משפטי

משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים‭ ‬הוא‭ ‬מונח‭ ‬עברי‭ ‬נפוץ‭ ‬המתאר‭ ‬יחס‭ ‬מועדף‭, ‬הטיה‭ ‬או‭ ‬אפליה‭ ‬לטובת‭ ‬אדם‭ ‬או‭ ‬קבוצה‭ ‬מסוימת‭, ‬לעתים‭ ‬באופן‭ ‬לא‭ ‬הוגן‭. ‬המונח‭ ‬מרמז‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שמי‭ ‬שמפלה‭ ‬לטובה‭ ‬מישהו‭ ‬‮"‬מאיר‭ ‬לו‭ ‬פנים‮"‬‭ ‬באופן‭ ‬מיוחד‭, ‬כאילו‭ ‬הוא‭ ‬נושא‭ ‬משואה‭ ‬מיוחדת‭ ‬עבורו‭. ‬

מקור‭ ‬הביטוי‭ ‬אינו‭ ‬ברור‭ ‬לחלוטין‭, ‬אך‭ ‬ישנן‭ ‬מספר‭ ‬השערות‭:‬

׆‭ ‬מקרא‭: ‬יש‭ ‬הסוברים‭ ‬כי‭ ‬הביטוי‭ ‬קשור‭ ‬לתיאור‭ ‬הברכה‭ ‬הכוהנית‭ ‬במקרא‭, ‬בה‭ ‬הכוהנים‭ ‬מברכים‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬ומבקשים‭ ‬עליהם‭ ‬את‭ ‬ברכת‭ ‬ה‮'‬‭. ‬ייתכן‭ ‬שהביטוי‭ ‬‮"‬משוא‭ ‬פנים‮"‬‭ ‬רומז‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהברכה‭ ‬אינה‭ ‬ניתנת‭ ‬באופן‭ ‬שווה‭ ‬לכל‭, ‬אלא‭ ‬יש‭ ‬בה‭ ‬מידה‭ ‬מסוימת‭ ‬של‭ ‬בחירה‭ ‬והעדפה‭.‬

׆‭ ‬יהוא‭ ‬ויהושפט‭: ‬יש‭ ‬הטוענים‭ ‬כי‭ ‬הביטוי‭ ‬קשור‭ ‬לסיפורי‭ ‬יהוא‭ ‬ויהושפט‭ ‬במלכים‭, ‬שם‭ ‬מתוארים‭ ‬מנהיגים‭ ‬שפעלו‭ ‬מתוך‭ ‬שיקולים‭ ‬אישיים‭ ‬ולא‭ ‬מתוך‭ ‬שיקולים‭ ‬ציבוריים‭.‬

׆‭ ‬משמעות‭ ‬מילולית‭: ‬יש‭ ‬הסוברים‭ ‬כי‭ ‬המילה‭ ‬‮"‬משוא‮"‬‭ ‬קשורה‭ ‬למילה‭ ‬‮"‬משאה‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬נטל‭ ‬או‭ ‬משקל‭. ‬לפי‭ ‬פרשנות‭ ‬זו‭, ‬‮"‬משוא‭ ‬פנים‮"‬‭ ‬פירושו‭ ‬‮"‬נושא‭ ‬את‭ ‬פניו‮"‬‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬מסוים‭, ‬כלומר‭ ‬מעניק‭ ‬לו‭ ‬עדיפות‭.‬

׆‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬בפוליטיקה‭: ‬כאשר‭ ‬פוליטיקאי‭ ‬מקדם‭ ‬חקיקה‭ ‬או‭ ‬מינוי‭ ‬לטובת‭ ‬קבוצה‭ ‬מסוימת‭, ‬מבלי‭ ‬לשקול‭ ‬את‭ ‬האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬הכללי‭.‬

׆‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬במשפט‭: ‬כאשר‭ ‬שופט‭ ‬מקבל‭ ‬החלטה‭ ‬המשפיעה‭ ‬לטובת‭ ‬צד‭ ‬מסוים‭ ‬במשפט‭, ‬מסיבות‭ ‬שאינן‭ ‬קשורות‭ ‬לעובדות‭ ‬המשפטיות‭.‬

׆‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬בעסקים‭: ‬כאשר‭ ‬מעסיק‭ ‬מעדיף‭ ‬לקדם‭ ‬עובד‭ ‬מסוים‭ ‬על‭ ‬פני‭ ‬עובד‭ ‬אחר‭, ‬מסיבות‭ ‬שאינן‭ ‬קשורות‭ ‬ליכולות‭ ‬המקצועיות‭ ‬שלהם‭.‬

