בדרך לכותל

מידות הכותל

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
למרות רצף החמסינים המלווים בגשם טרופי שאפיינו את השבוע, שבת המלכה הביאה איתה משב רוח נעים ומזמין לצעידה לכותל. ואכן כבר בדרכי, לאורך רחוב יפו, פגשתי שוחרים רבים שהקדימו קום לקבל פני שכינה למרגלות קודש הקודשים. כמו בכל שבתות הקיץ, מתפללי תפילת ותיקין מסיימים את תפילתם מוקדם, לפני השעה שבע בבוקר, עת מתחיל המניין שלנו. קבוצות רבות של מתפללים, ספרדים ואשכנזים, יחד עם עשרות תלמידי הישיבה התיכונית מעלה אדומים, בקעו מהעיר העתיקה ושמו פעמיהם בפנים מאירות וכשקדושת היום הנפלא נסוכה על פניהם, המועדות למשכנם בכל שכונות העיר.
אט אט התמלאה הרחבה במתפללים, והם מילאו את מקומם של מתפללי מניין הנץ. מאחורינו התארגנה קבוצת עולים מאמריקה, לתפילה חגיגית לכבוד שבת חתן שעלה זה עתה לירושלים מארץ העמים.
02
באותה שעה חשבתי לעצמי שהכותל נותן לנו שיעור באמונה – שבת ׳שלח לך…׳ בכותל היא תשובת המשקל, חד משמעית, לחטא המרגלים.
אמונת יהושע בן נון וכלב בן יפונה מתגלה ביהודי הכותל בכל גדולתה ותפארתה. לא תמצא כאן כפירה והפגנה נגד יכולתנו לרשת את הארץ מבית מדרשם של המרגלים, אלא כמיהה של יהודים מכל העולם, לאחר 2,000 שנות גלות נוראה, להתפלל דווקא בירושלים, בסמוך לשרידי בית מקדשנו.
תעיד על כך מסירות הגבאים בכותל, מנהיגי הקהל, לקיים מניינים גדולים ומשמעותיים לכל דיכפין, במשך כל השנה, למרגלות הר המוריה. שעות אחדות לפני תחילת התפילה תוכלו להבחין בהם היטב, שעה שהם נושאים על גבם כסאות רבים, סטנדרים, חומשים וסידורים כדי להנעים לבאי הכותל את תפילתם.
גבאים כמו שאול או גבי שיינין ירכשו מכספם ויביאו איתם לכותל מיני מאכלים, ממתקים, שתייה, סלטים וכו׳, כל זאת ועוד כדי לפאר את תפילות השבת ולחבבם על בני נוער ומבוגרים כאחד.
מנהיגים אלו הם המשך ישיר למאמינים במתנה הגדולה שקיבלנו מה׳, כי טובה היא מאוד מאוד… ומתוכה האמונה הגדולה בחובה ובשליחות שלנו לכבוש את הארץ, לאורכה ולרוחבה, ובקרוב גם את הר הבית… ולהנחילה לבנינו, לנחלת עולם.
המרגלים ששלח יהושע בן נון לתור את מרחבי הארץ, לפני כיבוש ירושלים ובאר שבע, פוגשים ביריחו את רחב, מייסדת רשת לשיווק מזון… ׳שיווק השקמה׳. אישה זו מלמדת את עם ישראל פרק באמונה – היא מזכירה לשני יהודים שמתחבאים אצלה על הגג, בין פשתי העץ, כיצד, לפני 40 שנה עשה לנו ה׳ את הניסים הגדולים והמופלאים סמוך ליציאת מצרים – עשר המכות, ייבוש ים סוף, ניצחון על מלכי האומות שהפריעו לעם הנבחר בדרכו לגאולה, ועוד.
מה שראתה שפחה על הים לא ראו עשרת המרגלים ששלח משה רבנו… ואילו רחב מתארת כיצד נמוג לב העמים וכולם רועדים מפחד מפני ה׳ ומפני ישראל.
דבר לא השתנה מאז. עדיין נותרו יהודים בארץ ובעולם שאינם מגיעים לאמונת הכותל. יהודים שמפקפקים ביכולת שלנו להצליח בשליחות הגורלית של ניצחון ישראל על העמים. התפילות בכותל הן אכן תשובה לחלשי אמונה.
03
בהסתכלי על המתפללים הנפלאים שסביבי, חשבתי לעצמי שלכותל יש מידות משלו, והרי עשר המידות של הכותל:
חברות – כשאני מגיע לכותל כבר מוכנים עבורי, בפינתי הקבועה ליד מחיצת הנשים, כיסא, סטנדר, סידור וחומש, שהכינו במיוחד בשבילי, מבעוד מועד, חבריי למניין. אם איעדר מהמניין ללא הודעה מוקדמת, יתקשרו רבים לברר מה קורה איתי. אחרים ישאלו בדאגה לבריאותי, כשאגיע בשבת הבאה.
