בקול רב

מי שמקריב מתקרב

הרב יוני לביא

השנה‭ ‬שמתי‭ ‬לב‭ ‬לתופעה‭ ‬מעניינת‭. ‬כידוע‭, ‬מבין‭ ‬שלושת‭ ‬הרגלים‭, ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬התובעני‭ ‬ביותר‭. ‬שבועות‭ ‬של‭ ‬הכנה‭, ‬נקיונות‭ ‬וקרצופים‭. ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬הכשרת‭ ‬המטבח‭ ‬והחלפת‭ ‬הכלים‭. ‬ואחרי‭ ‬כל‭ ‬זאת‭ ‬להתנזר‭ ‬במשך‭ ‬שבוע‭ ‬מלחמניות‭, ‬פיתות‭ ‬וקוראסונים‭ ‬וכל‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬פירור‭ ‬חמץ‭. ‬

סוכות‭ ‬גם‭ ‬הוא‭ ‬מאתגר‭, ‬אם‭ ‬כי‭ ‬פחות‭: ‬בנייה‭ ‬של‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭ ‬ואכילה‭ ‬ולינה‭ ‬בה‭ ‬במשך‭ ‬שבעה‭ ‬ימים‭, ‬וכמובן‭ ‬השגת‭ ‬סט‭ ‬מהודר‭ ‬של‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬ונטילתם‭ ‬מידי‭ ‬יום‭. ‬

שבועות‭ ‬הוא‭ ‬ללא‭ ‬ספק‭ ‬הקל‭ ‬ביותר‭. ‬לא‭ ‬מצריך‭ ‬התארגנות‭ ‬רבה‭ ‬לפניו‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מצוות‭ ‬מיוחדות‭ ‬ואפילו‭ ‬להיות‭ ‬ער‭ ‬כל‭ ‬הלילה‭ ‬ולנשנש‭ ‬עוגות‭ ‬גבינה‭ ‬זהו‭ ‬רק‭ ‬מנהג‭. ‬

אלא‭ ‬שבאופן‭ ‬מפתיע‭ ‬אם‭ ‬תבדקו‭ ‬מי‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬הפופולארי‭ ‬אצל‭ ‬הציבור‭ ‬שחובש‭ ‬כיפה‭ ‬שקופה‭ ‬לראשו‭ ‬‮–‬‭ ‬פסח‭ ‬וליל‭ ‬הסדר‭ ‬מנצחים‭ ‬בגדול‭. ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬מגיע‭ ‬סוכות‭ ‬ורק‭ ‬באחרונה‭ ‬מדשדש‭ ‬לו‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. 

מתברר‭ ‬שבניגוד‭ ‬לנטייה‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שעוסק‭ ‬בקירוב‭ ‬רחוקים‭ ‬לחפש‭ ‬ביהדות‭ ‬את‭ ‬הצד‭ ‬הקליל‭ ‬והצבעוני‭ ‬כדי‭ ‬לשווק‭ ‬אותו‭ ‬החוצה‭, ‬דווקא‭ ‬מה‭ ‬שדורש‭ ‬יותר‭ ‬ותובע‭ ‬מהאדם‭ ‬להקריב‭ – ‬גורם‭ ‬לו‭ ‬להתקרב‭ ‬ולהתמסר‭.‬

Ï‚„Ï ˙È˜ ‡Á„

בהרצאותיי‭ ‬לבני‭ ‬נוער‭ ‬הצגתי‭ ‬לפניהם‭ ‬שאלה‭ ‬מעניינת‭: ‬מי‭ ‬אוהב‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הורים‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬או‭ ‬ילדים‭ ‬את‭ ‬ההורים‭?‬

תמיד‭ ‬התשובה‭ ‬הייתה‭ ‬זהה‭: ‬הורים‭ ‬אוהבים‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬יותר‭ (‬כן‭, ‬הם‭ ‬הודו‭ ‬בזה‭ ‬בלי‭ ‬למצמץ‭). ‬

וזה‭ ‬מפתיע‭. ‬כי‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬משקיעים‭ ‬בילדים‭ ‬שלנו‭ ‬‮–‬‭ ‬האם‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬ראוי‭ ‬שהם‭ ‬יכירו‭ ‬לנו‭ ‬מיליון‭ ‬תודות‭ ‬ויאהבו‭ ‬אותנו‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭?‬

אבל‭ ‬פה‭ ‬בדיוק‭ ‬טמונה‭ ‬התשובה‭. ‬כי‭ ‬אם‭ ‬נשאל‭: ‬‮'‬מי‭ ‬משקיע‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הורים‭ ‬בילדים‭ ‬או‭ ‬ילדים‭ ‬בהורים‭?‬‮'‬‭, ‬התשובה‭ ‬שוב‭ ‬תהיה‭: ‬ההורים‭. ‬אין‭ ‬ספק‭ ‬שהם‭ ‬משקיעים‭ ‬בילדים‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬ומקריבים‭ ‬עבורם‭ ‬המון‭. ‬הרי‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהקטנצ'יק‭ ‬הגיח‭ ‬לעולם‭, ‬אימו‭ ‬כבר‭ ‬חשה‭ ‬היטב‭ ‬את‭ ‬מכאובי‭ ‬ההיריון‭, ‬הבחילות‭ ‬וההקאות‭, ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬הצירים‭, ‬הקימה‭ ‬בלילה‭ ‬וכל‭ ‬ההשקעה‭ ‬העצומה‭ ‬הכרוכה‭ ‬בלגדל‭ ‬ילד‭ ‬אחד‭. ‬

