התישבות

מצרפת לשומרון

"לעלות לארץ היה בראש מעייננו מאז שהתחתנו, אני הייתי בעבר בארץ כחייל ואז חזרתי לפריז. תמיד רציתי להקים את המשפחה בארץ, כל שנה דחינו את העלייה כי לא היה לנו את האומץ לעבור שלב. הקבוצה שהצטרפנו אליה עזרה לנו ודחפה אותנו לעשות את הצעד שחששנו לעשות".

עולים מצרפת בשדה התעופה

בערב שבת האחרונה הסתובבתי עם בעלי ביישוב רבבה וראיתי שלט שכתוב עליו 'שבות עמי' ומאחוריו שכונה של קרוואנים. שאלתי את בעלי על השלט והוא סיפר לי שהיישוב רבבה קולט עלייה קהילתית מצרפת, כל תושבי השכונה הזו עולי צרפת והם גרים ביחד ביישוב. עמדתי והבטתי בשכונה הזאת ופשוט התרגשתי. מדינת ישראל ידועה בכך שכל עלייה שהגיעה אליה הייתה צריכה להתמודד עם מאבקים רבים ולא פשוטים בכלל. אך השכונה הקהילתית הזאת בלב היישוב רבבה נראתה לי כמו סוג שונה של קליטת עלייה. כשהעמקתי יותר ולמדתי את פרטי הפרויקט המדהים הזה, גיליתי שמדובר באירוע מדהים ציוני וחלוצי שעוד ישפיע הרבה על העלייה לארץ ועל השומרון.
99 אחוזים מעולי צרפת המשתתפים בתוכנית הקליטה של מועצה אזורית שומרון ב-4 השנים האחרונות נשארו ביישוב שבו נקלטו. הנתון הזה מדהים אם מסתכלים על כמויות העולים לישראל שחוזרים לארצם אחרי שלא מצליחים להיקלט בשלום פה בארץ. אז מה מועצה אזורית שומרון עושה אחרת, ואיך מצליחים לשמור על כל כך הרבה עולים כאן בישראל?
תומר הוא אחד מהעולים שצפויים לעלות בחצי שנה הקרובה ליישוב ברוכין, לפני שבוע הוא השתתף בסמינר עם כלל המשפחות שצפויות לעלות איתו ביחד כקהילה, ובינתיים הוא מחכה לעלייה בחודשים הקרובים. תומר נשוי עם ארבעה ילדים ובתו הבכורה עולה לכיתה א, את בית הספר היא כבר תתחיל כאן בשומרון.

