הרב גבי קדוש

מה מנצח את סדום

אגודל כלפי מעלה ואגודל כלפי מטה
הרב גבי קדוש

המילה 'סדום' משמשת בהשאלה לרוע ולרשע. בסדום כידוע הייתה השחתה ברמה של 'חקיקה ממלכתית' – איסור צדקה לעניים, איסור הכנסת אורחים והשחתה בחוקי המסחר. סדום הייתה ידועה כעיר מלאה חטאים, מלאה עיוותים, הכוח השלטוני העריץ הפך את כל חוקי הממלכה לחוקים אכזריים ומשונים. הכוח משחית. איך ייתכן שבני אדם הגיעו למדרגה כזו שפלה שאסור להכניס אורחים, שאסור לפרנס עניים, שאסור לעשות טוב?
המאבק ברע בעולמנו נמשך מאז בריאת העולם, מאבק זה מתחיל בחטא אדם הראשון אשר נברא לעולם שכולו טוב, גן עדן ממש, ויצרו הרע מתגבר עליו להפוך את העולם לעולם פחות טוב, פחות אידיאלי וחשדני יותר. דורו של נח מושחת בענייני עריות וגזל. השיא הגיע במגדל בבל שרצו להגיע השמיימה ולהילחם באלוקים.
בפרשתנו מתחיל להופיע הטוב – אברהם אבינו. אברהם הזקן, המתייסר בכאביו מחמת ברית המילה, יוצא הוא כחום היום, שיא של חמסין מדברי, אשר שאיפת כל אדם נורמלי בעת הזו לנוח בצל האוהל עד יעבור עומס החום. ואברהם אבינו יוצא מאוהלו לחפש אורחים, להופיע חסד בעולם. כעת חם לך, אך אל לך לחשוב רק על עצמך, לך יש אוהל לחסות בצילו, אך יש אנשים ההולכים במדבר שאין להם טיפת צל. כאן אתה צריך להופיע בחסדך ובטובך, כאן צריכה להופיע תכלית העולם שהיא עשיית הטוב והחסד לאחרים, ואז אכן פוגש אברהם שלושה אנשים והוא מכבדם כבוד מלכים.
התורה מלמדת אותנו שאסור להשלים עם הרוע, אלא מטרתנו לעשות טוב, לפעול טוב, ליזום טוב, כי הטוב האמיתי, החסד המקורי, נובע מאלוקים המלא רחמים וחסדים. ככל שמושחתים יותר כך רחוקים יותר מהטוב האלוקי, לכן הגיעו אנשי סדום להשחתה שכזו. ולהפך – ככל שעושים טוב יותר כך מתקרבים לטוב האלוקי. אברהם אבינו מניח את יסודות החסד בעולם, את התכלית ואת קריאת הכיוון והייעוד של עולמנו. שאיפתנו לנהוג כמעשה אבות – עשיית החסד, וכהנהגת הקב״ה בעולם: ״טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו״.

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…