׆‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬חברתי‭: ‬כאשר‭ ‬קבוצה‭ ‬חברתית‭ ‬מסוימת‭ ‬זוכת‭ ‬ליחס‭ ‬מועדף‭ ‬על‭ ‬פני‭ ‬קבוצה‭ ‬אחרת‭, ‬מסיבות‭ ‬של‭ ‬גזע‭, ‬מין‭, ‬דת‭ ‬או‭ ‬מוצא‭ ‬לאומי‭.‬

משוא‭ ‬פנים‭, ‬כפי‭ ‬שהזכרנו‭, ‬היא‭ ‬תופעה‭ ‬עתיקה‭ ‬שמוצאת‭ ‬ביטוי‭ ‬במגוון‭ ‬רחב‭ ‬של‭ ‬תרבויות‭ ‬וזמנים‭. ‬הנה‭ ‬כמה‭ ‬דוגמאות‭ ‬היסטוריות‭ ‬בולטות‭:‬

בעולם‭ ‬העתיק

׆‭ ‬מצרים‭ ‬העתיקה‭: ‬הפרעונים‭ ‬נהנו‭ ‬ממעמד‭ ‬אלוהי‭ ‬והעניקו‭ ‬הטבות‭ ‬לבני‭ ‬משפחתם‭ ‬ולבני‭ ‬בריתם‭, ‬תוך‭ ‬התעלמות‭ ‬מצרכיהם‭ ‬של‭ ‬האזרחים‭ ‬הפשוטים‭.‬

׆‭ ‬רומא‭ ‬העתיקה‭: ‬הפטרונים‭ ‬הרומאים‭ ‬העניקו‭ ‬חסות‭ ‬לאנשים‭ ‬נחותים‭ ‬מעמדית‭ ‬תמורת‭ ‬תמיכה‭ ‬פוליטית‭. ‬מערכת‭ ‬זו‭ ‬יצרה‭ ‬אי‭-‬שוויון‭ ‬חברתי‭ ‬ניכר‭.‬

בימי‭ ‬הביניים

׆‭ ‬הכנסייה‭ ‬הקתולית‭: ‬הכנסייה‭ ‬הקתולית‭ ‬העניקה‭ ‬הטבות‭ ‬ותפקידים‭ ‬בכירים‭ ‬לבני‭ ‬אצולה‭ ‬ולבעלי‭ ‬קשרים‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬מתאימים‭ ‬מבחינה‭ ‬רוחנית‭ ‬או‭ ‬אינטלקטואלית‭.‬

׆‭ ‬מערכת‭ ‬הפאודליזם‭: ‬במערכת‭ ‬הפאודלית‭, ‬האצילים‭ ‬נהנו‭ ‬מזכויות‭ ‬יתר‭ ‬והענישו‭ ‬את‭ ‬האיכרים‭, ‬תוך‭ ‬ניצול‭ ‬עמדת‭ ‬הכוח‭ ‬שלהם‭.‬

המאה‭ ‬ה‭-‬20‭ ‬וה‭-‬21

׆‭ ‬הקומוניזם‭: ‬במדינות‭ ‬קומוניסטיות‭ ‬רבות‭, ‬חברי‭ ‬המפלגה‭ ‬הקומוניסטית‭ ‬נהנו‭ ‬מזכויות‭ ‬יתר‭, ‬גישה‭ ‬למשאבים‭ ‬והגנה‭ ‬מפני‭ ‬החוק‭.‬

׆‭ ‬פוליטיקה‭ ‬משפחתית‭: ‬במדינות‭ ‬רבות‭, ‬מנהיגים‭ ‬פוליטיים‭ ‬מעניקים‭ ‬תפקידים‭ ‬חשובים‭ ‬לבני‭ ‬משפחתם‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬את‭ ‬הכישורים‭ ‬המתאימים‭.‬

׆‭ ‬הטיות‭ ‬גזעיות‭ ‬ומגדריות‭: ‬עד‭ ‬היום‭, ‬קיימות‭ ‬הטיות‭ ‬גזעיות‭ ‬ומגדריות‭ ‬בחברה‭, ‬שבהן‭ ‬קבוצות‭ ‬מסוימות‭ ‬זוכות‭ ‬להעדפה‭ ‬בתעסוקה‭, ‬בחינוך‭ ‬ובמערכת‭ ‬המשפט‭.‬