המאמצים שנעשים כדי להבטיח את הקליטה של תומר ושל חבריו לקבוצה ביישוב ברוכין הם מדהימים. סמינרים, סיורים, משפחות מלוות מהקהילה, ובכלל היישוב הקולט והמועצה נרתמים כדי לשלב אותם. בשנים הראשונות הקהילות שעולות נשארות מאוחדות מעצם העובדה שהן גרות ביחד באותה שכונת קראווילות ומקיימים עבורן פעילויות מותאמות לעולים. מאוחר יותר יש להן את הרצון להיטמע באוכלוסייה הישראלית ולכן הן רוכשות בתים בשכונות המגוונות ביישוב.
תומר סיפר לנו קצת על החוויה שלו לקראת העלייה: "אנחנו עולים לברוכין בין יולי לאוגוסט עם קבוצה של עשר משפחות מצרפת שאליהן חיברו אותנו במרכז עלייה. הקבוצה נפתחה כבר לפני שנה ומאז יש פגישות היכרות וקבוצת ווצאפ פעילה של כל החברים ביחד עם עולים מצרפת שכבר גרים בשומרון, בנוסף עשינו גם סמינר ביחד כדי לחזק את הקשר. הקבוצה נסעה לארץ ביחד כדי להכיר את היישוב ואת בתי הספר לילדים, אני אישית לא הייתי בסיור הזה כי אשתי בדיוק ילדה, אבל ראינו את הסרטון משם. כל מי שהיה בסיור התלהב מאוד, אנשים שבכלל לא היו אמורים לעלות לשומרון והתכוונו לעלות לנהריה שינו את דעתם אחרי שהם הגיעו ליישוב". גם בחוויה האישית שלו תומר התחבר למקום שאליו הוא ומשפחתו צפויים לעלות: "אני הגעתי מאוחר יותר לבד, שרה ניסני, אחת מהאחראיים על הפרויקט במועצה, קיבלה אותי באופן אישי והראתה לי את היישוב, את בית הספר ואת הגנים. תמיד רצינו לצאת מהשגרה בעיר פריז, רצינו לגור ביישוב או בקיבוץ, במקום עם טבע. בהתחלה רוב האנשים אומרים: "יישוב בשומרון, יש כפרים ערביים" והם קצת מפחדים, גם החברים שואלים אם אני לא מפחד, אבל אנחנו בקשר עם האנשים ביישוב ודרכו אפשר לראות שהם חיים בשלווה. ועוד סיבה שאנחנו אוהבים את המקום זה שאנחנו גם יותר דתיים והיישוב מתאים לנו מהבחינה הזו, ישר כשהגעתי לראות את המקום ידעתי שנתמקם טוב שם".
למה בחרתם לעלות לארץ ישראל?
"לעלות לארץ היה בראש מעייננו מאז שהתחתנו, אני הייתי בעבר בארץ כחייל ואז חזרתי לפריז. תמיד רציתי להקים את המשפחה בארץ, כל שנה דחינו את העלייה כי לא היה לנו את האומץ לעבור שלב. הקבוצה שהצטרפנו אליה עזרה לנו ודחפה אותנו לעשות את הצעד שחששנו לעשות".
מה החששות שלכם מהעלייה?
"אנחנו משאירים מאחור מקצוע ומתחילים מאפס. אני עובד בנדל"ן בניהול נכסים, אני אנסה להמשיך עם העבודה אבל אני לא רוצה לטוס לצרפת כל שבוע, אני רוצה לעשות את זה בארץ. זה שונה לחלוטין כי חוקי הנדל"ן בארץ שונים. אשתי מאפרת אז היא כנראה תסתדר יותר טוב ממני. אבל בסוף לגבי פרנסה אנחנו אנשים מאמינים, ולא משנה מה נעשה נקבל מה שנקבע למעלה בראש השנה".
ומה לגבי הילדים, אתם חושבים שהם יסתדרו עם המקום החדש?
"בסמינר שהיה הם פגשו את המורות והתחילו להבין שאנחנו עולים לישראל. אנחנו מראים להם סרטונים בעברית, למשל לגדולה אני מראה סרטונים של 'שלום כיתה א' ומסביר לה ששנה הבאה היא תחיה בארץ. זה מקל עלינו שהעלייה היא כקבוצה ולכן הם לא יהיו הילדים היחידים מצרפת בכיתה, הדבר הראשון ששאלתי כשבאתי ליישוב היה אם יש צרפתים בכיתה, ואכן ראיתי שבכל כיתה יש עולה מצרפת. הילדים שלי לא מדברים עברית וחשוב לי שיהיו עוד ילדים מצרפת, זה החשש הכי גדול שהיה לי".
והם מתרגשים מהעלייה?
"הילדים קטנים אז הם לא ממש מבינים שאנחנו הולכים לעבור, יש התרגשות אבל הם חושבים על זה יותר כאילו זאת קייטנה ואחר כך נחזור לצרפת. הראיתי לבת הגדולה סרטונים מהיישוב וצילמתי לה את הכיתה וגם את המורה והמנהלת, היא מבסוטית אבל אני מאמין שהיא תגיע לכיתה ויהיה לה קשה, אבל אני כאן לצידה. כדי להפיג את החששות דיברנו עם הקבוצה שבאה מהארץ, וגם המנהלת מפדואל באה עם עוד מורה שאחראית על העולים. אנחנו יודעים שיש עם מי לדבר ושעונים לנו על שאלות".
ומה לגבי השילוב שלכם בקהילה?

"אנחנו בקשר גם עם תושבי ברוכין שהם לא עולים מצרפת, יש חמש-שש משפחות מהיישוב שכבר עכשיו נמצאות איתנו בקשר. המשפחות האלה הן באותה רמה דתית כמונו, הילדים באותם גילאים כמונו, בגלל זה החלטנו לעבור לשם, היינו מחפשים מקום אחר אם לא היינו מתחברים ליישוב". 

הפרויקט כולו התחיל לפני שש שנים, כשראש המועצה החליט שהוא רוצה למשוך לשומרון עולים מצרפת. הרעיון היה שברגע שיביא עולה אחד הוא ימשוך אחריו את החברים שלו. "בפרספקטיבה של חמש שנים אחרי, רואים שזה עובד" מספרים במועצה: "התחלנו בקטן, כל פעם עשר משפחות שמשקיעים בהן המון והקהילות מחבקות אותן בצורה מטורפת. יש קבלות פנים מדהימות לעולים, מקבלים אותם עם דגלים ושירים, מורידים להם הכול מהמשאיות ועוזרים להם להתמקם, עוטפים אותם ממש, אפילו יש שלוש משפחות מאמצות לכל משפחה. עכשיו גם הם כבר לא לבד ויש עולים ותיקים יותר ביישובים. יש גם יחידה שהמטרה שלה היא לעזור להם למצוא עבודה כאן בארץ, בודקים איתם באיזה תחומים הם מוכשרים ועוזרים להם למצוא תעסוקה כאן בארץ, בסוף לנו יש קשרים שלהם אין. אחד מהעולים בעליות הקודמות היה שען של רולקס, וראש המועצה מצא עבורו עבודה בתחום. זה לא מספיק לזרוק אותם כאן למים כמו במקומות אחרים".

