בדרך לכותל

מעלים ערכים בדרך לכותל

בזמן התפילה לשלום חיילי צה״ל, נזכרתי בגיבור ישראל, לוחם יחידת המסתערבים, סמ״ר, בראל חדריה שמואלי הי״ד, שנהרג מירי מחבל עזתי. בראל חרף נפשו וירה מנשקו האישי דרך חרך בחומה, כדי לפזר מאות מחבלים, שהתפרעו ליד הגדר. תוך כדי לחימה בראל נפצע אנושות, ולאחר זמן נפטר מפצעיו.

בראל חדריה שמואלי הי״ד

01
אור ראשון של בוקר בשבת רגועה ומלבבת. קרני השמש החורפית קידמוני בדרכי לכותל, מנסות לשווא, לחמם את אוויר ההרים הצלול. הרחובות ריקים מאדם. ליד שער יפו שוטרי מג״ב המסורים, קופאים על משמרתם. רחבת הכותל אופטימית. שמחה להכיל כמתמיד עוד ועוד מניינים של גיבורי כוח. הקרן למורשת הכותל התקינה שוב את האוהלים המזמינים להגן על המתפללות/לים. בכותל אין שגרה. אין יום הדומה למשנהו, כל שבת מיוחדת וכל תפילה מתקבלת כאן ברצון.
כהכנה לקבלת התורה בפרשת יתרו, תחבתי לכיסי, מבעוד יום, רשימה ארוכה של חולים ופצועים, כדי להתפלל עליהם בשעת קריאת עשרת הדיברות. הרב יוסף שלום אלישיב זצ״ל נתן עצה חשובה, למי שביקש להתפלל לרפואת חולה, שיעשה זאת בעת קריאת עשרת הדברות. זאת על פי מדרש ‘מכילתא דרבי ישמעאל׳, שלמד מהפסוקים המתארים את מעמד הר סיני, שבזכות קבלת התורה לא היו שם, בעם ישראל, חולים, סומים, חרשים, אילמים וכד׳, שהרי כולם שמעו וראו את הקולות ו׳כל העם ענה יחדיו׳.
02
בתפילת שבת בכותל אנו מקפידים, במניין הקבוע, להתפלל לשלום חיילי צה״ל. אפילו אם בעל התפילה הוא חרדי, אנו לא מוותרים על שלום חיילינו.
בזמן התפילה לשלום חיילי צה״ל, נזכרתי בגיבור ישראל, לוחם יחידת המסתערבים, סמ״ר, בראל חדריה שמואלי הי״ד, שנהרג מירי מחבל עזתי. בראל חרף נפשו וירה מנשקו האישי דרך חרך בחומה, כדי לפזר מאות מחבלים, שהתפרעו ליד הגדר. תוך כדי לחימה בראל נפצע אנושות, ולאחר זמן נפטר מפצעיו. במהלך שירותו השתתף בעשרות רבות של פעולות, עם יחידתו המובחרת, לסיכול מעשי טרור ולמניעת פשיעה בעזה, בעוטף עזה ובנגב.
בשבוע שעבר נודע לאימו, בצער רב, שאלמונים מחקו את הערך על ‘נפילתו של החייל בראל חדריה שמואלי׳ – מדפי הוויקיפדיה, בטענה שהערך ‘לא אובייקטיבי׳. ‘זו פגיעה כפולה עבורנו׳ אמרה האם של גיבור ישראל לתקשורת. אחותו של בראל גינתה את העורכים שמחקו את הערך וכינתה את המעשה הנפשע כ׳יריקה בפרצוף׳ של חיילי צה״ל ומשפחותיהם.
כשקראתי על מחיקת הערך האכזרית, הרגשתי שמנסים לפגוע במשפחה היקרה שוב ושוב. לפתע חשתי מעין ‘דה ז׳בו׳ – הרי בדידי ההווה עובדא, עת חזיתי כיצד אנשי שמאל משתלבים במכוון בין עורכי הערכים בויקיפדיה כדי למחוק ערכים שאינם תואמים את השקפת עולמם הפוליטית.
ומעשה שהיה כך היה: לפני קצת יותר משנה העלה משרד הפרסום שלנו קמפיין שלטי חוצות ענק התומך בראש הממשלה דאז – ביבי נתניהו. לא עברו ימים מועטים והנה נוכחתי, שיד נעלמה מחקה את הערך האישי שלי מהויקיפדיה. לאחר בירור שעשיתי התברר שמי שביצע את המחיקה המכוונת היה עורך שהוא גם איש מר״ץ מאזור הרצליה. כשאחד העורכים הימניים העלה להצבעה את העניין כדי לערער על המהלך הפוליטי הזדוני, הוא נתקל בחומה של עורכים, שראו רק מטרה אחת לנגד עיניהם – ‘לטהר׳ את ויקיפדיה מאנשי ימין ומערכים הקשורים לאהבת הארץ.
לדעתי, חשוב מאד, שאנשים ונשים שערכי הציונות האמונית חשובים להם, ישתלבו בהתנדבות בצוות העורכים של ויקיפדיה (רק לעורכים יש אפשרות למחוק ערכים ולהחזיר ערכים שנמחקו) וכך יוכלו לאזן במעט את השתלטות אנשי השמאל על האתר השימושי הזה.
כדי להצטרף צריך לבצע כ-30 פעולות עריכה בחודש (כגון הוספת מקף ועשיית רווחים ) ברציפות במשך 3 חודשים, לערוך כל חודש כמה ערכים. פרטי ההצטרפות כעורך מצויים בויקיפדיה.