כמה‭ ‬ילדים‭ ‬משקיעים‭ ‬בהורים‭? ‬ובכן‭, ‬מעט‭ ‬מאד‭. ‬ממילא‭, ‬הם‭ ‬גם‭ ‬אוהבים‭ ‬אותם‭ ‬פחות‭.‬

ושוב‭ ‬מתברר‭ ‬כלל‭ ‬היסוד‭: ‬ככל‭ ‬שאתה‭ ‬מקריב‭ ‬עבור‭ ‬משהו‭ ‬‮–‬‭ ‬כך‭ ‬אתה‭ ‬מתקרב‭ ‬אליו‭ ‬יותר‭ ‬ואוהב‭ ‬אותו‭ ‬יותר‭.‬

‭(‬ומכאן‭ ‬טיפ‭ ‬חשוב‭ ‬להורים‭: ‬ככל‭ ‬שנרתום‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬לעזור‭ ‬בבית‭ ‬ולתת‭ ‬כתף‭ ‬להתנהלות‭ ‬השוטפת‭ ‬‮–‬‭ ‬הם‭ ‬יאהבו‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬ואת‭ ‬המשפחה‭. ‬ולעומת‭ ‬זאת‭, ‬ילדים‭ ‬שיגדלו‭ ‬כמו‭ ‬נסיכים‭ ‬שהכול‭ ‬עושים‭ ‬למענם‭, ‬יאהבו‭ ‬בעיקר‭…‬את‭ ‬עצמם‭).‬

Ó‰ ‰˜˘¯ ˜Â¯·Â˙ Ú΢ÈÂ?

ובמעבר‭ ‬חד‭, ‬נקפוץ‭ ‬לספר‭ ‬ויקרא‭. ‬השלישי‭ ‬מבין‭ ‬החומשים‭ ‬והאחרון‭ ‬ברמת‭ ‬האטרקטיביות‭ ‬שלו‭. ‬איך‭ ‬אהבנו‭ ‬את‭ ‬הסיפורים‭ ‬המרתקים‭ ‬של‭ ‬בראשית‭, ‬אה‭? ‬איך‭ ‬התפעלנו‭ ‬מהדרמות‭ ‬הגדולות‭ ‬של‭ ‬שמות‭? ‬ופתאום‭ ‬עוברים‭ ‬לסט‭ ‬פרטני‭ ‬וטרחני‭ ‬של‭ ‬דיני‭ ‬הקורבנות‭ ‬ונזרקים‭ ‬לעולם‭ ‬שנראה‭ ‬לנו‭ ‬זר‭ ‬כל‭-‬כך‭. ‬היי‭, ‬מה‭ ‬קשור‭ ‬קורבנות‭ ‬עכשיו‭, ‬אנחנו‭ ‬ב‭-‬2024‭, ‬לא‭? ‬ובכלל‭, ‬איך‭ ‬לשחוט‭ ‬בהמה‭ ‬ולזרוק‭ ‬את‭ ‬דמה‭ ‬על‭ ‬המזבח‭ ‬מעצים‭ ‬את‭ ‬הרוחניות‭ ‬שבי‭ ‬ומקרב‭ ‬אותי‭ ‬לאלוקים‭?‬

