אלעד הומינר

מה שחשוב באמת

מרב מיכאלי עם מפת ישראל

01
אחד מהחלומות שלי זה להיות חלק מתוכנית רדיו כלשהי (יעיד על כך שילה פריד) כחלק מפאנל או בהגשה זוגית, העיקר לדבר. היום החלום הזה נראה לי רחוק מאוד ולא מציאותי, אבל מי יודע. אם היה משהו שבעבר היה נראה לי לא מציאותי זה שטורים שלי יפורסמו בעיתון או במרשתת ויהיו אנשים שממש ירצו לקרוא אותם (אימא ואבא). זה לא השיא חברים. אם היו אומרים לי שאכתוב טור על מרב מיכאלי ועוד מרב מיכאלי כשרת התחבורה הייתי אומר לכם ש. אבל הנה, טור על מרב מיכאלי.
ביום חמישי שעבר פורסמה ב״כאן 11״ כתבה שעסקה בכביש 16 שעתיד להיפתח לתנועה בסוף החודש ולקצץ, אולי, מעט מהפקקות בכניסה לירושלים. סליחה, פקקים. בכתבה הופיעה מיכאלי שהגיעה לסייר בכביש החדש וגזרה קופון על הפרויקט עליו החלו לעבוד לפני שלוש שנים. באותו ערב התרחשה תאונת האוטובוס הקטלנית סמוך למרכז ׳רב שפע׳ שבירושלים, בה נהרגו שושנה גלושטיין בת ה-40 שהייתה בהריון בשבוע מתקדם, ושתי בנותיה, חיה שרה בת ה-7 וחנה בת השנתיים. 50 דקות לאחר התאונה, בשעה 22:00, בחרה מיכאלי לצייץ בחגיגיות אודות כביש 16. “יש לנו דרך חדשה לבירתנו ירושלים", כתבה בחשבון הטוויטר שלה בחוסר מודעות מוחלט למתרחש ק"מ ספורים ממנה. הציוץ נמחק ובשעה 23:32 אף התייחסה מיכאלי לקטל בכבישים וכתבה כי היא "מחויבת להמשיך לעשות כל מאמץ כדי להפסיק אותו". אני מצפה ממי שמסוגלת לערוך קמפיין בחירות בעזרת כביש שהעבודות עליו החלו כשהיא היתה עמוק באופוזיציה, להיות מסוגלת לקחת אחריות אמיתית על המצב בכבישים ולכל הפחות לא להתעלם ממנו.
ביום שלישי השבוע הכריזה מיכאלי, כאילו אין דברים חשובים יותר, על כך שמשרד התחבורה בראשותה החל "באכיפה נרחבת באלימות ובהדרת נשים בתחבורה הציבורית". על פי התוכנית של מיכאלי, חמישה עד עשרה פקחים סמויים מטעם המשרד בראשותה ייסעו בתחבורה הציבורית בירושלים, בית שמש ובני ברק ויאתרו מקרים של הדרת נשים באוטובוסים. כל פקח או פקחית יפקחו על 20 קווים שהוגדרו כ״מועדים להדרה". הייתי ממשיך וכותב על הפופוליזם הזה בתקופת בחירות אבל אז לא יישאר לי מקום לעניין הבא.
אקח אתכם חודש אחד אחורה, לכתבה שפורסמה באתר ynet תחת הכותרת "משרד התחבורה מציג: זה לא תמרור זו תמרורה". מאז שנות ה-60 משרד התחבורה הוא הגוף האמון על תמרורי התחבורה בישראל ובעשורים שחלפו לא נעשה בהם שינוי מהותי. אלא שבחודשים האחרונים בוחנים במשרד התחבורה את שינויי המגדר של התמרורים. בינתיים מדובר בראשיתו של תהליך ארוך, שאם יצליח יצריך בהמשכו שינוי בחקיקה. באותה כתבה צוטט גורם בכיר במשרד התחבורה שמוביל את הפרויקט, כמי שמסביר: "אנחנו בראשית מהלך שיביא לתמרורים בגיוון מגדרי גם של נשים ואפילו טרנסג׳נדרים". כמו בנושא הקודם, גם כאן חבל להאריך במילים, עדיף לדפוק את הראש בזעם בהגה בעודכם תקועים בפקק בכניסה לירושלים, ולעבור לפוליטיזציה שמוחדרת למשרד התחבורה.
ודאי יצא לכם לשמוע על ׳דרך שווה׳ – "מהפכת השירות בתחבורה הציבורית". אתר הבית של התוכנית החדשה, נראה כמו אתר הבית של מפלגת העבודה אליו נוספו סמליהם של משרד התחבורה והרשות הלאומית לתחבורה ציבורית. אם לא די בכך, המפה בה עושה שימוש האתר, מציגה את יהודה ושומרון שלנו כגדה המערבית. כאן המקום להזכיר את הכתבה מהגיליון הקודם ("השטחים שאינם כבושים) ולהגיד אחת ולתמיד, ירדן היא הגדה המערבית לנהר הירדן ומדינת ישראל שוכנת בגדה המערבית לנהר אותו חצו בני ישראל לפני למעלה מ-3,000 שנה.
המשותף לשלושת המקרים שהצגתי הוא אחד: היכולת של מיכאלי להתעסק בנושאים שמהותיים רק לתפיסת עולמה, תפיסה ששווה מספר נמוך של מנדטים בכנסת הנוכחית ועוד פחות, כך על פי הסקרים, בכנסת הבאה. במקום להתעסק בעניינים הקשורים לכלל עם ישראל מרב מיכאלי עושה קמפיין בחירות.
02
יכולתי להמשיך ולכתוב על מה שעושה השרה במשרד התחבורה. למשל, מיכאלי ביטלה את חובת המדבקה שמקבלים אחרי שהרכב עובר את מבחן הרישוי. חשוב מאוד מה אני אגיד.
בכל זאת, אני רוצה לסיים במשהו חיובי. על אף המחלוקת האם תכנית ׳דרך שווה׳ טובה או לא, סעיף אחד שלה חשוב מאוד ולדעתי גם חיובי מאוד: מאז נכנסה הרפורמה לתוקף בתחילת אוגוסט, בני 75+ נוסעים ללא תשלום. זה יפה מאוד וכך ראוי. אסור לנו לשכוח את אבא ואימא שלנו, את סבא וסבתא שלנו כמו שקורה לי לפעמים (אני צריך ורוצה להגיע אליכם יותר, סבא, סבתא וסבתא)
מיכאלי לא שכחה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…