חשוב‭ ‬לציין‭: ‬הדוגמאות‭ ‬הללו‭ ‬הן‭ ‬רק‭ ‬חלק‭ ‬קטן‭ ‬מההיסטוריה‭ ‬הארוכה‭ ‬של‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭. ‬התופעה‭ ‬הזו‭ ‬מופיעה‭ ‬במגוון‭ ‬רחב‭ ‬של‭ ‬הקשרים‭ ‬חברתיים‭, ‬פוליטיים‭ ‬וכלכליים‭, ‬והיא‭ ‬ממשיכה‭ ‬להתקיים‭ ‬גם‭ ‬בעולם‭ ‬המודרני‭.‬

משוא‭ ‬פנים‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭ ‬היא‭ ‬תופעה‭ ‬חמורה‭ ‬הפוגעת‭ ‬בעקרון‭ ‬היסוד‭ ‬של‭ ‬שוויון‭ ‬בפני‭ ‬החוק‭. ‬היא‭ ‬מתבטאת‭ ‬בהטיה‭ ‬או‭ ‬העדפה‭ ‬בלתי‭ ‬מוצדקת‭ ‬לטובת‭ ‬צד‭ ‬מסוים‭ ‬בהליך‭ ‬משפטי‭, ‬מסיבות‭ ‬שאינן‭ ‬קשורות‭ ‬לעובדות‭ ‬המשפטיות‭.‬

סוגי‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭:‬

׆‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬אישי‭: ‬כאשר‭ ‬שופט‭, ‬תובע‭ ‬או‭ ‬סנגור‭ ‬מעניק‭ ‬יחס‭ ‬מועדף‭ ‬לצד‭ ‬מסוים‭ ‬עקב‭ ‬קשר‭ ‬אישי‭, ‬אינטרס‭ ‬כלכלי‭ ‬או‭ ‬סיבה‭ ‬אחרת‭ ‬שאינה‭ ‬רלוונטית‭ ‬להליך‭ ‬המשפטי‭.‬

׆‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬מוסדי‭: ‬כאשר‭ ‬מערכת‭ ‬המשפט‭ ‬כולה‭ ‬מפלה‭ ‬קבוצה‭ ‬מסוימת‭, ‬למשל‭ ‬על‭ ‬רקע‭ ‬גזע‭, ‬מין‭, ‬דת‭ ‬או‭ ‬מוצא‭ ‬לאומי‭.‬

׆‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬מערכתי‭: ‬כאשר‭ ‬החוקים‭ ‬והנהלים‭ ‬המשפטיים‭ ‬עצמם‭ ‬יוצרים‭ ‬אי‭-‬שוויון‭, ‬למשל‭ ‬כאשר‭ ‬חוק‭ ‬מסוים‭ ‬פוגע‭ ‬באופן‭ ‬לא‭ ‬פרופורציונלי‭ ‬בקבוצה‭ ‬מסוימת‭.‬

סיבות‭ ‬למשוא‭ ‬פנים‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭:‬

׆‭ ‬הטיות‭ ‬אישיות‭: ‬שופטים‭, ‬תובעים‭ ‬וסנגורים‭ ‬הם‭ ‬בני‭ ‬אדם‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬חשופים‭ ‬להטיות‭ ‬אישיות‭ ‬שעלולות‭ ‬להשפיע‭ ‬על‭ ‬החלטותיהם‭.‬

הלחצים‭ ‬חיצוניים‭: ‬שופטים‭ ‬עלולים‭ ‬לחוש‭ ‬לחצים‭ ‬חיצוניים‭, ‬כמו‭ ‬לחצים‭ ‬פוליטיים‭ ‬או‭ ‬כלכליים‭, ‬שעלולים‭ ‬להשפיע‭ ‬על‭ ‬החלטותיהם‭.‬

׆‭ ‬חוסר‭ ‬מודעות‭: ‬לעיתים‭, ‬שופטים‭ ‬אינם‭ ‬מודעים‭ ‬להטיות‭ ‬האישיות‭ ‬שלהם‭ ‬או‭ ‬להשפעה‭ ‬של‭ ‬גורמים‭ ‬חיצוניים‭ ‬על‭ ‬החלטותיהם‭.‬

׆‭ ‬פערים‭ ‬חברתיים‭: ‬פערים‭ ‬חברתיים‭ ‬וכלכליים‭ ‬עלולים‭ ‬ליצור‭ ‬אי‭-‬שוויון‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭, ‬כאשר‭ ‬אנשים‭ ‬ממעמדות‭ ‬סוציו‭-‬אקונומיים‭ ‬נמוכים‭ ‬אינם‭ ‬זוכים‭ ‬לייצוג‭ ‬משפטי‭ ‬הולם‭.‬