כל‭ ‬אלו‭ ‬הן‭ ‬שאלות‭ ‬נוקבות‭ ‬ולא‭ ‬נתיימר‭ ‬לתת‭ ‬להם‭ ‬מענה‭ ‬מקיף‭ ‬בשורות‭ ‬ספורות‭. ‬ובכל‭ ‬זאת‭, ‬יסוד‭ ‬אחד‭ ‬שעומד‭ ‬ביסוד‭ ‬מעשה‭ ‬הקורבנות‭ ‬אנחנו‭ ‬חייבים‭ ‬לאמץ‭: ‬ההקרבה‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬חיים‭ ‬בעולם‭ ‬שמחפש‭ ‬באובססיביות‭ ‬את‭ ‬ההפך‭ ‬ממנה‭. ‬הוא‭ ‬מקפיד‭ ‬שהכול‭ ‬יהיה‭ ‬נוח‭ ‬וזמין‭ ‬ו'ידידותי‭ ‬למשתמש‮'‬‭. ‬הטכנולוגיה‭ ‬והאוטומציה‭ ‬הקלו‭ ‬מאד‭ ‬את‭ ‬החיים‭, ‬קיצרו‭ ‬מרחקים‭ ‬ולוחות‭ ‬זמנים‭ ‬והרגילו‭ ‬אותנו‭ ‬שהכול‭ ‬צריך‭ ‬לבוא‭ ‬מהר‭ ‬ובקלות‭. ‬כל‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬פוסח‭ ‬על‭ ‬העולם‭ ‬הרוחני‭ ‬וגם‭ ‬שם‭ ‬קיום‭ ‬מצוות‭ ‬נעשה‭ ‬קל‭ ‬וזול‭ ‬מאי‭ ‬פעם‭. ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬עוד‭ ‬לסכן‭ ‬את‭ ‬חייך‭ ‬כדי‭ ‬למול‭ ‬את‭ ‬בנך‭, ‬ואין‭ ‬צורך‭ ‬לשבור‭ ‬את‭ ‬הקרח‭ ‬ולטבול‭ ‬במים‭ ‬הקפואים‭ ‬כדי‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬טהרת‭ ‬המשפחה‭. ‬ניתן‭ ‬להשיג‭ ‬אתרוג‭ ‬מהודר‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬רובל‭ ‬שחסכת‭ ‬במשך‭ ‬שנה‭ ‬שלמה‭, ‬ולימוד‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מצריך‭ ‬להיטלטל‭ ‬בעגלה‭ ‬בנסיעה‭ ‬מפרכת‭ ‬עד‭ ‬וולוז'ין‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬ערוץ‭ ‬היוטיוב‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬החביב‭ ‬עליך‭ ‬או‭ ‬לרשום‭ ‬את‭ ‬שמו‭ ‬בספוטיפיי‭. ‬

בעולם‭ ‬כזה‭ ‬הכול‭ ‬נגיש‭ ‬ונוח‭ (‬וזה‭ ‬נהדר‭!), ‬אבל‭ ‬מצד‭ ‬שני‭ ‬גם‭ ‬החיבור‭ ‬לדברים‭ ‬נעשה‭ ‬שטחי‭ ‬ורופף‭. ‬בסופרמרקט‭ ‬של‭ ‬החיים‭ ‬אתה‭ ‬רק‭ ‬צריך‭ ‬להושיט‭ ‬יד‭ ‬ולקחת‭, ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬חשש‭ ‬גדול‭ ‬הדברים‭ ‬יהיו‭ ‬מונחים‭ ‬רק‭ ‬בעגלת‭ ‬הקניות‭ ‬שלנו‭ ‬ולא‭ ‬בתוך‭ ‬הלב‭ ‬שלנו‭. 

ספר‭ ‬ויקרא‭ ‬מלמד‭ ‬אותנו‭ ‬את‭ ‬סוד‭ ‬החיבור‭: ‬כמה‭ ‬שנתאמץ‭ ‬ונקריב‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬כך‭ ‬נתקרב‭ ‬יותר‭. ‬

כי‭ ‬מי‭ ‬שיטרח‭ ‬לעלות‭ ‬מטבריה‭ ‬לירושלים‭ ‬ולסחוב‭ ‬איתו‭ ‬כבשה‭ ‬במעלה‭ ‬הר‭ ‬הבית‭ ‬ויוציא‭ ‬עליה‭ ‬את‭ ‬הונו‭ ‬ואונו‭ ‬ויפסיד‭ ‬זמן‭ ‬וימי‭ ‬עבודה‭ ‬‮–‬‭ ‬יחשוב‭ ‬אלף‭ ‬פעמים‭ ‬לפני‭ ‬שירשה‭ ‬לעצמו‭ ‬לחיות‭ ‬בחוסר‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬ולחטוא‭ ‬בשגגה‭. ‬

מי‭ ‬שבעקבות‭ ‬הצלה‭ ‬ידאג‭ ‬להוקיר‭ ‬את‭ ‬ה‮'‬‭ ‬באמת‭ ‬ויביא‭ ‬פר‭ ‬כקורבן‭ ‬תודה‭ ‬ואיתו‭ ‬ארבעים‭ ‬לחמים‭ ‬כפי‭ ‬שמלמדת‭ ‬התורה‭, ‬וילווה‭ ‬בעצמו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬תהליך‭ ‬השחיטה‭, ‬התנופה‭ ‬וההקרבה‭, ‬משהו‭ ‬בנפש‭ ‬שלו‭ ‬יזוז‭ ‬בהכרח‭. ‬מאותו‭ ‬יום‭ ‬ולתמיד‭ ‬הוא‭ ‬יידע‭ ‬להעריך‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬מתנת‭ ‬החיים‭ ‬שקיבל‭ ‬ויחתור‭ ‬לנצל‭ ‬אותם‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭.‬

