נעם פתחי

עבדים נהיינו

נעם פתחי מחזיק ספר תורה

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו, בטח לא כל שנה בלל הסדר, מול כל המשפחה ובשירה אדירה. את זה שאנחנו עם סגולה נחמד לקבל, את העובדה שאנחנו עם נרדף עוד לא הספקנות לשכוח, אבל את העובדה שבשורשים שלנו היינו עבדים של ממש? איכשהו בהרגשה שלי זה לא ממש תפס.
אם חושבים על זה לרגע, המשמעות האמיתית של תקופת "עבדים היינו לפרעה במצרים" בחלקים גדולים בציבור הרחב לא זוכה להתעכבות בזמן קריאת ההגדה. מניסיון מדובר במין תיאור רקע יבשושי בדרך לחלקים האייקונים של ההגדה – שלא זוכה מספיק להפעלת הדמיון: העם שלנו, חי לו במצרים שנים רבות כבני אדם נחותים ובונה עבור עם אחר את האימפריה שלו, בדרך לפירוט המעניין יותר של המכות שניחתו על המצרים.
בעיני לא בטוח שההגדה של פסח מעבירה את משמעות שנות העבדות שנשאבנו אליה, אפילו את הסבל הכרוך בבניית הפירמידות היא לא מעבירה – בטח לא את המשמעות העמוקה של להיות עבד לעם אחר. וזה לא שלהגדה שלנו אין יכולת יצירתית לעשות את זה: עשר המכות הציוריות שבהן הוכו המצרים באסונות תנ"כיים הן הסצינה החזקה הראשונה בהגדה, גם קריעת ים סוף והמעבר המוצלח שלנו ופחות של חילות פרעה – נחרטו לנו היטב.
ולמה אני מתעכב על עניין העבדות? כי היא קצת חוזרת אלינו לאחרונה. משינויים בצורת העבודה שלנו היום דרך שינויים במערכת החינוך ועד תופעות כמו ׳סיפורה של שיפחה׳ – אלמנט ויזואלי בהפגנות המחאה נגד רפורמה המשפטית שמנסות להזהיר את כולנו מעבדות שמחכה מעבר לפינה. בציניות כמובן. האם אנחנו עבדים מודרניים שעובדים הרבה יותר שעות בשביל הארגון, הבוס והחשש הכלכלי? בהחלט כן. עם המהפכה הטכנולוגית ואפליקציות כמו וואטסאפ, עם הקלות שבה שואבים אותנו לעבודה בכל רגע, בסלולרי ומתוך סטנדרט חדש של עמידה בזמני תגובה מהירים – אני, ורבים מכם בעצם, לעולם לא מסיימים את העבודה בשעות המקובלות, והופכים לעבדים של מערכות שמצפות למענה גם אחרי שעות העבודה. כיום בלא מעט תחומי תעסוקה, לגיטימי להפריע לנו בשעות הערב ובסופי שבוע, ומצופה מאיתנו לענות ולתת שירות. גם מערכת החינוך כבר לא מכבדת את החופש שלכם. כמות השעות שמשקיעים הורים בעזרה בשיעורי בית ובניהול אינטנסיבי בקבוצות בתי הספר והגנים הוא גם שינוי לרעה לעומת שנים עברו.
והכי נורא? שהכל מתגמד ברגע שמישהו מקצין את היחס לעבדות ולשליטה בבני אדם. המילה עבדות עוברת בימים אלו זילות נוראית, ומספיק לראות את חודשי ההפגנות בהובלת מיצג ׳סיפורה של שיפחה׳, ואת הקלות הבלתי נסבלת שבה מבהילים את הציבור ומדכאים לנשים את הנשמה באמצעות גלימה אדומה, כיסוי פלסטיק לבן לעיניים ודמיון מופרע שהרפורמה המשפטית תביא לדיכוי נשים.
המיצג המטורלל שכלל השבוע גם את הזמרת קרן פלס מופיעה בבגדי השיפחה וגם דמות של שיפחה עומדת ליד עמוד תלייה – הוא בסופו של דבר מהלך תודעתי בלתי מתקבל על הדעת כנגד מפלגות דתיות בממשלה. בעיני לא מעט נשים בישראל, מעבר לפינה ממתינים חוקים שיהפכו אותן לחופשיות פחות וכשקופות בעיני החברה. אם רק היינו מתעסקים בתופעות אמיתיות שגורמות לנו להיות פחות חופשיים ויותר עבדים – ולא בגימיקים שפחתיים, אולי היינו פנויים לטפל בהם ולהיות, כמו שמגיע לנו, יותר בני חורין.
חג פסח שמח! ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