אם מישהו מהמתפללים חוגג שמחה או חס וחלילה להפך, מתפללי הכותל יהיו שותפים איתו, בצרתו או בשמחתו, ישתתפו ויתמכו בו בכל ליבם ומאודם.
הכרת הטוב – לדוגמה: השבוע סיים בעל הקורא שלנו, יעקב גולדשטיין האגדי, 12 שנים של קריאת התורה במנייני הכותל – בעקביות, ברהיטות, במאור פנים, ביראת חכמים, בהתנדבות ובמסירות. דא עקא, מישהו קנה את הבית שבו התגוררו יעקב ומשפחתו הגדולה, בשכירות, ברובע הקרוי מוסלמי, ומשפחת גולדשטיין נאלצה לארוז את מטלטליה ולנדוד לשכונת רמות הרחוקה.
מתפללי המניין הודו ליעקב על תרומתו הרבה להצלחת התפילות, והבטיחו לא לשקוט עד שימצאו לו דיור הגון בעיר העתיקה. גם אתם, הקוראים, מוזמנים להצטרף למאמצים שלנו למציאת מענה הולם למשפחה המופלאה הזו.
תורה ואמונה – רבים מהמתפללים מתמידים להצטרף לשיעורי התורה שמתקיימים לפני ואחרי התפילות ברובע היהודי והמוסלמי או במתחם העמודים שבצד רחבת הכותל. ידוע הוא רב העיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצאל, שנותן שיעורים לפני התפילות בכותל. במניין שמאחורינו מתקיים שיעור עתיק יומין באמונה ובפרשת השבוע, שניתן על ידי רב קבוע בסיום התפילה. מוזמנים.
חמלה ולקיחת אחריות – מתפללי הכותל מרגישים אחריות, וחשים עצמם כשליחי הציבור בכותל. רבים מהם מגיעים למניין עם רשימת בקשות ארוכה לרפואה, לפרנסה, לזיווג הגון, לפרי בטן – עבור שכנים מודאגים, חברים, בני משפחה, או עבור הירקן השכונתי.
חסד – לחסד ולנתינה בכותל אין גבול. התרומות לעניים ולהנצחות שונות בכותל, הן רק קצה הקרחון. קצרה היריעה מלתאר את העשייה התוססת, ההקשבה לכל נצרך, ההתגייסות כפרטים וכחבורה לסייע לכל מי שנקלע למצוקה, לתת עצה טובה, לתת אוזן קשבת, לנחם, לחזק ולעודד.
ענווה, כולנו כאחד – בכל המניינים בכותל תמצא יהודים יקרים משלל גלויות, צבעים, מנהגים וגוונים – חרדים, חסידים, ליטאים, ספרדים, סרוגים, חב״דניקים, מזרחיים, עולים מאתיופיה, תימנים, אפגנים, בני משה וכו׳. ברוב המניינים, גם החרדים, מקפידים על תפילה לשלום חיילי צה״ל, ובלא מעט מניינים גם על תפילה לשלום המדינה. כשמתחולל אירוע ביטחוני בעיר העתיקה או בכל מקום בארץ, מתאחדים כל המניינים לתפילה ולזעקה. לפתע הופכים כל מתפללי הכותל לאיש אחד, נופלות המחיצות, שוקעות המחלוקות ומתגלה הניצוץ היהודי המופלא, המאיר למרחוק.
אהבת ישראל ודיבוק חברים – כבר סיפרתי על כך שידידיי למניין דואגים לי תמיד לכיסא ולסטנדר בפינה הקבועה שלי. ואני משתדל לדאוג לאחרים, בדיוק כמו עשרות ומאות מתפללים שדואגים כאן איש לרעהו. אחד עובר בין הקהל ומחלק חומשים, השני מחלק עשבי בשמים, השלישי טבק ׳געשמעקט׳ להרחה… רביעי מחלק סביבוני נייר מעשי ידיו, חמישי מחלק מנטוסים, גבי שינין הגבאי מחלק עלוני ׳שלום לעם׳, חטיפים וסוכריות על מקל, שאול הגבאי מגיע עם סלים מלאים בסלטים, בקבוקי שתייה מתוקה וחריפה, סלט חריף, קוגעלים ועוד ועוד.. והרשימה עוד ארוכה… כל יהודי מתקבל כאן בידיים פתוחות, ללא הבדל צבע הכיפה ואורך הציציות או הזקן…
התנדבות, עקביות, מסירות – כדי לקיים מניין בכותל אתה צריך להתנדב… להביא מגילת נביא להפטרה מאחד המניינים השכנים שאך סיימו לקרוא, או לחפש בארונות הקודש הגדולים הספונים במנהרה שתחת קשת ווילסון… צריך להתמיד ולתפוס פינה קבועה למניין, ולדאוג שמניינים מזדמנים לא יתפסו בטעות את מקום המניינים הקבועים. צריך לקושש חומשים ולהכינם מראש לעשרות או למאות מתפללים, לארגן שטיחונים לכוהנים, לפרוס מפה על הבימה, לדאוג לספר תורה, למצוא פינה יבשה מתחת למחסה המנהרות ביום של גשם, לאתר מחסה מפני השמש הקופחת בקיץ וכו׳.