ומילה‭ ‬לסיום‭, ‬על‭ ‬מה‭ ‬שעובר‭ ‬עלינו‭ ‬בחודשים‭ ‬האחרונים‭. ‬נכון‭, ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬כרגע‭ ‬מקדש‭. ‬אבל‭ ‬קורבנות‭ ‬ראינו‭, ‬ועוד‭ ‬איך‭ ‬ראינו‭, ‬בתקופה‭ ‬האחרונה‭. ‬והם‭ ‬היו‭ ‬יפים‭ ‬וגאים‭, ‬טובים‭ ‬ומעוררי‭ ‬השראה‭. ‬הם‭ ‬בחרו‭ ‬לצאת‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬שלהם‭ ‬ולמסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭ ‬למען‭ ‬עמם‭ ‬וארצם‭. ‬והקורבן‭ ‬הטהור‭ ‬שלהם‭, ‬מקרב‭ ‬אותנו‭ ‬אל‭ ‬הטוב‭ ‬שבהם‭ ‬ומקרב‭ ‬אותנו‭ ‬אל‭ ‬כל‭ ‬הערכים‭ ‬שלמענם‭ ‬בחרו‭ ‬להקריב‭ ‬את‭ ‬הכול‭. ‬

הרב‭ ‬יוני‭ ‬לביא‭ ‬מראשי‭ ‬ארגון‭ ‬קהלים‭ ‬ומרבני‭ ‬ברקאי

עוד במדור זה

הציונות החשמונאית לאן

הציונות החשמונאית לאן

כשהפוליטיקה היא עניין לחילונים

הכל‭ ‬היה‭ ‬מושלם‭. ‬בנינו‭ ‬את‭ ‬המקדש‭. ‬הקרבנו‭ ‬קרבנות‭. ‬הנחנו‭ ‬תפילין‭, ‬נטלנו‭ ‬לולב‭ ‬ואכלנו‭ ‬מצה‭ ‬ואף‭ ‬גוי‭ ‬לא‭ ‬הפריע‭ ‬לנו‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬בהתחלה‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬פרס‭ ‬ואח״כ‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬יון‭.‬

הפרסים‭ ‬והיוונים‭ ‬שלטו‭ ‬בארץ‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬לתורה‭ ‬ולפוליטיקה‭? ‬אנחנו‭ ‬אנשי‭ ‬תורה‭ ‬ולא‭ ‬אנשי‭ ‬פוליטיקה‭.‬

מתברר‭ ‬שזה‭ ‬לא‭ ‬הולך‭ ‬ככה‭. ‬כשאנחנו‭ ‬משלימים‭ ‬עם‭ ‬העובדה‭ ‬שהם‭ ‬שולטים‭ ‬בארצנו‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יגמר‭ ‬שם‭. ‬הם‭ ‬נכנסים‭ ‬למקדש‭, ‬ופושטים‭ ‬ידם‭ ‬בממונם‭ ‬ובבנותיהם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭.‬

עניינה‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הטהרה‭. ‬יש‭ ‬טהור‭ ‬ויש‭ ‬טמא‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מוחש‭. ‬מכל‭ ‬בחינה‭ ‬פיזית‭ ‬וכימית‭ ‬הטהור‭ ‬והטמא‭ ‬שוים‭ ‬לגמרי‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬תלוי‭ ‬במעשים‭ ‬טובים‭ ‬או‭ ‬רעים‭. ‬יש‭ ‬בעולם‭ ‬טהרה‭. ‬המנורה‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭. ‬השמן‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭. ‬המקדש‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭, ‬בנות‭ ‬ישראל‭ ‬צריכות‭ ‬להשאר‭ ‬בטהרתן‭, ‬וארץ‭ ‬ישראל‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭ ‬תחת‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭. ‬גוי‭ ‬זה‭ ‬טמא‭. ‬כשלא‭ ‬מבינים‭ ‬מהי‭ ‬טהרה‭ ‬‮–‬‭ ‬הכל‭ ‬נופל‭.‬

על‭ ‬זה‭ ‬אנחנו‭ ‬חוגגים‭ ‬את‭ ‬חג‭ ‬החנוכה‭.‬

ההבנה‭ ‬שהתורה‭ ‬והטהרה‭ ‬נוגעות‭ ‬לכל‭ ‬תחום‭ ‬בחיים‭. ‬שהלכות‭ ‬מלכים‭ ‬הן‭ ‬חלק‭ ‬מההלכה‭. ‬וגם‭ ‬מלחמותיהם‭.‬

‮*** ‬

חלק‭ ‬מהתורה‭ ‬הוא‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬רצוי‭ ‬שגם‭ ‬יהיה‭ ‬צדיק‭ ‬וטוב‭, ‬אבל‭ ‬אלה‭ ‬שני‭ ‬דברים‭ ‬שונים‭ ‬לגמרי‭. ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬צדיק‭ ‬וטמא‭ ‬או‭ ‬רשע‭ ‬וטהור‭. ‬הטהרה‭ ‬לא‭ ‬מוחשית‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬קיימת‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬מאד‭ ‬רלוונטי‭ ‬לימינו‭. ‬להבנה‭ ‬מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬פה‭ ‬היום‭, ‬ומה‭ ‬המשימה‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭.‬

אפשר‭ ‬להגדיר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬בשתי‭ ‬דרכים‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שמקומו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬אין‭ ‬מקומו‭ ‬בגולה‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬לו‭ ‬להיות‭ ‬בגולה‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