עוד במדור זה

בר המשכן, שילה

בר המשכן, שילה

אנחנו מתחילים את החיים שלנו בתוך כיתות סגורות, שלא תמיד נוסכות בנו את הביטחון שאנו זקוקים לו. שם הכל נמדד בציונים ובתוצאות, שלרוב לא תואמות את רזי החיים עצמם. מלמדים אותנו שם משוואות טריגונומטריות ואת השפה האנגלית, ועוד כל מיני חוקים אזרחיים וחוקים בלשון, בזמן שהלב שלנו נותר מאחור. על אהבה ורגשות נוספים אנחנו לא לומדים שם, על כלכלה נבונה, על ההתנהלות בעולם גדול ודורשני, על לאגור מוטיבציה לקום בבוקר גם כשאין כח – על כל אלה אנחנו לא לומדים, ובטח שלא נבחנים. כותב שורות אלה משתייך לקבוצה שטוענת שהגיע הזמן לעשות שינוי. אנחנו בשנת תשפ”ד כבר, ואין סיבה שמערכת החינוך לא תציב לעצמה מטרות עדכניות יותר. הראשונה שבהן – האמונה של הנער בעצמו. ולא רק כקלישאה שמודבקת על לוחות המודעות בבית הספר, אלא כהתנהלות של ממש. שינוי כזה שיגרום למתחנכים לצאת לחיים ולהאמין ביכולותיהם, לממש את שהם מסוגלים וראויים לו, להוציא לפועל את כוחות חייהם. אז בוודאי יהיה לנו יותר מקומות כמו ‘בר המשכן’.

בר המשכן הוא מקום חינני במרכז המסחרי של שילה, שהוקם לפני כשנה וחצי. אליה לוי, במקור מראש העין, כיום נשוי למתנחלת משבות רחל, הוא הבעלים של הבר-מסעדה, והוא רק בן 25. לצידו עומדת משפחה של אחים מנהלי ברים, והוא בעל מוטיבציה גבוהה וקול של נער פלא, כשהוא מזמר. כל אלה ביחד הביאו את אליה להקים את המקום, להשקיע בו את נשמתו, ולהתעקש עליו גם כשהמיקום לא כ”כ צלח – ולהעביר אותו למיקום החדש. כי כשאליה מאמין בעצמו אין איש שיעמוד בדרכו.

את כל אלה לא ידענו כשהגענו, שלושה מאחיי ואני, לבלות בבר הנחמד. חנינו באחת החנויות שבאזור, השתאינו מגודלו של המרכז המסחרי ומאפשרויות הרכישה הקיימות בו – החל מקרמיקות וחומרי בנייה ועד גלידריה וסופר, ונכנסנו למתחם. לצד במה להופעות שמקיימות במקום ונותנות אפשרות ליוצרים צעירים, מתחום הסטנדאפ, המוזיקה וכדו’ ותפסנו לנו את אחד הספסלים במקומות הישיבה שבחוץ, במקום שבו הבריזה פוגשת את האווירה.

