הרב גבי קדוש

מי באמת חופשי ומי עבד?

הרב גבי קדוש

עדיין הרושם החזק של מעמד הר סיני ונתינת עשרת הדברות לעם ישראל לא פג, ובאותו יום ממש ממשיך משה לתת לבני ישראל את פרשת משפטים. לכאורה אחרי הגובה וההתעלות הגדולה שהגענו אליה בהר סיני היינו מצפים למצוות ׳רוחניות׳ של דבקות בה׳, פירוט של יראת שמים וכד׳ ודבר אחרון שיכולנו לדמיין שכעת התורה תצווה אותנו על מצוות עבד עברי. והרי עבדות היא מציאות חריגה של גנב הנמכר בגנבתו? מדוע בחרה התורה לפתוח דווקא במצווה זו בפרשת משפטים?
מציאות של עבדות נוגדת כל הגיון שאנו מכירים, מי נתן לנו את האפשרות לשלוט על מישהו אחר ולהיות ׳הבעלים׳ עליו עד כדי שנעשה בו כפי שאנו עושים ברכושנו? מצאתי שתי הגדרות למושג ׳עבדות׳: ׳היות בן אדם רכושו הפרטי וחייב לציית לו׳ והגדרה נוספת: ׳היתפסות להרגל או התמכרות, השוללים למעשה את החופש׳ לדוגמא ההתמכרות למכשירם טכנולוגים… ועדיין שאלתנו במקומה מדוע היה חשוב לתורה לפרט את הלכות עבדים מיד לאחר מתן תורה?
נראה שענין העבדות והחרות הם יסודות עיקריים בחיי היהודי. בלי חופש חרותי אי אפשר לגלות את כוחות הרוח של האדם. ככל שאדם יותר חרותי כך יכול הוא להתקשר ולהתחבר באמת לאינסוף האלוקי. וכדברי המשורר רבי יהודה הלוי: ׳עבדי הזמן, עבדי עבדים הם, עבד ה׳ הוא לבד חופשי׳.
החרות האמיתית היא החופש המוחלט לבחור, להשתחרר מכל משעבד גשמי ובמיוחד רוחני או תרבותי. מצב של חופש או של עבדות תלויים ברוחו של האדם ולא במעמדו המשפטי. יש מצבים שאדם או האומה ׳משועבדים׳ ברוחם לאחרים, לתרבויות, להרגלים וכד׳, זה גם סוג של עבדות שצריך להשמר ממנה.
נתן שרנסקי, אסיר ציון, בנאומו בבית המשפט בברית המועצות לפני גזר דינו אמר: ׳אתה אדוני השופט חושב שהנך חופשי! אתה חושב כך כיוון שלאחר שייגמר המשפט תלך לביתך ואילו אני אהיה המשועבד כיוון שאלך לכלא לזמן רב. אך דע לך שמבין שנינו, אני הוא בן החורין האמיתי! אמנם גופי יהיה משועבד, אבל רוחי, היא תשאר חופשית, כיוון שארגיש שלא נכנעתי לגזרותיכם ונשארתי נאמן לאמונתי. אך לך השופט קבעו מראש מה לומר! גופך אמנם משוחרר, אבל אינך חופשי להכריע לפי אמונתך. רוחך משועבדת וזה חמור פי כמה׳.
העבדות אינה יכולה להסתדר עם קבלת תורה, שהרי התורה בעצמה כתבה: ׳אנוכי ה׳ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים׳, בכדי להגיע למצב של ׳אנוכי ה׳ אלוקיך׳, חייבים כתנאי סף לצאת ממצב עבדות ולהיות בן חורין. לכן הקדימה התורה דיני עבד לשאר כל המצוות. שנזכה בעז״ה, הפרט והכלל, להשתחרר מכל שעבוד פנימי וחיצוני. ■

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…