לכאורה‭ ‬שני‭ ‬הנוסחים‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭. ‬למעשה‭, ‬תהום‭ ‬פעורה‭ ‬ביניהם‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬זאת‭ ‬ארצנו‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬נרדפים‭ ‬ואומללים‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬הציונות‭ ‬היא‭ ‬לכתחילה‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬היא‭ ‬בדיעבד‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬רוצים‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬ברירה‭.‬

וכפי‭ ‬שכבר‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬מישהו‭ ‬חכם‭ ‬שהכרתי‭: ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬ה׳‭, ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬האנטישם‭.‬

במידה‭ ‬רבה‭, ‬זוהי‭ ‬המחלוקת‭ ‬שקורעת‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬מאז‭ ‬הקמתה‭. ‬ואולי‭ ‬אף‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬מאז‭ ‬הקמת‭ ‬התנועה‭ ‬הציונית‭. ‬

לא עדה אלא דעה

כנראה‭ ‬שההתחמקות‭ ‬הדיפלומטית‭ ‬האגבית‭ ‬שזכתה‭ ‬להכי‭ ‬הרבה‭ ‬ניתוחים‭ ‬פילוסופיים‭, ‬היא‭ ‬הבדיחה‭ ‬האגבית‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭, ‬שנשאל‭ ‬על‭ ‬מפלגתו‭ ‬המפד‭"‬ל‭ ‬המנוחה‭, ‬האם‭ ‬היא‭ ‬יותר‭ ‬דתית‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬ציונית‭. ‬בורג‭, ‬שלא‭ ‬רצה‭ ‬לענות‭, ‬זרק‭ ‬כדרכו‭ ‬את‭ ‬הבדיחה‭ ‬על‭ ‬שאנחנו‭ ‬המקף‭, ‬והלך‭ ‬לדרכו‭. ‬אבל‭ ‬מאז‭ ‬נכתבו‭ ‬המון‭ ‬מאמרים‭ ‬פילוסופיים‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭. ‬כמובן‭ ‬שכל‭ ‬כותב‭ ‬מאמר‭ ‬שעוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭, ‬לא‭ ‬עוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬חשב‭ ‬בורג‭ ‬אלא‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭.‬

נניח‭ ‬אפוא‭ ‬ליוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭ ‬לנוח‭ ‬על‭ ‬משכבו‭ ‬בשלום‭, ‬ותנוח‭ ‬בשלום‭ ‬על‭ ‬משכבה‭ ‬גם‭ ‬מפלגתו‭ ‬המנוחה‭. ‬ונעסוק‭ ‬ברוח‭ ‬הנושבת‭ ‬ממאמרי‭ ‬המקף‭ ‬למיניהם‭.‬

מכל‭ ‬מאמרי‭ ‬המקף‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬מרובם‭, ‬עולה‭ ‬ההנחה‭ ‬שהציונות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬לקבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬כנ‭"‬ל‭, ‬והמקף‭ ‬המחבר‭ ‬הוא‭ ‬שם‭ ‬לקבוצה‭ ‬אתנית‭ ‬סוציולוגית‭ ‬אנתרופולוגית‭ ‬שלישית‭, ‬שמבקשת‭ ‬לחסות‭ ‬בצל‭ ‬כנפיהן‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬הקבוצות‭ ‬הראשונות‭, ‬ובדרך‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭ (‬לפי‭ ‬השקפת‭ ‬עולמם‭ ‬של‭ ‬הכותבים‭, ‬איש‭ ‬איש‭ ‬כטעמו‭) ‬‮–‬‭ ‬לחבר‭ ‬בין‭ ‬הקבוצות‭.‬

וכאן‭ ‬יש‭ ‬טעות‭ ‬גדולה‭. ‬גם‭ ‬הציונות‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭, ‬וודאי‭ ‬שהציונות‭ ‬הדתית‭. ‬הם‭ ‬לא‭ ‬שם‭ ‬של‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭. ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬שמות‭ ‬של‭ ‬תפישת‭ ‬עולם‭, ‬של‭ ‬אידאולוגיה‭, ‬של‭ ‬רעיון‭.‬

הציונות‭ ‬הוא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לשוב‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולחיות‭ ‬בה‭ ‬כעם‭ ‬עצמאי‭ ‬בארצו‭. ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬וכיון‭ ‬שהוא‭ ‬ברא‭ ‬אותנו‭ ‬ואת‭ ‬העולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬צוה‭. ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬תורה‭, ‬שאחד‭ ‬הדברים‭ ‬המרכזיים‭ ‬הכתובים‭ ‬בה‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לחיות‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כעם‭ ‬בארצו‭, ‬ולכן‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭.‬

כמובן‭ ‬שיהיו‭ ‬אנשים‭ ‬שינסחו‭ ‬את‭ ‬הרעיונות‭ ‬האלה‭ ‬אחרת‭. ‬אבל‭ ‬העניין‭ ‬הוא‭ ‬ברור‭: ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬אנחנו‭ ‬נגד‭ ‬ההם‭ ‬וההם‭ ‬בעד‭ ‬אנחנו‭. ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬דיון‭ ‬אידאולוגי‭.‬

הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬עדה‭, ‬היא‭ ‬דעה‭.‬

והיא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬מפלגה‭ ‬שבאה‭ ‬לחסות‭ ‬בצלם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

ההגדרה‭ ‬הזאת‭ ‬מחייבת‭ ‬כמה‭ ‬מסקנות‭. ‬ראשית‭: ‬ההכרה‭ ‬בכך‭ ‬שאלמלא‭ ‬היינו‭ ‬מאמינים‭ ‬בה‭' ‬ובתורתו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬לחפש‭ ‬כאן‭, ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬להקים‭ ‬כאן‭ ‬מדינה‭ ‬ולא‭ ‬להתגייס‭ ‬לצבא‭. ‬לא‭ ‬כאן‭ ‬ולא‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭.‬

יש‭ ‬כאלה‭ ‬שלא‭ ‬יאהבו‭ ‬את‭ ‬ההגדרה‭ ‬הזאת‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬ישליכו‭ ‬את‭ ‬המקף‭, ‬ויאמרו‭: ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬ציונים‭ ‬דתיים‭, ‬אנחנו‭ ‬ציונים‭, ‬וחוץ‭ ‬מזה‭ ‬אנחנו‭ ‬גם‭ ‬דתיים‭. ‬יש‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לדון‭ ‬בעניין‭. ‬אבל‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬ציבור‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬רעיון‭ ‬מופשט‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬המעודדים‭ ‬בעניין‭, ‬הוא‭ ‬שלאחרונה‭ ‬גם‭ ‬חילונים‭ ‬גמורים‭ ‬המבקשים‭ ‬בד‭"‬כ‭ ‬לטעון‭ ‬שאין‭ ‬קשר‭ ‬בין‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬להלכה‭, ‬כמו‭ ‬אביגדור‭ ‬ליברמן‭, ‬יאיר‭ ‬לפיד‭, ‬וחבריהם‭, ‬מזכירים‭ ‬בדיוני‭ ‬הכנסת‭ ‬שהתורה‭ ‬מחייבת‭ ‬להלחם‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולהתגייס‭ ‬למלחמה‭. ‬גם‭ ‬הם‭ ‬מתחילים‭ ‬להודות‭ ‬שהציונות‭ ‬מקורה‭ ‬בתורה‭. ‬המקף‭ ‬בהתגלמותו‭. ‬

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

01‭ ‬

נרות‭ ‬החנוכה‭ ‬מלאי‭ ‬השמן‭ ‬שמרצדים‭ ‬בחושך‭, ‬מזכירים‭ ‬כמה‭ ‬אור‭, ‬קטן‭ ‬ככל‭ ‬שיהיה‭, ‬הוא‭ ‬משמעותי‭ ‬כל‭ ‬כך‭.‬

‭ ‬זהו‭ ‬החג‭ ‬האהוב‭ ‬עליי‭. ‬הסיבה‭ ‬לאהבה‭ ‬היא‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שהחג‭ ‬הזה‭ ‬מייצג‭: ‬הימים‭ ‬האלה‭ ‬מזכירים‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬שבבטחון‭ ‬באלוקי‭ ‬ישראל‭, ‬ואת‭ ‬הכוח‭ ‬שטמון‭ ‬במעשים‭ ‬שלנו‭ ‬עצמנו‭. ‬הכי‭ ‬כיף‭ ‬כשאלוקים‭ ‬עושה‭ ‬בשבילנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העבודה‭ ‬ומביא‭ ‬לנו‭ ‬חג‭ ‬שמח‭ ‬מן‭ ‬המוכן‭, ‬אבל‭ ‬כשמחפשים‭ ‬ממה‭ ‬לשאוב‭ ‬כוחות‭, ‬חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭. ‬המכבים‭, ‬שקמו‭ ‬ולא‭ ‬הסכימו‭ ‬להבליג‭ ‬עוד‭ ‬על‭ ‬רמיסת‭ ‬היהדות‭. ‬התכוננו‭, ‬התארגנו‭ ‬ויצאו‭ ‬למלחמה‭ ‬ארוכה‭, ‬מייגעת‭ ‬ומלאה‭ ‬בנופלים‭. ‬ילד‭ ‬אחרי‭ ‬ילד‭ ‬במשפחת‭ ‬המכבים‭ ‬נפל‭ ‬במלחמות‭ ‬החשמונאים‭ ‬ביוונים‭, ‬אבל‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬התייאשו‭, ‬זכרו‭ ‬למה‭ ‬הם‭ ‬נלחמים‭ ‬ובגבורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬נצחו‭. ‬והם‭ ‬ניצחו‭ ‬כי‭ ‬אלוקי‭ ‬ישראל‭ ‬נלחם‭ ‬איתם‭.‬

ועם‭ ‬כל‭ ‬הניסיות‭ ‬שבגאולה‭ ‬הזאת‭, ‬יש‭ ‬בה‭ ‬גם‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬אנחנו‭ ‬פה‭, ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬מדברים‭ ‬עברית‭ ‬ומדליקים‭ ‬נרות‭ ‬חנוכה‭ ‬לזכר‭ ‬הנס‭, ‬וזוכרים‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬נבנה‭.‬

