הרב גבי קדוש

סכנה: מעשים טובים…

הרב גבי קדוש

ישנה הרגשה שאחרי שעשינו מעשה טוב, חסד אמיתי – סייענו לזקנים, נתנו צדקה, שימחנו הורים, חייכנו לאחרים, אנו מרגישים קצת בעננים, הרגשה של הנאה מציפה אותנו. אך לפעמים יש גם משהו קצת מביך אחרי ההרגשה הזו. מתחושת סיפוק והנאה עוברת ההרגשה לאט לאט לתחושת גאווה… "הינה בזכותי יש למסכן הזה מה לאכול…", "אתם יודעים כמה עזרתי לו…", "בלעדיי לא היתה לו עבודה" וכו'. כיצד לא מקלקלים את הרגשת הסיפוק הטהורה והנקייה להרגשת שחץ וגאווה?
השבת נתחיל חומש חדש, חומש ויקרא. חומש ויקרא עוסק בהבאת קורבנות בבית המקדש שהם תכלית בניית המקדש. שורש המילה 'קורבן' הוא ק.ר.ב, מלשון קרבה, נועד הוא לקרב אותנו לא-לוקים, לעצמנו, ולגלות בתוכנו את הנתינה ואת ההקרבה שמצויה בתוכנו. בתחילת חומש ויקרא, במילה הראשונה 'ויקרא' ישנו שינוי גרפי בצורת כתיבת האותיות שבספר תורה. האל"ף של המילה ויקרא נכתבת בגופן קטן במיוחד. 'ויקרא', מדוע שינה א-לוקים, בכתיבת האות אל"ף בתחילת חומש הקורבנות? נראה שיש כאן קריאת כיוון ותמרור אזהרה לרוצים להתקרב אל ה', לרוצים להיות טובים: לא ליפול בפח הגאווה והשחץ, לזכור שהקרבה האמיתית היא הענווה, להיות אל"ף קטנה ובכל זאת לעשות טוב. גילתה לנו התורה באל"ף הקטנה של 'ויקרא' את מידת הענווה – ככל שאתה קרוב יותר, נותן יותר וטוב יותר, כך אתה אמור להיות עניו יותר, שהרי הינך מגלה כמה עוד הדרך ארוכה וכמה עמל ויגיעה עוד נדרשים ממך בדרך הארוכה לשלמות. ואתה הרי רק ממלא את שליחותך ומשימתך בחיים.
בהתבוננות נוספת נראה שבאמת הגבול בין החשבת אותו מעשה לטוב או חלילה לרע הוא גבול דק מאוד. אם המעשה גורם לאדם השחתה במידות, גורם לאדם להיות בעל גאווה, אז אותו מעשה הופך לשלילי ולא רצוי. כדברי רבי יהודה הלוי בספרו כוזרי, ששורש האמונה יכול להיות לפעמים גם שורש המרי, שורש הכפירה. לכן באה התורה וכבר בתחילת חומש ויקרא ציוותה עלינו לעשות מעשים טובים, אך להיזהר מאוד שלא נינזק ממעשה טוב זה, חלילה… ■

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…