על שאלתי לגבי השיתוף של היישובים בקליטת העלייה עונים לי כי: "זאת החלטה של כל יישוב ויישוב בפני עצמו. מרבית היישובים רואים בקליטת העלייה פרויקט לאומי, ישנם יישובים שביקשו להשתתף בפרויקט אבל הם קטנים מידי ולא מבוססים מספיק בשביל להיות חלק בפעילות".

בזמן האחרון עוסקים במועצה במקביל להבאת היהודים מצרפת, גם בעליית יהודי אוקראינה ורוסיה ובוחנים עלייה לשומרון מארצות נוספות בעולם. ביקשנו מראש מועצת שומרון יוסי דגן לספר לנו קצת על איך שהם רואים את הפרויקט. 

מה לדעתך הסיבה שהקליטה בשומרון מציגה אחוזי הצלחה גבוהים כל כך?

"הפורמט של עלייה קהילתית שפותח בשומרון, יחד עם קליטת קהילות ישראל והחום הרב שבו מתקבלים העולים על ידי הקהילה, הוא ללא ספק הסיבה העיקרית להצלחה ולהישארות של העולים בארץ וביישוביהם בשומרון. יחד עם עמותת קהילות ישראל של שלום ואך אנו עובדים כל העת בשיתוף הקהילות והנוער כדי להיות שם עבור העולים באופן טוטאלי. לכל משפחה יש שלוש משפחות מאמצות, הן מקבלות סיוע כמעט בכל תחום, מבייביסיטר לילדים דרך סיוע בכביסה ועד ארוחות שבת עד שהן מתאקלמות, בנוסף המועצה נותנת ליווי כספי בהשקעה גדולה של המועצה. אבל בסופו של יום לא משנה כמה תעטפי בחומר את העולים, מה שמחזיק זו הרוח. החברה הטובה, האכפתיות, הציונות – חזקים יותר מכל בית בעיר או קרבה לקניונים או לרכבות". 

איפה אתם רואים את תוכנית הקליטה הזאת בעוד 10 שנים?

השאיפה שלנו היא להפוך את השומרון למקום שאליו יבואו גם מצרפת, מאוקראינה, מארה"ב ומכל העולם, וכולם יכירו את השומרון כעוגן שלהם. אני תמיד אומר לעולים: "אתם החלוצים הראשונים, אחריכם יבואו עוד מאות אלפים". בעז"ה נהיה מקום מבוקש שיהפוך למדובר בקרב העולים מכל הקהילות בעולם ובית חם לעולים. אני מאמין שיגיעו עוד אלפים בעקבות העולים החלוצים הללו, יקימו יישובים וערים בשומרון, יחזקו אותנו ואנחנו נחזק אותם". 

איך אתה מרגיש כשאתה רואה את שכונות העלייה ואת העולים הציוניים מצרפת? 

"שני הדברים שהכי מרגשים אותי בשומרון הם היין המיוצר מהכרמים כאן שזו נבואת ירמיהו, והגעת עולים מכל העולם לשומרון שזו נבואת ישעיהו. רואים בעיניים שזה קורה ומרגישים ממש ברוח את הגלגלים של תהליך הגאולה. זו תחושה של התרוממות רוח, ניתן ממש לשמוע את משק כנפי ההיסטוריה ולדעת שאנחנו חלק ממשהו גדול. העולים הללו יהפכו לחלק מעמוד התווך של השומרון, ישכחו שהיו עולים ויקלטו את העולים הבאים אחריהם. מבחינתנו הם כבר עכשיו חלק ממשפחת השומרון החלוצית".

 

תומר שמגיע לשומרון בעוד מספר חודשים מסכם: "אנחנו ממש מתרגשים להגיע ובטוחים שתהיה לנו עלייה קלה, הקבוצה שהגיעה לכאן בשבוע שעבר מהארץ קיבלה אותנו ממש יפה. מרגש לראות איך מישהו כמו ראש המועצה יוסי דגן מגיע לעשות איתנו שבת, הרי אנחנו בסך הכול עשר משפחות, מרגש לראות שכבר מחכים לנו מרחוק. אם לא היה את הפרויקט הזה יכול להיות שלא היינו עולים. אנחנו הרבה זמן רוצים לעלות אבל זה לא קרה, יש מלא משפחות כמונו שלא מצליחים לעבור שלב וצריך מישהו שיבוא ויגיד להם שהם יכולים. כשחזרנו מהסמינר אשתי שהייתה החששנית מבין שנינו, אמרה לי שהיא מתה כבר לבוא לארץ. אני מדבר איתך עכשיו מפריז, נדבר בעוד שנה מהשומרון". 

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…