02‭ ‬

ולמרות‭ ‬שחג‭ ‬החנוכה‭ ‬אהוב‭ ‬עליי‭, ‬ולמרות‭ ‬הגאולה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬פעיל‭ ‬בה‭, ‬ואין‭ ‬כמו‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬שביקש‭: ‬‮"‬אֶרְדּוֹף‭ ‬אוֹיְבַי‭ ‬וְאַשִּׂיגֵם‭ ‬וְלֹא‭ ‬אָשׁוּב‭ ‬עַד‭ ‬כַּלּוֹתָם‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬המלחמה‭ ‬הארוכה‭ ‬הזאת‭, ‬נראה‭ ‬לי‭ ‬שאנחנו‭ ‬יכולים‭ ‬לבקש‭ ‬להידמות‭ ‬לחזקיהו‭ ‬המלך‭ ‬שאמר‭: ‬‮"‬אֲנִי‭ ‬אֵין‭ ‬בִּי‭ ‬כֹּחַ‭ ‬לֹא‭ ‬לַהֲרֹג‭ ‬וְלֹא‭ ‬לִרְדֹּף‭ ‬וְלֹא‭ ‬לוֹמַר‭ ‬שִׁירָה‭,‬אֶלָּא‭ ‬אֲנִי‭ ‬יָשֵׁן‭ ‬בְּמִטָּתִי‭ ‬וְאַתָּה‭ ‬עוֹשֶׂה‮"‬‭. ‬לא‭ ‬יזיקו‭ ‬לנו‭ ‬קצת‭ ‬ענני‭ ‬כבוד‭ ‬ועמוד‭ ‬אש‭ ‬וקצת‭ ‬שנים‭ ‬פשוטות‭ ‬ורגילות‭, ‬נשתדל‭ ‬מאוד‭ ‬לזכור‭ ‬לומר‭ ‬בסוף‭ ‬שירה‭. ‬

בינו בוערים בעם

בינו בוערים בעם

01‭ ‬

מפלגת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭  ‬עסוקה‭ ‬בדיונים‭ ‬אינטנסיביים‭ ‬במאמץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬אך‭ ‬בשעה‭ ‬שנציגינו‭ ‬בכנסת‭ ‬עמלים‭ ‬שעות‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬החוק‭, ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שפנוי‭ ‬להמציא‭ ‬סיסמאות‭ ‬על‭ ‬מהו‭ ‬יהודי‭. ‬כלומר‭: ‬לא‭ ‬חלילה‭ ‬על‭ ‬החוק‭ ‬המבהיר‭ ‬מיהו‭ ‬יהודי‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬המצאת‭ ‬הגדרות‭ ‬חדשות‭ ‬לאידאולוגיה‭ ‬היהודית‭. (‬בלי‭ ‬לטרוח‭ ‬ללמוד‭ ‬יותר‭ ‬מדי‭ ‬את‭ ‬המקורות‭ ‬העוסקים‭ ‬בכך‭). ‬וכך‭ ‬מומחים‭ ‬מטעם‭ ‬עצמם‭ ‬ליהדות‭ ‬מסבירים‭ ‬ש"זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‮"‬‭. ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬שדוד‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬מבין‭ ‬השמות‭ ‬הנפוצים‭ ‬ביותר‭, ‬אנשים‭, ‬שכנראה‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬תנ"ך‭ ‬מעולם‭ ‬מחשש‭ ‬הדתה‭, ‬מגדירים‭ ‬הגדרות‭ ‬שלפיהן‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יהודי‭. ‬עובדה‭,‬‭ ‬הוא‭ ‬הרג‭ ‬את‭ ‬אויבי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בצורה‭ ‬אכזרית‭, ‬וכידוע‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‭. ‬חבל‭ ‬שיש‭ ‬מי‭ ‬שמבלבל‭ ‬בין‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ליש"ו‭ ‬ובין‭ ‬יהדות‭ ‬לנצרות‭, ‬אבל‭ ‬ביהדות‭ ‬בהחלט‭ ‬הורגים‭ ‬אויבים‭. ‬

02‭ ‬

עוד‭ ‬טען‭ ‬מי‭ ‬שטען‭  ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬להוציא‭ ‬להורג‭ ‬מחבלים‭, ‬צריך‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬בשקט‭ ‬ובדממה‭. ‬על‭ ‬קצות‭ ‬האצבעות‭. ‬גם‭ ‬זאת‭ ‬קונספציה‭ ‬שהיה‭ ‬צריך‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬למסמס‭: ‬כדי‭ ‬ליצור‭ ‬הרתעה‭, ‬כדי‭ ‬שמחבל‭ ‬ידע‭ ‬מה‭ ‬מחיר‭ ‬נסיונות‭ ‬הרצח‭ ‬שלו‭, ‬כדי‭ ‬שחמאס‭ ‬ידעו‭ ‬שלחטוף‭ ‬יהודי‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬חבריהם‭ ‬הרוצחים‭ ‬מהכלא‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬יעיל‭ – ‬צריך‭ ‬לספר‭ ‬בקול‭ ‬גדול‭, ‬ולהזכיר‭ ‬למי‭ ‬שלא‭ ‬התרכז‭ ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬והשנייה‭, ‬ולעדכן‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬בבשורה‭ ‬שמי‭ ‬שרוצח‭ ‬יהודי‭ – ‬דמו‭ ‬בראשו‭, ‬לא‭ ‬כמטאפורה‭, ‬אלא‭ ‬באמת‭.‬