איני חושב שהחרמת האתר על ידי אנשי הימין שמקיפים יותר מ-40 אחוז מהאוכלוסייה היהודית בארץ, תועיל או תזיז למישהו. להיפך.
תוך כדי העימות עם חומות השמאל בויקיפדיה, גיליתי אתר נחמד, תורני, ערכי, שנכתב על ידי עורכים הגונים – בשם ‘׳ויקישיבה״. בויקישיבה כ-25 אלף ערכים יהודיים, במגוון עצום. אתם מוזמנים להתרשם ולהשתמש.
03
ביום שישי שעבר נסענו, רעייתי ואני, להשתתף בהפגנה נגד ההשתלטות הבדואית על שטחי ארץ ישראל, שנערכה ביער יתיר, בדרום הר חברון, בואך נגב.
לכל אורך מסלול הנסיעה דרומה, הזדעזענו לראות כיצד צצים עוד ועוד מאהלים לא חוקיים, פחונים, צריפים, דירי צאן ונסללים אליהם דרכי גישה פרטיזניות. בצידי הכביש נערמים מצבורי אשפה שהופכות ל׳מזבלות פירטיות׳ ענקיות, המשמשות את תושבי המאחזים הבדואים המתרחבים. שטחי המרעה משתרעים על שטחים עצומים וכך הופך הנגב, אט אט, למדינת ללא חוק וסדר – למדינת ‘כל אזרחיה׳.
לצערי, בגליל המצב לא יותר טוב.
במהדורות החדשות אנו שומעים, כמעט יום יום, על רציחות, (חיסול חשבונות בחמולות), של גברים, נשים וילדים מהמגזר הבדואי בנגב, שהפך מזמן לאזור שבו ‘כל דאלים גבר׳.
בסיסי צה״ל נמצאים במלחמת מאסף נגד גנבי הציוד, הנשק והתחמושת. לא ירחק היום בו נשמע במהדורת החדשות על בדואים שגנבו טנק מרכבה ויצאו אתו למסע חיסול וסגירת חשבונות.
המדינה לא עושה הרבה כדי להשליט את החוק, למנוע בנייה בלתי חוקית ולשמור על קרקעותיה. במקום זה השלטונות מחברים את העבריינים לרשת החשמל ונותנים להם שירותים שונים.
אנו חייבים להצדיע ל׳שומר החדש׳, שעושה עבודת קודש בכול האמצעים העומדים לרשותו. בין השאר: מגדר שטחי מרעה ומפעיל חוות חקלאיות לשמירה על קרקעות המדינה בנגב ובגליל.
קיימות גם לא מעט חוות בודדים, שמקימיהם מוסרים את נפשם, לשמור על שטחי מדינה מהשתלטות עוינת וכדי לבלום עבריינות חקלאית וגניבת רכוש. לצערי, החוות אינן זוכות לגיבוי בטחוני והופכות למטרה נוחה להתקפות חוזרות של פשע ואלימות מצד אותם עבריינים בנגב ובגליל.
ההשתלטות הבדואית לא נעצרת בשטחי מרעה, בבניית אוהלים וכו׳ אלא ממשיכה בבנייה בלתי חוקית ביישובי הבדואים המאושרים ושאינם מאושרים. הבדואים, למרות שאינם ערבים מצטרפים יותר ויותר לדת האסלם, מקבלים אישורים לבניית מסגדים גדולים, ומבני דת נרחבים, חלקם הגדול מזדהים עם המאבק הפלסטיני, החמסי והג׳יהדי והופכים לגייס חמישי בתוך המדינה שלנו.
זה לא היה כך בעבר. לצערי אנחנו פשוט ישנים בשמירה.
ההשתלטות הזוחלת לא פוסחת גם על הישובים היהודיים בנגב ובגליל, כגון – מעלות תרשיחא, ערד, מצפה רמון ועוד.
המלחמה האלימה, שנחשפנו אליה בחודשים האחרונים בעכו, ביפו, ברמלה, בצפון הנגב ובלוד, היא לצערי רק קצה הקרחון והיא צריכה להדליק אצלנו יותר מנורה אדומה.
04
לפני מספר שנים נחשפתי למכרז של משרד הביטחון, שהציע למכירה דירות ב׳מצפה רמון׳, לכל המרבה במחיר. ראיתי בזה הזדמנות לרכוש דירה, שתשמש למגורים מסובסדים, למשפחות יקרות, של אברכים בישיבת ‘מדברה כעדן׳.
הגשתי הצעה די גבוהה וזכיתי, ב״ה, בדירה.
כשפתחתי את מסמכי המכרז נחרדתי לגלות, שההצעה הנמוכה יותר, שהוגשה מיד אחרי ההצעה שלי, בהפרש כספי לא גדול, הייתה של משפחה מפורסמת של בדואים מהנגב.
מעניין מה היה קורה אילו משפחה יהודית הייתה מעיזה לקנות דירה בכפר ערבי בגליל, או ביישוב בדואי בנגב? אשמח לתגובותיכם…
שבת שלום. של בריאות טובה, בשורות טובות והמשך שמירה על ארץ אדמות קודשנו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…