גורמהדרין

מסעדת אנטריקוט

עם כניסתנו פנימה דאגו בעלי המקום שתלווה אותנו מוזיקה נעימה תוצרת חליל צד שדאג לרווחת אוזנינו לאורך כל הערב והפיק בטוב טעם צלילים מרחיבי לב. אירוע ההשקה התחלק לשני חלקים; בחלק הראשון התיישבנו במתחם הלובי, ובינינו הסתובבו מלצרים חביבים וחילקו טעימות ויין.

סטייק מסעדת אנטריקוט

טקס החניכה שלי כמבקר מסעדות רשמי הגיע מהר מהצפוי. בצהרי יום בהיר (יחסית) קיבלתי הודעה שאני מוזמן, יחד עם עוד עשרות עיתונאים ואנשי תקשורת, להשקת סניף חדש של מסעדת שף בשרית ותיקה בהר חוצבים, הלא היא ׳אנטריקוט׳. ההודעה הועברה לרעייתי, שכמובן אישרה את השתתפותה בשמחה. וכך מצאנו את עצמנו ארבע שעות מאוחר יותר, בלובי מלא באנשים, ביינות ובטעימות, בלב הר חוצבים, בהשקה ברמה גבוהה מאוד.
כיוון שיש אוטובוס שעובר באזור, אני לא אגיד שההגעה למקום מחייבת רכב, אך בכל זאת ראוי להוסיף שמומלץ. חניות יש בלי די בכל סביבת המסעדה. המקום זה עתה סיים את שלבי הבנייה, מה שמביא למתארחים בה לובי כניסה רחב ידיים, אולם סועדים גדול, חדר נוסף לאורחים VIP, ועוד חלל רחב שבשעת השקת האירוע שימש כמקום חלוקת האוכל. ממה שהבנתי החלל הזה עשוי לשמש כמתחם אירועים. העיצוב ׳אירופאי׳, כך אומרים בעלי המקום – שילוב של עץ קלאסי מוזהב עם נגיעות טורקיז עדין. התאורה מדויקת, נעימה ומרגיעה, פרי ידיה של מעצבת העל, אפרת שמש.
עם כניסתנו פנימה דאגו בעלי המקום שתלווה אותנו מוזיקה נעימה תוצרת חליל צד שדאג לרווחת אוזנינו לאורך כל הערב והפיק בטוב טעם צלילים מרחיבי לב. אירוע ההשקה התחלק לשני חלקים; בחלק הראשון התיישבנו במתחם הלובי, ובינינו הסתובבו מלצרים חביבים וחילקו טעימות ויין. בין מנות הטעימות הוגשו לנו פרוסת אסאדו עם שקדים ונגיעות טחינה, וברוסקטה אפויה היטב שעל גביה כבד קצוץ. אישית, עקב קרבתי המשפחתית לחצילים, נשביתי באהבתו של החציל המגולגל בקרם כבד. יתרה מזאת, הסתובבו בינינו מגישי יינות, וזכינו ליהנות מיינות ערבים לחיך מהשורה הראשונה. במקביל לטעימות התקיים החלק הדתי של האירוע והוא כלל תפילת ערבית, ומייד לאחריה קביעת מזוזה על ידי הרב הראשי לירושלים, הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר. אעיר רק כי החלק הראשון ארך זמן רב מהנדרש לו לטעמי.
החלק השני של האירוע היה הארוחה עצמה. וכך היה – התאספנו כל המוזמנים באולם המסעדה, שם המתינו עמדות שף עם אוכל מסוגים שונים. באי המסעדה יוכלו ליהנות מהאוכל שטעמנו; בדוכן אחד מצאנו לחמים טריים מקמחים שונים, עשירים בתוספות ועשויים בצורות מגוונות. בדוכן נוסף נפרש בפנינו שולחן סלטים גדול, הכולל: מטבוחה, סלט שרי, סלט גזר, סלט אגסים במיונז ועוד, אותם ניתן יהיה למצוא בתפריט המסעדה. בעמדה אחרת מצאתי לי את המנוחה והנחלה – מנת הקוסקוס עם מרק מיועד שכלל חתיכות בשר, גרגירי חומוס ושאר ירקות. בשולחן זה נפרשו לעינינו גם ירקות צלויים בשיטת ׳אנטי-פסטי׳ צבעוני. בעוד אני מסתפק בכך, זוגתי היקרה בחרה להמשיך הלאה לעבר הבשרים הכבדים, היא חזרה משם עם צלחת טעימה ומפנקת ובה שיפודי קבב לצד נקניקיות מרגז, חתיכות אסאדו בשרני רווי שומן שנחתך לנגד עיניה מתוך נתח גדול הכולל את עצמות הפרה, שומניה ובשרה, וגולת הכותרת – צלעות כבש שעברו תחת בישולם הקפדני של השפים. ראוי גם להוסיף, כיאה למסעדה שחורטת על דגלה את הקרניבוריות – הבעלים הכינו את עצמם לאכילת בשר בכמויות גדולות. 

יצא לי בעבר למצוא את עצמי במסעדות בשר שמפטמות את הבאים בפחמימות ריקות על מנת שיבואו שבעים לחלוקת הבשר – מה שאין כן במסעדת ׳אנטריקוט׳ המשובחת.
האירוע הזה הוא הוכחה עבורי שאפשר גם אפשר לאכול במסעדה בשרית בכשרות של הבד״ץ העדה החרדית, ולקבל תמורה ראויה של בשרים טעימים ומגוונים ללא שום פחת.
לסיכום: אירוע השקה ברמה גבוהה שבוודאי מעיד על מקום עם איכות גבוהה של אוכל, וחוויה נעימה לכל סועדת וסועד שנפשם חשקה בבשר.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…