03‭ ‬

מספרים‭  ‬על‭ ‬צדיק‭ ‬שביקש‭ ‬לברר‭ ‬מי‭ ‬יקבל‭ ‬מקום‭ ‬לצידו‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭, ‬ונודע‭ ‬לו‭ ‬שהוא‭ ‬ישהה‭ ‬במחיצתו‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬פשוט‭. ‬הלך‭ ‬אותו‭ ‬צדיק‭ ‬לביתו‭ ‬של‭ ‬היהודי‭, ‬כדי‭ ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬שכנו‭ ‬לעתיד‭ ‬ולברר‭ ‬מדוע‭ ‬זכה‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭. ‬התברר‭ ‬לצדיק‭ ‬שאותו‭ ‬יהודי‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬אוכל‭ ‬ואוכל‭ ‬ואוכל‭, ‬יהודי‭ ‬גדול‭ ‬ממדים‭. ‬הצדיק‭ ‬התפלא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיהודי‭ ‬שאינו‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬מלבד‭ ‬לאכול‭ ‬יזכה‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭ ‬של‭ ‬צדיק‭. ‬לכן‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬היהודי‭ ‬למה‭ ‬הוא‭ ‬אוכל‭ ‬כל‭ ‬היום‭. ‬היהודי‭ ‬השיב‭ ‬שבילדותו‭ ‬היה‭ ‬עד‭ ‬לרציחתו‭ ‬של‭ ‬אביו‭. ‬הקוזקים‭ ‬דרשו‭ ‬מאביו‭ ‬לעבוד‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬אביו‭ ‬סרב‭ ‬והקוזקים‭ ‬שרפו‭ ‬אותו‭. ‬האב‭ ‬היה‭ ‬רזה‭ ‬וקטן‭ ‬ולקוזקים‭ ‬הספיקה‭ ‬מדורה‭ ‬קטנה‭. ‬מאז‭ ‬הבטיח‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬לעצמו‭ ‬שהוא‭ ‬יהיה‭ ‬יהודי‭ ‬גדול‭, ‬כדי‭ ‬שאם‭ ‬הקוזקים‭ ‬ישרפו‭ ‬אותו‭, ‬הוא‭ ‬יבער‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭, ‬וכולם‭ ‬יראו‭ ‬שיהודי‭ ‬לא‭ ‬נשרף‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

04‭ ‬

אלה‭ ‬האגדות‭ ‬שסיפרנו‭ ‬בגלות‭. ‬בגלות‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬אלא‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬נפשנו‭. ‬אבל‭ ‬היום‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מדינה‭ ‬ריבונית‭, ‬ושוב‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬תפארתנו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאנחנו‭ ‬מוכנים‭ ‬לבעור‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭. ‬במקום‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬להריגה‭, ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬חיי‭ ‬רוצחנו‭ ‬ואויבנו‭ ‬לשמיים‭. ‬צריך‭ ‬שידעו‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭: ‬הדם‭ ‬שלנו‭ ‬יקר‭. ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬נרצח‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

05‭ ‬

אבל‭ ‬בניגוד‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬מספרי‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬גלותית‭ ‬כנועה‭. ‬רוב‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬שמחים‭ ‬היום‭ ‬על‭ ‬הבעת‭ ‬חוזק‭ ‬מול‭ ‬האויבים‭, ‬על‭ ‬הנחישות‭, ‬על‭ ‬אמירת‭ ‬האמת‭ ‬בקול‭ ‬ובלי‭ ‬חשש‭, ‬ועל‭ ‬הבעת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭. ‬אז‭ ‬עכשיו‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭ ‬עובדת‭ ‬במרץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬גם‭ ‬בקריאה‭ ‬שנייה‭ ‬ושלישית‭ ‬ולהכניס‭ ‬אותו‭ ‬לספר‭ ‬החוקים‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬תתפללו‭ ‬להצלחה‭, ‬וחג‭ ‬חנוכה‭ ‬שמח‭ . ‬

דעה מקצועית אובייקטיבית

דעה מקצועית אובייקטיבית

כשהגיע‭ ‬הדרבי‭ ‬הגדול‭ ‬שכולם‭ ‬ציפו‭ ‬לו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שופט‭. ‬אבל‭…
מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

01‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬פגש‭ ‬אותי‭ ‬איש‭ ‬צעיר‭, ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הפוליטית‭,…
כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…