השלכות‭ ‬של‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭:‬

׆‭ ‬פגיעה‭ ‬באמון‭ ‬הציבור‭: ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬פוגע‭ ‬באמון‭ ‬הציבור‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭, ‬ומערער‭ ‬על‭ ‬הלגיטימיות‭ ‬שלה‭.‬

׆‭ ‬חוסר‭ ‬צדק‭: ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬מוביל‭ ‬לחוסר‭ ‬צדק‭, ‬כאשר‭ ‬אנשים‭ ‬אינם‭ ‬זוכים‭ ‬למשפט‭ ‬הוגן‭.‬

׆‭ ‬חיזוק‭ ‬אי‭-‬שוויון‭: ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬מחזק‭ ‬אי‭-‬שוויון‭ ‬חברתי‭, ‬כאשר‭ ‬קבוצות‭ ‬מסוימות‭ ‬נהנות‭ ‬מזכויות‭ ‬יתר‭.‬

כיצד‭ ‬ניתן‭ ‬למנוע‭ ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭?‬

׆‭ ‬שקיפות‭: ‬הגברת‭ ‬השקיפות‭ ‬בהליכים‭ ‬המשפטיים‭, ‬למשל‭ ‬באמצעות‭ ‬פרסום‭ ‬פסקי‭ ‬דין‭ ‬ושידור‭ ‬ישיר‭ ‬של‭ ‬דיונים‭.‬

׆‭ ‬פיקוח‭: ‬הקמת‭ ‬מנגנוני‭ ‬פיקוח‭ ‬על‭ ‬מערכת‭ ‬המשפט‭, ‬כמו‭ ‬ועדות‭ ‬אתיקה‭ ‬שופטים‭.‬

׆‭ ‬חינוך‭: ‬חינוך‭ ‬לשופטים‭, ‬תובעים‭ ‬וסנגורים‭ ‬בנושאים‭ ‬של‭ ‬אתיקה‭ ‬משפטית‭ ‬ושוויון‭.‬

׆‭ ‬ייצוג‭ ‬משפטי‭ ‬הולם‭: ‬הבטחת‭ ‬ייצוג‭ ‬משפטי‭ ‬הולם‭ ‬לכל‭ ‬נאשם‭, ‬ללא‭ ‬קשר‭ ‬ליכולתו‭ ‬הכלכלית‭.‬

׆‭ ‬חוקים‭ ‬ברורים‭: ‬חקיקה‭ ‬ברורה‭ ‬ומפורטת‭, ‬שתמנע‭ ‬פרשנויות‭ ‬שונות‭ ‬ותבטיח‭ ‬יישום‭ ‬אחיד‭ ‬של‭ ‬החוק‭.‬

לסיכום‭, ‬משוא‭ ‬פנים‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭ ‬הוא‭ ‬אתגר‭ ‬משמעותי‭ ‬שיש‭ ‬להתמודד‭ ‬איתו‭. ‬על‭ ‬ידי‭ ‬נקיטת‭ ‬צעדים‭ ‬שונים‭, ‬ניתן‭ ‬להפחית‭ ‬את‭ ‬התופעה‭ ‬הזו‭ ‬ולהבטיח‭ ‬מערכת‭ ‬משפט‭ ‬הוגנת‭ ‬ושוויונית‭ ‬יותר‭.‬

האומה‭ ‬הישראלית‭ ‬היא‭ ‬בעלת‭ ‬עבר‭ ‬עשיר‭ ‬של‭ ‬יישום‭ ‬ערכים‭, ‬בניית‭ ‬אמון‭ ‬ובניית‭ ‬חברה‭ ‬אחרי‭ ‬משבר‭, ‬הן‭ ‬לאחר‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬ראשון‭ ‬והן‭ ‬לאחר‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬שני‭. ‬ימים‭ ‬אלו‭ ‬של‭ ‬בין‭ ‬המצרים‭, ‬בתקופת‭ ‬לוחמה‭ ‬לאומית‭ ‬וערכית‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭, ‬מהווה‭ ‬הזדמנות‭ ‬פז‭ ‬לבניית‭ ‬ערכים‭ ‬טובים‭ ‬יותר‭, ‬יישומם‭ ‬במערכת‭ ‬משפט‭ ‬מגוונת‭ ‬יותר‭ ‬והטמעתה‭ ‬בשילוב‭ ‬יסודות‭ ‬המסורת‭ ‬והחכמה‭ ‬שאפיינה‭ ‬את‭ ‬עמנו‭ ‬לאורך‭ ‬הדורות‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…