אורי שכטר

סליחה

2 אנשים מתחבקים
אורי שכטר

01
אבינו מלכנו כתבנו בספר סליחה ומחילה, שנזכה לבקש סליחה מכל מי שפגענו בו ולסלוח לכל מי שפגע בנו ומבקש את סליחתנו.
ערב אחד נסעתי לתת הרצאה בבאר שבע, במרחק נסיעה של מעל שעה ממקום מגורי. בגלל הסמיכות ליום הכיפורים ניסיתי לבטל או לדחות את ההרצאה במשך כמה פעמים, ברגע האחרון ניסיתי שוב לבטל ולא הצלחתי.
בדרכי למקום ההרצאה אמרתי לאשתי בטלפון שאני עייף ושלא הצלחתי לבטל את ההרצאה או לדחותה, וכנראה שמישהו למעלה בשמיים רוצה שאגיע לשם.
כשהגעתי למקום ההרצאה היו בו כמאתיים נשים וגברים, הורי תלמידים בבית ספר. מייד כשנכנסתי לאולם שבו אני אמור להרצות זיהיתי בחור שלמד איתי בכיתה לפני כמעט שלושים שנה. הבחור מבריק, ובגלל שהיה חכם כל כך לא היה מהמקובלים בכיתה. לא מעט פעמים הילדים היו פוגעים בו מאוד, ותמיד הפריע לי שלא הגנתי עליו, ולפעמים אף הייתי צוחק ממנו ופוגע בו בעצמי.
באחת הבנתי למה עשיתי את כל הנסיעה הארוכה הזאת שלא הצלחתי לבטלה. ניגשתי אל הבחור לפני ההרצאה ואמרתי לו: "תוכל לגשת איתי רגע לצד? אני רוצה לומר לך משהו". הוא ענה לי כשחיוך גדול מרוח על פניו: "בשמחה".
אמרתי לו: "כנראה בורא עולם לא זימן אותי לפה בערב הזה שלפני יום הכיפורים והפגיש ביננו לאחר 30 שנה שנה שלא התראינו. כנראה שיש סיבה מאחורי הדבר הזה, אני רוצה לנצל את ההזדמנות ואת המתנה הזאת שקיבלתי מבורא עולם, ולבקש ממך סליחה".
הוא הסתכל עליי כאילו הסיטואציה המוזרה הזאת ברורה מאליה, כאילו הוא חיכה לסליחה הזאת במשך שלושים שנה. הוא חיבק אותי, נתן לי נשיקה ואמר לי: "אני סולח". לאחר מכן הוא צעק לאשתו: "מירי, בואי תכירי את אורי שכטר החבר שלי מהתיכון".
נפרדתי מהם והתחלתי את השיחה בתחושה של הקלה גדולה מאוד, כי בסליחה יש סוג של שחרור שמשפיע גם על מבקשי הסליחה וגם על הסולחים.
02
אני זוכר את סיפורו של חברי רועי בן טולילא (הוא כתב את הדברים בהמשך גם בספרו 'מגובה הלב') :
ב־20 במאי 2004 הוביל בן־טולילה שני צוותים של לוחמי מגלן ברחובות האפלים של העיר ג'נין. מטרת הפעולה: מעצר מחבל שעמד להוציא לפועל פיגוע באחת מערי הצפון. זו הייתה הפעם הראשונה שחיילי צה"ל נכנסו לג'נין מאז מבצע חומת מגן, שנתיים קודם לכן. בשל מורכבות המבצע הצטרפו לכוח גם שני כלבנים מיחידת עוקץ.
כש'צוות הסגירה' בפיקוד בן־טולילה החל ליצור מעגל סביב ביתו של המחבל, נשמעו לפתע יריות מרחוק. האש ככל הנראה לא הייתה ממוקדת ומכוונת לכוח, אלא נועדה להתריע, אבל אחד הכלבנים נתקף חרדה. מתוך הבהלה שאחזה בו הוא זיהה את מפקד הצוות כמחבל המבוקש, וירה לעברו 34 כדורים מטווח של חמישה מטרים. רק צעקות הַקַּשָּׁר של בן־טולילה גרמו לכלבן להבין שטעה.
בן־טולילה הספיק לומר שאינו מרגיש את רגליו, ואז קרס. מתוך 34 היריות, כך התברר בהמשך, רק אחת פגעה בו, אך הנזק שנגרם היה קשה: הכדור חצה את יד ימינו של בן־טולילה, פער חור בריאתו הימנית ופגע בחוט השדרה, מה שגרם לשיתוק מיידי בפלג הגוף התחתון. בן־טולילה איבד דם רב והיה בסכנת חיים ממשית. למרות הקרבה לבית חולים העמק בעפולה, רופא היחידה, ד"ר ניר הירשהורן, התעקש לטפל בו בשטח ולהקפיץ למקום מסוק חילוץ, וזאת בניגוד לנהלים. בשלב מסוים איבד הפצוע דופק, והירשהורן דיווח: "כנראה רועי מת". ובכל זאת הוא המשיך להילחם על חייו של בן־טולילה במשך 25 דקות וביצע ניתוח מורכב של ניקוז דם מהריאות תוך כדי החייאה. לאחר המבצע ננזף הירשהורן על התנהלותו; לימים קיבל עליה צל"ש.
שלוש פעמים הצטוו אנשי צוות המסוק לחזור לבסיס; שלוש פעמים בחרו להמשיך לעבר ג'נין. מי שהטיס את המסוק היה דני גומז, חברו של רועי מהמכינה בעצמונה, שנפל שנתיים לאחר מכן במלחמת לבנון השנייה.
רועי הפצוע פונה תחת אש לבית החולים רמב"ם, שם אושפז כשהוא מורדם ומונשם. למשפחתו נאמר שככל הנראה לא ישרוד את הפציעה, וגם אם כן – הוא צפוי לסבול מפגיעה מוחית קשה. להפתעת כולם, אחרי שבוע בן־טולילה התעורר וחזר לעצמו מבחינה מנטלית. משם החל מסע ארוך, פיזי ונפשי, של שיקום.
בספר הוא חוזר גם אל רגע טעון במיוחד, כשהחייל שירה בו הגיע לבית החולים כדי לבקרו. "אני סולח לך", אמר לו בן־טולילה, אבל התהליך הפנימי של הסליחה נמשך עוד זמן רב. רועי סיפר לי שאם באותו הרגע הוא לא היה אומר לו את המשפט הזה הוא היה תוקע את החיים של שניהם.
לפני כמה זמן רועי פגש את הבחור במקרה, בהרצאה בצפון, רועי שמח לראות אותו ולשמוע שהוא חזר לתלם, הקים משפחה והחל לעסוק בחינוך. רועי עצמו הקים משפחה לתפארת, יש לו ארבעה ילדים וזוגיות מדהימה והוא משמש כמרצה מבוקש וכקאוצ'ר מדהים.
מי יודע ואולי לאותה סליחה פשוטה היה תפקיד חשוב בהצלחתו בהמשך חייו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…