מלחמה‭ ‬שמטלטלת‭ ‬את‭ ‬האומה‭ ‬ועוזרת‭ ‬לה‭ ‬לברר‭ ‬מה‭ ‬השם‭ ‬שלה‭. ‬נחכה‭ ‬ונראה‭.‬

04

בימים‭ ‬הללו‭ ‬חוזרים‭ ‬רבים‭ ‬מחיילי‭ ‬הסדיר‭ ‬והמילואים‭ ‬לבית‭. ‬חלק‭ ‬משתחררים‭; ‬חלק‭ ‬יוצאים‭ ‬להפוגה‭ ‬לקראת‭ ‬הסבב‭ ‬הבא‭. ‬ברגעים‭ ‬הללו‭ ‬חשוב‭ ‬לומר‭ ‬להם‭ ‬מספר‭ ‬דברים‭: ‬ראשית‭, ‬אתם‭ ‬חוזרים‭ ‬כמנצחים‭! ‬למרות‭ ‬הפתיחה‭ ‬האיומה‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭, ‬למרות‭ ‬ההפתעה‭, ‬ולמרות‭ ‬האבדות‭ ‬הכואבות‭ ‬‮–‬‭ ‬צה‭"‬ל‭ ‬מנצח‭, ‬משיג‭ ‬וישיג‭ ‬את‭ ‬היעדים‭ ‬כולם‭. ‬מעשי‭ ‬הגבורה‭, ‬ההתאוששות‭ ‬של‭ ‬הצבא‭ ‬וההצלחה‭ ‬שלכם‭ ‬בלחימה‭ ‬מורכבת‭ ‬מאין‭ ‬כמוה‭ ‬‮–‬‭ ‬הם‭ ‬הישגים‭ ‬היסטוריים‭ ‬שעוד‭ ‬ילמדו‭ ‬לדורות‭.‬

05

‭ ‬עזבתם‭ ‬מדינה‭ ‬שהייתה‭ ‬נראית‭ ‬כמפולגת‭ ‬ומסוכסכת‭, ‬ותגלו‭ ‬שאתם‭ ‬חוזרים‭ ‬למדינה‭ ‬מאוחדת‭. ‬תתעלמו‭ ‬מרעשי‭ ‬רקע‭ ‬תקשורתיים‭, ‬מסוכני‭ ‬שנאה‭ ‬ומבוטים‭ ‬איראניים‭ – ‬ותתמקדו‭ ‬ברוב‭ ‬המוחלט‭ ‬של‭ ‬אזרחי‭ ‬ישראל‭ ‬שמבינים‭ ‬שאנחנו‭ ‬במלחמה‭ ‬על‭ ‬הבית‭, ‬ושהמכנה‭ ‬המשותף‭ ‬גדול‭ ‬עשרת‭ ‬מונים‭ ‬מן‭ ‬המפריד‭.‬

06

הלחימה‭ ‬לא‭ ‬הסתיימה‭ ‬ועוד‭ ‬תימשך‭ ‬בדרום‭, ‬בצפון‭, ‬במרכז‭ ‬ובכל‭ ‬מקום‭. ‬הלחימה‭ ‬רק‭ ‬לובשת‭ ‬ופושטת‭ ‬צורה‭, ‬אולם‭ ‬דבר‭ ‬אחד‭ ‬נשאר‭ ‬תמיד‭ ‬‮–‬‭ ‬רוח‭ ‬הלחימה‭! ‬והיא‭ ‬לא‭ ‬הולכת‭ ‬לשום‭ ‬מקום‭. ‬היא‭ ‬תמשיך‭ ‬איתכם‭ ‬הלאה‭. ‬החיים‭ ‬שלכם‭ ‬לפני‭ ‬המלחמה‭ ‬והחיים‭ ‬שלכם‭ ‬אחריה‭ ‬לא‭ ‬יהיו‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭. ‬מכאן‭ ‬ואילך‭ ‬אתם‭ ‬שייכים‭ ‬למשהו‭ ‬גדול‭ ‬ומשמעותי‭ ‬‮–‬‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬העורף‭ ‬חזק‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬ממה‭ ‬שאולי‭ ‬אנשים‭ ‬מסוימים‭ ‬מנסים‭ ‬לצייר‭. ‬אתם‭ ‬לא‭ ‬חוזרים‭ ‬לחברה‭ ‬שבורה‭ ‬ומיואשת‭ ‬אלא‭ ‬לחברה‭ ‬מלאת‭ ‬אמונה‭ ‬ותקווה‭; ‬יחד‭ ‬איתכם‭ ‬השמים‭ ‬הם‭ ‬הגבול‭.‬

07

מלחמה‭ ‬זו‭ ‬היא‭ ‬אחת‭ ‬ממלחמות‭ ‬הקונצנזוס‭ ‬הרחבות‭ ‬ביותר‭ ‬שהיו‭ ‬בתולדות‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ואתם‭ ‬הגיבורים‭ ‬שלה‭. ‬תודה‭ ‬לכם‭. ‬זו‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬המלחמה‭ ‬שלנו‭. ‬זוהי‭ ‬תחילתה‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬כלל‭ ‬עולמית‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬האור‭ ‬לבין‭ ‬כוחות‭ ‬החושך‭, ‬וזכיתם‭ ‬להיות‭ ‬חלק‭ ‬ממנה‭. ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬נושא‭ ‬את‭ ‬עיניו‭ ‬למה‭ ‬שמתרחש‭ ‬כעת‭ ‬בישראל‭.‬

08

ההרוגים‭ ‬והנופלים‭ ‬אמנם‭ ‬לא‭ ‬נמצאים‭ ‬איתנו‭ ‬בגוף‭, ‬אבל‭ ‬הרוח‭ ‬שלהם‭ ‬תלווה‭ ‬אותנו‭ ‬תמיד‭. ‬ננסה‭ ‬להיות‭ ‬ראויים‭ ‬לקרבן‭ ‬שלהם‭. ‬אנחנו‭ ‬נחבק‭ ‬אתכם‭ ‬ואת‭ ‬המשפחות‭ ‬השכולות‭ ‬לנצח‭.‬

09

כראש‭ ‬ישיבה‭ ‬בן‭ ‬ארבעים‭ ‬ושמונה‭, ‬שיריונר‭ ‬בעברו‭, ‬אב‭ ‬למתבגרים‭ ‬ותושב‭ ‬שדרות‭ ‬אני‭ ‬רוצה‭ ‬לומר‭ ‬לכם‭ ‬שבני‭ ‬הדור‭ ‬שלי‭ ‬עומדים‭ ‬בהשתאות‭ ‬ממכם‭. ‬למרות‭ ‬החששות‭ ‬והתלונות‭ ‬על‭ "‬דור‭ ‬הסמארטפונים‭" – ‬התברר‭ ‬שאתם‭ ‬אריות‭, ‬ויש‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬לסמוך‭. ‬אתם‭ ‬ממלאים‭ ‬אותנו‭ ‬בגאווה‭ ‬ובתקווה‭. ‬יותר‭ ‬מתמיד‭ ‬אנו‭ ‬בטוחים‭ ‬מכך‭ ‬שהעתיד‭ ‬של‭ ‬המדינה‭ ‬יופקד‭ ‬בידיים‭ ‬שלכם‭. ‬בעזרת‭ ‬ה‭'.. ‬

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…