הכנסת אורחים – כל דיכפין ימצא מקומו במנייני הכותל, בנוחות וביעילות. ישאלו אותך לשלומך, יציעו לך עלייה לתורה אם אתה בשמחה או חו״ח ביום זיכרון. יום הולדת זה בכלל טוב לכיבוד, לשירה ולצהלה. תחוש כאן בכותל כזקן ובקיא, כוותיק ואהוב, כחבר וכבן משפחה.
תפילה ותודה – ותשובה ותפילה וצדקה… שלושתם מתקיימים כאן בכותל בהידור רב, שזורים זה בזה יחד עם הכוונות העמוקות בתפילה הזכה הבוקעת דרך קודש הקודשים היישר אל כיסא הכבוד. רבים מאריכים בתפילה בלחש כדי שלא לפספס שום בקשה ושום כוונה, וכדי להודות לה׳ על כל הטוב ועל כל השפע. הוקרת הטוב ליושב במרומים עוברת כחוט השני בין מתפללי הכותל, שמודים גם על הזכות לעמוד שוב כאן מול הכותל בתפילה יהודית נרגשת, לאחר יותר מ-2,000 שנות גלות קשה ונוראה.
04
בסיום התפילה שמתי פעמיי למכון מאיר, מרחק כשעה הליכה, כדי להשתתף בברית של נועם פלהיימר, נכדם של ידידינו המופלאים, בוני הארץ, ר׳ יואל וורד פלהיימר, ממייסדי פדואל, ת״ו. על בנם הצדיק, הרב בנימין שעושה נפלאות בשיעור תורה בבית הכרם ובקריית משה, כבר כתבתי ארוכות. התרגשנו לראות את סבא רבה משה פלהיימר ששכל את רעייתו, סבתא בתיה היקרה, לפני מספר חודשים, יושב על כיסא הסנדק ומברך ארוכות בחיוך לבבי, בכל מילי דמיטב, את כל הקהל הרב שמצטופף ליד ארון הקודש העתיק, וממתין בסבלנות בתור הארוך… רק כדאי לציין לשבח, כאן בשוליים, שר׳ משה פלהיימר הוא ייקה בכל רמח ושסה, עם קבלות… וידוע לכול שליהודים יוצאי גרמניה והסביבה כל עניין הברכות והסגולות זר במקצת… ודו״ק…
05
אחר הצהריים מיהרתי להשתתף בשיעורים הרבים שניתנו בבית הכנסת ׳היכל יעקב׳, של הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו זצ״ל, ליד בית מדרש ׳דרכי הוראה׳.
השיעורים ניתנו לרגל יום הזיכרון של מו״ר מרן הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו זצ״ל, שבשבוע החולף בכ״ה בסיוון חל יום עלייתו לגנזי מרומים.
הרב יוסף אליהו שליט״א והרב שמואל אליהו שליט״א, תיארו באופן מופלא את דרכי הנהגתו ופסיקתו הייחודיים של אביהם, מנהיגם של ישראל. הרב שמואל סיכם את השבת המופלאה במשפט אחד ואמר, שכל עניינו של הרב מרדכי אליהו זצ״ל היה לקרב את רבבות עם ישראל לאבינו שבשמיים – לאחד, לאהוב, לסייע, לתמוך ולעודד. הרב מסר נפשו, כפשוטו, לחזק את יישוב הארץ, להוסיף אור של תורה בכל פינה, ולזרז את ביאת המשיח.
הרב אליהו כל כך חסר לי היום, ובכל יום. התרגלתי להתייעץ איתו וללמוד מתורתו ומדרכיו המיוחדות. כולנו נותרנו יתומים.
בהזדמנות קרובה אספר מעט מהנפלאות שסופרו השבת, בסעודה השלישית המפנקת שיזמה קהילת הכולל של הרב יוסי ובשיחות המרתקות בבית המדרש. יהי זכרו של הרב מרדכי אליהו, ברוך.
06
השבוע יצאנו עם קהילת המייסדים של כפר מימון לתור את הארץ. שלושה ימים של מסע מופלא עם אנשים ונשים מדהימים.
היסטוריה ישראלית מחוננת, חיה ומהלכת על שתים, או שלוש… פרטים בהמשך.
שבת שלום של אחדות ושל זירוז הגאולה. של קבלת כל התפילות בכותל, של ניצחון על אויבנו ושל המשך חסד ודיבוק חברים בכל אתר ואתר. ■
לתגובות היכנסו לאתר ׳גילוי דעת׳ www.giluydaat.co.il

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…