אחרי כמה חיוכים ומילים עם הבחור הצעיר והנמרץ, התחילו לזרום אלינו לשולחן המנות. לפתיחה קיבלנו צ’יפס בטטה עשוי היטב (26 ₪), כרוביות שמנמנות – בציפוי פריך לצד צ’ילי מתקתק (35 ₪) ופופקו עוף משובח שמתיימר לחקות את מנת הדגל של KFC, בהצלחה גדולה. בקטגוריית ‘צמאה נפשי ויאללה אוכל’ עמדו לפנינו שתי אפשרויות. כמובן שבחרנו בשתיהן. הראשונה והמוצלחת היא ‘קריספי צ’יקן’ שמורכבת מרצועות פילה עוף בציפוי קריספי (בליווי רוטבי הבית כמובן) על לחמנייה טריה עם ירקות רעננים, ותוספת של צ’יפס או טבעות בצל, שלגמרי עושה את העבודה, וכל זה רק ב-55 ₪. האפשרות השנייה, והמוצלחת עוד יותר היא – סלופי ג’ו, כלומר – סנדוויץ’ אסאדו מפורק ברוטב מתקתק גם כן בליווי רטבי הבית, גם כן בלחמנייה טרייה, גם כן עם ירקות רעננים וגם כן עם תוספת של צ’יפס או טבעות בצל, ב-62 ₪. חשוב לומר, בר, כשמו כן הוא, מכיל גם משקאות אלכוהולים, אותם ראוי לצרוך במידה הנכונה. בבר המשכן תוכלו למצוא את שחשקה נפשכם, החל מבירות פשוטות ועד שוטים של משקאות חריפים טובים ואיכותיים וקוקטיילים מובחרים כפי רוחכם. 

בקיצור: עם תפריט חדש בקרוב, והרוח החדשה והקלילה המפעמת בהתיישבות הצעירה, נראה שעדיין לא מאוחר בכלל לפנות לעצמכם ערב בקרוב, וליהנות משפע של אפשרויות בבר המשכן. ■

לחם וגבינה

לחם וגבינה

מסעדה חדשה עם עיצוב מרהיב, שירות אדיב, ויכולות קולינריות פנומנליות, זה משהו שבאמת לא פוגשים בכל יום. במבשרת ציון, בתוך מרכז קניות מהמם עם חניה מקורה ונוף לירושלים, קמה לה מסעדה חדשה עם ריצוף שגורם לכם להרגיש בחו״ל, מרפסת שתמלא את הריאות שלכם באוויר, ותפריט מרהיב ומסוגנן במיוחד עם בעלים בעל ניסיון עשיר. הצטרפו אליי לסבב טעימות בסניף המבשרתי של לוצ׳נה:

משב – פוד טראקס

משב – פוד טראקס

זה לא סוד שבתוך כותבי המדור יש אחד שחובב במיוחד…
גשם של שלום

גשם של שלום

גם מי שלא גר ביהודה ושומרון יכול לחזק את ההתיישבות.…
אפילו הדגים במים רועדים

אפילו הדגים במים רועדים

אחר הקוראים האדוקים טען באוזניי לאחרונה: תן לנו תמונות. והרבה.…
מעבר להרים

מעבר להרים

אומנם מדור אוכל, אבל מותר לפעמים לגוון ולפתוח בדמיון מודרך…
מחליק בגרון

מחליק בגרון

לא בטוח שהקורא הממוצע יודע להעריך את סדר הגודל של…
ללקק את האצבעות

ללקק את האצבעות

עברו כבר כמה אלפי שנים מאז יצאנו ממצרים ומאז בכל…
דגים רבותיי, דגים

דגים רבותיי, דגים

אם תכתבו בגוגל חיפוש את המילים ׳מסעדת דגים׳, תמצאו בעיקר…
גורמה בבית מלון

גורמה בבית מלון

הכל יודעים שאוכל הוא כבר מזמן לא רק מזון. הסעודה…
בואו לבשל איתי

בואו לבשל איתי

בינינו, זה לא באמת אפשרי ללכת בכל שבוע למסעדה. זאת…
חוגגים פסח בבן עמי

חוגגים פסח בבן עמי

אפתח בגילוי נאות: את מסעדת בן עמי אני מכיר מהקרביים…
'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

בוא האביב וחג הפסח עשו לנו חשק עז לרענן את…
בשורה בחלה: המבשר

בשורה בחלה: המבשר

במרכז המסחרי של אפרת דרום בילתי רבות בימי נערותי. אחרי…
שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

״כאן, ממש על הקרקע הזו״, כך על פי העמוד הראשון…
טאבום

טאבום

בתקופה האחרונה יש טרנד שצץ בכל פינה – הפודטראק, ואם…